Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Dette er spennende. Nå har også både Waymo og GM fått tillatelse til å teste nivå4-biler på et par steder i USA, så vi nærmer oss.

Og det er enormt med penger som venter de som får det til. I Tyskland kjører (som sjåfør eller passasjer) hver person ca 31km pr dag. Om betalingsvilligheten ligger på 10kr pr mil og robotaxi/leiebil klarer å ta 5% av kilometerne, så er det 47 milliarder kr i omsetning. Pr år! I Tyskland alene! og bare 5% av markedet! Og det holder med å nå nivå 4 før man setter i gang.

For de som vil vite mer om de samfunnsmessige konsekvensene, anbefaler jeg dette foredraget av Tony Seba:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanin skrev (11 minutter siden):

Dette er spennende. Nå har også både Waymo og GM fått tillatelse til å teste nivå4-biler på et par steder i USA, så vi nærmer oss.

Og det er enormt med penger som venter de som får det til. I Tyskland kjører (som sjåfør eller passasjer) hver person ca 31km pr dag. Om betalingsvilligheten ligger på 10kr pr mil og robotaxi/leiebil klarer å ta 5% av kilometerne, så er det 47 milliarder kr i omsetning. Pr år! I Tyskland alene! og bare 5% av markedet! Og det holder med å nå nivå 4 før man setter i gang.

For de som vil vite mer om de samfunnsmessige konsekvensene, anbefaler jeg dette foredraget av Tony Seba:

 

Ja det betyr enorme endringer for privat bilismen dette, for min del kunne jeg jobbet når jeg pendlet og hatt 4 dagers arbeidsuke.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (37 minutter siden):

Mye giftige kommentarer her, forresten. Ønsker moderatorene et slikt debattmiljø tro?

Giftige kommentarer..? Skal debatten være sunn så må det komme kommentarer med forskjellige synspunkter. Eller er det blitt slik at dataeksperter og programvareutviklere har enerett til å kommentere og heie i media og på politikere på sitt eget syn om hvor fortreffelig alt er. 
Kan ligne litt på MCAS saken hos Boeing. Kansje det hadde vært ett bedre utfall hvis kritiske røster også ble hørt og derved menneskeliv spart..? 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (1 time siden):

Giftige kommentarer..? Skal debatten være sunn så må det komme kommentarer med forskjellige synspunkter. Eller er det blitt slik at dataeksperter og programvareutviklere har enerett til å kommentere og heie i media og på politikere på sitt eget syn om hvor fortreffelig alt er.

Ikke bare er kritikken sunn, den redder også liv ved at Musk og tilhengerne hans ikke uimotsagt får lov til å innbille folk at den livsfarlige programvaren er bedre enn den er. Folk blir lurt til å stole på systemet og så skjer dødsulykkene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Siter at Tesla sier dette. Meg bekjent sier de totalt motsatt..

De har mange ganger hevdet at L4/5 er rett rundt hjørnet og gir inntrykk av at myndighetenes godkjenning er det store hinderet. Musk har også demonstrert systemet flere ganger med hendene av rattet og uten å følge med på veien. De kaller det full selvkjøring selv om det ikke er i nærheten.

Med mindre man graver dypere i denne livsfarlige løgnen så vil inntrykket være at systemet er bedre enn det er.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Det er større sannsynlighet for at en autonom bil som konstant overvåker omgivelsene i alle retninger vil se og unngå å kjøre på barna dine, enn en menneskelig sjåfør som kanskje fjerner oppmerksomheten fra veien i et halvt sekund.

To ganger det siste året så har Teslaer på autopilot smæsjet inn parkerte biler/trailere og drept uskyldig tredjepart. Teslaer står for under 2% av bilparken her i landet. Finn statistikk som tilsier at Tesla ikke er sterkt overrepresentert i denne typen ulykker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, hekomo said:

Når har FSD vrengt seg inn i en parkert brannbil? FSD-betaen ble sluppet for bare et par dager siden. Har det vært noen kollisjoner med parkerte brannbiler siden da?

Hvis ikke, hva er poenget med en slik kommentar?

 

Hva tror du?
😒
Personlig tror jeg FSD er ett tve-egget sverd.
Sålenge systemet ikke er fullstendig "idiotsikkert" så er det kanskje uheldig dersom de som normalt er aktpågivende venner seg til å ikke følge med godt nok.
På den annen side vil ett slikt system helt sikkert være en forbedring for de som konstant driver med andre ting når de er ute og kjører.
Og som vil forårsake *mer* ulykker enn ett slikt (godt nok) system.

Men nok en gang er det Tesla som er i front av utviklingen og forhåpentligvis vil de mer etablerte som *burde* ha mer ressurser til slik utvikling følge etter. Eller gjøre det enda bedre enn Tesla. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 minutter siden):

De har mange ganger hevdet at L4/5 er rett rundt hjørnet og gir inntrykk av at myndighetenes godkjenning er det store hinderet. Musk har også demonstrert systemet flere ganger med hendene av rattet og uten å følge med på veien. De kaller det full selvkjøring selv om det ikke er i nærheten.

Med mindre man graver dypere i denne livsfarlige løgnen så vil inntrykket være at systemet er bedre enn det er.

Sitat er du snill. Der de skriver noe slikt om FSD beta som nå er ute. Jeg kan fint sitere stikk motsatt. I fra changelog..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Det ligger videoer der ute med 10-20-30 minutter sammenhengende kjøring. Dvs. det kan være sjåføren må bryte inn en sjelden gang, men videoene viser hele turen.

Hvis føreren må bryte inn en sjelden gang? 
På et 30 min klipp?
Skal et slikt system være sikkert må det kunne kjøre tusenvis av km uten inngripen.

Fra kyst til kyst i usa har vel vert et mål men inngripen i løpet av 30 min kjøring er max 30km mellom hver ev skade.

Ganger man dette med antal kjørte km i verden er det bare å investere pengene i bilverksted. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Hva er det som er usaklig? At det er privat personer som tester bilene sine? Klarer sikkert å få fatt på en manual om du søker godt nok.

Det er ikke usaklig men videoene heg har sett er redigert. Man kan også se at den kjører alt for langt over i motsatt kjørefelt og kjører i begge felt i endel kryss. Hva den gjør ellers kan man bare spekulere i.

Umulig å få noe inntrykk av hva systemet kan når det sitter to teslafans bak rattet og er helt imponert av at bilen klarer omtrent det samme som en selvgående gressklipper.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Det er ikke usaklig men videoene heg har sett er redigert. Man kan også se at den kjører alt for langt over i motsatt kjørefelt og kjører i begge felt i endel kryss. Hva den gjør ellers kan man bare spekulere i.

Umulig å få noe inntrykk av hva systemet kan når det sitter to teslafans bak rattet og er helt imponert av at bilen klarer omtrent det samme som en selvgående gressklipper.

Det er mange videoer på youtube som er uredigert. Over i motsatt kjørefelt?

 

Men forøvrig, det er ikke nivå 5 selvkjøring. Feil vill den ta, ingen tvil om det og det er det godt opplyst om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Det er mange videoer på youtube som er uredigert. Over i motsatt kjørefelt?

 

Men forøvrig, det er ikke nivå 5 selvkjøring. Feil vill den ta, ingen tvil om det og det er det godt opplyst om.

Det var ingen veimarkering men deler av bilen var definitivt over midten. Den kjørte også rart i et kryss der det var en grønn stripe i veien. Den var heller ikke veldig kjapp med å ta luker når den skulle ut på trafikkert vei. Det hadde nok blitt litt tuting om det hadde vert tett trafikk. Hvorfor den ikke klarer å parkere ved en ladesøyle forstår jeg heller ikke

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Det var ingen veimarkering men deler av bilen var definitivt over midten. Den kjørte også rart i et kryss der det var en grønn stripe i veien. Den var heller ikke veldig kjapp med å ta luker når den skulle ut på trafikkert vei. Det hadde nok blitt litt tuting om det hadde vert tett trafikk. Hvorfor den ikke klarer å parkere ved en ladesøyle forstår jeg heller ikke

Det er da ganske normalt å bruke hele veien der det ikke er midt stripe, om det er nødvendig. Set virkelig ikke noe problem med det. 

Ja selvkjørende biler er kjent med å være trege og forsiktige. Ingen tvil om det.

Det er masse den ikke klarer, det er pga systemet ikke er ferdig. Dette er første lansering av systemet, som skal forbedres over tid. Derfor klarer den ikke alt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Det er da ganske normalt å bruke hele veien der det ikke er midt stripe, om det er nødvendig. Set virkelig ikke noe problem med det. 

Ja selvkjørende biler er kjent med å være trege og forsiktige. Ingen tvil om det.

Det er masse den ikke klarer, det er pga systemet ikke er ferdig. Dette er første lansering av systemet, som skal forbedres over tid. Derfor klarer den ikke alt...

Så det var kommet flere videoer nå. En klarte seg brukbart men ved avkjøring i en høyresving kom det en bil i mot. Føreren trampet på gassen og det gikk bra. Motgående bil var nok skjult av midtdeler

Er ikke kamera like høyt oppe som førerens øyne på disse bilene?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (44 minutter siden):

Så det var kommet flere videoer nå. En klarte seg brukbart men ved avkjøring i en høyresving kom det en bil i mot. Føreren trampet på gassen og det gikk bra. Motgående bil var nok skjult av midtdeler

Er ikke kamera like høyt oppe som førerens øyne på disse bilene?

Den har jeg ikke sett tror jeg, link?

 

De er både over og under, det er 8 kamera om jeg ikke husker feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 timer siden):

Forskjellen er at de ikke kaller det Full Selvkjøring og ustanselig forteller at det er nær perfeksjon.

Det er jo en likhet. FSD er ikke ferdig enda, og ingen påstår at det er nær perfeksjon. Tvert imot kaller de det nettopp en beta for å signalisere at det ikke er ferdig, og ruller det kun ut til et veldig begrenset antall testere i utgangspunktet.

Det FSD faktisk klarer, som førerassistentene som regel ikke klarer, er å detektere stasjonære objekter.

Så lurer jeg igjen på når FSD har vrengt seg inn i en parkert brannbil. FSD-betaen ble sluppet for bare et par dager siden. Har det vært noen kollisjoner med parkerte brannbiler siden da? Hvis ikke, hva er poenget med en slik kommentar?  

uname -l skrev (4 timer siden):

De har mange ganger hevdet at L4/5 er rett rundt hjørnet og gir inntrykk av at myndighetenes godkjenning er det store hinderet. Musk har også demonstrert systemet flere ganger med hendene av rattet og uten å følge med på veien. De kaller det full selvkjøring selv om det ikke er i nærheten.

Med mindre man graver dypere i denne livsfarlige løgnen så vil inntrykket være at systemet er bedre enn det er.

Nå er det kun et svært begrenset antall kunder som har fått tilgang på betaen, så jeg skjønner ikke helt hva du snakker om. Disse kundene er entusiaster som veldig godt vet hva det er snakk om, og Tesla skal visstnok også ha ringt hver og en av dem direkte for å snakke med dem om betaen.

Når har Musk demonstrert FSD-betaen med hendene av rattet og uten å følge med på veien?

Beklager å måtte si det, men her er det nok kanskje heller du som farer med løgner, både om at FSD-betaen har krasjet inn i brannbiler og at Musk har vist FSD-betaen på måten du løy om.  

uname -l skrev (4 timer siden):

To ganger det siste året så har Teslaer på autopilot smæsjet inn parkerte biler/trailere og drept uskyldig tredjepart. Teslaer står for under 2% av bilparken her i landet. Finn statistikk som tilsier at Tesla ikke er sterkt overrepresentert i denne typen ulykker.

Dette har jeg svart på alt. Jeg limte til og med inn en link som forklarer at det å ikke detektere stasjonære objekter er vanlig for førerassistentsystemer:

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

Merkelig nok skrev du et svar til akkurat det innlegget, men du klippet bort linken. Hvorfor gjorde du det? Og deretter skrev du det jeg siterer her, der du igjen begynner å snakke om Autopilot som krasjer inn i parkerte biler.

Hva er grunnen til at du bruker slik villedende og uredelig argumentasjon, samt tilsynelatende klipper vekk ting som ikke passer med påstandene dine?

Poenget med at FSD-betaen faktisk løser problemet med manglende deteksjon av stasjonære objekter hoppet du også glatt over. Man kan jo lure på hvorfor.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Hvis føreren må bryte inn en sjelden gang? 
På et 30 min klipp?
Skal et slikt system være sikkert må det kunne kjøre tusenvis av km uten inngripen.

Fra kyst til kyst i usa har vel vert et mål men inngripen i løpet av 30 min kjøring er max 30km mellom hver ev skade.

Ganger man dette med antal kjørte km i verden er det bare å investere pengene i bilverksted. 

Ja, når systemet er ferdig er det meningen at det ikke skal være nødvendig med en sjåfør, og at man aldri skal måtet gripe inn. Men FSD er ikke ferdig. Det er i en tidlig beta, og under testing og utvikling. Du skriver på et teknologiforum og skjønner virkelig ikke dette konseptet?

Poenget er at det ligger flere lengre videoer der ute som viser hva systemet er i stand til å klare.

Videre så har det visstnok allerede kommet en oppdatering som forbedrer betaen ytterligere, så forvedringene vil sannsynligvis komme i en rasende fart.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...