Jump to content
Redaksjonen.

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering

Recommended Posts

oophus skrev (9 minutter siden):

De er implementert på samme metode, så det spiller ingen rolle. 

Fortell? :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
bshagen skrev (35 minutter siden):

Fortell? :) 

Les om seksjonen rundt "Assistance competence" på Euroncap så får du en bedre beskrivelse enn hva jeg ville gitt. 

Altså hva som gir en bra score på "co-operative driving". 

 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (6 timer siden):

Poenget er at når du skal krysse en vei der biler kjører 75miles i timen eller 33meter i sekundet. Det betyr at på de 2-3 sekundene bilen bruker på å krysse to felt må den ha oversikt over alt rundt bilen i en radius av 100m. På video ser det ut som om dette er mye kortere.

Nå har vi jo sett at det du synes ting "ser ut som" ikke akkurat pleier å stemme overens med virkeligheten når man faktisk dobbelsjekker påstandene dine. Du påstod at "bilen bak vises ikke", noe som var enda en skrøne fra din side.

Sitat

Om du ser nøye etter oppdages ikke lastebilen som kommer i mot knapt en billengde før den passerer.

Jeg tok et skjermbilde av når den begynner å "fade" inn på skjermen. Du kan se at den såvidt begynner å bli synlig:

sukk.jpg.695de1870dacfe92063d9a70a3ba52d9.jpg

Det var noen veldig lange biler de hadde i USA, gitt!

Det som tegnes opp på skjermen er heller ikke nødvendigvis alt bilen ser. Det bare viser når systemet velger å tegne det inn.

Sitat

Det er nok enorme begrensninger i systemet. For å holde orden på alt som beveger seg i en radius av 100m real time hele tiden mens man kjører er ekstremt mye databehandling.

Hva vet du om systemets begrensninger? Hva vet du om hva som skal til for å holde orden på alt innenfor en gitt radius?

Sitat

Vi mennesker løser dette mye enklere. Vi omprioritere hvor lang vi analyserer etter hvor vi er og hvilken fart og faregrad.

Her mener du kanskje egentlig å si at mennesker har begrenset kapasitet, og at hjernen vår derfor aktivt må filtrere virkeligheten rundt oss for å ikke få for mye å behandle på en gang?  

Trestein skrev (4 timer siden):

Det er fordi systemet fortsatt er under utvikling. Hvis man skal spamme tråden med enhver ting som er feil så har man ikke skjønt så mye. Jeg trodde dette var et forum med i hovedsak folk som har et minimum av peiling på teknologi (da f.eks. hva "beta" innebærer), men begynner etter hvert å lure.

Edited by hekomo
  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (2 minutter siden):

Jeg tok et skjermbilde av når den begynner å "fade" inn på skjermen. Du kan se at den såvidt begynner å bli synlig:

sukk.jpg.695de1870dacfe92063d9a70a3ba52d9.jpg

Det var noen veldig lange biler de hadde i USA, gitt!

Det som tegnes opp på skjermen er heller ikke nødvendigvis alt bilen ser. Det bare viser når systemet velger å tegne det inn.

Lastebilen så systemet men bilen som kommer på innsiden av bilen som skimtes på bildet ble aldri synlig. Du ser den noen bilder frem. 
 

Teslaen svinger over veien rett foran den.

Føreren sier at han griper inn og gir gass.

Om teslaen hadde sett bilen i motgående venstrefelt hadde den stoppet.

Generelt ser det ut til at systemet ikke tar hensyn nok til at ved større hastighet må objekter lenger unna analyseres bedre.

Full Gjenkjennelse av lastebilen var ikke før den var en billengde fra teslaen. Da snakker man millisekunder når hastighet er 30m/s. 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (10 minutter siden):

Lastebilen så systemet men bilen som kommer på innsiden av bilen som skimtes på bildet ble aldri synlig. Du ser den noen bilder frem.

Teslaen svinger over veien rett foran den.

Føreren sier at han griper inn og gir gass.

Om teslaen hadde sett bilen i motgående venstrefelt hadde den stoppet.

Generelt ser det ut til at systemet ikke tar hensyn nok til at ved større hastighet må objekter lenger unna analyseres bedre.

Full Gjenkjennelse av lastebilen var ikke før den var en billengde fra teslaen. Da snakker man millisekunder når hastighet er 30m/s. 

Hva mener du nå? Bilen er for langt unna til at den er begynt å fade inn på skjermen. Den er lenger unna enn lastebilen er når den fader inn.

Full gjenkjennelse av lastebilen? Igjen, hva er det du snakker om? Du ser klart og tydelig at den fader inn lastebilen. Hvis det på skjermbildet er en billengde så er månen laget av ost. Den ser åpenbart lastebilen - som en lastebil - minst fra den begynner å fade den inn. Hvis ikke så hadde den jo ikke kunnet tegne den opp som en lastebil på skjermen. Jesus...

Dine "ser det ut til"-kommentarer er ikke veldig troverdige, dessverre.

Du later som du har peiling på hvordan systemet fungerer, men du spekulerer bare (og selvsagt aldri til Teslas fordel) og slenger rundt stadig nye påstander som ved nærmere ettersyn ikke viser seg å holde vann.

Edited by hekomo
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Og ang. påstander om "bArE tIlGjEnGeLiG i eT lItE oMrÅdE" så har noen laget en oversikt over kjente steder folk har fått FSD-betaen. Det skal være snakk om California, Arizona, Hawaii, Oregon, Wisconsin, Rhode Island, Connecticut, North Carolina og Florida som er kjent så langt (det kan være flere).

bArE tIlGjEnGeLiG i eT LiTe oMrÅdE

 

  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post
hekomo skrev (15 minutter siden):

bArE tIlGjEnGeLiG i eT LiTe oMrÅdE

I forhold til den originale planen, så vil områdene med lagret mapdata være lite ja. Sammenligningen er selvfølgelig satt opp mot EMs gamle plan der alt skulle løses i sanntid uten hjelp. 

FSD videoen I 2019 er løst på samme metode som det vi ser nå. 

Det positive er jo at dette vil øke over tid, men du vil ikke kunne bruke de samme argumentene som ble brukt ved sammenligningen for Tesla Vs Waymo feks som man brukte før. Nå går begge for å løse problemet med samme retning. Dog Tesla starter nå. De andre har holdt på i årevis allerede. Samt Tesla blir nødt til å bruke mye mer datakraft for å produsere kartdata vs det å få dette gjennom Lidar. 

Edited by oophus

Share this post


Link to post
Trestein skrev (7 minutter siden):

Her kommer bilen i 120km pr time. Ser du den på skjermen?

Det er jo fordi den er utenfor "rekkevidde" av det man kan se på skjermen. Hadde man zoomet ut på "kartet", så hadde man kanskje sett den.

Uansett, virker som enkelte ikke har forstått at dette er en betaversjon av FSD. Er en grunn til at kun enkelte har fått oppdateringen. :) 

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Merko skrev (5 minutter siden):

Det er jo fordi den er utenfor "rekkevidde" av det man kan se på skjermen. Hadde man zoomet ut på "kartet", så hadde man kanskje sett den.

Har nok mer med rekkevidden til radaren og det å få en stor og god nok løsning på den for å plassere den korrekt i koordinatsystemet. Radaren ser den ikke, og man kan kanskje identifisere den som en bil med AI pixel recognition, men du vil ikke ha god nok oppløsning for å plassere den korrekt i systemet med høy nok sikkerhet. 

 

 

 

Share this post


Link to post
oophus skrev (34 minutter siden):

Har nok mer med rekkevidden til radaren og det å få en stor og god nok løsning på den for å plassere den korrekt i koordinatsystemet. Radaren ser den ikke, og man kan kanskje identifisere den som en bil med AI pixel recognition, men du vil ikke ha god nok oppløsning for å plassere den korrekt i systemet med høy nok sikkerhet. 

 

 

 

M3 bruker vel ikke radar, men kun kameraer(?)

Share this post


Link to post
Merko skrev (5 minutter siden):

M3 bruker vel ikke radar, men kun kameraer(?)

Jo, den har en radar den også. 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (1 time siden):

F728A778-30FD-44CD-817D-638881CE9E05.thumb.png.e9fb80d0ba83c8c40076d2f7fd1db9fd.pngHer kommer bilen i 120km pr time. Ser du den på skjermen? Som sagt føreren griper inn og avverger situasjonen

Poenget er jo at den er lenger unna enn lastebilen var på skjermbildet jeg viste deg, der lastebilen var i ferd med å fade inn på skjermen. Den er for langt unna til å være synlig på skjermen. Leste du i det hele tatt det jeg skrev?

Det betyr uansett ikke at frontkamera ikke fanger den opp og ser den. Jeg så nettopp på video fra mitt eget frontkamera, og der er det enkelt å se biler på lang avstand. Så at det ikke tegnes opp på skjermen betyr ikke at bilen ikke har sett dem.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
oophus skrev (1 time siden):

I forhold til den originale planen, så vil områdene med lagret mapdata være lite ja. Sammenligningen er selvfølgelig satt opp mot EMs gamle plan der alt skulle løses i sanntid uten hjelp. 

FSD videoen I 2019 er løst på samme metode som det vi ser nå. 

Det positive er jo at dette vil øke over tid, men du vil ikke kunne bruke de samme argumentene som ble brukt ved sammenligningen for Tesla Vs Waymo feks som man brukte før. Nå går begge for å løse problemet med samme retning. Dog Tesla starter nå. De andre har holdt på i årevis allerede. Samt Tesla blir nødt til å bruke mye mer datakraft for å produsere kartdata vs det å få dette gjennom Lidar. 

Waymo er avhengig av detaljerte HD-kart, og fungerer kun innenfor begrensede områder.

Tesla er ikke avhengig av dette. Tesla kan navigere etter kartet, men håndterer situasjoner selvstendig og uten å måtte forhåndsprogrammeres og at hver cm må være saumfart på forhånd.

Du vet selv dette, da du tabbet deg ut da du brukte bArE tIlGjEnGeLiG i eT LiTe oMrÅdE for å underbygge spekulasjonene dine om hvordan Tesla gjør ting.

Edited by hekomo
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Mon tro folk her inne glemmer av vi bor i Norge/EU  ... og legg merke til det uthevede

 

 

Sitat

Store begrensninger på veien

Det er også flere krav til veistrekningene systemet kan aktiveres på.

Regelverket åpner først for personbiler, og kun hastigheter inntil 60 kilometer i timen. Det skal bare være mulig å aktivere systemet på veier uten fotgjengere, syklister eller veikryss, og det kreves at det skal være en fysisk barriere mellom kjøreretningene.Ring 3 er en av veiene som er aktuelle for nivå 3 i Norge
Dermed er det relativt begrenset hvor et slikt system faktisk kan tas i bruk, kanskje spesielt i Norge.

..

Sitat

Vil velge strekninger

Når regelverket er ferdig utformet vil de teste biler på disse strekningene for å høste erfaringer. Med dette som grunnlag skal Vegvesenet se på i hvilken grad det skal utvides med andre strekninger.

Mange steder vil det for eksempel bli aktuelt å senke fartsgrensen til 60 kilometer i timen for å tillate nivå 3. På de fleste motorveier inn til og rundt de største norske byene er fartsgrensen i dag høyere enn dette.

 

Sitat

Bilene må typegodkjennes

Det finnes i dag ingen biler på norske veier som kvalifiserer til nivå 3 UNECE-regelverket.

 

Om en bilprodusent ønsker å få typegodkjent et kjøretøy som allerede er på veien i dag, må de søke om en utvidelse av

typegodkjenningen hvor kravene er verifisert.

https://www.tu.no/artikler/neste-ar-kan-det-bli-lov-med-selvkjorende-biler-i-norge/498918

Edited by syar2003

Share this post


Link to post
syar2003 skrev (1 minutt siden):

Mon tro folk her inne glemmer av vi bor i Norge/EU  ... og legg merke til det uthevede

https://www.tu.no/artikler/neste-ar-kan-det-bli-lov-med-selvkjorende-biler-i-norge/498918

Mon tro om du har fått med deg at FSD-betaen krever at du holder hendene på rattet og har 100% kontroll til enhver tid og er i stand til å gripe inn når som helst? Linken din ser altså ikke ut til å være relevant her.

Sitat: "Regelverket gjelder «automated lane keeping systems (ALKS)», eller automatiske filholdersystemer. Det sier at så snart systemet er aktivert, er det dette som har den primære kontrollen på kjøretøyet."

Med både Autopilot og FSD-betaen er det fører som har den primære kontrollen på kjøretøyet: "Det er en vesentlig forskjell på dette og avanserte førerstøttesystemer som Tesla Autopilot eller Nissan Propilot som du finner i biler i dag: Selv om bilen i praksis kan kjøre seg selv i dag, er det alltid føreren som har det hele og fulle ansvaret for hva som skjer."

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (3 timer siden):

Mon tro om du har fått med deg at FSD-betaen krever at du holder hendene på rattet og har 100% kontroll til enhver tid og er i stand til å gripe inn når som helst? Linken din ser altså ikke ut til å være relevant her.

Sitat: "Regelverket gjelder «automated lane keeping systems (ALKS)», eller automatiske filholdersystemer. Det sier at så snart systemet er aktivert, er det dette som har den primære kontrollen på kjøretøyet."

Med både Autopilot og FSD-betaen er det fører som har den primære kontrollen på kjøretøyet: "Det er en vesentlig forskjell på dette og avanserte førerstøttesystemer som Tesla Autopilot eller Nissan Propilot som du finner i biler i dag: Selv om bilen i praksis kan kjøre seg selv i dag, er det alltid føreren som har det hele og fulle ansvaret for hva som skjer."

Det "er" altså ikke full selvkjøring , men nivå 2 partial førerassistende. Bra at du eleborerer så (u)tydelig. Hva med å forholde  seg til automome standard begrep og nivåer definert av SAE.  Artikkeloverskriften nytt nivå er rimelig forvirrende.

Uansett hvor kåte eiere av Tesla kan dere jo se langt etter å få det brukt her i Norge , derav inlegget.

Btw: Det er ingen hender på rattet i publisert video fra brukertesting.....

 

Edited by Jarmo
Persondiskusjon fjernet.

Share this post


Link to post
hekomo skrev (22 minutter siden):

Poenget er jo at den er lenger unna enn lastebilen var på skjermbildet jeg viste deg, der lastebilen var i ferd med å fade inn på skjermen. Den er for langt unna til å være synlig på skjermen. Leste du i det hele tatt det jeg skrev?

Det betyr uansett ikke at frontkamera ikke fanger den opp og ser den. Jeg så nettopp på video fra mitt eget frontkamera, og der er det enkelt å se biler på lang avstand. Så at det ikke tegnes opp på skjermen betyr ikke at bilen ikke har sett dem.

Poenget er at teslaen kjørte rett ut foran en bil som kom i mot i 120.Føreren måtte gi gass for å unngå å bli påkjørt. Om teslaen så dette eller ignorerte den eller unnlot å bremse spiller egentlig ingen rolle. Den foretok en farlig manøver og føreren måtte avbryte for å unngå å bli påkjørt. 

Share this post


Link to post
hekomo skrev (23 minutter siden):

Waymo er avhengig av detaljerte HD-kart, og fungerer kun innenfor begrensede områder.

Waymo er avhengig av slikt for å gi autonomi. Tesla gjør det samme innenfor nivå 2 assister, og lar folk betateste dette som genuint trur dette er i nærheten av det Waymo har. 

 

hekomo skrev (27 minutter siden):

Tesla er ikke avhengig av dette. Tesla kan navigere etter kartet, men håndterer situasjoner selvstendig og uten å måtte forhåndsprogrammeres og at hver cm må være saumfart på forhånd.

Du aner med andre ord ikke hva Waymo gjør. Alle gjør det samme som Tesla gjør angående sanntids analyse. 

 

hekomo skrev (30 minutter siden):

Du vet selv dette, da du tabbet deg ut da du brukte bArE tIlGjEnGeLiG i eT LiTe oMrÅdE for å underbygge spekulasjonene dine om hvordan Tesla gjør ting.

Skyld deg selv når du ikke spør meg om å utvide noe du tydeligvis ikke forstod. 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (3 timer siden):

F728A778-30FD-44CD-817D-638881CE9E05.thumb.png.e9fb80d0ba83c8c40076d2f7fd1db9fd.pngHer kommer bilen i 120km pr time. Ser du den på skjermen? Som sagt føreren griper inn og avverger situasjonen

har du lenke til denne videoen?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...