Jump to content
Redaksjonen.

Her smeller ID.3 seg til topps

Recommended Posts

Just now, Trestein said:

Har du noe dokumentasjon på dette?

Berre sjå gjennom testane gjort etter 2019-kriteria og tidlegare.  Bilar med frunk har generelt svært god score samanlika med bilar utan frunk.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Blir litt dum diskusjon med frunk\ikke frunk frem til noen biler som har det blir testet med den nye testen.
 

Ser man på den gamle så har jo Tesla Model 3 med frunk Adult Occupant på 96%, kontra 87% på ID.3.
Tro om det kan ha noe med fronten å gjøre?

Men som sakt umulig å vite sikkert. Ser man på testresultatene er det jo anneledes lagt opp på 2020 testene kontra 2019.

Edited by Complexity
  • Like 2

Share this post


Link to post
Sturle S skrev (9 minutter siden):

Berre sjå gjennom testane gjort etter 2019-kriteria og tidlegare.  Bilar med frunk har generelt svært god score samanlika med bilar utan frunk.

Ja BMW hadde høyere score på frontkollisjon. Den har ingen frunk.

som sagt ble det diskutert for noen dager siden. Fant ikke att tråen.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (7 minutter siden):

Ja BMW hadde høyere score på frontkollisjon. Den har ingen frunk.

som sagt ble det diskutert for noen dager siden. Fant ikke att tråen.

Tja, det har den jo?

BMWi3fronttrunk.jpeg

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (Akkurat nå):

Det var en 3 serie. Som sagt har ikke sterke meninger om dette.

Ja alle 3 serier har vell motor fremme, enn så lenge;)

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Som alltid er vekta viktigst for (egen) trygghet. ID3 er OK for bykjøring, men på landeveien vil jeg heller sitte i en større og tyngre i-Pace, e-Tron eller lignende.

Edited by molna
manglet en 't'

Share this post


Link to post
7 minutes ago, molna said:

Som alltid er vekta viktigst for (egen) trygghet. ID3 er OK for bykjøring, men på landeveien vil jeg heller sitte i en større og tyngre i-Pace, e-Tron eller lignende.

ID.3 er jo litt tung da. 1719kg for 1st edition. Blir vel enda ganske mye tyngere med største batteripakken.

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (13 timer siden):

Det var en diskusjon om kollisjons sikkerhet. Påstanden var at vw sitt konsept ga dårlig kollisjonssikkerhet. Alternativet til vw var å ha lenger front med kupeen trekt bakover og kortere bagasjerom.

Hvor mye kortere får du gjort bagasjerommet til ID3 før det blir helt borte? 😛

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
molna skrev (10 timer siden):

Som alltid er vekta viktigst for (egen) trygghet. ID3 er OK for bykjøring, men på landeveien vil jeg heller sitte i en større og tyngre i-Pace, e-Tron eller lignende.

Tja. Det kommer helt an på hvor ny den tunge bilen din er og hvor kollisjonssikker den var da den ble lansert. Bilens alder og tilstand forringer også kollisjonssikkerheten fra da den var helt ny.

 

Så tyngst vinner ikke automatisk. Det er motbevist flere ganger i virkeligheten. Ta f.eks. et ekstremtilfelle som en buss. Jeg vil tørre å påstå at en buss er rimelig tung, men en bussjåfør har ganske høy risiko for å dø eller bli lemlestet av å frontkollidere med en til sammenligning bitteliten og fjærlett bil. Passasjerene i bilen trenger ikke å dø av å treffe den tunge bussen.

 

Fifth gear har også testet flere slike myter (mange av dem ligger på YouTube).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (11 timer siden):

ID.3 er jo litt tung da. 1719kg for 1st edition. Blir vel enda ganske mye tyngere med største batteripakken.

Er den over 100kg tyngre enn Model 3 SR+? Det var mye. Spesielt siden Model 3 er over 43cm lengre (og riktignok litt lavere men også en del bredere). Trodde den veide omkring 1500kg jeg. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Er den over 100kg tyngre enn Model 3 SR+? Det var mye. Spesielt siden Model 3 er over 43cm lengre (og riktignok litt lavere men også en del bredere). Trodde den veide omkring 1500kg jeg. 

Kan stemme at den er det ja. ID.3 er veldig tung for hva den er.

Men det er bare akkurat nå at den er tyngere enn SR+. Nye SR+ som blir levert neste år veier 100Kg mer enn den nåværende grunnet billigere batterier som veier mer. 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (2 timer siden):

Hvor mye kortere får du gjort bagasjerommet til ID3 før det blir helt borte? 😛

 

I dag er det større en tesla m3 sitt. Tror det er 380l mot 340i teslaen som er 43cm lenger. 

Share this post


Link to post
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

425 liter på Teslaen da den har deler av bagasjekapasiteten under panseret. 

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-3

Tenkte på det lasterommet bak som var spørsmål om. Om vi antar 40cm kortere vil man vel miste 40x100x60=240liter.

Tilsvarende om man hadde gjort id3 like lang som en tesla m3. Da hadde plassen øket til røflig 620liter. Helt tydelig at kort front gir mye plass fordi man forlenger bilen der den har stort tverrsnitt

Share this post


Link to post
15 hours ago, Trestein said:

Ja BMW hadde høyere score på frontkollisjon. Den har ingen frunk.

Du vil alltid finne spesielle unnatak som gjer det betre på enkeltpunkt.

 

Vi får eit godt svar på frunk vs ikkje frunk når dei testar Model Y og ID.4.  ID.4 er ein nesten identisk kopi av Model Y på alle ytre mål, men ID.4 manglar frunk.  Her er ei samanlikning lagd av Volkswagen.  (Biletet er komprimert i breidda av diskusjon.no.  Veit ikkje korleis eg unngår det, men på diskusjon.no kan du klikke på biletet og få det opp med rett høgde-breidde-forhold.):

 

VW-ID.4-Tesla-MOdel-Y-comparison-hero.jpg?quality=82&strip=all&w=1600
Edited by Sturle S
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
13 minutes ago, Sturle S said:

...

Vi får eit godt svar på frunk vs ikkje frunk når dei testar Model Y og ID.4.  ID.4 er ein nesten identisk kopi av Model Y på alle ytre mål, men ID.4 manglar frunk.  

...

Plasserer de noe i bagasjerom under testing? Hvis ikke blir det vel ikke stor forskjell på hvordan kompresjonssonen fungerer. Med mindre VW har plassert noe ukomprimerbart der. 

(hjelper kanskje å redusere størrelsen på bildet)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (51 minutter siden):

I dag er det større en tesla m3 sitt. Tror det er 380l mot 340i teslaen som er 43cm lenger. 

Bagasjerommet på en ID3 er høyt men ikke særlig dypt, altså om du fjerner noe på lengden der ryker det med ganske mange liter.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (42 minutter siden):

Bagasjerommet på en ID3 er høyt men ikke særlig dypt, altså om du fjerner noe på lengden der ryker det med ganske mange liter.

Det var vel akkurat det jeg regnet ut. Ca 250liter på 40cm. Men det betyr jo samtidig at å sette av 40cm til frunk bare gir ca 80liter ekstra fordi volumet kommer i konflikt med forhjul som skal svinges og at høyden er halvparten av høyden i bakluke. Poenget er at skal man få mest mulig plass i en bil basert på lengde bredde og høyde er frunk en dårlig ide.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (42 minutter siden):

Poenget er at skal man få mest mulig plass i en bil basert på lengde bredde og høyde er frunk en dårlig ide.

Du har akkurat beskrevet en skoeske. :p

 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...