Jump to content
Redaksjonen.

Her smeller ID.3 seg til topps

Recommended Posts

Trestein skrev (6 timer siden):

Tenkte på det lasterommet bak som var spørsmål om. Om vi antar 40cm kortere vil man vel miste 40x100x60=240liter.

Tilsvarende om man hadde gjort id3 like lang som en tesla m3. Da hadde plassen øket til røflig 620liter. Helt tydelig at kort front gir mye plass fordi man forlenger bilen der den har stort tverrsnitt

Ja, det er ingen tvil om at en mest mulig firkantet boks gir mest mulig plass i forhold til lengde. Dessverre blir aerodynamikken lidende på veien, butte avslutninger bak er ingen god oppskrift på lav luftmotstand. 

Ellers spiller det liten rolle for min del hvor bagasjeplassen er, total mengde plass er det som betyr noe. Skal jeg frakte en stor sak som f.eks en oppvaskmaskin havner den uansett på hengeren (men ikke med ID.3...).

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Langt panser/stor frunk = Vi har ikke så greie på dette, så vi bare kopierer hvordan det er på en fossilbil. Kult, det ble masse plass foran gitt.

Kort panser/ingen frunk =  Vi som kan dette velger å utnytte elbil-pattformen optimalt samtidig som vi ivaretar kollisjonssikkerheten.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
uname -l skrev (3 timer siden):

Langt panser/stor frunk = Vi har ikke så greie på dette, så vi bare kopierer hvordan det er på en fossilbil. Kult, det ble masse plass foran gitt.

Kort panser/ingen frunk =  Vi som kan dette velger å utnytte elbil-pattformen optimalt samtidig som vi ivaretar kollisjonssikkerheten.

Så biler med frunk er dårlig på kollisjonssikkerhet?

  • Like 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (22 minutter siden):

Så biler med frunk er dårlig på kollisjonssikkerhet?

Nei det kan man ikke si men det er dårlig med hensyn på plassutnyttelse.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (3 timer siden):

Nei det kan man ikke si men det er dårlig med hensyn på plassutnyttelse.

Dårligere på plassutnyttelse, bedre på aerodynamikk. Så det kommer an på hva man legger vekt på. Ulempene mhp. plass kan kompenseres med lengre karosseri. Nettopp som Tesla har gjort med Model 3, en av bilene med aller lavest luftmotstand og forbruk. Samtidig som den har mer plass enn ID.3 og veier en god del mindre. Eneste ulempe er altså at man trenger en 43cm lengre parkeringsplass. Greit kompromiss for min del ;)

Optimal plassutnyttelse i forhold til lengde betyr Toyota HiAce eller lignende. Og aerodynamikk som en låvedør ;) Den rake motsetningen er GM EV1. Snakk om bil som var før sin tid. Tenk om denne hadde kommet i 2010 med 24kWh-batteri som Leafen. 

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 timer siden):

Ja, det er ingen tvil om at en mest mulig firkantet boks gir mest mulig plass i forhold til lengde. Dessverre blir aerodynamikken lidende på veien, butte avslutninger bak er ingen god oppskrift på lav luftmotstand. 

Ellers spiller det liten rolle for min del hvor bagasjeplassen er, total mengde plass er det som betyr noe. Skal jeg frakte en stor sak som f.eks en oppvaskmaskin havner den uansett på hengeren (men ikke med ID.3...).

Nå er det ikke alle som har henger eller greier kjøre med henger. Eller rett og slett ikke har plass til en henger.

Hvor bra virker trailer assist på tesla?

Det hjelper jo selfølgelig om man er dårlig å rygge med henger i trange parkeringshus

Når det er sagt så er forskjellen i strømforbruk på id3 og tesla rimelig liten.

Luft motstand blir dominant først over norske hastigheter(Direkte årsak til at taycan kjører lenger på et døgn enn tesla)

Tesla bjørns 1000km test viste ca 10% lavere forbruk på id3 enn m3 lr. Mye lavere enn de andre)

Dessuten må du nok regne med høyere strømforbruk enn en id3 om du må frakte en vaskemaskin til hytta med tesla 3.

 

 

Edited by Trestein

Share this post


Link to post

Måtte inn for å sjekke, og den 10% kan nok tilskrives mye kaldere vær på TM3. Aner ikke om han har andre målinger, men antar at TM3 SR+ og ID.3 har ganske like forbrukstall ved samme forhold. Her har nok VW gjort en god jobb. 

Share this post


Link to post
7 hours ago, Trestein said:

Nå er det ikke alle som har henger eller greier kjøre med henger. Eller rett og slett ikke har plass til en henger.

Hvor bra virker trailer assist på tesla?

Det hjelper jo selfølgelig om man er dårlig å rygge med henger i trange parkeringshus

Når det er sagt så er forskjellen i strømforbruk på id3 og tesla rimelig liten.

Luft motstand blir dominant først over norske hastigheter(Direkte årsak til at taycan kjører lenger på et døgn enn tesla)

Tesla bjørns 1000km test viste ca 10% lavere forbruk på id3 enn m3 lr. Mye lavere enn de andre)

Dessuten må du nok regne med høyere strømforbruk enn en id3 om du må frakte en vaskemaskin til hytta med tesla 3.

 

 

Model 3 LR har jo firehjulsdrift og mangler varmepumpe. Fortsatt bedre forbruk enn ID.3.

Og mulig Teslan bruker mere strøm med å frakte en vaskemaskmin til hytta, men hvordan får man fraktet en vaskemaskin til hytta med ID.3? 

Så på TV2 hjelper deg her nylig hvor de testet ID.3. De viste den frem til ett par som eide en e-golf fra før og de var skuffa over kvaliteten på ID.3. Eneste fordelen for dem kontra e-golf var rekkevidden. Er vel der VW har satset.

Edited by Complexity
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (11 timer siden):

Nei det kan man ikke si men det er dårlig med hensyn på plassutnyttelse.

Bare for de som er desperate etter å finne noe som kan tolkes som negativt. For oss andre så er det gulle godt med bagasjeplass i frunken.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Complexity skrev (3 timer siden):

Model 3 LR har jo firehjulsdrift og mangler varmepumpe. Fortsatt bedre forbruk enn ID.3.

Og mulig Teslan bruker mere strøm med å frakte en vaskemaskmin til hytta, men hvordan får man fraktet en vaskemaskin til hytta med ID.3? 

Så på TV2 hjelper deg her nylig hvor de testet ID.3. De viste den frem til ett par som eide en e-golf fra før og de var skuffa over kvaliteten på ID.3. Eneste fordelen for dem kontra e-golf var rekkevidden. Er vel der VW har satset.

Tenkte på tesla med 52kwh batteri og bakhjulsdrift. Den kjørte 1000km 15min raskere enn vw id3 med 217wh pr km mens id klarte det med 200wh pr km

ville trodd at man får store gjennstander med seg ved å legge ned seter og fjerne hattehylle i vw id3 Sansynligvis ikke alt av kjøleskap og vaskemaskiner som er på markedet men jeg vil tro den laster betydelig større gjenstander enn en sedan.

Hvordan definerer man kvalitet? 
Her kan bli en lang historie men en bil kan ha et utrolig simpelt interiør men høy kvalitet. At spesifisert materialvalg er hard plast er problemet. 

På en annen side? Hvor vanskelig er det for vw å skifte material i dører og dasjbord? None
 

 

Share this post


Link to post
52 minutes ago, Trestein said:

Tenkte på tesla med 52kwh batteri og bakhjulsdrift. Den kjørte 1000km 15min raskere enn vw id3 med 217wh pr km mens id klarte det med 200wh pr km

ville trodd at man får store gjennstander med seg ved å legge ned seter og fjerne hattehylle i vw id3 Sansynligvis ikke alt av kjøleskap og vaskemaskiner som er på markedet men jeg vil tro den laster betydelig større gjenstander enn en sedan.

Hvordan definerer man kvalitet? 
Her kan bli en lang historie men en bil kan ha et utrolig simpelt interiør men høy kvalitet. At spesifisert materialvalg er hard plast er problemet. 

På en annen side? Hvor vanskelig er det for vw å skifte material i dører og dasjbord? None
 

 

Bjørn sin test du tenker på da? SR+ ble vel kjørt en helt annen rute gjennom sverige, og det begynner å bli lenge siden så den hadde nok mindre effektiv software. Og den har jo fortsatt ikke varmepumpe.

Men ID.3 sitt forbruk er bra ja. Mye bedre enn det meste annet som kommer.

Du mener at bagasjerommet på ID.3 erstatter en tilhenger? For meg frister lite å kjøre til søppelfyllinga med bilen full av søppel iallefall.

Ikke bare var kvaliteten dårlig, veistøyen var og værre enn i e-golfen. Og knappene og skjermen var jo nesten uforståelig.
Det siste er selvfølgelig en vanesak men gir jo dårlig førsteintrykk at ting ikke er logisk lagt opp.

De kommer vel med en premiumpakke etterhvert til mange flere tusen som gir litt bedre plastikk i interiøret.

For å bringe det litt tilbake til topic så er det jo ingenting som er bedre enn at biler som kommer på veien nå er trygge,

Edited by Complexity
  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Jeg håper ikke noen tror at om bilen har en liten plastkasse til oppbevaring under panseret eller ikke påvirker kollisjonssikkerheten...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (46 minutter siden):

Ikke bare var kvaliteten dårlig, veistøyen var og værre enn i e-golfen. Og knappene og skjermen var jo nesten uforståelig.
Det siste er selvfølgelig en vanesak men gir jo dårlig førsteintrykk at ting ikke er logisk lagt opp.

Så akkurat på den Broom-saken du snakket om og jeg kan ikke se at du har grunnlag for det du sier.

Når det gjelder knapper og skjerm, har man tid til å skrive 10 000 innlegg om bilen sin så klarer man sikkert å sette av en time for å sette seg inn i bilens funksjoner.

Share this post


Link to post
46 minutes ago, Complexity said:

Ikke bare var kvaliteten dårlig, veistøyen var og værre enn i e-golfen. Og knappene og skjermen var jo nesten uforståelig.

Mange klagar over ID.3, men vi må hugse at dette er dei aller fyrste eksemplara.  Han er eit godt fyrste forsøk og bilen vert nok forbetra.  Spesielt programvaren har stort forbetringsspotensiale.  Mange klagar over byggekvaliteten òg, men vi ser jo frå til dømes Tesla at den raskt vert betre med litt erfaring.  Om vi skal samanlikne med Model 3 er det nok best å gje VW eit par år på seg til å forbetre bilen.

  • Like 4

Share this post


Link to post
1 minute ago, Sturle S said:

Om vi skal samanlikne med Model 3 er det nok best å gje VW eit par år på seg til å forbetre bilen.

Jeg tror ikke det er nødvendig, VW kan lage biler som holder en akseptabel kvalitet for de fleste.

3 minutes ago, Sturle S said:

Mange klagar over byggekvaliteten òg, men vi ser jo frå til dømes Tesla at den raskt vert betre med litt erfaring.

Klager de over fit and finish eller materialvalg? Faller ting av bilene mens man kjører? Går det ikke an å åpne/lukke dører pga. missing alignment?

Jeg har aldri verken likt eller forstått VW men jeg kan ikke underslå at de har et hav av erfaring med bilproduksjon. Bare sammenligningen med Tesla er en fornærmelse i seg selv 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, uname -l said:

Du skrev at kvaliteten var dårlig og veistøyen verre enn i Golf. Vis meg det.

Det må du nesten se Tv2 hjelper deg for å få med deg for de nevnte det i klippet som ble vist der.

  • Like 2

Share this post


Link to post
5 minutes ago, 6RCURCGB said:

Jeg tror ikke det er nødvendig, VW kan lage biler som holder en akseptabel kvalitet for de fleste.

I so fall er det berre trist om dei ikkje hadde tenkt å gjere ein betre jobb enn dei har gjort med dei fyrste eksemplara av ID.3.  🙁

  • Like 4

Share this post


Link to post
Complexity skrev (1 minutt siden):

Det må du nesten se Tv2 hjelper deg for å få med deg for de nevnte det i klippet som ble vist der.

Det har jeg akkurat gjort og fikk bevist at du som vanlig er ute og overdriver når det gjelder alt ikke-Tesla. Det var mye hardplast som ikke betyr at kvaliteten er dårlig. Den støyet mer enn de trodde som ikke betyr at den støyer mer enn Golf.

Og det at man første gang man setter seg inn i en ny bil bruker litt tid på å orientere seg, er ikke uvanlig. Som sagt, du har 16 000 innlegg her om din egen bil og da klarer man sikkert å bruke en time på å sette seg inn i infotainment-systemet. Det er litt typisk biltester hvor man har den i 2 timer at biljournalister lager et stort nummer ut av at det er et eller annet de ikke får til umiddelbart.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...