Jump to content
Redaksjonen.

Tesla kutter prisene og øker rekkevidden på Model 3

Recommended Posts

Just now, Trestein said:

Det har vel hendt at folk som har biler i bestilling har fått redusert pris. 
 

Litt surt for dem som nettop har betalt 540 tusen for bilen som nå koster 500 tusen. 

Ja, det har hendt. -Men jeg har aldri hørt om det med biler som er utlevert. Usikker på hvordan det fungerer nå, men jeg mener å ha hørt at Tesla har gitt folk ny (nedsatt) pris på biler som ikke er utlevert enda. Ellers er det jo alltid noen dagers returrett (mener å huske en uke) på en Tesla, så i verste fall kan man returnere bilen, og bestille ny til ny pris.

Ja, jeg skjønner at det kan være surt, men det er nå en gang sånn verden fungerer. 

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
5 minutes ago, asshole said:

Selv med varmepumpe bruker min Leaf dobbelt så mye batteri på vintern, så usikker på hvor mye varmepumpe hjelper. Men skader i alle fall ikke (annet enn flere ting som kan gå i stykker).

Ja, Leaf har ikke aktiv oppvarming av batteriene, så den stiller i en litt annen kategori.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
31 minutes ago, Oklo said:

Ja, det har hendt. -Men jeg har aldri hørt om det med biler som er utlevert. Usikker på hvordan det fungerer nå, men jeg mener å ha hørt at Tesla har gitt folk ny (nedsatt) pris på biler som ikke er utlevert enda. Ellers er det jo alltid noen dagers returrett (mener å huske en uke) på en Tesla, så i verste fall kan man returnere bilen, og bestille ny til ny pris.

Ja, jeg skjønner at det kan være surt, men det er nå en gang sånn verden fungerer. 

Fullt mulig de som fortsatt kan levere inn bilen igjen får den nye prisen. Men det er maks snakk om ca 50 kjøpere fra oktober, der det ble solgt noe sånt som 1400 i september.

  • Like 3

Share this post


Link to post

De som har bestilt i den perioden er ikke de eneste som har "tapt" penger. Ser en voldsom økning i dag på Finn.no av private som har lagt ut sin Model 3. Kan se ut til at Model 3 uten varmepumpe endelig får et mer normalt verdifall enn de har hatt til nå. Bare å vente til Model Y blir lansert så får man nok en Model 3 LR til under 300 000kr.

Share this post


Link to post

Finn priser er galskap, det rene vanvidd. Svært mange bruktbilkjøpere blir nok lurt til å betale alt for mye. Tesla 3 sr+ f.eks ligger til 460 tusen, ny koster 400... Go figure, mye tullinger som skal selge brukte slitte ting.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Trestein said:

Litt surt for dem som nettop har betalt 540 tusen for bilen som nå koster 500 tusen. 

Var litt ramaskrik når Performance modellen gikk ned 100 tusen over natten, fra 599 til 499.

Surt med prisreduksjon, men slikt skjer vel på de fleste bilmodeller.

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (6 timer siden):

For TM3 er WLTP-rekkevidden ikke særlig vanskelig å oppnå på en fin sommerdag i 80-sone. 'Problemet' til TM3 er at motoren er så effektiv at du ikke har særlig overskuddsvarme du kan bruke andre steder, som for eksempel å holde kupeen varm(den lille overskuddsvarmen som tross alt kommer fra motoren brukes for å varme batteriet). TM3 bruker da et helt standard varmeelement for å varme kupeluften og det trekker merkbart med strøm når det blir kaldere. Tesla Model S har(hadde?) en motor som ikke er like effektiv og der brukes overskuddsvarmen for å varme kupeen. Om Ford sier at rekkevidde ikke er særlig påvirket i kaldt vær kan det tyde på at Mustangen ikke har like effektiv motor som TM3 og derfor *har* overskuddsvarme som kan rutes til kupeen. Prisen du betaler for det er selvfølgelig kortere rekkevidde på sommerføre.

Jeg merket for øvrig 1/3 økning i strømbruk på samme strekningen når været gikk fra fint sommervær til vannrett sludd..

Nei, Model S og X samt 3 levert til nå har kun ptc varmer. De gjenvinner ikke varme fra væskesløyfa til kupevarme. Tesla har et patent på dette som aldri ble implementert. Y og nå 3 har varmepumpe som faktisk henter varme fra varmesløyfa. Å gkenvinne overskuddsvarme fra motor etc ER varmepumpe da man flytter varme fra et sted til et annet og bruker AC-kompressoren :)

 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (7 timer siden):

Veldig bra. 👍

Alle biler mister jo rekkevidde i kaldt vær men varmepumpe vil helt klart redusere dette tapet. På min TM3 merker jeg økt forbruk allerede når utetemperatureren kryper under 15 grader. 

Du kan prøve å sette AC-vifta på manuelt og på lavt nivå, så vil jeg tro du vil se merkbart mindre strømforbruk. Har hørt at det også skal hjelpe å skru på resirkulering av luften. På auto virker det som AC-systemet suger til seg det det klarer av strøm.

  • Like 1

Share this post


Link to post
kremt skrev (2 timer siden):

Litt snodig at de forbedrer bilene og setter ned prisen. Har de ikke uendelig etterspørsel da?

hAr dE IkKe uEnDeLiG EtTeRsPøRsEl dA?

  • Like 2

Share this post


Link to post
hekomo skrev (25 minutter siden):

Du kan prøve å sette AC-vifta på manuelt og på lavt nivå, så vil jeg tro du vil se merkbart mindre strømforbruk. Har hørt at det også skal hjelpe å skru på resirkulering av luften. På auto virker det som AC-systemet suger til seg det det klarer av strøm.

AC suger litt ekstra da den kjøler ned lufta. Vifta på 1-3 (1 funker ofte med 1 i bilen, 3 med 5 i bilen), AC av (unntatt ved mye regn) og luft bare mot vindu senker forbruk drastisk men gir fint fordelt varme i bilen og isfrie/duggfrie ruter. 

Edited by Cowboystrekk

Share this post


Link to post
51 minutes ago, hekomo said:

hAr dE IkKe uEnDeLiG EtTeRsPøRsEl dA?

Enkelte påstår det men jeg er jammen ikke helt sikker.

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Det er vel "barneskole-lærdom"... 😉

Joda, at varmepumpe har noe å si er forsåvidt det. Men at det er merkbar forskjell i rekkevidde allerede ved 15 plussgrader overrasket meg. Er vel bare et par uker i månedsskiftet juli/august hvor det er mer enn det her på Østlandet om morgenen og kvelden.

Merker helt ekstremt forskjell i forbruk på egen bil, hvis det en dag er akkurat varmt nok til at varmepumpen virker og akkurat for kaldt dagen etter. Når varmepumpen går (og selvfølgelig bil og batteri er forhåndsvarmet med lader), så er det nesten ikke forskjell i rekkevidde på sommer og vinter med min bil. Er snakk om en mil eller to differanse bare.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Dette er jo veldig gode nyheter. Er det kun snakk om norske priser som blir resusert, eller er det også i USA? 

Motorisert bagasjeromsluke er jammen på tide. Kanskje Tesla kan ved hjelp av bak kamera eller rygge sensorer + software implementere "fot sensor" slik at du kan åpne luka uten å måtte bruke hendene.

Håper varme i rattet også kommer.

Liker at de har fått bort krom detaljene. 

Felgene var ikke så pene.

Noen som vet hvorfor performance ikke får krok? De solgte jo performance med krok tidligere.. 

Men mest spennende for meg er om de har klart å dempe støyen i bilen. Leste en plass at de skulle få doble glass som hjelper mot støy, men tror det er hjul brønner/karosseri som er hovedkilden til støyen? Eller er det kanskje det store glasstaket som forsterker støyen? 

Og sist men ikke mist, kan det være klokt å heller vente på neste generasjon batteri, eller europeisk kvalitet Tesla (fra Tyskland), enn å hoppe på dette "tilbudet" ?

Share this post


Link to post
8 hours ago, kremt said:

Litt snodig at de forbedrer bilene og setter ned prisen. Har de ikke uendelig etterspørsel da?

Vel dette er vel bare å justere prisen etter valuta, så er ikke et priskutt som de tar av sin egen margin. De justerte opp prisen etter valuta tidligere i år.

At man gjør forbedringer på en bilmodell er heller ikke snodig.

Men dette vet du egentlig.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
2 minutes ago, keramikklampe said:

 

Noen som vet hvorfor performance ikke får krok? De solgte jo performance med krok tidligere.. 

 

20 tommer felger, for at de skal passe over de store bremsene, gir lite gummi på hjula, som gjør at de har lavere load index, som gjør at man ikke kan ha 100kg på kula.

Er vel den offisielle forklaringen. 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
bzzlink skrev (5 minutter siden):

20 tommer felger, for at de skal passe over de store bremsene, gir lite gummi på hjula, som gjør at de har lavere load index, som gjør at man ikke kan ha 100kg på kula.

Er vel den offisielle forklaringen. 

Ah. Takker. Så det var derfor de kunne selge utvalgte performance med krok tidligere, ettersom de ble levert med 18 tommer felger/bremser. 

Share this post


Link to post
8 hours ago, keramikklampe said:

Ah. Takker. Så det var derfor de kunne selge utvalgte performance med krok tidligere, ettersom de ble levert med 18 tommer felger/bremser. 

Jepp. "Base Performance" var bare Long Range utgaver med Performance Software.

De tidlige Long Range bilene hadde samme bakmotor som Performance så kun software som begrenset dem. Nyere Long Range har en svakere inverter bak enn performance og kan ikke få like mye ytelse lenger. (men det er litt å gå på enda som man ser med "boost" upgrade)

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...