Gå til innhold

Tesla kutter prisene og øker rekkevidden på Model 3


Anbefalte innlegg

Jeg leste et lengre intervju av Musk på bloggen waitbutwhy og en av tingene bloggeren la vekt på med Musk var at han var veldig bestemt på å befinne seg så nær virkeligheten som mulig. Det vil si å hele tiden følge med på utviklingen og snakke med dem som kan mest. En følge av det er at han ombestemmer seg ofte. Om Tesla bruker 'Metode X' er de fordi du har forutsetningene a,b,c,d,e,f og ønsker å oppnå Y. Om noe av dette endrer seg er Musk villig til å revurdere både metoder og mål. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (13 timer siden):

Han er i alle fall en luring. Det er ikke lenge siden han sa at Europa kun skulle kun få biler fra usa  eller fra tyskland, ikke fra kina. Nå er de første kinesiske m3 levert i europa.

Ja, som nevnt så endrer man planer når forutsetningene endrer seg. Tesla planla også bare å produsere SR+ i Kina, men så kom Covid og de endret startegi. Jeg vet ikke om det var et direkte resultat av Covid, men det er uansett ikke noe negativt å være i stand til å tilpasse seg etter hvert. Det har ikke noe med å være en "luring" å gjøre, men å være tilpasningsdyktig og endringsvillig.  

Trestein skrev (5 timer siden):

For noen av oss handler det om hvor vi sender pengene våre.

Men kina er jo et fint demokrati. Ville forundre meg veldig om noen der kunne finne på å forgifte sine innbyggere med for høye nox utslipp eller sot slik vw beviselig har utsatt oss for.

Du får boikotte Apple, Samsung og en nær sagt hvilken som helst annen elektronikkprodusent også da. For du vil vel ikke være dobbeltmoralsk?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (55 minutter siden):

Ja, som nevnt så endrer man planer når forutsetningene endrer seg. Tesla planla også bare å produsere SR+ i Kina, men så kom Covid og de endret startegi. Jeg vet ikke om det var et direkte resultat av Covid, men det er uansett ikke noe negativt å være i stand til å tilpasse seg etter hvert. Det har ikke noe med å være en "luring" å gjøre, men å være tilpasningsdyktig og endringsvillig.  

Du får boikotte Apple, Samsung og en nær sagt hvilken som helst annen elektronikkprodusent også da. For du vil vel ikke være dobbeltmoralsk?

Jeg unngår å sende penger til slike land om jeg har mulighet for å velge noe annet.

Det burde være merket mye bedre hvor ting er laget. Biler er enkelt men andre ting kan være vanskelig før det er for sent.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Jeg unngår å sende penger til slike land om jeg har mulighet for å velge noe annet.

Det burde være merket mye bedre hvor ting er laget. Biler er enkelt men andre ting kan være vanskelig før det er for sent.

Nei biler er ikke lett, i en bil inngår det deler i fra alle verdens krinker å kroker. Bosch lager jo utrolig mange deler til så å si alle merker, de alene opererer i 60 land..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Hvilken desperasjon?

Når man senker prisene på et produkt er det for å øke salget. Det betyr at bilene er for dyre i forhold til konkurrentene. At de sender biler med billige batterier beregnet på det kinesiske markedet tyder på desperasjon. Også det faktum at kinafabrikken har overkapasitet betyr at etterspørsel i kina er dårlig. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Når man senker prisene på et produkt er det for å øke salget. Det betyr at bilene er for dyre i forhold til konkurrentene. At de sender biler med billige batterier beregnet på det kinesiske markedet tyder på desperasjon. Også det faktum at kinafabrikken har overkapasitet betyr at etterspørsel i kina er dårlig. 

De har ikke senket den ned, de har justert for valuta. Forsatt dyrere enn hva de kostet ved lanseringen.. i tillegg er dette noe Tesla alltid har gjort, se på S/X. Altså ikke noe overraskende i det hele tatt.

 

Eneste desperasjonen jeg ser kommer i fra koret, som vanlig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Ja, utdaterte bilprodusenter begynner etter hvert å bli desperate. Dessverre for dem ligger Tesla veldig langt foran, og når Tesla endelig får fabrikk i Europa så vil det nok begynne å komme konkurser blant utdaterte bilprodusenter. Tesla er som kjent begrenset av produksjonskapasitet, og får ikke nok biler til å dekke etterspørselen.

Men hva dette har med endringene på Model 3 å gjøre skjønner jeg ikke helt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Hva er kapasiteten til shanghai fabrikken per år? Det at de allerede nå sender biler til export derfra tilsier jo at verdens største bilmarked allerede har nått metning for Musks vidunderkjøretøy. Syns det gikk veldig fort?

Det tilsier nok heller at Tesla sprer leveransene fra fabrikkene sine utover. I stedet for at fabrikken i USA skal ta hele støyten over hele verden unntatt Kina så vil nå Kina ta av litt av presset på produksjonen og levering, slik at de kan levere flere biler totalt sett i hele verden.

Det er jo veldig rart at Tesla ikke bare har to fabrikker i USA og Europa under konstruksjon men også utvider fabrikken i Kina hvis "markedet er mettet".

Litt logisk må det da gå an å tenke? Jeg mener, du har alltid tatt feil om Tesla så langt og "analysene" dine har vist seg å ikke ha særlig stor verdi, så da er det kanskje på tide med en tenkepause?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Når man senker prisene på et produkt er det for å øke salget. Det betyr at bilene er for dyre i forhold til konkurrentene. At de sender biler med billige batterier beregnet på det kinesiske markedet tyder på desperasjon. Også det faktum at kinafabrikken har overkapasitet betyr at etterspørsel i kina er dårlig. 

O store orakel!  Har du det bra? 

 

Ta en titt her og revurder innsikten din: https://www.goodcarbadcar.net/2020-us-vehicle-sales-figures-by-brand/

Snakkes om ti år, så kan vi se hvordan selskapet Tesla ligger an, hvor mange fabrikker de har og antall biler de spytter ut!

EDIT: Grønt betyr positivt og Rødt betyr negativt, det samme gjør dette tegnet -  (går utfra at du må ha det med teskje)

Endret av KriZZ
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (3 minutter siden):

O store orakel!  Har du det bra? 

 

Ta en titt her og revurder innsikten din: https://www.goodcarbadcar.net/2020-us-vehicle-sales-figures-by-brand/

Snakkes om ti år, så kan vi se hvordan selskapet Tesla ligger an, hvor mange fabrikker de har og antall biler de spytter ut!

EDIT: Grønt betyr positivt og Rødt betyr negativt, det samme gjør dette tegnet -  (går utfra at du må ha det med teskje)

Jeg mente i ikke salget i usa men kina og europa

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Jeg mente i ikke salget i usa men kina og europa

Du forstår fortsatt ikke :)

De klarer jo ikke levere nok biler i Europa. 
Tror du at de byggen en fabrikk i Tyskland for moro skyld? (eller dobler størrelsen på Kina fabrikken, en større fabrikk til i USA og mange kommende i flere andre land og verdensdeler)

Er det noe Tesla er desperate etter, så er det å få oss over på fornybar energi.
De har allerede vunnet.


Du kan se på det som en IQ test (mange vil ikke forstå)
Men vi er alle ulike og kan ikke forvente noe annet. 

Tiden vil vise og det kommer en dag😉

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (23 minutter siden):

Du forstår fortsatt ikke :)

De klarer jo ikke levere nok biler i Europa. 
Tror du at de byggen en fabrikk i Tyskland for moro skyld? (eller dobler størrelsen på Kina fabrikken, en større fabrikk til i USA og mange kommende i flere andre land og verdensdeler)

Er det noe Tesla er desperate etter, så er det å få oss over på fornybar energi.
De har allerede vunnet.


Du kan se på det som en IQ test (mange vil ikke forstå)
Men vi er alle ulike og kan ikke forvente noe annet. 

Tiden vil vise og det kommer en dag😉

Jeg tror de undervurderer konkurranse fra andre leverandører som tilbyr mere bil for pengene enn de tesla gjør. Tviler faktisk på at europeere vil kjøpe tesla y når de kan få en Skoda eller VV eller en Renault mye billigere. I land som ikke subsidierer el biler er ikke markedet så veldig hett. Husk at vi har elbiler som koster 25000 euro i dag. Tesla kommer med dette om tidligst to år. Folk flest er ikke millionærer. De ønsker billig transport til rimeligst mulig pris. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...