Gå til innhold

Tesla kutter prisene og øker rekkevidden på Model 3


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Trestein said:

Jeg tror de undervurderer konkurranse fra andre leverandører som tilbyr mere bil for pengene enn de tesla gjør. Tviler faktisk på at europeere vil kjøpe tesla y når de kan få en Skoda eller VV eller en Renault mye billigere. I land som ikke subsidierer el biler er ikke markedet så veldig hett. Husk at vi har elbiler som koster 25000 euro i dag. Tesla kommer med dette om tidligst to år. Folk flest er ikke millionærer. De ønsker billig transport til rimeligst mulig pris. 

Hvorfor sier du at de er billigere, når prisene som er oppgitt nå er minst like høy som Model Y, og med dårligere specs. Har tittet litt på både id4 og Enyaq og de klarer vel såvidt å levere en ribbet utgave med 2wd og 200hk, til samme pris som Model Y med 4wd og 400hk. 

Ser knapt konkurransen faktisk. Rekkevidden er også dårligere.

Edit. Ser skodaen var litt lavere på pris enn jeg hadde fått inntrykk av, men har dårligere rekkevidde og betydelig mer motorsvak enn Y. Jeg er en av de som håper de lykkes, men føler de ligger mye i bakleksa enda. Noe vi ser med problemene de har med id3 og software b.l.a.

Endret av Gibblay
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gibblay skrev (Akkurat nå):

Hvorfor sier du at de er billigere, når prisene som er oppgitt nå er minst like høy som Model Y, og med dårligere specs. Har tittet litt på både id4 og Enyaq og de klarer vel såvidt å levere en ribbet utgave med 2wd og 200hk, til samme pris som Model Y med 4wd og 400hk. 

Ser knapt konkurransen faktisk. Rekkevidden er også dårligere.

Poenget er at mange trenger ikke alt ekstrautstyret som står på lista. Sist jeg kjøpte bil kunne jeg fint ha fått bilen billigere ved å velge kunstskinn, dårligere seter og dårligere lys osv.

Tesla klarer ikke å produsere biler unike. Da faller valgmuligheter bort. 

Svært mange syntes dette er stas å få bilen sin levert med bege interiør og alupynt. I alle fall ulikt naboens dårlige valg.


Noen ønsker seg en helt standard bil med stor bakluke og hengerfeste. De er raskt 100 000kr billigere. At bilen har selvstyring de uansett ikke vil bruke driter de i.

Observerer at folk liker bedre assist systemene til vw fordi man ikke trenger å bevege rattet for at bilen skal skjønne at man har hendene på det. Vw senser dette induktivt. Dessuten slår det seg sømløst på igjen når man holder i rattet. Teslabjørn har påpekt dette flere ganger. Slik blir det nok i id4 også. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Poenget er at mange trenger ikke alt ekstrautstyret som står på lista. Sist jeg kjøpte bil kunne jeg fint ha fått bilen billigere ved å velge kunstskinn, dårligere seter og dårligere lys osv.

Tesla klarer ikke å produsere biler unike. Da faller valgmuligheter bort. 

Svært mange syntes dette er stas å få bilen sin levert med bege interiør og alupynt. I alle fall ulikt naboens dårlige valg.


Noen ønsker seg en helt standard bil med stor bakluke og hengerfeste. De er raskt 100 000kr billigere. At bilen har selvstyring de uansett ikke vil bruke driter de i.

Observerer at folk liker bedre assist systemene til vw fordi man ikke trenger å bevege rattet for at bilen skal skjønne at man har hendene på det. Vw senser dette induktivt. Dessuten slår det seg sømløst på igjen når man holder i rattet. Teslabjørn har påpekt dette flere ganger. Slik blir det nok i id4 også. 
 

 

Ser ikke helt poenget her, bortsett fra du kan specke en bil fra VAG konsernet opp i de hinsidige i pris, men Tesla har få "ferdigutstyrte" modeller og velge mellom. Jeg tok utgangspunkt i en godt utstyrt Tesla mot en ribbet i id4 familien, og fremdeles virker Teslaen mer konkurransedyktig på pris. Påstanden din var motsatt, at folk ikke ville velge Tesla fordi de ikke kunne konkurrere på pris. Det stemmer ikke.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (6 minutter siden):

Ser ikke helt poenget her, bortsett fra du kan specke en bil fra VAG konsernet opp i de hinsidige i pris, men Tesla har få "ferdigutstyrte" modeller og velge mellom. Jeg tok utgangspunkt i en godt utstyrt Tesla mot en ribbet i id4 familien, og fremdeles virker Teslaen mer konkurransedyktig på pris. Påstanden din var motsatt, at folk ikke ville velge Tesla fordi de ikke kunne konkurrere på pris. Det stemmer ikke.

Du må huske at det finnes mange mennesker i verden som klarer å komme seg gjennom en bilkonfigurator. 
 

Noen vil ha glasstak andre ståltak med luke andre bare ståltak. Noen vil ha mulighet for innertak og panoramatak.

Noen vil ha el justering av seter. For en som bare kjører bilen selv blir det meningsløst. Noen vil ha høyere bakkeklaring andre vil ha hattehylle.

sånn kan man holde på. Har man dårlig mørkesyn vil man ha led matriks har man dårlig hørsel velger man bort det dyreste stereoen. 
 

Å ja startprisen er mye billigere. Id 3 koster mye mindre enn tesla 3. Man kan velge et batteri som er lite om man ikke skal kjøre europa på kryss og tvers. 
 

sort eller hvitt interiør blir som å kjøpe en T ford. (Unnskyld den hadde bare en farge)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok kansje en "ulempe" at alle Model 3\Y er veldig simple og like i interiøret, men det er helt vanvittig mye man kan gjøre med det for å personalisere det i ettertid. Man får jo kjøpt vinyl i alle slags farger så vil du har rosa interiør så koster det deg ikke mye.

Spesielt etter at kina begynte å produsere Tesla så tok det helt av med "stæsj" på netter man kan kjøpe for å få det som man vil. De fleste under 50 har vel lagt wrap på treplanken i ønsket farge.

Har ikke helt tro på at f.eks ID.3 får dette, eller at kundene egentlig bryr seg. Få jo noen stilige interiørlys på ID.3 men det koster vel sjorta som ekstrautstyr.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Du må huske at det finnes mange mennesker i verden som klarer å komme seg gjennom en bilkonfigurator. 
 

Noen vil ha glasstak andre ståltak med luke andre bare ståltak. Noen vil ha mulighet for innertak og panoramatak.

Noen vil ha el justering av seter. For en som bare kjører bilen selv blir det meningsløst. Noen vil ha høyere bakkeklaring andre vil ha hattehylle.

sånn kan man holde på. Har man dårlig mørkesyn vil man ha led matriks har man dårlig hørsel velger man bort det dyreste stereoen. 
 

Å ja startprisen er mye billigere. Id 3 koster mye mindre enn tesla 3. Man kan velge et batteri som er lite om man ikke skal kjøre europa på kryss og tvers. 
 

sort eller hvitt interiør blir som å kjøpe en T ford. (Unnskyld den hadde bare en farge)

Kjære vene du kan ikke sammenligne TM3 med id3. Det er to forskjellige klasser. Det blir eple og pære. Id.3 er vel heller ikke billigere enn TM3 SR+, hvertfall hvis du tar med ryggekamera på Id.3 og sammenligner. Som egentlig er et minimum på utstyrsfronten.

Model Y mot id4 trillingene er mye mer logisk både størrelsesmessig og form. Derav min kommentar.

Endret av Gibblay
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (16 minutter siden):

Kjære vene du kan ikke sammenligne TM3 med id3. Det er to forskjellige klasser. Det blir eple og pære. Id.3 er vel heller ikke billigere enn TM3 SR+, hvertfall hvis du tar med ryggekamera på Id.3 og sammenligner. Som egentlig er et minimum på utstyrsfronten.

Model Y mot id4 trillingene er mye mer logisk både størrelsesmessig og form. Derav min kommentar.

Ja den ene er en sedan og den andre det man i gamle dager kalte en kombikupe.

Størrelse er i høyeste grad sammenlignbar.

Rent visuelt så virker den høyere og kortere. Stod parkert rett ved siden av en slik for noen dager siden. Når produksjonen er mere innkjørt og valgmulighetene blir flere er det absolutt en bil jeg ville vurdert. Uansett drivstoff.
 

Jeg tror faktisk folk som vurderer m3 faktisk er like godt hjulpen med en id3. 
 

I praksis er det svært liten forskjell på typiske el bil ting som lading og  rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (7 timer siden):

Hvorfor sier du at de er billigere, når prisene som er oppgitt nå er minst like høy som Model Y, og med dårligere specs. Har tittet litt på både id4 og Enyaq og de klarer vel såvidt å levere en ribbet utgave med 2wd og 200hk, til samme pris som Model Y med 4wd og 400hk. 

Ser knapt konkurransen faktisk. Rekkevidden er også dårligere.

Edit. Ser skodaen var litt lavere på pris enn jeg hadde fått inntrykk av, men har dårligere rekkevidde og betydelig mer motorsvak enn Y. Jeg er en av de som håper de lykkes, men føler de ligger mye i bakleksa enda. Noe vi ser med problemene de har med id3 og software b.l.a.

Mange kjøpere driter i hinsides ytelser, autopilot etc. Om valget står mellom 50k lavere pris og 3 sek dårligere fra 0-100 om de har nødvendig utstyr velger mange, spesielt eldre kjøpere og kvinner den tregere bilen for å spare penger. 

Teslas servicenettverk er ennå dårlig utbygd (lang veg til service for mange) og sliter stedvis med lang ventetid (2mnd i Tr.h sist jeg sjekka på appen). Møller har masse verksted i tillegg til uavhengige som og tar service/garantifiks. Det er mye verdt for mange. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Jeg tror de undervurderer konkurranse fra andre leverandører som tilbyr mere bil for pengene enn de tesla gjør. Tviler faktisk på at europeere vil kjøpe tesla y når de kan få en Skoda eller VV eller en Renault mye billigere. I land som ikke subsidierer el biler er ikke markedet så veldig hett. Husk at vi har elbiler som koster 25000 euro i dag. Tesla kommer med dette om tidligst to år. Folk flest er ikke millionærer. De ønsker billig transport til rimeligst mulig pris. 

Mer? Hva i alle dager mer leverer de? Bilene du refererer til må en betale for rygge kamera og elektriske seter. De leverer mindre, i alle tilfeller.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Mer? Hva i alle dager mer leverer de? Bilene du refererer til må en betale for rygge kamera og elektriske seter. De leverer mindre, i alle tilfeller.

Et poeng her er at du har muøighet til å spare 100k og velge en betydelig mer ribba bil om du vil, Tesla tilbyr full pakke uansett til en temmelig høy startpris. Tesla sparer på produksjon ved å ha mindre tilvalg, men samtidig blir startprisen for høy for endel. Hadde jeg kunne kjøpt min Model 3 med delskinn og uten autopilot og dermed spart noen titusner hadde jeg gjort det da autopilot er ubrukelig for meg og jeg foretrekker delskinn som jeg hadde i TMS. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Mer? Hva i alle dager mer leverer de? Bilene du refererer til må en betale for rygge kamera og elektriske seter. De leverer mindre, i alle tilfeller.

https://www.volkswagen.no/no/biler/nye-id4-suv.html/__layer/carfeatures/features/id_4/utstyrsversjoner/utstyrsversjoner/id-4-1st.layer
 

Man får en Id 4 for 425 000kr. Hva koster en model y? 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Det vet man vel ikke, ettersom versjonen av Model Y som skal selges i Europa ikke er i produksjon, og det er ikke skrevet noen endelige kontrakter. De norske prisene kan endre seg opptil flere ganger før leveransen starter, og vil kunne endre seg opptil flere ganger til før leveransetiden til Model Y er nede på f.eks en måned.

For øyeblikket koster Model Y LR rundt 460.000 kroner i USA, og dette er da biler som leveres i volum i dag. Den europeiske versjonen kan man forvente blir billigere og bedre, ettersom den skal benytte nyere batteriteknologi.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (49 minutter siden):

Et poeng her er at du har muøighet til å spare 100k og velge en betydelig mer ribba bil om du vil, Tesla tilbyr full pakke uansett til en temmelig høy startpris. Tesla sparer på produksjon ved å ha mindre tilvalg, men samtidig blir startprisen for høy for endel. Hadde jeg kunne kjøpt min Model 3 med delskinn og uten autopilot og dermed spart noen titusner hadde jeg gjort det da autopilot er ubrukelig for meg og jeg foretrekker delskinn som jeg hadde i TMS. 

Muligheten har man vel, men tradisjonelt så velger Ola og Kari Nordmann toppspecca biler, når de kjøper nytt. Dette fordi de er redd for at bilen skal bli vanskelig å selge igjen, når den tid kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (53 minutter siden):

Model Y sine priser er ikke tilgjengelig i Norge. Men du snakket om at en fikk mer, hva mer får en? Og hva er id4 sin pris med tilsvarende utstyr som standard i y?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (59 minutter siden):

Et poeng her er at du har muøighet til å spare 100k og velge en betydelig mer ribba bil om du vil, Tesla tilbyr full pakke uansett til en temmelig høy startpris. Tesla sparer på produksjon ved å ha mindre tilvalg, men samtidig blir startprisen for høy for endel. Hadde jeg kunne kjøpt min Model 3 med delskinn og uten autopilot og dermed spart noen titusner hadde jeg gjort det da autopilot er ubrukelig for meg og jeg foretrekker delskinn som jeg hadde i TMS. 

Ja, en kan absolutt få mindre:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (18 minutter siden):

Muligheten har man vel, men tradisjonelt så velger Ola og Kari Nordmann toppspecca biler, når de kjøper nytt. Dette fordi de er redd for at bilen skal bli vanskelig å selge igjen, når den tid kommer.

Det er en ganske stor andel som også velger lavere specs, ta en kikk på finn, mye bruktbiler med lav spec. Poenget er at Tesla går for full pakke, men til en pris som blir i drøyeste laget. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Model Y sine priser er ikke tilgjengelig i Norge. Men du snakket om at en fikk mer, hva mer får en? Og hva er id4 sin pris med tilsvarende utstyr som standard i y?

Jo, du kan specce Y nå, men vi vet ikke om. Prisen blir akkurat den samme når den kommer. 580k for hvit lakk, HF om man regner med vinterhjul til ca 20k. LR  RWD kommer vell etterhvert og koster rundt 30k mindre. 

ID4 ST1 har relativt mye standardutstyr, ryggekamera, HF, ACC etc. Med metallic og vinterhjul koster den nå ca 445k. Dog bakhjulstrekk og max 1 tonn hengervekt. Men for mange er det nok. 

Billigste Model Y er nå 135k dyrere, men har litt bedre rekkevidde, høyere hengervekt og bedre ytelser, når LR RWD kommer blir prisdifferansen ca 105k om ikke valuta endres drastisk. 

Spørsmålet blir om man trenger 4x4, ekstra hengervekt, en langt fra selvkjørende autopilot, bedre ladenettverk og noe bedre rekkevidde vs 105-135k lavere pris og mye større servicenettverk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (5 minutter siden):

Jo, du kan specce Y nå, men vi vet ikke om. Prisen blir akkurat den samme når den kommer. 580k for hvit lakk, HF om man regner med vinterhjul til ca 20k. LR  RWD kommer vell etterhvert og koster rundt 30k mindre. 

ID4 ST1 har relativt mye standardutstyr, ryggekamera, HF, ACC etc. Med metallic og vinterhjul koster den nå ca 445k. Dog bakhjulstrekk og max 1 tonn hengervekt. Men for mange er det nok. 

Billigste Model Y er nå 135k dyrere, men har litt bedre rekkevidde, høyere hengervekt og bedre ytelser, når LR RWD kommer blir prisdifferansen ca 105k om ikke valuta endres drastisk. 

Spørsmålet blir om man trenger 4x4, ekstra hengervekt, en langt fra selvkjørende autopilot, bedre ladenettverk og noe bedre rekkevidde vs 105-135k lavere pris og mye større servicenettverk. 

Ja var litt av poenget, endelig pris er ikke på plass. Og FSD er en jo ikke nødt til å velge.. 

 

Edit:Står forøvrig 535 på tesla sine sider nå. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja var litt av poenget, endelig pris er ikke på plass. Og FSD er en jo ikke nødt til å velge.. 

Prisen jeg oppgir er uten FSD, 60k ekstra for det. Poenget er at du ikke kan velge bort autopilot. Acc med sine mange fantomnedbremsninger er ikke noen høydare. Det er usannsynlig at prisen går noe særlig ned pga dollarkurs. 

Mange vil si at de får mer bil for pengene med ID4 da det ekstra Y tilbyr ikke er viktig for mange. 4x4 og hengervekt kan være unntaket for noen, men ID4 med 4x4 og større hengervekt er og betydelig rimeligere. 

Hva utstyrnivå på bruktbiler angår har jeg ikke statistikk, men se på finn, rimeligere elbiler som Leaf ligger i mye større grad ute med middels utstyr, lite Tekna sist jeg sjekka. Skal jeg bruke rundt 10 jeg kjenner med ulike elbiler har ingen med verken Tesla eller annet fullspecca. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...