Gå til innhold

Tesla kutter prisene og øker rekkevidden på Model 3


Anbefalte innlegg

Cowboystrekk skrev (Akkurat nå):

Prisen jeg oppgir er uten FSD, 60k ekstra for det. Poenget er at du ikke kan velge bort autopilot. Acc med sine mange fantomnedbremsninger er ikke noen høydare. Det er usannsynlig at prisen går noe særlig ned pga dollarkurs. 

Mange vil si at de får mer bil for pengene med ID4 da det ekstra Y tilbyr ikke er viktig for mange. 4x4 og hengervekt kan være unntaket for noen, men ID4 med 4x4 og større hengervekt er og betydelig rimeligere. 

Hva utstyrnivå på bruktbiler angår har jeg ikke statistikk, men se på finn, rimeligere elbiler som Leaf ligger i mye større grad ute med middels utstyr, lite Tekna sist jeg sjekka. Skal jeg bruke rundt 10 jeg kjenner med ulike elbiler har ingen med verken Tesla eller annet fullspecca. 

Nei prisen din er feil, kommer opp 535 når jeg legger inn. Ikke 580. 

Går nok ned tilsvarende nedgangen til model 3 nå og avhengig av hvor mye konkurranse de føler på. I tillegg kommer jo SR etterhvert.

 

Middels utstyr er ikke det samme som ingenting..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig de ikke dropper prisen på Model Y før dagens ordre er ryddet unna. Men jeg vil si det er 99% sikkert prisen blir lavere i løpet av 2020/2021. Om de justerer i forhold til dagens dollarkurs burde prisen vært noe sånt som 480.000 kroner.

Jeg antar dagens pris handler mest om å unngå å bli oversvømt med ordre. Og så justerer de ned prisen ettersom køen forsvinner.

Men vi vet jo at bilene til det europeiske markedet skal benytte de nyeste cellene, så selv om kanskje de ikke justerer ned prisen på de første leverte bilene, så vil de ganske sikkert ha bedre specs enn det som er på nettsidene.

(En ting man kan nevne er at svært mange av de som har bestilt Model Y har bestilt til betydelig lavere pris en det som er på nettsidene i dag.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Nei prisen din er feil, kommer opp 535 når jeg legger inn. Ikke 580. 

Går nok ned tilsvarende nedgangen til model 3 nå og avhengig av hvor mye konkurranse de føler på. I tillegg kommer jo SR etterhvert.

 

Middels utstyr er ikke det samme som ingenting..

Se hva jeg skrev: Med hengerfeste og vinterhjul 580 (19 koster litt over 20k med TMS. Du får ikke kjøpt den til 535, levering/dok er ca 14-15k. Minste pris uten HF og vinterhjul er vell 549 ca, men hvem kjøper det? ID4 med HF og vinterhjul koster 445k.

ID4 ST1 har bra med utstyr, langt fra ingenting. Skoda Enyaq 50 har det jeg vil kategorisere som 'ingenting', men det er ikke den vi diskuterer. 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (Akkurat nå):

Se hva jeg skrev: Med hengerfeste og vinterhjul 580 (19 koster litt over 20k med TMS. Du får ikke kjøpt den til 535, levering/dok er ca 14-15k. Minste pris uten HF og vinterhjul er vell 549 ca. 

ID4 ST1 har bra med utstyr, langt fra ingenting. Skoda Enyaq 50 har det jeg vil kategorisere som 'ingenting', men det er ikke den vi diskuterer. 

Kan høres ut som ID4 har priset og spekket disse for stor salg i Norge ja:) forøvrig liker jeg endringen med å levere biler med masse utstyr.

 

Tror dog Y kommer til å gjøre det minst like bra I Norge som model 3. Men det gjenstår å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten i tillegg til lavere pris på vw produkter er design ulikt. Dette er jo en smaksak men model y har et uvant design.

Det ser ut som taket er hevet på en m3 og abc stolpene er forlenget. 
 

vw har valgt et helt annet design og mange vil nok legge vekt på dette også

Skoda og vw har nok solgt mangen biler før giga berlin kommer i produksjon. 
 

Bmw sin ix3 er vel også i salg før m y

Muligens q4 fra audi også

Fra undersiden selger kona og div andre også bra.
 

Som sagt hvem som skal kjøpe 500 000 tyske teslaer blir da et spørsmål.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Mulig de ikke dropper prisen på Model Y før dagens ordre er ryddet unna. Men jeg vil si det er 99% sikkert prisen blir lavere i løpet av 2020/2021. Om de justerer i forhold til dagens dollarkurs burde prisen vært noe sånt som 480.000 kroner.

Jeg antar dagens pris handler mest om å unngå å bli oversvømt med ordre. Og så justerer de ned prisen ettersom køen forsvinner.

Men vi vet jo at bilene til det europeiske markedet skal benytte de nyeste cellene, så selv om kanskje de ikke justerer ned prisen på de første leverte bilene, så vil de ganske sikkert ha bedre specs enn det som er på nettsidene.

(En ting man kan nevne er at svært mange av de som har bestilt Model Y har bestilt til betydelig lavere pris en det som er på nettsidene i dag.)

Det kan godt hende prisene går ned igjen, dollarkurs og etterhvert euro får mye å si. 

Ja, de som bestilte Y før prisoppgangen gjorde en bra deal, den gav mye mer for pengene da. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Cowboystrekk said:

Det kan godt hende prisene går ned igjen, dollarkurs og etterhvert euro får mye å si. 

Ja, de som bestilte Y før prisoppgangen gjorde en bra deal, den gav mye mer for pengene da. 

Hvor bra deal det er gjenstår å se. Det er nok en del som vil betale noe sånt som 500k, og så 6 måneder senere får man samme bil til 450k. Men det er alltid noen som er villig til å betale mer for å få bil tidligere.

Men uansett er det også greit å notere seg at specsene på nettsidene ganske sikkert er dårligere enn det Model Y vil lanseres med i Europa. Om rekkevidden er økt til f.eks 600 km, så hjelper det også på å få mer bil for pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Hvor bra deal det er gjenstår å se. Det er nok en del som vil betale noe sånt som 500k, og så 6 måneder senere får man samme bil til 450k. Men det er alltid noen som er villig til å betale mer for å få bil tidligere.

Men uansett er det også greit å notere seg at specsene på nettsidene ganske sikkert er dårligere enn det Model Y vil lanseres med i Europa. Om rekkevidden er økt til f.eks 600 km, så hjelper det også på å få mer bil for pengene.

Var nettop inne på nettsiden. Tesla y koster 535 +15kkr i levering altså 549000kr. 
 

vw id4 levert 425 000kr

Kunne ikke se at det var vesentlige forskjeller i utstyrsnivå.

korr: så at vw id4 har utfellbart tilhengerfeste som standard. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Var nettop inne på nettsiden. Tesla y koster 535 +15kkr i levering altså 549000kr. 
 

vw id4 levert 425 000kr

Kunne ikke se at det var vesentlige forskjeller i utstyrsnivå.

Som sagt, pris og utstyr til Model Y vil ganske sikkert endre seg til det bedre i løpet av 2020/2021.

Man bør avvente med å gjøre sammenligningen til begge bilene er i produksjon og leveransene har startet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Var nettop inne på nettsiden. Tesla y koster 535 +15kkr i levering altså 549000kr. 
 

vw id4 levert 425 000kr

Kunne ikke se at det var vesentlige forskjeller i utstyrsnivå.

korr: så at vw id4 har utfellbart tilhengerfeste som standard. 

600kg høyere hengervekt på Y og 4x4, kommer en 2wd Y som skal koste rundt 30k mindre senere. Pr nå gir nok ID4 mer bil for pengene for mange potensielle kjøpere. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Som sagt, pris og utstyr til Model Y vil ganske sikkert endre seg til det bedre i løpet av 2020/2021.

Man bør avvente med å gjøre sammenligningen til begge bilene er i produksjon og leveransene har startet.

Begge leverandørene oppgir pris i dag. Du kan bestille begge. Prisene er gyldige.

Begge bilene er i produksjon

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Var nettop inne på nettsiden. Tesla y koster 535 +15kkr i levering altså 549000kr. 
 

vw id4 levert 425 000kr

Kunne ikke se at det var vesentlige forskjeller i utstyrsnivå.

korr: så at vw id4 har utfellbart tilhengerfeste som standard. 

Virker som det mangler utstyr til id4. Finner feks ikke travel assist til denne bilen. Hos id3 inngår den i en pakke til 22000 ser det ut til.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

Begge leverandørene oppgir pris i dag. Du kan bestille begge. Prisene er gyldige.

Prisene på Model Y er ikke endelige. Man bør så klart ikke bestille Model Y i dag om man ikke er villig til å betale dagens prising, men det er ingen garantier for at prisen vil være like høy når man skal bekrefte ordren ved et senere tidspunkt. Og liker man ikke prisen eller bilens egenskaper så er de 15.000 kronene man forhåndsbetaler fullt refunderbare.

6 minutes ago, Trestein said:

Begge bilene er i produksjon

Nei, kan hende ID.4 er i produksjon, men produksjonen av den europeiske varianten av Model Y starter ikke før i 2021.

Nettsiden sier tidlig 2021, men jeg tror volumproduksjon tidligst kommer i gang over sommeren en gang.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Prisene på Model Y er ikke endelige. Man bør så klart ikke bestille Model Y i dag om man ikke er villig til å betale dagens prising, men det er ingen garantier for at prisen vil være like høy når man skal bekrefte ordren ved et senere tidspunkt. Og liker man ikke prisen eller bilens egenskaper så er de 15.000 kronene man forhåndsbetaler fullt refunderbare.

Nei, kan hende ID.4 er i produksjon, men produksjonen av den europeiske varianten av Model Y starter ikke før i 2021.

Model y er i produksjon i dag i usa.

Så man vet hva den koster. 

Lenke til kommentar

Det skal bli gøy å vekke denne tråden i fremtiden, og mange av de andre som blir fylt opp til randen av oppgulp fra mindre inteligente individer som er ikke ser lenger en nestetippen sin. 
 

Tesla kan overhode ikke sammenlignes med noen andre selskaper i verden og er langt fra bare en bilprodusent.
Spikringen av kisten til de gamle produsentene har allerede begynt og graven er neste. (siteer meg gjerne på denne om ti år)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (3 minutter siden):

Det skal bli gøy å vekke denne tråden i fremtiden, og mange av de andre som blir fylt opp til randen av oppgulp fra mindre inteligente individer som er ikke ser lenger en nestetippen sin. 
 

Tesla kan overhode ikke sammenlignes med noen andre selskaper i verden og er langt fra bare en bilprodusent.
Spikringen av kisten til de gamle produsentene har allerede begynt og graven er neste. (siteer meg gjerne på denne om ti år)

 

Ja det er ganske morsomt å gå inn på profilene til disse individene litt tilbake i tid hvor de spådde konkurs osv i årevis. Og se hvor de er nå. Masse kjekt å finne om en blar tilbake i profilene deres:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...