Gå til innhold

Hvor bør ladeporter på el-biler være plassert?


Complexity

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (2 timer siden):
Serpentbane skrev (3 timer siden):

En ting er 100% sikkert, og det kan jeg si som eier av en Nissan Leaf, ladeluke forran er no herk om vinteren. Selv om man står i en carport klarer den jævla snøen å blåse rundt og inn under den forbanna luka, og står du under åpen himmel er helvetet virkelig ute. All snøen som lander på bilen, fra midten av taket og fram til luken, skal rase forrover og balle seg inn i luken. Så fryser det fast snø rundt og i luken som du må pirke løs i 240 minusgrader med blåfrosne fingre for å få lukket den, evt sparker du den på plass etter ti minutter med bannskap. For ikke å snakke om når det er vått og fryser på når luken er lukket, da må du bruke to timer på å banke løs luka fordi den har frosset igjen. Den jævla idioten som drodlet fram et konsept med ladeluke forran, for ikke å snakke om den imbasile neandertalen som godkjente designet, skulle for pokker blitt utsatt for nambisk voodoo.

NEI, ladeluke forran er ikke en god løsning. Det er en jævla dårlig løsning.

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver her, og jeg hadde leaf 2018 mod i 2 vintere. Luka var aldri fryst fast da spennet i luka var såpass kraftig at den klarte å rive seg selv løs hver gang , faktisk hadde naboen med E-Golf utrolig mye mer problemer med at luka fryste fast enn det jeg noen gang hadde. 

Men selvfølgelig bor en langt nord så kan det hende en møter flere problemer, men for meg på Vestlandet var ladeluka på Leaf helt problemfri gjennom hele mitt eie. 

Han har jo rett i mye av det han skriver, selv om han overdriver som den gode nordlending han (sannsynligvis) er. ;)

Snøen fra panser, frontrute etc vil jo rase ned mot ladeluka. Særlig hvis bilen står med fronten litt nedover i litt skrånende innkjørsel. Og ja, snøen som kommer fykende VIL finne veien inn under lokket på ladeluka når bilen står til lading ute. Selv om lokket ligger nedpå ladeledningen.

Her på nordvestlandet er minusgrader såpass sjeldent at det ikke er ofte den fryser fast. Men har vært borti problematikken. Men det løser seg veldig lett med en plastpose med litt varmt vann i (holdt mot luka).

Endret av Hanhijnn
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rygge inn ja, ikke så lett når det er slapseføre og ryggekameraet er fullstendig nedgriset. Da parkerer jeg heller med snuta inn og tørker av ryggekameraet før jeg rygger ut igjen.

Har for øvrig mest sansen for å ha ladeporten bakerst på ene siden., plassert så vertikalt som overhodet mulig så den ikke gaper oppover og samler snø.. ;) 

Skrevet

Høna og egget. Jeg skal ikke påstå at jeg valgte bil på grunn av plasseringa til ladeporten, men med neste bilkjøp er det et lite moment som kan trekke opp eller ned i vurderingen av bil.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg er skyldig i det selv, og det kan godt hende at det er manglende erfaring med å ha porten på siden. Forskjellene er til syvende og sist marginale og blir forhåpentligvis erstattet med induksjonsløsninger i fremtiden.

Skrevet
Evil-Duck skrev (På 20.10.2020 den 12.44):

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver her, og jeg hadde leaf 2018 mod i 2 vintere. Luka var aldri fryst fast da spennet i luka var såpass kraftig at den klarte å rive seg selv løs hver gang , faktisk hadde naboen med E-Golf utrolig mye mer problemer med at luka fryste fast enn det jeg noen gang hadde. 

Men selvfølgelig bor en langt nord så kan det hende en møter flere problemer, men for meg på Vestlandet var ladeluka på Leaf helt problemfri gjennom hele mitt eie. 

Legger merke til at veldig mange av bilene med ladeluke i fronten kjører med denne oppe om vinteren her i Oslo området, inkludert hybrider. Sikkert ikke veldig bra for innmaten å kjøre rundt med åpne kontakter i slik veiene er rundt her av og til. (Skal legge til at det er noen om sommeren som glemmer å lukke også).

Det hender 1-2 ganger i løpet av vinteren at jeg må kjøre med ladeluken på min eGolf oppe, da jeg ikke får lukket den pga is, men den sitter heldigvis slik at det ikke gjør så mye.

 

Ionity ladestasjonene er etter det jeg har sett laget for å utnytte side plasseringen som Audi og Porsche har, og da ligner vanlige bensinpumper mye mer. Porsche skal ha ros for å anbefale sine norske kunder å ikke gå for den automatiske ladeluken. Det burte vært ett valg hos Audi også, uten at jeg har hørt noen har hatt problemer med disse enda.

 

Skrevet
Gavekort skrev (17 minutter siden):

Denne tråden kunne nesten vært omdøpt til "Hvor er ladeporten plassert på din bil" siden vi alle forsvarer plasseringen man har selv.

Nja, ladeporten på Ioniq passer veldig fint i forhold til ladeboksen hjemme, men er ganske elendig på nesten alle offentlige ladestasjoner. Jeg tenker uten tvil at ladeporten bør være enten midt foran eller midt bak. ha den på siden virker heller som noe som henger igjen fra bensin-dagene, og siden parkeringen på ladestasjoner ofte er annerledes enn parkeringen på bensinstasjoner, gir det lite mening å ha den på siden på en elbil.

Skrevet
Gavekort skrev (20 minutter siden):

og blir forhåpentligvis erstattet med induksjonsløsninger i fremtiden.

Jeg tviler. Jeg tror ikke det er nok betalingsvilje eller praktiske gevinster til at induksjon "kommer over kneika". I 2040 kommer det til å bli like sært som Laserdisc er for oss i dag.

  • Liker 2
Skrevet
Gavekort skrev (44 minutter siden):

Denne tråden kunne nesten vært omdøpt til "Hvor er ladeporten plassert på din bil" siden vi alle forsvarer plasseringen man har selv.

Nå er jeg på min andre elbil da og den forrige hadde ladeluke plassert foran, skråstilt så den kunne samle masse snø.. :p

Bakerst på siden er helt klart en forbedring. Det er et poeng at ladeluka ikke dynges ned med regn, snø og søle. Da blir både foran og bak vanskelig. Foran 'møter' den mye nedbør, bak virvles det opp søle, slaps og støv. Da gjenstår sidene og også der er det et poeng å plassere den så man unngår søle, den bør være høyt for god arbeidsstilling og vertikal for ikke å samle nedbør. Det virker også å være mest fleksibelt å ha porten nærmest hjørnene og nå du i tilegg ønsker å ha den høyt blir bakenden det opplagte valget.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kahuna skrev (1 time siden):

Rygge inn ja, ikke så lett når det er slapseføre og ryggekameraet er fullstendig nedgriset. Da parkerer jeg heller med snuta inn og tørker av ryggekameraet før jeg rygger ut igjen.

Har for øvrig mest sansen for å ha ladeporten bakerst på ene siden., plassert så vertikalt som overhodet mulig så den ikke gaper oppover og samler snø.. ;) 

Greier du ikke rygge inn uten ryggekamera? Bilen min har hverken ryggekamera eller noen for sensorer, men jeg har jo noen slike magiske blanke plater på utsiden av A-stolpene mine som gjør at jeg kan rygge til og med uten å snu meg rundt.

  • Liker 1
Skrevet

Eg er såpass frelst av ryggekamera at eg gjerne forlater bilen i eit par sekunder for å tørke av kameraet. Eg kan absolutt rygge uten det eller sensor, men det er ein mykje meir bekvem opplevelse med godt kamera.

  • Liker 1
Skrevet
RaptorStrike skrev (1 minutt siden):

Greier du ikke rygge inn uten ryggekamera? Bilen min har hverken ryggekamera eller noen for sensorer, men jeg har jo noen slike magiske blanke plater på utsiden av A-stolpene mine som gjør at jeg kan rygge til og med uten å snu meg rundt.

Blindsonen er vesentlig større bak bilen enn foran. Ryggekameraet snur på dette, så lenge det ikke er ute av funksjon av en eller annen grunn. Sjansen for at du *ikke* ser et lite barn som kommer ruslende er med andre ord større om du rygger uten ryggekamera enn om du kjører.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Mer tro på at vi får automatisk tilkobling av ladekabel enn induksjon
Løsningen finnes allerede for Tesla, ihvertfall noen som laget til egen bil 

Godt mulig elbiler kommer med induksjon, men at det blir like vanlig å bruke som det er med mobiler i dag
Jeg har trådlås lader, men finner det mer praktisk å koble til kabel på mobil

Induksjon er perfekt for drosjer og andre kjøretøy som stopper mye i løpet av dagen

  • Liker 1
Skrevet

Lengre lade kabler på landerne løser alle problemer i en go.... Etron eiere har det ille har sett noen kreative skrå plasseringer og enkelte ga opp 

Skrevet (endret)
samco skrev (1 time siden):

Etron eiere har det ille har sett noen kreative skrå plasseringer og enkelte ga opp 

Blir for dumt når bileierne ikke får ladet bilene sine på ledige hurtigladere. Da er det noe som er feilkonstruert...

Endret av Hanhijnn
Skrevet
samco skrev (1 time siden):

Lengre lade kabler på landerne løser alle problemer i en go.... Etron eiere har det ille har sett noen kreative skrå plasseringer og enkelte ga opp 

Tror det er litt begrenset hvor lange disse vannkjølte 150kW-kablene kan være rent praktisk.

  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Blir for dumt når bileierne ikke får ladet bilene sine på ledige hurtigladere. Da er det noe som er feilkonstruert...

Ionity har lengre kabler er bare penge sparing på kabel lengder.

Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Gjennspeiles vel i prisen det koster å lade hos Ionity det..

En tragedie mot elbiler ionity Kw priser 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...