Gå til innhold

Hvor bør ladeporter på el-biler være plassert?


Complexity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (3 timer siden):

Ikke bare sus og dus når ladestasjonene står på siden som ei bensinpumpe. Jeg har måttet parkere i vinkel for å ikke subbe i lakken på min som har ladeport på panseret.

Jeg mener at det bør være standard med ladeport i fronten og ladere som står foran parkeringsplassen.

Uenig. Jeg synes ikke man skal legge opp til at folk parkerer med fronten inn. Det er mye tryggere og bedre å parkere med baken inn, så man kan kjøre rett ut uten å måtte rygge når man skal kjøre videre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (44 minutter siden):

Induksjonsspole under bilen hadde jo vært den ultimate løsningen, men jeg vet ikke hvor villige vi er i å ta det tapet som oppstår i den løsningen.

Induksjonslading ved nettfrekvens gir ganske store tap (~20% ved 20 cm bakkeklaring/brøytevennlig løsning) og begrenses i effekt av ombordladeren (f.eks til 7,4 kW) som i praksis vil si at man bruker en 32A 1-fase inn som så gir rundt 5,9 kW effekt til batteriet. Denne løsninga tipper jeg kan koste så lite som 10 000 mer enn kablet lader, men da taper man altså 10-20% effekt sammenlignet med kablet. Ved et årlig sakteladebehov på 2500 kWh (~12 500 km) så koster ladetapet 300-600 kr i året.

Hvis induksjonsladinga benytter en høyere frekvens blir tapet noe lavere (~5%) i selve overføringa, men krever frekvensomformer i ladeplata og likeretter i mottakerplata. Dette blir en mye dyrere installasjon, særlig om man skal ha høy DC effekt. Ved f.eks 7,4 kW inn så tipper jeg det kan koste rundt 50 000 kr mer enn vanlig kablet lader. Ladetapet reduseres derimot til ca 75-150 kr/år.

Jeg foretrekker soleklart kablet lading framfor begge disse, men hadde jeg fått ultimatumet, ville jeg nok gått for den nettfrekvente på tross av ~15% lengre ladetid og ~15% høyere strømregning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Uenig. Jeg synes ikke man skal legge opp til at folk parkerer med fronten inn. Det er mye tryggere og bedre å parkere med baken inn, så man kan kjøre rett ut uten å måtte rygge når man skal kjøre videre.

Det blir like mye et problem om laderen er på feil side av bilen.

Simen1 skrev (12 minutter siden):

Induksjonslading ved nettfrekvens gir ganske store tap (~20% ved 20 cm bakkeklaring/brøytevennlig løsning) og begrenses i effekt av ombordladeren (f.eks til 7,4 kW) som i praksis vil si at man bruker en 32A 1-fase inn som så gir rundt 5,9 kW effekt til batteriet. Denne løsninga tipper jeg kan koste så lite som 10 000 mer enn kablet lader, men da taper man altså 10-20% effekt sammenlignet med kablet. Ved et årlig sakteladebehov på 2500 kWh (~12 500 km) så koster ladetapet 300-600 kr i året.

Hvis induksjonsladinga benytter en høyere frekvens blir tapet noe lavere (~5%) i selve overføringa, men krever frekvensomformer i ladeplata og likeretter i mottakerplata. Dette blir en mye dyrere installasjon, særlig om man skal ha høy DC effekt. Ved f.eks 7,4 kW inn så tipper jeg det kan koste rundt 50 000 kr mer enn vanlig kablet lader. Ladetapet reduseres derimot til ca 75-150 kr/år.

Jeg foretrekker soleklart kablet lading framfor begge disse, men hadde jeg fått ultimatumet, ville jeg nok gått for den nettfrekvente på tross av ~15% lengre ladetid og ~15% høyere strømregning.

Jeg hadde nok tålt det tapet jeg også, men jeg tror elbiler allerede presser strømnettet såpass mye at det spørs om ikke 15% kan ha samfunnsmessige betydninger.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (37 minutter siden):

Mange plasser har gjerne to ladere, og to plasser. Utvid til tre plasser så er alle orienteringer egentlig dekket. Når mange ladere gjerne berre er nokre plasser på ein stor og vid plass er dette ikkje store problemet, men det er sjølvsagt eit større problem om det er fysiske barrierer til stede.

Det er lett å tenke at flere = bedre, men husk at hver ekstra ladeport trenger intern kabling, plugg og luke-løsning som både koster penger og tar plass i bilen. I tillegg går det jo ut over estetikken å addere på flere luker rundt om kring.

En 4-5-meters 1-fase 32A ladekabel koster et par tusenlapper og veier 3 kg. 7,5m koster en tusenlapp ekstra og veier 1,5 kg mer. Intern kabling veier nok i samme størrelseorden som en 4m kabel per ladeport, men jeg tipper prisene ville vært noe høyere pga luke-løsninga. Jeg ser for meg at en bil med 3 porter ville kostet rundt 6000 kr mer og veid ca 6 kg mer enn en bil med 1 ladeport.

Jeg tipper det ville gjort bilen mindre konkurransedyktig og ikke mer pga mer frihet til å plugge den inn flere steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Det er lett å tenke at flere = bedre, men husk at hver ekstra ladeport trenger intern kabling, plugg og luke-løsning som både koster penger og tar plass i bilen. I tillegg går det jo ut over estetikken å addere på flere luker rundt om kring.

En 4-5-meters 1-fase 32A ladekabel koster et par tusenlapper og veier 3 kg. 7,5m koster en tusenlapp ekstra og veier 1,5 kg mer. Intern kabling veier nok i samme størrelseorden som en 4m kabel per ladeport, men jeg tipper prisene ville vært noe høyere pga luke-løsninga. Jeg ser for meg at en bil med 3 porter ville kostet rundt 6000 kr mer og veid ca 6 kg mer enn en bil med 1 ladeport.

Jeg tipper det ville gjort bilen mindre konkurransedyktig og ikke mer pga mer frihet til å plugge den inn flere steder.

Det var nok snakk om å ha tre parkeringsplasser til to hurtigladere. Har man plassert de to hurtigladerne på strekene mellom de tre parkeringsplassene, så fungerer da alle tre plassene for biler med ladeluken foran, to av plassene fungerer for biler med ladeluken på førersiden bak, og to av plassene fungerer for biler med ladeluken på passasjersiden bak eller foran førerdøren.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (30 minutter siden):

Jeg synes ikke man skal legge opp til at folk parkerer med fronten inn. Det er mye tryggere og bedre å parkere med baken inn, så man kan kjøre rett ut uten å måtte rygge når man skal kjøre videre.

Som man absolutt bør gjøre uansett hvor man parkerer. Være seg på jobben, butikken, kjøpesenter etc. Alltid best/tryggest å rygge inn. Så har man mye bedre oversikt over situasjonen når man skal ut igjen, og unngår mye av den parkeringsbulkingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempel: https://goo.gl/maps/DFucTbGysTNPqxAT7

Uten å legge til eller fysiskt flytte laderne kunne ein i staden flyttet kvite stripene for parkeringa så laderen er på hjørnet av plassen. That's it. That's the entire job.

I dette tilfellet er det derimot ein AC lader der som dykk ser faktiskt står rett. Men ein kan ikkje få alt rett samtidig visst. 🤷‍♂️

Også her--

image.thumb.png.d40893bcfe0cca1f55cc66c228035872.png

...kanskje dei treng nye satelitt-bilete...

Ein trafo står også i vegen der for å forskyve stripene og tilby samtlige laderne optimalt da her også. Sukk.

Eg skulle gitt fleire eksempler, men google maps viser sine begrensninger fort.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde nok tålt det tapet jeg også, men jeg tror elbiler allerede presser strømnettet såpass mye at det spørs om ikke 15% kan ha samfunnsmessige betydninger.

Elbiler presser ikke strømnettet. I dag har vi 331 000 elbiler som kjører i gjennomsnitt ca 12300 km/år. (SSB-tall). Det vil si 4071 millioner km/år. Hvis vi antar et gjennomsnittlig forbruk på 0,2 kWh/km får vi et kraftbehov på 0,814 TWh, eller 0,55% av vår nasjonale kraftproduksjon på 149 TWh (2019). Elbilene utgjør nå 11% av personbilbestanden. Dvs. at en 100% elektrisk personbilbestand ville brukt ca 7,5 TWh = 5% av produksjonen.

En komplett elektrifisering av bilparken kommer til å ta ca 20 år. Det vil si gradvis økende elkraftbehov. Samtidig vil 20 år med energieffektivisering senke kraftbehovet fra bygg. Kun oppgradering av lysanlegg i næringsbygg utgjør et sparepotensiale på 5 TWh. Legg til boliger så er vi nok oppe i 8-10 TWh. Legg til andre energisparende tiltak som varmepumper, etterisolering, nye vinduer og det faktum at de eldste byggene erstattes av nye, så er det plenty av kapasitet for elbilene i kraftnettet framover.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ideelt sett burde ladekontakten vært som på en del gamle amerikanere: Under nummerskiltet bak ... I hvert fall langt mot hjørnet bakover på bilen. Man burde alltid rygge inn i parkeringsluker, og om ladekontakten er bakpå vil flere sjåfører få inn det som rutine.

Ser også med gru på de som må parkere med snuten inn i fellesgarasjen jeg har plass i, fordi ladekontakten er midt foran bilen (Passat GTE, eksempelvis).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange har små garasjer hvor det ikke er plass til noe bak bilen

Beste løsningen er å ha 2 ladeporter, en på hver side bak på bilen, kan umulig koste mer enn noen hundrelapper
Jeg rygger alltid inn og med dagens parkering så er det best med lading på høyre side (Har ikke elbil, men om jeg skulle kjøpt)
 

Lenke til kommentar

En ting er 100% sikkert, og det kan jeg si som eier av en Nissan Leaf, ladeluke forran er no herk om vinteren. Selv om man står i en carport klarer den jævla snøen å blåse rundt og inn under den forbanna luka, og står du under åpen himmel er helvetet virkelig ute. All snøen som lander på bilen, fra midten av taket og fram til luken, skal rase forrover og balle seg inn i luken. Så fryser det fast snø rundt og i luken som du må pirke løs i 240 minusgrader med blåfrosne fingre for å få lukket den, evt sparker du den på plass etter ti minutter med bannskap. For ikke å snakke om når det er vått og fryser på når luken er lukket, da må du bruke to timer på å banke løs luka fordi den har frosset igjen. Den jævla idioten som drodlet fram et konsept med ladeluke forran, for ikke å snakke om den imbasile neandertalen som godkjente designet, skulle for pokker blitt utsatt for nambisk voodoo.

 

NEI, ladeluke forran er ikke en god løsning. Det er en jævla dårlig løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde ikke disse problemene med 2016 Soul...

Sikkert fordi ladeporten på Soul står helt vertikalt, mens luken på leaf er som et ekstra mini-panser og da langt mer horisontalt.

Ellers tenker jeg at ladestasjonene burde vært utformet som bensinstasjoner, slik at du kjørte opp på siden av dem. Da kan man enkelt stille bilen den veien som passer best, uansett hvor stikkontakten er. Å ha det satt opp som vanlige parkeringsplasser virker ikke like gunstig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

En ting er 100% sikkert, og det kan jeg si som eier av en Nissan Leaf, ladeluke forran er no herk om vinteren. Selv om man står i en carport klarer den jævla snøen å blåse rundt og inn under den forbanna luka, og står du under åpen himmel er helvetet virkelig ute. All snøen som lander på bilen, fra midten av taket og fram til luken, skal rase forrover og balle seg inn i luken. Så fryser det fast snø rundt og i luken som du må pirke løs i 240 minusgrader med blåfrosne fingre for å få lukket den, evt sparker du den på plass etter ti minutter med bannskap. For ikke å snakke om når det er vått og fryser på når luken er lukket, da må du bruke to timer på å banke løs luka fordi den har frosset igjen. Den jævla idioten som drodlet fram et konsept med ladeluke forran, for ikke å snakke om den imbasile neandertalen som godkjente designet, skulle for pokker blitt utsatt for nambisk voodoo.

 

NEI, ladeluke forran er ikke en god løsning. Det er en jævla dårlig løsning.

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver her, og jeg hadde leaf 2018 mod i 2 vintere. Luka var aldri fryst fast da spennet i luka var såpass kraftig at den klarte å rive seg selv løs hver gang , faktisk hadde naboen med E-Golf utrolig mye mer problemer med at luka fryste fast enn det jeg noen gang hadde. 

Men selvfølgelig bor en langt nord så kan det hende en møter flere problemer, men for meg på Vestlandet var ladeluka på Leaf helt problemfri gjennom hele mitt eie. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...