Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Lockdowns en politisk ideologi uten fakta og fornuft


Anbefalte innlegg

:utakt skrev (5 minutter siden):

Kanskje det ikke er så ille som noen frykter. Men hvorfor ta sjansen. Og å bagatellisere sykdommen er hvertfall en dårlig idé. 

Akkurat nå så gambler vi sivilisasjonen på den antakelse at COVID-19 er farlig, når det er lite som tyder på at sykdommen er farlig for folk flest. Hvor fornuftig er det?

Gavekort skrev (2 minutter siden):

Jeg stempler deg ikke som en diktator. Jeg kaller deg en usympatisk utilitarist.

Foretrekker du at jeg appellerer til dine følelser? At jeg heller snakker om bestemor som ikke får besøke familien sin for å "beskytte" henne? Kan godt gjøre det hvis det er det du vil.

Hvis man skal ha en fornuftig diskusjon så må man våge å diskutere konsekvensene av å potensielt unngå X antall covid-relaterte dødsfall. Det er nok mye motviljen til å gjøre dette som fikk oss i denne knipa i utgangspunktet.

0laf skrev (3 minutter siden):

Det finnes ingen belegg for at de tiltakene som finnes i de fleste land har noen enorm negativ påvirkning på folk, ei heller at dødsfall som følge av nedstenging er noe reellt problem, og enda mindre belegg finnes det for at dette på noen måte skulle føre til "vestens fall".

Jeg har akkurat postet en haug med artikler som understreker noen av konsekvensene av tiltakene. Men likevel er det altså "ingen belegg" for at hysteriet hat hatt enorm negativ påvirkning. lol

Vestens fall er ikke noe som kan skje, det skjer i dette øyeblikk. Vår sivilisasjon stagnerer, noe som burde være åpenbart for alle og enhver.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (6 minutter siden):

Det finnes ingen belegg for at de tiltakene som finnes i de fleste land har noen enorm negativ påvirkning på folk, ei heller at dødsfall som følge av nedstenging er noe reellt problem, og enda mindre belegg finnes det for at dette på noen måte skulle føre til "vestens fall".

Du velger vel å ikke lese slike nyheter:

https://www.xn--forbruksln-95a.com/nyheter/en-av-ti-har-økonomiske-problemer

Allerede i april hadde 1 av 10 økonomiske problemer som følge av korona. Leste at tallet hadde steget, og at folk kan holde det gående en stund på kredittkort. Men dette vil jo i neste runde forverre situasjonen. 

Å lukke sykehjem for besøkende, er også et spørsmål om hvem som eier pasientene. Eier ikke de pårørende sine nærmeste slektninger mer enn institusjonen? Men nei, her sier institusjonen at det er de som eier pasientene og kan hindre besøk til dem i lange perioder. Som kan bety at folk blir fjerne for hverandre og de mister de få timene de skulle hatt sammen. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gomby said:

"The most compassionate approach that balances the risks and benefits of reaching herd immunity, is to allow those who are at minimal risk of death to live their lives normally to build up immunity to the virus through natural infection, while better protecting those who are at highest risk. We call this Focused Protection."

https://gbdeclaration.org/

Litt av utfordringen her er at man ikke vil klare å beskytte de som har høy risiko. Jeg kjenner personlig flere som har høy risiko men må gå på jobb i Oslo fremfor å ha hjemmekontor.

Lenke til kommentar

 

Gomby skrev (4 minutter siden):

Foretrekker du at jeg appellerer til dine følelser? At jeg heller snakker om bestemor som ikke får besøke familien sin for å "beskytte" henne? Kan godt gjøre det hvis det er det du vil.

Hvis man skal ha en fornuftig diskusjon så må man våge å diskutere konsekvensene av å potensielt unngå X antall covid-relaterte dødsfall. Det er nok mye motviljen til å gjøre dette som fikk oss i denne knipa i utgangspunktet.

Det er du som sier at Sverige gjorde rett når det kostet de 10 ganger flere dødsfall enn Norge. Jeg kan ikke argumentere meg frem til å få deg til å se på 5000 menneskeliv som et tragisk tap og ikke prosenter. Hva enn konsekvensene for å redde disse livene er, så bør det være skikkelig vonde konsekvenser.

Endret av Gavekort
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Det er du som sier at Sverige gjorde rett i å ha 10 ganger flere dødsfall enn Norge. Jeg kan ikke argumentere meg frem til å få deg til å se på 5000 menneskeliv som et tragisk tap, og ikke statistikk. Hva enn konsekvensene for å redde disse er, så bør det være bra.

Igjen, du tenker for snevert. Nedstengninger har ENORME konsekvenser.

The COVID-19 shutdown will cost Americans millions of years of life

"The policies have created the greatest global economic disruption in history, with trillions of dollars of lost economic output. These financial losses have been falsely portrayed as purely economic. To the contrary, using numerous National Institutes of Health Public Access publications, Centers for Disease Control and Prevention (CDC) and Bureau of Labor Statistics data, and various actuarial tables, we calculate that these policies will cause devastating non-economic consequences that will total millions of accumulated years of life lost in the United States, far beyond what the virus itself has caused."

https://thehill.com/opinion/healthcare/499394-the-covid-19-shutdown-will-cost-americans-millions-of-years-of-life

Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Nå er vi litt dramatiske, vel.. 

Vi vil heller se sivilisasjonen rakne enn å ta et valg som potensielt gjør noen trist og lei seg. Og i praksis, så er det det vi har gjort.

Men kan godt artikulere det slik: Vesten stagnerer, og blir inkrementelt verre for hver dag som går. Dette på grunn av unødig frykt i befolkningen (som gjør folk irrasjonelle), og tiltak som er mer destruktive enn det selve viruset noen gang var.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (5 minutter siden):

Igjen, du tenker for snevert. Nedstengninger har ENORME konsekvenser.

5000 menneskeliv enormt? Sverige har ikke problemer med "loss of income" og "missed health care".

Dessuten tviler jeg på at Sverige på noen som helst måte har prestert bedre enn Norge på disse punktene, på tross av at Norge har vært i lockdown.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 minutter siden):

Du velger vel å ikke lese slike nyheter:
...
Allerede i april hadde 1 av 10 økonomiske problemer som følge av korona.


Neida, men jeg tar de med en klype salt, artikkelen er nemlig grovt feilaktig.

Ingressen er altså at "en av ti husholdninger har fått økonomiske problemer som følge av koronakrisen".

Lengre ned i artikkelen kommer dog sannheten ... "Noen i gruppen hadde økonomiske problemer allerede i forkant, mens mange i gruppen opplevde at inntekten falt brått i mars. Det tyder på at flere i gruppen har fått problemer den siste tiden".

Andelen som sliter med økonomiske problemer har gått opp i mange år, i 2016 var det anslått at 7% av husholdningene slet med å betale regningene :

https://www.nettavisen.no/na24/sifo-om-nordmenns-tomme-lommeboker---alarmerende/3423285605.html

I 2019 var tallet enda høyere, jeg mener å huske 8-9%, slik at det SIFOs rapport egentlig sier, er at tallet på de som har fått økonomiske problemer har økt 1-2% som følge av pandemien, altså 1 av 100.

Det er fremdeles et for høyt tall, men samtidig er det bedre enn at 6000 dør unødvendig, i det minste mener jeg det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Hva enn konsekvensene for å redde disse er, så bør det være ille.

De som begår selvmord pga tiltakene betyr liksom ikke noe de, da?

Her i Norge ligger det til rette for enorme konsekvenser, hvis NAV fortsetter sin praksis med å sende bekymringsmeldinger om foreldre som søker hjelp fra sosialen. På lang sikt kan dette føre til en enorm mengde dødsfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

5000 menneskeliv enormt? Sverige har ikke problemer med "loss of income" og "missed health care".

Dessuten tviler jeg på at Sverige på noen som helst måte har prestert bedre enn Norge, på tross av at Norge har vært i lockdown.

Leste du i det hele tatt sitatet av artikkelen jeg lenket til? Den adresserer akkurat det du spør meg om.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (Akkurat nå):

De som begår selvmord pga tiltakene betyr liksom ikke noe de, da?

Her i Norge ligger det til rette for enorme konsekvenser, hvis NAV fortsetter sin praksis med å sende bekymringsmeldinger om foreldre som søker hjelp fra sosialen. På lang sikt kan dette føre til en enorm mengde dødsfall. 

Det er lite indikasjoner på at korona har økt selvmordsraten i Norge av betydning. Arbeidsledigheten er på vei ned igjen.

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/70raxK/ingen-tegn-til-at-flere-nordmenn-har-begaatt-selvmord-under-koronautbru

Gomby skrev (2 minutter siden):

Leste du i det hele tatt sitatet av artikkelen jeg lenket til? Den adresserer akkurat det du spør meg om.

Ja jeg gjorde det. Hva var problemet ditt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Nå har 38 millioner fått bekreftet infeksjon av koronaviruset og 1 million er døde.

Hvis 1 av 38 eller 2.6% av verdens befolkning skal dø av dette viruset blir det 7 818 282 015/38=205 744 263 døde. 

Altså 205.7 millioner døde. 

Synes du det er greit? 

WHO estimerer at omtrent 780 millioner har hatt viruset. Det utgjør en dødelighet på 0.1%, hvor de aller fleste er eldre med underliggende sykdommer.

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Selvmordsraten har falt dramatisk i de fleste land under pandemien ?

Selvmordstallene fra korona-tiden kommer tidligst til høsten

Mange har rapportert om økt pågang hos psykiske helseinstitusjoner og hjelpesentre i løpet av koronatiden. Men selvmordstallene kommer ikke før tidligst til høsten, forteller FHI.

https://www.nrk.no/norge/selvmordstallene-fra-korona-tiden-kommer-tidligst-til-hosten-1.15034009

Lenke til kommentar
Gomby skrev (7 minutter siden):

WHO estimerer at omtrent 780 millioner har hatt viruset. Det utgjør en dødelighet på 0.1%, hvor de aller fleste er eldre med underliggende sykdommer.

Hvorfor tar du tall fra WHO, men ikke WHO sin CFR på 0.1% til 25%?

Gomby skrev (5 minutter siden):

Spørsmålet ditt her: "5000 menneskeliv enormt?"

Men for all del, hva prøver du egentlig å si? Siden det er noe kryptisk.

Så du mener at "loss of income" og "missed health care" er reelle problemer i Norge?

 

Gomby skrev (1 minutt siden):

Selvmordstallene fra korona-tiden kommer tidligst til høsten

Mange har rapportert om økt pågang hos psykiske helseinstitusjoner og hjelpesentre i løpet av koronatiden. Men selvmordstallene kommer ikke før tidligst til høsten, forteller FHI.

https://www.nrk.no/norge/selvmordstallene-fra-korona-tiden-kommer-tidligst-til-hosten-1.15034009

Det er et ikke-svar. Her har du prognoser:

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/70raxK/ingen-tegn-til-at-flere-nordmenn-har-begaatt-selvmord-under-koronautbru

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gomby skrev (3 minutter siden):

WHO estimerer at omtrent 780 millioner har hatt viruset. Det utgjør en dødelighet på 0.1%, hvor de aller fleste er eldre med underliggende sykdommer.

Nei dette er vill gjetting. Tror du virkelig at alle som er døde av koronaviruset er registrert?

Hva med den kraftige overdødeligheten i Europa og USA selv med strenge tiltak. Hva vil skje om vi slipper viruset helt løs og lever som normalt? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...