Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Flat earthers, de som tror på holocaust og de som fornekter corona er en gruppe mennesker som lar andre tenke for dem i stedet for å tenke selv. Sånne sårbare personer som faller for slike konspirasjonsteorier enten det er religion eller annen verdensoppfatning kan ikke beskyttes uten at man tråkker over andres yttringsfrihet. Det læres såpass mye om massesuggesjon og kildekritikk på skolen i norsk og samfunnsfag at det ikke er håp for dem som ikke klarer å se igjennom det etter endt skolegang. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du vil sensurere potensiell informasjon?
I 1999 var Echelon en "konspirasjonsteori"! Huttetu! På med aliminiumsfoliehatten!
I 2001 ble Echelon, det som tidligere var galeprat fra gale folk, offisielt innrømt til allmenheten. 

 

Du mener altså at vi skal stole blindt på at media og regjering BESTANDIG handler i vår beste interesse og sensurere eller "bli kvitt" de som sier noe annet selv om det kan vise seg å være sant i ettertid?

Heil Hitler, sier jeg bare!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (2 minutter siden):

Så du vil sensurere potensiell informasjon?
I 1999 var Echelon en "konspirasjonsteori"! Huttetu! På med aliminiumsfoliehatten!
I 2001 ble Echelon, det som tidligere var galeprat fra gale folk, offisielt innrømt til allmenheten. 

 

Du mener altså at vi skal stole blindt på at media og regjering BESTANDIG handler i vår beste interesse og sensurere eller "bli kvitt" de som sier noe annet selv om det kan vise seg å være sant i ettertid?

Heil Hitler, sier jeg bare!

Hvis én av hundre "konspirasjonsteorier" faktisk viser seg å holde vann, så er det fortsatt problematisk med de 99 andre. At folk bruker energi på å tro på og kjempe mot f.eks "chemtrails" skaper bare støy. 

Hva skal vi gjøre med det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Hvis én av hundre "konspirasjonsteorier" faktisk viser seg å holde vann, så er det fortsatt problematisk med de 99 andre. At folk bruker energi på å tro på og kjempe mot f.eks "chemtrails" skaper bare støy. 

Hva skal vi gjøre med det? 

Unnskyld meg men jeg vokste opp med NATO-øvelser gjennom hele fjøla på 80-tallet og da hadde vi aldri såkalte "chemtrails". *
Jeg la aldri merke til fenomet før ETTER årtusenskiftet.
I tillegg har jeg både sett og filmet fly som har kondenssjonsstriper som forsvinner kort etterpå som kondens gjør sammen med fly der stripa bare fortsetter på kilometer på kilometer.

I utlandet har jeg også sett såkalte "grid patterns". 
Hvorfor flyr de i sånne mønster? Hva er logikken bak det?

En ESA ansatt jeg pratet med for 3 år siden sa de sprayet noe men at det var for å kjøle ned atmosfæren og at dette ble holdt ganske kjeft om og at folk er rett for dum til å se forskjellen på kondensjonsstriper og noe som sprayes.
Ikke vet jeg.

Men er jeg altså gal fordi jeg husker veldig godt at flyene før aldri spydde ut flere kilometer med piss før i tiden?
Husker det veldig godt fordi jeg så titt og ofte fly på himmelen når Sovjet eksisterte og spurte flere folk hvorfor "røyken bak flyet forsvinner bak" for å teste ut forskjellige svar fra lærere såvel som foreldre og folk generelt.
Svaret var bestandig at det var ikke røyk, men kondens.

Så alle som påpeker dette skal bare knebles?
Stoppes? Har du hørt om ytringsfrihet?
Retten til å si og mene hva faen man vil?

Du er altså FOR at en absolutt sannhet skal dikteres fra ett hold?
Hva med alle de legene som mener at covid-19 er overdrevet hysteri?
Hva med alle klimaforskerne som mener global oppvarming er bullshit?
De skal ikke få legge frem sine argumenter fordi DU mener det bare er piss?

Hvem dikterer hva som er asbolutt sannhet? Du?

Jeg kan forstå f.eks. flat earth er piss fordi det er null fysisk logikk bak argumentene deres, men vi skal altså finne en måte å "stoppe dem på"?
Skal vi opprette et "sannhetsadministeri" som kommunismen og nazismen hadde mener du?

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (11 minutter siden):

Så du vil sensurere potensiell informasjon?
I 1999 var Echelon en "konspirasjonsteori"! Huttetu! På med aliminiumsfoliehatten!
I 2001 ble Echelon, det som tidligere var galeprat fra gale folk, offisielt innrømt til allmenheten. 

 

Du mener altså at vi skal stole blindt på at media og regjering BESTANDIG handler i vår beste interesse og sensurere eller "bli kvitt" de som sier noe annet selv om det kan vise seg å være sant i ettertid?

Heil Hitler, sier jeg bare!

Nei den ideen står du alene om. Du får ha lykke til for det klarer du aldri å få gjennomslag for. Internett umuliggjør sensuren du drømmer om så det er ikke noe gøy for deg. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Hardrocktarzan said:

Internett umuliggjør sensuren du drømmer om så det er ikke noe gøy for deg. 

Det du sier der kommer av ren uvitenhet. Google har i en stund nå hatt algoritmer som filterer bort søkeresultater. Youtube fjerner videoer og sletter kontoer til folk som angivelig sprer konspirasjonsteorier og mer. Facebook og andre gjør det samme. Det digitale "bok brenneriet" har pågått en stund nå, men tok helt av i år med hele COVID-19 greia. Sensuren vil bare bli mer agressiv i tiden fremover.

Endret av Betroz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ytringsfriheten må vedlikeholdes hele tiden. Styresmakter og media må ikke få lov til å stemple virkelighetstolkninger som ikke er politisk korrekt som konspirasjonsteorier, for så å sensurere dem. 

Hvis noen f. eks. mener covid-19 er farlig, ja, så får de argumentere for synspunktet sitt. Og så får vi som mener det kun er farlig for en liten gruppe argumentere for vårt synspunkt. Samme med klima, innvandring, terrorisme osv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk er også veldig flinke til å ta alt over èn kam, og putte andre de ikke er enige med i en bås. Selv en gal mann kan sitte inne med ekte/sann informasjon som kan bidra til noe positivt for menneskeheten. Ting er ikke alltid sort - hvitt. God propaganda mixer sannhet og løgner i akkurat passe dose, husk det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (5 minutter siden):

Det du sier der kommer av ren uvitenhet. Google har i en stund nå hatt algoritmer som filterer bort søkeresultater. Youtube fjerner videoer og sletter kontoer til folk som angivelig sprer konspirasjonsteorier og mer. Facebook og andre gjør det samme. Det digitale "bok brenneriet" har pågått en stund nå, men tok helt av i år med hele COVID-19 greia. Sensuren vil bare bli mer agressiv i tiden fremover.

Enig. Det er en bekymringsfull utvikling. Selv om silicon valley selskapene er private, må man ta i betraktning en mulig monopolsituasjon. Liker at både republikanske og demokratiske politikere truer og advarer Google, Facebook etc.. F. eks. Trump og Elizabeth Warren. Det holder nok disse selskapene litt i tømme, i det minste. 

Men jeg frykter synspunkter fra høyresiden over tid blir stadig mer sensurert. Sett på som konspirasjonsteorier. Når en politisk side har klart å etablere en udiskutabel sannhet, så har de på et vis vunnet debatten. F. eks. angående klima, covid-19 etc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

Det du sier der kommer av ren uvitenhet. Google har i en stund nå hatt algoritmer som filterer bort søkeresultater. Youtube fjerner videoer og sletter kontoer til folk som angivelig sprer konspirasjonsteorier og mer. Facebook og andre gjør det samme. Det digitale "bok brenneriet" har pågått en stund nå, men tok helt av i år med hele COVID-19 greia. Sensuren vil bare bli mer agressiv i tiden fremover.

Bare du som ikke klarer å se helheten. Verken google, youtube eller facebook er hele internettet og de er heller ikke feilfrie. Konspirasjonstankegods lekker igjennom de kanalene likevel i tillegg til at de når publikummet sitt fra søkemotorer som ikke filtrerer vekk resultater og de finnes det mange av. Sensuren har enda ikke stoppet disse konspirasjonene og det klarer den ikke heller.

Endret av Hardrocktarzan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med religion da? Kan ikke det klassifiseres som konspirasjons-teori eller noen slags teori om  sammensvergelse?  Noen "guder" der ute passer på og dømmer oss (gjerne slik at dette kan brukes av mennesker for sosial kontroll)? 🙂  Eller må teorier om sammensvergelser bare inkludere sammensvergelser mellom mennesker? Ingen grønne mars-beboere kan være med her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje man bør la «konspirasjonsteori» bety det ordet antyder: en tro på en konspirasjon, heller enn å mane fram bilder av tanter på 50 uten utdanning som sprader rundt med aluminiumsfolie på hodet.

Da blir det klart at en konspirasjonsteori kan være korrekt eller feilaktig. Og litt uavhengig av det så kan det være godt eller dårlig fundert.

Det er ikke noe fundamentalt galt med å mene (eller diskutere) forklaringsmodeller som skiller seg fra det majoriteten av folket, eller lærebøkene forteller oss. Det er heller ikke urimelig å anta at noen av de som har penger og makt legger planer for å fortsette å ha penger og makt - gjerne på bekostning av oss andre. Jeg er selv skyldig i tanke-eksperimenter av type «hva om...» og synes det er en interessant måte å se verden på.

Det som framstår som urimelig er å bastant komme med ekstraordinære påstander uten å ha ekstraordinære bevis. Uten en gang å ha helt ordinære bevis. Å bli sint for at andre ikke umiddelbart hopper på ideen din. Å bygge opp en forklaringsmodell basert på at et stort antall mennesket i forskjellige organisasjoner og nasjoner skal klare å holde tett over lang tid om noe som helst (the Manhattan project klarte det vel i noen år - ved å fysisk sperre inne vitenskapsmennene og familiene deres, og det var før sosiale medier). Å ha sterke meninger om en sak uten å ha spandert 5 minutter på wikipedia for i det minste å være klar over den etablerte forklaringen («know thy enemy»).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (På 8.10.2020 den 17.44):

Usikkerheten kommer fra konspirasjonsteorier som spres på nett og i sosiale medier. Selv om flesteparten ikke tror at Bill Gates skal chippe jordens befolkning eller at Covid-19 egentlig er G5-nettet som skal ta livet av oss elns. så er dette med på å skape en generell og urasjonell skepsis i befolkningen som gjør arbeidet mot pandemien vanskeligere.

Verden er ikke svart-hvit. Ingen vaksine gir 100% beskyttelse, og ingen er fri for bivirkninger såvidt jeg vet.

Når Trump og Putin og andre ledere legger opp til et politisk spill rundt vaksine (første mann til mølla er mest macho, har størst snabel og leder det beste landet) og at man kan redusere kravene til testing så er det all grunn til å være kritisk til det som kommer. Politiseringen av tidligere respekterte offentlige institusjoner i USA betyr at galskapen brer seg fra det politiske laget og stadig nærmere fagfolkene.

Å være kritisk betyr ikke at man sier nei. Stort sett all medisinsk behandling innebærer en risiko. Det verden trenger er en større forståelse og aksept for risiko. Vi risikerer daglig å dø. De som luller seg inn i en falsk overbevisning om at man kan fjerne all risiko er tåper.

Kanskje er det fornuftig å akseptere at korona-vaksinen blir objektivt sett «dårligere» enn andre vaksiner. Når vi har en epidemi som ruller verden over og har drept 1.12 millioner mennesker så langt uten å vise tegn til å stoppe så er «oppsiden» ved å rulle en vaksine ut tidlig betydelig. Er en sannsynlighet på 1:1 million for å selv utvikle alvorlig sykdom verdt det hvis du kan redusere sjansen for at bestemor dør tidlig fra 5% til nært null? Jeg synes det, sammenlignet med sannsynligheten for å dø i en bilulykke på vei til henne som er 3:1milliard km.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Betroz said:

Det du sier der kommer av ren uvitenhet. Google har i en stund nå hatt algoritmer som filterer bort søkeresultater. Youtube fjerner videoer og sletter kontoer til folk som angivelig sprer konspirasjonsteorier og mer. Facebook og andre gjør det samme. Det digitale "bok brenneriet" har pågått en stund nå, men tok helt av i år med hele COVID-19 greia. Sensuren vil bare bli mer agressiv i tiden fremover.

Det er jo sikkert påpekt i det uendelige, men dette er jo private selskaper, man kan ikke forvente at et hotell skal ha en holocaust-benekter-bok i resepsjonen, bare fordi noen gjester på rom 237, mener dette.
Informasjonen er jo fremdeles tilgjengelig, men det er mulig en må lete opp informasjon, lese en bok, fremfor å få alt fordummet ned i en youtube-video, eller bilde med tekst på facebook.
Man står fremdeles fritt til å finne den informasjonen man er ute etter, men kommersielle aktører er kanskje ikke de som står foran i køen for å hjelpe deg med det.. forbausende nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 8.10.2020 den 18.12):

Konspirasjonsteoretikere er ikke alltid dumme, mange av dem har høy utdanning. Det er disse som er vanskeligst å snu, siden de er flinke til å forsvare sine synspunkter.

Det som er minste felles multiplum er at konspirasjonsteoretikere alltid har problemer med autoriteter. Jeg spekulerer i at dette kan være forårsaket av omsorgssvikt fra foreldre eller skolevesen. Når man blir bedratt, lurt og utnyttet av autoriteter så hører man heller ikke på autoriteter når de deler sin verdensoppfatning.

 

Rusmisbrukere sluker veldig ofte konspirasjonsteorier ukritisk, noe jeg har observert på nært hold gjennom kjennskap til noen slike. Og nei - rusmisbruk er ikke synonymt med lav utdannelse; skjønt de fleste rusmisbrukere har lav utdannelse men de har forskjellig bagasje i livet.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Hva med religion da? Kan ikke det klassifiseres som konspirasjons-teori eller noen slags teori om  sammensvergelse?  Noen "guder" der ute passer på og dømmer oss (gjerne slik at dette kan brukes av mennesker for sosial kontroll)? 🙂  Eller må teorier om sammensvergelser bare inkludere sammensvergelser mellom mennesker? Ingen grønne mars-beboere kan være med her?

Det nesten alle religioner har til felles er at de ble etablert i tidsperioder og samfunn hvor vitenskap ikke eksisterte. Nå hadde man former for vitenskap i antikkens Hellas og oldtidens Egypt men de tre store monoetiske religionene oppstod i et av de mest primitive ørkensamfunnene i verden. Religion dukker opp som forklaring på det man ikke skjønner når man ønsker å finne et svar. Skjønt noen religioner har dukket opp i nyere tid, som bahai og mormonisme, men de er basert på de gamle religionene fra Midtøsten. Og så har vi scientology da, men det er en religion skapt av noen gærne sci-fi-fans.

Lenke til kommentar
4 hours ago, lada1 said:

Hva med religion da? Kan ikke det klassifiseres som konspirasjons-teori eller noen slags teori om  sammensvergelse?  Noen "guder" der ute passer på og dømmer oss (gjerne slik at dette kan brukes av mennesker for sosial kontroll)? 🙂  Eller må teorier om sammensvergelser bare inkludere sammensvergelser mellom mennesker? Ingen grønne mars-beboere kan være med her?

For at religion skulle havnet under konspirasjonsbenevnelsen, måtte det være kjent hos disse som brukte den i sin favør, at innholdet var oppspinn, og vedtatt at hensikten var kontroll over folk.
En konspirasjon betyr en sammensvergelse eller komplott, altså at det er en hemmelig sammensluttning som mener å føre folk, eller individer, bak lyset.
Akkurat hvordan man går frem er helt fritt under betegnelsen, man kan plante falsk informasjon, holde tilbake informasjon osv. Dersom det var grønne marsboere, ville vel selve konspirasjonen være at mennesker holdt denne informasjonen skjult.
Jeg vet ikke om det nødvendigvis må være mennesker, men om det var kjent at det fantes marsboere, måtte evt. deres konspirasjon dreie seg om noe annet enn egen eksistens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Blåbanan: Mecum in aeternum skrev (På 8.10.2020 den 16.42):

Du har rett i at ikke alle konspirasjonsteorier er farlige. Men de kan være ganske uheldige. Konspirasjonsteorier som at jorda er flat, hindrer fremgang. Og CoVid-19-konspirasjonsteorier, de kan gjøre at mindre mennesker tar vaksinen.

 

Jeg ønsker ikke konspirasjonsteorier velkommen i samfunnet. De får folk til å tvile på logikken. Se nå bare på den flat-jord-tråden jeg linket til! Ser du hvor tullete det er å tro på noe slikt?

Hva med transvestgation? Jeg synes dette er helt på nivå med flat earth, om ikke enda mer far out:

ALLE kjente mennesker som noensinne har levd er visst kjønnskifteopererte og har holdt og holder det hemmelig. ALLE. Uten unntak. Og det er folk som seriøst TROR på dette.:thumbdown:

 

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...