Gå til innhold

Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (1 time siden):

Jeg vil imidlertid påstå at noen konspirasjonsteorier er relativt harmløse, mens andre er ikke. 
For eksempel er det ganske harmløst om du tror at jorden er flat. Ingen reelle, praktiske negative konsekvenser vil forekomme av det. 

Hvis du tror at mange av verdens ledere, vitenskapsmenn og ingeniører har gått sammen for å føre folk bak lyset om noe slikt så er vel den logiske konsekvensen at du ikke kan stole på noe annet du ikke kan føle på kroppen heller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, knutinh said:

Hvis du tror at mange av verdens ledere, vitenskapsmenn og ingeniører har gått sammen for å føre folk bak lyset om noe slikt så er vel den logiske konsekvensen at du ikke kan stole på noe annet du ikke kan føle på kroppen heller?

Det er ikke slik det fungerer heller. En stor konspirasjon virker ved at de som står bak kan kontrollere flyten av informasjon, og dermed kan manipulere oppfattningen til massene, hva som er mulig og ikke, sant og usant.

De menneskene som deltar aktivt i konspirasjonen vet heller ikke alt, ser ikke hele bildet over hva som blir sluttresultatet. De bare vet akkurat det dem trenger å vite for å gjøre sitt bidrag. Se for deg en pyramideformet struktur. De på toppen er de som står bak og vet alt. For hver steg nedover i pyramiden, så vet folk mindre og mindre. Man deler altså informasjonen opp i biter, og kan dermed lettere sørge for at konspirasjonen virker, og målet oppnåes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Og dette finnes det eksempler på antar jeg? 🙄

Jeg gav en generell forklaring på hvordan store konspirasjoner virker, men et slikt pyramidesystem finnes også ellers i samfunnet i mer eller mindre grad. Du kan finne ut litt om metoden ved å Google etter "CIA compartmentalization". Ja...CIA.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (45 minutter siden):

De menneskene som deltar aktivt i konspirasjonen vet heller ikke alt, ser ikke hele bildet over hva som blir sluttresultatet. De bare vet akkurat det dem trenger å vite for å gjøre sitt bidrag.

Hvis jorda er flat og det ikke finnes satellitter så må alle verdens dippedutter som hevdes å kommunisere eller posisjonere seg vha satellitter, bruke alternative metoder.

Man kan tenke seg at posisjonering skjer ved hjelp av luftballonger, men luftballonger suser vanligvis ikke over himmelen med 4km/sekund. Altså må store deler av «stacken» av professorer, forskere og utviklere som har og fortsetter å utforme GPS si en ting, og gjøre noe annet. Helt ifra hun som sitter med VDSL og simuleringsverktøy for å lage antenner og demodulatorer, til han som lager en enkel app i Android som lar deg følge de tilnkyttede satellittene over himmelen.

Det forekommer meg som lite sannsynlig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Det forekommer meg som lite sannsynlig.

GPS er basert på de samme lengdegradene og breddegradene som har vært der i tusen år, og det er mange tårn som sender signaler. Signaler som forsvinner mer, jo mer øde steder man oppsøker. 

Men vi skal vel ikke diskutere den enkelte "konspirasjonsteori", derimot vil trådstarter at vi skal diskutere hvordan en skal bli kvitt "konspirasjonsteorier" (som egentlig utelukker meg fra diskusjonen). 

Ser likevel for meg at det lett blir skjebnen til en slik tråd, at deltakerne automatisk går over på å diskutere de enkelte teoriene. 

Lenke til kommentar

Jeg nekter konsekvent å høre på slike tøv teorier og det sier jeg til alle som prøver å framlegge slik skit til meg, da skal jeg isåfall ha like godt betalt som de som jobber helgevakt på lukket avdeling, alle som er ved sine fulle 5 skjønner jo at teoriene om bla 9/11 er en innside jobb er sprøyt som faller på sin egen urimelighet.

Endret av unicorndeath
  • Liker 3
Lenke til kommentar
unicorndeath skrev (43 minutter siden):

Jeg nekter konsekvent å høre på slike tøv teorier og det sier jeg til alle som prøver å framlegge slik skit til meg, da skal jeg isåfall ha like godt betalt som de som jobber helgevakt på lukket avdeling, alle som er ved sine fulle 5 skjønner jo at teoriene om bla 9/11 er en innside jobb er sprøyt som faller på sin egen urimelighet.

Men du er vel enige om at teorier som Flat Earth og Transvestigation bare er søte teorier?:)

Det er jo det minste ikke teorier som skader noen.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 timer siden):

Det er jo det minste ikke teorier som skader noen.

Youtube ser det annerledes, de ønsker ikke å bidra til oppblomstringen av Flat Jord-bevegelser, og de ser transvestigation som mobbing. De som linker til transvestigation-videos på Facebook, får ofte profilene sine stengt. Facebook er kanskje mer liberale ift Flat Earth enn Youtube. 

Youtube sletter også videoer med alternative teorier om 9/11. Men la oss være enige om at det er en ekstrem hendelse, at det sies at to fly fløy inn i to høyblokker. Det har ikke skjedd hverken før eller senere. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Youtube ser det annerledes, de ønsker ikke å bidra til oppblomstringen av Flat Jord-bevegelser, og de ser transvestigation som mobbing. De som linker til transvestigation-videos på Facebook, får ofte profilene sine stengt. Facebook er kanskje mer liberale ift Flat Earth enn Youtube. 

 

Mobbing? Jo, jeg glemte jo at vi lever i de krenkedes tidsalder hvor det å bli "krenket" angivelig vil gi de fleste mennesker post-traumatisk stresslidelse eller noe sånt. Skjønt det ikke akkurat er registrert hos psykologer. Men folk har forskjellig tålegrense. Noen blir krenket av absolutt alt og om man kun skal ta hensyn til pripne "krenkede" må vi forby humor og satire.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Ironisk nok er statlige uavhengige medier -- som svarer til for eksempel universitetene i landet, ikke stortinget/kongressen eller kongen  -- som ikke er avhengig av å gi politikerene hva de vil ha en del av løsningen.

Mens klasseskillene øker, så øker også prisen på nyheter.
I internettets tidsalder, så har informasjon blitt gratis.

Men journalister har en jobb -- og trenger å bringe hjem mat til familiene sine.
I større og større grad blir seriøse nyheter lagt bak betalingsmurer.

...misinformasjon er ikke bare gratis -- men blir betalt og spredt unaturlig mye mer enn verdien av innholdet av propagandaspredere.
...misinformasjon har negativ samfunnsverdi -- men spres flere tusen ganger videre enn sannheten.

...

Alternativene er no-platforming av useriøse aktører i seriøse platformer, som ikke løser problemet, da det skapes egne propagandakanaler -- eller å sørge for at en del av den mest objektive folkeopplysning ikke er drevet av donasjoner, og er tilgjengelig for alle, med bred nok nyhetsdekning til at folk faktisk kan føle at de er oppdatert på hva som skjer i landet og verden av nyhetsdekningen de får fra disse kildene.

I Norge har vi NRK.
I Storbritannia har de BBC.

...men propaganda fra USA, Russland, Kina, Iran, Saudi-Arabia, Israel med flere lekker likevel inn i landet gjennom medier og organisasjoner som ikke lever på journalistikk eller spredningen av faktuell informasjon -- men at de blir betalt for å spre misinformasjon og agendaen til deres politisk motiverte støttespillere.

---

Videre, så må vi begrense klasseskillene, og sørge for at folk er informerte og klarer å stole på hverandre.
Folk orker ikke å sette seg inn i så alt for mye informasjon når de er slitne -- og relativ fattigdom gjør folk slitne, når de spiser dårlig mat og kjøper hva som er billig eller godt, og ikke hva de trenger, og ikke kan unne seg hva de ønsker seg.

Folk veier opp mistrivsel med underholdning og rekreasjon, og det å assosiere seg med mennesker i lignende situasjon som seg selv.

Misinformasjon har målgrupper.
Det er to grupper som både er svake for misinformasjon, og blir målrettet angrepet for misinformasjon:

Relativt fattige mennesker og mennesker som ikke har sine grunnleggende behov oppfylt -- arbeiderklasse, trygdede, fattige, mennesker med smerter og skader, single unge menn -- som er mindre kritiske fordi de ikke har tid eller overskudd -- økonomisk og fysisk /psykisk -- til å faktisk sette seg grundig inn i nye temaer og problemstillinger, mangler selvdisiplin / mentalt overskudd til å sette seg inn i nye kompliserte situasjoner i politikken -- til fordel for enkle løsninger -- og etablerer vaner med å blande nyheter og underholdning og prokastrinering -- som gjør at alternative medier oppfyller alle deres behov:
Enkle løsninger, skyldfordeling som fratar dem ansvar for egen situasjon, og uendelige mengder med informasjon som alltid er lettfordøyelig og lett å svelge om man er enig med den, og ikke villig til å faktisk undersøke påstandene.

Sunk cost fallacy og opplevelsen av å tilhøre et miljø av likesinnede sørger for at det er vanskelig å bryte ut av det alternative mediebildet;
Om du har brukt mye tid på noe, og kjenner andre som deler denne interessen, så er det vanskelig å slutte.

Alternative medier forklaret ting på lettere måter, selv om det er feil. "Det er ikke kompliserte problemer som skaper problemer, det er gruppene X og Y som er korrupte, og gruppene Q og Z som er late og ikke bidrar, eller regelrett er våre fiender."

Den andre gruppen er konservative -- altså, ikke mennesker som stemmer Høyre, KrF og Venstre, av politiske grunner, men mennesker med en fryktbasert tilnærming til verden, som er redd for ytre og indre fiender i samfunnet, og finner at konspirasjonsteorier som lager fiendebilder av grupper og definerer identifiserer grupper med merkelapper gir en mening for dem, som mer liberale mennesker avviser som tull fordi de har mer grunnleggende tillit til 'systemet' og menneskene i det, og forhåndsdømmer mindre, og har vanskeligere for å se mønstre som ikke finnes.

Og igjen er løsningen å minske klasseskillene, og ha en tilgjengelig og bred folkeopplysning.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (19 timer siden):

Det kan absolutt være vanskelig å forestille seg så omfattende bedrag. Dessverre kan de likevel eksistere. 

Månen kan være en gul ost og jeg kan være Dalai Lama. Hvis man stiller med et vidåpent sinn så er det en fare for gjennomtrekk 🙂

Hvis en slik diskusjon skal ha noen særlig verdi så må det vel være et ønske om å _sannsynliggjøre_ en gitt teori? Og på samme måte møte argumenter om at teorien din er usannsynlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 22.10.2020 den 16.31):

Månen kan være en gul ost og jeg kan være Dalai Lama.

Det står ikke i Bibelen at du kan være Dalai Lama, for å sette det litt i perspektiv. 

Blir brukt av flere at dagens styre må være fantastisk, siden vi har alle slags maskiner. Nå sier ikke jeg det er bare bra å slite seg ut av manuelt jordbruksarbeid før en er femti. Men en begynner å nå en grense, der velstanden fører til at levealderen begynner å synke igjen. Britiske "Dr. Christian" som er med i flere TV-programmer (bl.a. Superskinny vs supersize), sier at det snart blir den første generasjonen der levealderen begynner å synke igjen pga ekstrem overvekt. 

Hva ønsker folk å gjøre? De ønsker å spise snacks og titte på duppedittene sine. I lengden er ikke dette normalt for kroppen. Og familieplanlegging og maskiner fører til mer ensomhet. Færre barn, fører til færre søskenbarn og nieser og nevøer. Flere står fram i avisen og sier at når de skal invitere til konfirmasjon, har de nesten ingen å invitere. Dette kan være årsaker til at Gud ikke ønsket å gi menneskene moderne teknologi. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...