Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om det finnes en tråd fra før om dette. Det finnes hvertfall mange tråder med utgangspunkt i konspirasjonsteorier. Flat jord, Holocaust, CoViD-19, og mange flere. Men denne tråden går rundt det sentrale: Konspirasjonsteroier.

 

Konspirasjonsteorier er svært skadelig for samfunnet vårt. Det ser vi ved at mange frykter å ta vaksinen, fordi de tror ppå en vill konspirasjonsteori. Jeg lurer på: Hvirdan skal vi bekjempe konspirasjonsteoriene? De er jo over alt, og vi blir ikke kvitt dem. Hvordan skal vi fjerne disse skadelige teoriene, og hvorfor eksisterer de i det hele tatt? De må bort, det er sikkert.

Endret av Blåbanan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er vanskelig, det kan sidestilles med å prøve å bli kvitt religion. Det kan være positivt med konspirasjonsteorier også, som ett slags motstykke til hva som blir "bestemt" av vitenskapsmenn og styresmakter, men dessverre så er det ofte veldig irrasjonelt, der man blindt benekter alt som kommer.  Det er viktig at folk stiller spørsmål, graver og undrer og ikke tror blindt på ting, men samtidig bør slike konspirasjonsteoretikere bli flinkere til å prøve å se ting fra begge sider, og ikke bare skal benekte eller finne hull i fakta.  De som jobber med å motbevise konspirasjonsteoriene, kan også bli flinkere til å prøve å virkelig forstå hvordan de tenker før de argumenterer slik at debatten kan bli ryddigere og det ikke blir skyttergravskrig hver gang. 

veldig ofte er konspirasjonsteoretikere livredde for at noe som helst av det de påstår skal bli motbevist, selvom det ikke nødvendigvis trenger å velte hele hypotesen de står for. Jeg vil anbefale the social dilemma fra netflix, det går ikke på konspirasjonsteorier, men det forteller litt om hvordan ekstreme synspunkter får fotfeste, fordi folk blir overøst med informasjon, som ikke nødvendigvis er riktig og derfor kan ekstreme tanker og konspirasjoner overbevise ganske mange folk. 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Blåbanan said:

Hvordan skal vi fjerne disse skadelige teoriene, og hvorfor eksisterer de i det hele tatt? De må bort, det er sikkert.

Det er din oppfattning. Denne "ta alle over èn kam" tankegangen bidrar ikke med noe positivt heller. Bare fordi du personlig ikke har satt deg inn i noe, betyr ikke at det er bullshit eller "farlig". Men hvis du ser på deg selv om en hammer, så vil du ikke se annet enn spikere rundt deg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 minutter siden):

Det er din oppfattning. Denne "ta alle over èn kam" tankegangen bidrar ikke med noe positivt heller. Bare fordi du personlig ikke har satt deg inn i noe, betyr ikke at det er bullshit eller "farlig". Men hvis du ser på deg selv om en hammer, så vil du ikke se annet enn spikere rundt deg.

Du har rett i at ikke alle konspirasjonsteorier er farlige. Men de kan være ganske uheldige. Konspirasjonsteorier som at jorda er flat, hindrer fremgang. Og CoVid-19-konspirasjonsteorier, de kan gjøre at mindre mennesker tar vaksinen.

 

Jeg ønsker ikke konspirasjonsteorier velkommen i samfunnet. De får folk til å tvile på logikken. Se nå bare på den flat-jord-tråden jeg linket til! Ser du hvor tullete det er å tro på noe slikt?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om konspirasjonsteorier er et enormt samfunnsproblem. Ofte er det små grupper som lager mye lyd, spesielt på nettfora som diskusjon.no. Før tenkte jeg at vi oppgående mennesker hadde et visst ansvar for å diskutere med disse folkene og forsøke å overbevise de eller iallefall hindre de i å fritt spre sin propaganda. Jeg har erfart at det er umulig å overbevise disse gruppe med fakta og logiske argumenter, de har sitt syn på verden og det holder de seg til. Det er fremdeles verdifullt å gå i debatt med de, for være en motvekt og bidra til at færre blir rekruttert. 

Det er nok også viktig å skaffe seg en bedre forståelse av problemet. For meg virker det som om det ikke er et så stort problem her hjemme som det er i andre land. Det er svært lite vi kan gjøre med USA, hvor det virker som om problemet er mye større. USA er et land som veldig mange problemer vi ikke har her i Norge. 

Jeg tror også det er viktig å lærebort kritisktankegang på skolenivå. Unge må lære seg å tenke over det de leser og hører, men jeg tror egentlig de allerede er en del flinkere på den enn alle boomers som tror at facebookgrupper er stedet for å finne informasjon om ting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Blåbanan said:

Ser du hvor tullete det er å tro på noe slikt?

Det vil alltid være mennesker som tror på ting som ikke stemmer. Ja, det er utallige teorier der ute som er bare tullball! Men betyr det at verden er fri for konspirasjoner fordet? Er du virkelig så naiv? Tror du Adolf Hitler var det siste onde mennesket som kom til makten?

La meg gi deg et hint : Nei. Det finnes fortsatt manipulerende psykopater i denne verdenen som har sin egen agenda for verden, og vil gjøre hva som helst for å nå sitt mål. Dette er basisk kunnskap om mennesker... Men, man må ha levd noen år på denne planeten for å forstå dette ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Barn og unge lærer nok mer om det å være kildekritisk enn det man gjorde når jeg var liten. Det er bra, samtidig så eksponeres man nå for så utrolig mange kilder, at det faktisk er veldig vanskelig å vite hva som er sant eller ikke. Hva vi eksponeres for styres igjen ofte av algoritmene til feks google og facebook, disse algoritmene har ikke noe grunnlag for å vite hva som er sant eller ikke, og blir manipulert av folk som har sine agendaer, dette forklares godt i The social dilemma, som jeg anbefaler å se. 

Når det gjelder flat jord, så er nok dette ett resultat av dette, men allikevel ganske tåpelig, at jorda er rund er tullete å argumentere mot, men det blir verre når man ser på andre litt vanskeligere caser, som feks konfliktene innad i USA. 

Jeg synes også man skal være forsiktig med å kalle alt mulig konspirasjonsteoretikere, de som er det kjennetegnes vel som oftest ved at de er imot de aller fleste etablerte sannheter. Man kan tro eller lure på  om 9/11 isolert sett er en konspirasjon uten å trenge å bli stemplet som en konspirasjonsteoretiker.  

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder covid-19, tror jeg at flertallet av folk som ikke ønsker å ta en vaksine, ikke gjør det pga. konspirasjonsteorier rundt om viruset er 'fake' osv. De fleste avstår fordi de er usikre på sikkerheten til en vaksine som det har vært så mye feilinformasjon og politisk press bak.

Resten er vel for det meste dem som overhode ikke tror på vaksiner og immunologi-vitenskap og ikke tror på NOEN vaksiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (11 minutter siden):

Når det gjelder covid-19, tror jeg at flertallet av folk som ikke ønsker å ta en vaksine, ikke gjør det pga. konspirasjonsteorier rundt om viruset er 'fake' osv. De fleste avstår fordi de er usikre på sikkerheten til en vaksine som det har vært så mye feilinformasjon og politisk press bak.

Resten er vel for det meste dem som overhode ikke tror på vaksiner og immunologi-vitenskap og ikke tror på NOEN vaksiner.

Ja, slik er det. Og det kan føre til at færre folk velger å ta vaksinen. Det ville vært uheldig.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (1 minutt siden):

Ja, slik er det. Og det kan føre til at færre folk velger å ta vaksinen. Det ville vært uheldig.

Ville det ? Tenk om det faktisk var slik at vaksine(r) slippes før de(n) faktisk har gjennomgått hele prosedyren som kreves for fullstendig godkjenning ? I så fall utsetter man seg selv for mulige bivirkninger. Vaksiner for dødelige sykdommer KAN ha alvorlige bivirkninger, og vi kommer neppe til å få servert noen innholdsdeklarasjon heller. Jeg forstår godt dem som foretrekker å sitte på gjerdet en god stund. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, :utakt said:

Du kan jo prøve å forklare de som tror på "tullball" at det er tull og at de tar feil. 

Det er en ting vi alle mennesker har til felles, og det er at vi liker ikke at et annet menneske skal fortelle oss at den oppfattningen vi har fra før om verdenen er feil, og attpåtil bli fortalt hva det riktige synet eller meningen er. Spiller ingen rolle, ung eller gammel, utdannet eller ikke, så har vi en slags psykologisk sperre i oss for slikt. Dette kommer spessielt frem med konspiraskonsteorier. Folk flest klarer ikke å godta at det finnes så onde/psykopatiske mennesker i verden, som også er organisert med en felles agenda. Fordi dette er så fjernt fra alt vi lærer på skolen, og hører fra media. Joda man lærer om slike mennesker i historien, om noe som skjedde FØR i tiden. Den gang da. Saken er at slike mennesker, psykopater, finnes det fortsatt - de har bare lært nye metoder for å nå sine mål, de har selv lært mer om mennesklig psykologi og hvordan dem kan manipulere oss. Historien som du vet, gjentar seg igjen og igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, SilverShaded said:

Når det gjelder covid-19, tror jeg at flertallet av folk som ikke ønsker å ta en vaksine, ikke gjør det pga. konspirasjonsteorier rundt om viruset er 'fake' osv. De fleste avstår fordi de er usikre på sikkerheten til en vaksine som det har vært så mye feilinformasjon og politisk press bak.

Resten er vel for det meste dem som overhode ikke tror på vaksiner og immunologi-vitenskap og ikke tror på NOEN vaksiner.

Usikkerheten kommer fra konspirasjonsteorier som spres på nett og i sosiale medier. Selv om flesteparten ikke tror at Bill Gates skal chippe jordens befolkning eller at Covid-19 egentlig er G5-nettet som skal ta livet av oss elns. så er dette med på å skape en generell og urasjonell skepsis i befolkningen som gjør arbeidet mot pandemien vanskeligere.

Lenke til kommentar

Nja, noe av usikkerheten kommer derfra, og det er skummelt at folk ikke tror vaksiner har noe for seg generelt, det er ihvertfall en meget skummel konspirasjonsteori. 

mye av skepsisen rund C19 vaksinen, er jo også etablert i det vitenskapelige miljøet, selvom det er kritisk å få en vaksine, kan man ikke forhaste den, det vet alle at kan gå skikkelig galt det og. 

Skepsis til denne vaksinen er både rasjonell og irrasjonell, men det burde være klinkende klart for alle at en vaksine må vi ha, slik er det  dessverre ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (4 minutter siden):

Usikkerheten kommer fra konspirasjonsteorier som spres på nett og i sosiale medier. Selv om flesteparten ikke tror at Bill Gates skal chippe jordens befolkning eller at Covid-19 egentlig er G5-nettet som skal ta livet av oss elns. så er dette med på å skape en generell og urasjonell skepsis i befolkningen som gjør arbeidet mot pandemien vanskeligere.

Der er jeg ikke helt enig. Folk SER jo, og hører, hvor hardt produsentene presses av DT. Han ønsker vaksine raskt, for å ha en fordel i valgkampen. Det virker ikke som han bryr seg om den negative effekten dette har på folks tillit til vaksinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...