Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

722 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      585
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      56
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

Hapi70 skrev (52 minutter siden):

Takk! Jeg har gitt litt opp å poste kilder siden ingen er gode nok..

Hvis kildene dine ikke tåler å sjekkes, kan det være at du prøver å underbygge noe du ikke har holdepunkt for?

Men de to du postet om legemiddelindustriens påvirkning på helsevesenet i Canada og USA var gode. Det de imidlertid også peker på, er at dette er en utvikling som er forholdvis ny og at ordningen man hadde tidligere sikret opp forskningen integritet langt bedre. Det krasjer jo litt med din kritikk mot en medisinsk behandling opp igjennom historien. Også gjenstår det å vise at dette problemet også gjelder for uavhengig forskning og for forskningsinstitusjoner utenfor Nord-Amerika.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
amber skrev (10 timer siden):

Du rører. Jeg har ikke sagt at pandemien er oppspinn og mener ikke det. Har imidlertid postet f.eks professor Tvedt som dokumenterer at responsen er et brudd med all tidligere konsensus OG planer for verre scenarier - den er alt annet enn rolig og rasjonell. Tiltak i form av nedstenging av samfunn og økonomi og innesperring av friske mennesker har enorme skadevirkninger, likeledes stans i andre medisinske prioriteter/programmer. Bare stans i tuberkuloseprogrammene vil koste millioner av liv kommende år.

Kass respons er brudd med tidligere konsensus og verre scenarier? Skal vi unngå smitte, er alle tiltakene vitenskapelig forankret. Vi veit kordan smitten spres, og vi veit kordan vi best skal unngå smitte, som då er tiltakene som er innført. Kor er det irrasjonelle her? 

Når du prøver å argumentere for at innesperring som du kaller det, sjøl om du ikkje er innesperret, er verre enn å smitte befolkningen, krasje sjukehusa med påfølgende millioner av døde, vitner det meir om hysteri enn det du prøver å male som hysteri.

Ja det er drastiske tiltak. Nettopp fordi viruset er drastisk. Og nei du er ikkje innesperret. (slutt å være hysterisk).

Vi er på oppløpssiden, vaksinen er i full sving, og det er temmelig hysterisk å drive å veive med armene om mindre ting, enn det viruset allerede har forårsaket. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, :utakt said:

Den "Covidfilmen" ble plukket helt fra hverandre av diverse faktasjekkere. Noen tanker om det?

Ikke uventet ble denne oppfordringen møtt med å angripe kildene istedet for å gjøre et forsøk på å argumentere mot argumentene som ble fremsatt. Helt vanlig oppførsel fra konsparanoide og faktafornekterne der altså, som har beveget seg  lang inn i en egen fantasiverden.😥

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (45 minutter siden):

Kass respons er brudd med tidligere konsensus og verre scenarier? Skal vi unngå smitte, er alle tiltakene vitenskapelig forankret. Vi veit kordan smitten spres, og vi veit kordan vi best skal unngå smitte, som då er tiltakene som er innført. Kor er det irrasjonelle her? 

Når du prøver å argumentere for at innesperring som du kaller det, sjøl om du ikkje er innesperret, er verre enn å smitte befolkningen, krasje sjukehusa med påfølgende millioner av døde, vitner det meir om hysteri enn det du prøver å male som hysteri.

Ja det er drastiske tiltak. Nettopp fordi viruset er drastisk. Og nei du er ikkje innesperret. (slutt å være hysterisk).

Vi er på oppløpssiden, vaksinen er i full sving, og det er temmelig hysterisk å drive å veive med armene om mindre ting, enn det viruset allerede har forårsaket. 

Jeg tenker at den diskusjonen du og @amber har her, ikke handler om noen konspirasjonsteori - det er en diskusjon om hvorvidt tiltakene mot pandemien er fornuftige eller ei.

Lenke til kommentar
clink skrev (12 timer siden):

Diagnose lungebetennelse gir $4.600
Covid 19 diagnose gir $13.000
Pasient i respirator gir $39.000
Det fremgår også at regelverket er laget så man nærmest kan dikte opp Covid-diagnosen, uten noen som helst problemer. Hør selv.

Men har du beviser for tilfelle av bedrageri? Eller er du så vandt med å påstå uten substans, at dette er godt nok for deg? At priser er høgere enn på andre ting, er nok for deg å konkludere og påstå bedrageri? 

Ting koster meir enn andre ting. Ein kreftdiagnose koster nok meir enn lungebetennelse igjen.  Er regekverket laget så man kan dikte opp kreftdiagnoser også då?

 

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
graavik skrev (1 time siden):

Ikke uventet ble denne oppfordringen møtt med å angripe kildene istedet for å gjøre et forsøk på å argumentere mot argumentene som ble fremsatt. Helt vanlig oppførsel fra konsparanoide og faktafornekterne der altså, som har beveget seg  lang inn i en egen fantasiverden.😥

Filmen juger. Når noen påpeker det og legger frem bevisene så er det tydeligvis vanskelig å ta det inn over seg. Da er det mye lettere å si noe stygt om de som la frem bevisene og heller fortsette å tro på filmen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
clink skrev (12 timer siden):

Det har vært sagt av mange at priser/satser har vært sterkt drivende for Covid-statistikken.

I denne Covidfilmen 2020, som er tilstrebet å være en norsk faktadokumentar blir det fortalt om satsene sykehus i US får.
Det er Doctor MD Scott Jensen, Minnesota State Senator 2020 som bekrefter satsene.
Diagnose lungebetennelse gir $4.600
Covid 19 diagnose gir $13.000
Pasient i respirator gir $39.000

Det kan jo selvsagt være drivende, men det er to ting man må ha med seg her:

1. Det er faktiske, store forskjeller i hvor krevende det er å følge opp pasienten i de ulike tilfellene som listes opp der. En pasient med covid-smitte vil måtte isoleres, med alt det som kreves der av personale, lokaler og smittevernutstyr. Det innebærer en faktisk økt kostnad. Det samme gjelder pas. i respirator. Spørsmålet blir i hvilken grad sykehusene faktisk tjener mer på dette.

2. Man ser at diagnostisering også skjer i land hvor covid-diagnoser ikke er dokumentert å utløse noen økt inntekt for sykehusene. Her hjemme har man heller snakket om at behandling av covid-pasienter medfører lavere inntekter for sykehusene, og man har måttet kompensere dette på andre måter.

clink skrev (12 timer siden):

Beklager. Bruker ikke lenger mer tid på Tjomlid eller Faktisk.
Det er i hovedsak stats-støttet propaganda. Det vet alle som har forsøkt å fremme sannhet fremfor politisk, eller profittmotivert agenda.  Du får finne noen andre som orker denne leken.
Krampe i hodet, ja du sa det. Takk.

Føyer meg inn i rekken som stusser over mangelen på kommentarer til innholdet. Det lukter jo godt av bekreftelsesbias.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Strengt talt så forventer American Hospital Association at deres medlemsbedrifter har tapt mer enn 323 milliarder dollar fra mars 2020 til desember 2020, pga Covid-19.

ifølge deres egen rapport kommer dette av ting som

  • the effect of COVID-19 hospitalizations on hospital costs;
  • the effect of cancelled and forgone services, caused by COVID-19, on hospital revenue;
  • the additional costs associated with purchasing needed personal protective equipment (PPE);
  • the costs of the additional support some hospitals are providing to their worker

https://www.aha.org/system/files/media/file/2020/05/aha-covid19-financial-impact-0520-FINAL.pdf

Hvis vi ser på deres rapport for 2021, så forventer de å tape et sted mellom 53 og 122 milliarder dollar.

https://www.aha.org/guidesreports/2021-02-23-covid-19-2021-potential-effect-hospital-revenues

 

Covid er IKKE økonomisk gunstig for sykehusene eller legene i USA. Det er en god grunn til at de har høyere satser enn influensa, som til tross for det fortsatt fører til økonomisk tap i forhold til normal drift.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er rart med det, når "korona er fake" folk blir sjuke selv så får pipa brått en annen lyd. Sånn sett er det synd at ikke Gaarder er med oss lenger og kan fortelle. 

Ted Nugent (kjent figur i metalmiljøet). Godt han overlevde, verden trenger musikere.

https://www.blabbermouth.net/news/ted-nugent-tests-positive-for-covid-19-i-thought-i-was-dying/

Sitat

Ted Nugent says that he has tested positive for COVID-19.

The outspoken conservative rocker broke the news of his diagnosis in a Facebook Live stream earlier today (Monday, April 19).

"I've got an announcement to make," Nugent said. "Everybody told me that I should not announce this.

"I have had flu symptoms for the last ten days. I thought I was dying. Just a clusterfuck.

"I was tested positive today. I got the Chinese shit. I've got a stuffed up head, body aches. My God, what a pain in the ass. I literally could hardly crawl out of bed the last few days… So I was officially tested positive for COVID-19 today."

Nugent went on to say that he is "homebound, i.e. quarantined" while he is recovering from the disease.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet jeg ikke liker å tenke slik men av og til begynner jeg nesten å lure på om konspirfolket har et poeng likvel:

https://www.aftenposten.no/norge/i/7Kzlm4/vi-har-lagt-en-vond-vinter-bak-oss-dessverre-kan-den-neste-ogsaa-bli-t

Jeg mener; vi skal altså drite en lang marsj i å få livene våre tilbake selv etter vaksinen og vaksinen vil ikke beskytte befolkingen; ihvertfall ikke om så mye som 10 000 fullvaksinerte nordmenn skal dø av corona. Da snakker vi tidenes vaksinefiasko DE LUX! Men jeg håper og tror at dette bare er vanenlig "scaremongering" som vanlig fra Aftenposten som for lengst har sluttet med seriøs journalistikk og er mer og mer i samme tabloide grøfta som Dagbladet og VG. Frykt, panikk og horror selger som kjent.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (Akkurat nå):

Då må du neste utdjupe kva poeng fra konspiland som er eit godt poeng..

De snakker om at "eliten" har bestemt at vi aldri skal få livene våre tilbake etter pandemien; selv etter vaksinering og nå i dag skriver Aftenposten nettopp det. Nei da; ikke at jeg tror på det; jeg håper ihvertfall ikke det og godviljen min tenker at dette er skrekk- og horrorjournalistikk etter klikkprinsippet.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

De snakker om at "eliten" har bestemt at vi aldri skal få livene våre tilbake etter pandemien; selv etter vaksinering og nå i dag skriver Aftenposten nettopp det. Nei da; ikke at jeg tror på det; jeg håper ihvertfall ikke det og godviljen min tenker at dette er skrekk- og horrorjournalistikk etter klikkprinsippet.

Artikkelen kan godt hende har rett. Er vel ikkje utenkelig at vi gradvis gjenåpner landet, der ein smittebølge til høsten kan spele inn på kva tiltak vi må fortsette med. Er ikkje det bra då? At vi har tiltak mot smitte?

Men at vi skal drive med tiltak, sjøl etter pandemien er vel veldig rart å tenke seg.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pallehysa said:

Artikkelen kan godt hende har rett. Er vel ikkje utenkelig at vi gradvis gjenåpner landet, der ein smittebølge til høsten kan spele inn på kva tiltak vi må fortsette med. Er ikkje det bra då? At vi har tiltak mot smitte?

Men at vi skal drive med tiltak, sjøl etter pandemien er vel veldig rart å tenke seg.

Poenget er vel at pandemien aldri vil ta slutt? 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (4 minutter siden):

Artikkelen kan godt hende har rett. Er vel ikkje utenkelig at vi gradvis gjenåpner landet, der ein smittebølge til høsten kan spele inn på kva tiltak vi må fortsette med. Er ikkje det bra då? At vi har tiltak mot smitte?

Men at vi skal drive med tiltak, sjøl etter pandemien er vel veldig rart å tenke seg.

Det er ikke bra at samfunnet stenger ned på ubestemt tid i all uenedleighet fordi NOEN er resistente mot vaksinen. Slik vil det alltid være, med influsensa og med andre sykdommer, men slikt er ikke bærekraftig i lengden.

Lenke til kommentar

Min frykt er at så mange blir smittet at det oppstår flere nye og enda verre mutasjoner, som dagens vaksiner har liten eller ingen effekt på. Da ser jeg for meg at vi kan stå foran en stor kollaps. Se hva som er i ferd med å skje i India nå: De har hatt en dårlig håndtering og der har det nå oppstått en "dobbelmutasjon". 😮
Jeg har ingen fagutdanning når det gjelder vaksiner, og godt mulig man enkelt kan "modde" eksisterende vaksiner, men jeg tror ingen ønsker en situasjon hvor man jevnlig må vaksineres, bare fordi idioter ikke tar det seriøst og dermed opprettholder virusets effektivitet og spredning.
En ting som har imponert meg er USA's håndtering etter at de fikk en president som ikke var like komplett udugelig som donald trump. Der har vaksineringen virkelig kommet på banen. Her i Norge har det gått dårligere :(

Lenke til kommentar
graavik skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke? Man har klart å utrydde sykdommer med vaksiner før, vi har muligheten nå også.

Derso m media kjører en mareritt- og horrohistorier ut over forsiden er den alltid den hele og funne sannhet. Worst- case-scenarer er alltid de mest sannsynlig i den verdenen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Med mindre vi får til å få vaksinene ut raskt nok globalt, kommer den nok til å utvikle seg til å bli endemisk. Heldigvis muterer ikke covid like raskt som mange andre viruser, noe som gir håp for at det ikke kommer til å skje. Merk det at endemisk ikke nødvendigvis betyr at den fyker fritt rundt, man kan fortsatt begrense den ved lokale utbrudd.

Her en artikkel i Nature, før UK varianten ble dominerende:

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02544-6

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...