Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Theo343 said:

Jeg spør alltid om kortet hovedsaklig er brukt til mining og forventer de omtrent samme pris som et kort som ikke er brukt til mining ville jeg selvsagt ikke kjøpt :) Mine kort som aldri er brukt til mining er alltid pristine condition. At enkelte ikke bryr seg om hvordan et kort ser ut når de selges forstår ikke jeg meg på.

De kortene jeg har kjøpt av gamere hittil  har faktisk sett verre ut enn etter at jeg har brukt dem ;) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, kremt said:

Dette må være en av de store mytene i samfunnet. At mining er hardt for kort og at minere bryr seg katta om ting de eier. Mens gamere er verdens mest hensynsfulle og at det er synd på gamere "cause mining".

De fleste myter stammer jo i fakta, det samme gjør denne, når jeg begynte med mining så var det vanlig å kjøre kortene på 100% fan og 100% power fordi de fleste ikke visste bedre, klart at det påvirket kortene mye mer enn når man i dag kjører på 60% fan og 120w når kortet har 200W TDP

Lenke til kommentar

Ja, det finnes de av oss som tar vare på utstyret sitt og de som ikke gjør det, jeg vil i grunnen si jeg er flink til å ta vare på ting og hardwaren som jeg nå har byttet ut i gaming pc'n har fått ett nytt hjem i ett annet kabinett og ser ut som nytt og fungerer som nytt også, ikke værst etter ca 8 års bruk.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dragonlove said:

Ja, det finnes de av oss som tar vare på utstyret sitt og de som ikke gjør det, jeg vil i grunnen si jeg er flink til å ta vare på ting og hardwaren som jeg nå har byttet ut i gaming pc'n har fått ett nytt hjem i ett annet kabinett og ser ut som nytt og fungerer som nytt også, ikke værst etter ca 8 års bruk.

Går også an å ha uflaks, mistet en gang ett 780 Ti på gulvet og fulgte opp med å tråkke på det, dyr lærepenge :rofl:

Lenke til kommentar

Kan ikke se at mining skal påvirke kort på noen negativ måte, er jo tross alt mange som har minet kontinuerlig med kortene sine siden den først krypto boomen i 2017.

Men er selv litt skeptisk på de nye 30 serien at minnet ligger på over 100c, men mest sannsynlig så er det ok ellers hadde man allerede sett mange failure.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragonlove said:

Smeltepunktet på silisium er 1414 grader, så ville ikke vært veldig bekymret

Det er helt irrelevant, halvledere blir ødelagt lenge før det. Automotive-grade silisum-halvledere er vel spec'et opp til 150 C die-temp. Trenger du noe over det, må du over på spesielle greier (Gallium-arsenid, Silisiumkarbid osv). Ikke noe som er egnet til å lage GDDR minne på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

Amerikansk Visa eller at kameraten din betaler og får det tilsendt også sender han til deg, ser ikke problemet her.

Man har et kjøpevindu på 8 timer etter notification. Planen var jo åpenbart å sende kortet til kameraten min så han kunne videresende til meg. Han er heller ikke amerikansk og har verken amerikansk PayPal eller kredittkort. Det er nesten ingen leverandører av noe som helst som problematiserer bruken av PayPal på bakgrunn av hvilken land kontoen er opprettet i (man kan ikke skifte land, man må lage ny konto om man for eksempel flytter utenlands), men det gjør EVGA. Jeg er i dialog med dem, men jeg tviler på det går. De tar altså kun i mot betaling med nord-amerikanske betalingsmidler, så det er det som er problemet her. Ettersom kjøpevinduet er lukket for meg så er jeg et halvt år bak i køen.

Angående debatten rundt salg av GPU som har blitt brukt/ikke brukt til mining har jeg vel solgt 20 GPUer i 2021 og vært i dialog med et par hundre aktuelle kjøpere. Ikke en eneste har spurt om mining. Jeg ville for øvrig aldri kjøpt en GPU som har blitt minet på, særlig ikke fra Ampere, men heller ikke ellers, med mindre den skulle inn i egen minerigg. Hva nvidia sier om hva minnet tåler av temperatur betyr fint lite da det ikke er de som produserer minnet. Micron anbefaler driftstemperatur < 95 C og det er det ingen Ampere-kort som ligger på under mining om man ikke går inn for det. Ellers er jo viftene slitedeler og sannsynligvis den delen av kortet som ryker først, om ikke kjølepastaen smelter enda tidligere.

Endret av snp
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 minutt siden):

Var egentlig en 3060 rigg på gang her også, men beholder bare ett av kortene selv istedet (hadde faktisk tjent bedre på å beholde dem enn å selge dem til prisen jeg selger for nå, lol)

Eneste som irriterer meg er at man ikke kan bruke vanlige risere på de, ellers så får man jo 50-50Mh/s så hashraten er jo ikke så værst når man har kjøpt kort til 5-5500,- pluss ett Zotac til rundt 4k som sikkert aaaldri kommer :lol:

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dragonlove said:

Eneste som irriterer meg er at man ikke kan bruke vanlige risere på de, ellers så får man jo 50-50Mh/s så hashraten er jo ikke så værst når man har kjøpt kort til 5-5500,- pluss ett Zotac til rundt 4k som sikkert aaaldri kommer :lol:

Har ett av Asus kortene til 3700kr, så hadde tenkt å utvide, men ser ut som jeg får flere 3070 kort istedet, like greit siden de bruker mindre strøm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...