Gå til innhold

Elbilistene bør betale mer – alle må være med og finansiere nye veier


Anbefalte innlegg

Bompenger - brukes allerede til kollektivtilbud osv i Oslo - det er det "Oslopakke" 1, 2, 3 etc betyr

Ny E18 fra Lysaker til Strand gir ingen kapasitetsøkning, Ingen flere felt. Kun at høyre felt gjøres om til kollektivfelt mot Sandvika (gjør at køen bygger seg tilbake til Skøyen/Oslo - bevist via forsøk i 2017 ) og styrking av lokalveier (uviss effekt, men bl.a. tverrforbindelse via tunnel mellom veier som allerede idag har kø) og kollektivtrafikk (les:Fornebubanen).  Politikere m.fl. vil llikevel ha ny E18 pga at det blir lokk over den som muliggjør boligbygging etc.

Avgiftslegging av fossilbiler - kan vi være enige om at bruk av bilen er det som bør begrenses ?  Drivstoffet er allerede avgiftsbelagt i favør av elbilene.  For slitasje på veiene er det fremst vekten på kjøretøyet som avgjør hvor mye asfalten slites og der har de tunge elbilene en avgiftslette ift fossilbiler.

Oppgradering av infrastruktur til elbil-lading kan bygges GRATIS for borettslag/sameier UTEN noen økning i felleskostnader ! Betales via forbruk (lite KWh påslag f.eks.) og gir videre fordeler som full drift (Styret trenger ikke skaffe seg kompetanse og drifte) og rentefri nedbetaling av lader over flere år.  Det er etterhvert mange tilbydere; Ohmia, Fortum, Circle K, Smartly, etc  

Ellers når Elbilene etterhvert får 60-80 mils rekkevidde i snitt, er det da sammfunnsmessig smart at alle har drivstoffstasjon hjemme?  En påfylling i uka vil holde for de fleste og utviklingen går i retning av stadig raskere ladetid.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Jeg kjenner folk i samme situasjon. Prisen er det minste problemet, disse plassene er "aldri" ledige og det er heller ingen kølappordning så man ender opp med å bruke maasse tid på å sirkulere rundt på "jakt". For de fleste en helt uholdbar situasjon, har vært endel el-bil annonser på finn der folk rett og slett har gitt opp og går tilbake til bensinbil.

De er åpenbart løsbart for de som kjøpte min bil, i følge vegvesen.no har den ikke skiftet eier på nytt. ;)

Lenke til kommentar
10 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg kjenner folk i samme situasjon. Prisen er det minste problemet, disse plassene er "aldri" ledige og det er heller ingen kølappordning så man ender opp med å bruke maasse tid på å sirkulere rundt på "jakt". For de fleste en helt uholdbar situasjon, har vært endel el-bil annonser på finn der folk rett og slett har gitt opp og går tilbake til bensinbil.

Gjere du egentlig det? Det du skriv her høyres ut som tvert ut fiksjon for min del. Eg har hatt elbil i veil 1.5 år no, og tilgang til ladestasjon har eg kun opplevd som begrenset når eg skal reise på tvers av landet.

Og då typiskt fordi Seljord berre har to hurtigladere for den mest travle lokasjonen i bygda...

Fleste andre stader føle eg meg helst skrekkelig aleine med kor mykje tomme plasser som er tilgjengelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Avgiftslegging av fossilbiler - kan vi være enige om at bruk av bilen er det som bør begrenses ?  Drivstoffet er allerede avgiftsbelagt i favør av elbilene.  For slitasje på veiene er det fremst vekten på kjøretøyet som avgjør hvor mye asfalten slites og der har de tunge elbilene en avgiftslette ift fossilbiler.

Merkelig å sette disse opp mot hverandre på den måten. Drivstoffavgiftene for elbil er vesentlig høyere enn mva alene. Elbilers drivstoff er altså avgiftsbelagt i disfavør elbiler sammenlignet med det aller meste annet. Noen unntak er tobakk, alkohol, bensin, diesel og importert kjøtt. At diesel og bensin er ennå høyere avgiftsbelagt er etter min mening en separat avgiftsvurdering, basert på utslipp, noe som helt klart bør reduseres blant annet med avgifter som virkemiddel. Men det bør holdes separat fra strømavgifts-diskusjonen, der avgiftene (ut over standard mva) har helt andre begrunnelser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Ellers når Elbilene etterhvert får 60-80 mils rekkevidde i snitt, er det da sammfunnsmessig smart at alle har drivstoffstasjon hjemme?  En påfylling i uka vil holde for de fleste og utviklingen går i retning av stadig raskere ladetid.

Et snitt på 60-80 mil tror jeg blir lenge til, rett og slett fordi snittbehovet ikke er så høyt og fordi det koster mer enn det smaker for de aller fleste bilistene. "Kjekt å ha" - joda, men ikke noe majoriteten kommer til å spandere på seg.

Skjønner hvor du vil med den tanken, men det å fylle hjemme er en stoooor fordel for elbilistene. Det eliminerer behovet for bruk av ladestasjoner store deler av året. Nettleverandørene vil nok også sette pris på at folk lader om natta framfor på dagen. Ladebokser er kanskje litt dyrt nå, men det bør ikke forbli sånn. Selve ladeboksene bør på sikt mot 3000 kr og installasjonen bør koste omtrent det samme som for en komfyrstikkontakt. Kan godt si det er selgers marked akkurat nå og dermed høye marginer i flere ledd. Får bare flashback tilbake til tiden der blokker og flermannsboliger hadde felles vaskerom i stedet for at hver leilighet hadde hver sin vaskemaskin. Du insinuerer en lignende løsning selv nå. Altså flere hurtigladestasjoner som alternativ til hjemmeladere.

På sikt bør hjemmeladere bli standard på alle parkeringsplasser der det er ment å parkere for natta.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En annen grunn til at hjemmeladere er mer behagelig er at man aldri trenger å kjøre omvei, vente i kø på "pumpa" når ventetid bare er irriterende og i veien, styre med betalingskort, bonuskort eller fristes av matlukt, eller trø i dieselsøl fra andre bilister, som igjen trekkes trøs inn i kupeen og blir en luktplage der den neste halvtimen. Kun plug and play. Det er jo uhyre enkelt.

I motsetning til tid man tilbringer på hverdagsfylling av bilen, altså plagsom ventetid selv om det bare er 5 minutter, så er hurtiglading noe man gjør kun på langtur og kun når man burde ta seg en liten pause fra kjøringa. Med 400-500 km rekkevidde er det noe man gjør etter typisk 3-4 timers kjøring. Dvs. en kjøretur på 7 timer krever normalt én pause a ca en halvtime. Perfekt for trygt og godt kjøremønster.

Elbilister som sjeldent kjører langturer eller vil spare penger på bilkjøpet kan gjøre et bytte mellom bilpris og hurtigladebehov. Sparer man f.eks 100 000 kr på å velge en bil med kortere rekkevidde mot at man må hurtiglade f.eks 10 timer mer per år (fordelt på mange ladeinstanser selvsagt) så kan det være svært god "timebetaling" for et sånt bytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (10 minutter siden):

Større batteri betyr jo også at den trenger betre lader. Så forsåvidt er det ikkje alltid ein endring i mengden timer på ladestasjon heller... ?

Eg skjønner framleis ikkje korleis Hyundai kan påstå at ioniq 2020 har ein oppgradert lader som berre treng 54 minutter på ei full lading. Laderen min i 2019 modellen går vesentlig kjappere enn det... ?

Vel, det er egentlig to scenarier her:

Hjemmelading: Krever ikke høyere effekt eller annet mønster for tilkobling om batteriet økes. Man kjører jo ikke lengre hver dag fordi man velger bil B framfor bil A.

Hurtiglading: Støtter normalt høyere effekt (proporsjonalt med batterikapasiteten forutsatt samme batteri/kjøling), men krever ikke høyere effekt. Over et visst punkt på rekkevidde og effekt så er mer effekt bare "kjekt å ha". Se f.eks på TM3 LR. Der kan det bli for langt mellom ladepausene og ladepausene for korte. Kjedelig å bare rekke å dytte ned en pølse på høykant etter 5-6 timers kjøring. Man fortjener en lengre pause (~30 minutter) etter så mye kjøring og det er bedre for trafikksikkerheten også.

Personlig mener jeg optimal rekkevidde er rundt 500 km og optimal ladehastiget er 100-ish kW i starten og bratt dalende ladeeffekt etter ca 50% SoC (for å unngå at hastverk med å plugge ut dersom pausen drøyer pga unger, severdigheter eller andre ting.)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Simen1 said:

Ok. De bilene burde etter min mening øke både rekkevidde og ladeeffekt for å komme nærmere det jeg mener er optimalt, så nedgang på ladeeffekt er jo et trasig steg i feil retning.

De gikk vel og over fra luftkjølt batteri til vannkjølt, som gjør den reduserte ladeeffekten enda merkeligere.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 27.9.2020 den 2.03):

Ikke helt, høringsforslaget sier at alle seksjonseierene kan belastes med opptil 50 lapper bare fordi noen skal ha egen kurs til parkeringsplassen. Det er dyrt nok fra før å bo i sameie og borettslag...

Det er en investering som vil øke verdien på boligen langt mer enn 50 lapper. Er borettslaget smart, så ordner de med ordentlige lademuligheter til alle når de først setter i gang. Det vil alle tjene på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trådløs lading forutsetter ombygging av bilene for å få det til, samt at montasje av laderne er vesentlig vanskeligere enn å sette en lader på veggen. Selve laderen og lademottakeren koster nok også en god del ekstra. Alt dette øker altså prisen og det gjør at jeg er skeptisk til markedspotensialet for trådløse ladere.

Vil bare minne om at gammeldagse parkometere var almennt akseptert og skapte ikke de store problemene du hevder finnes for ladestolper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Dubious said:

Alle som i dag har fossilbil, har parkering hjemme
Det er kun de som teller

Objektivt feil. Jeg er personlig kjent med flere som har (konvensjonell) bil som ikke har parkering hjemme. Det alene motbeviser din absolutte påstand. Det er sikkert mulig å diskutere tall, men jeg tror det er mange som har bil uten å ha parkering. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...