Gå til innhold

Elbilistene bør betale mer – alle må være med og finansiere nye veier


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (6 timer siden):

Om de mangler penger til finansiering av veier, så avgiftslegg fossilbiler enda hardere da vel? Det er elbiler vi vil ha nå, og jo fortere vi får elbilene på veiene - jo bedre :)

Først må de gjøre det påbudt å legge tilrette for at alle boliger kan få lader

Det ligger et forslag inne nå som gjør at alle borettslag må legge inn mulighet for lading, men første mulighet for den loven er i januar 2021

I samme slengen burde de kreve at alle nye boliger har lagt opp strøm for lading av elbil
Koster ikke så mye å legge opp egen kurs når man først bygger, men vil koste mye mer om en må legge opp etterpå

Det er krav om antall parkeringsplasser, men ikke noe krav om sykkelparkering

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 minutt siden):

Først må de gjøre det påbudt å legge tilrette for at alle boliger kan få lader

Hvorfor det? Vi snakker ikke om et forbud mot fossilbiler, men en avgiftsøkning for å bruke den. Dette bør på ingen måte trigge et påbud for at alle boliger skal ha lader. Dog man kan selvsagt øremerke endel av de ekstra avgiftene til et offentlig og (svært) billig lade nettverk der folk ikke har mulighet for egen parkering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Eivind Helle said:

 

Ja, om nokon i det minste argumentere at dei ikkje har råd, eller ikkje kan ta seg råd, så kan eg forstå vinkelen... men elbil-hatere kjem med dei snodigste argumentene. 

Det er jo og ein grunnleggende misforståelse for korleis elbiler fungerer. For langt mellom ladestasjoner? ...Eg lade jo nesten ikkje andre stader enn heima! Køyre du 200-400 km til dagen har du vitterlig andre problemer enn elbil...

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Ja, om nokon i det minste argumentere at dei ikkje har råd, eller ikkje kan ta seg råd, så kan eg forstå vinkelen... men elbil-hatere kjem med dei snodigste argumentene. 

Det er jo og ein grunnleggende misforståelse for korleis elbiler fungerer. For langt mellom ladestasjoner? ...Eg lade jo nesten ikkje andre stader enn heima! Køyre du 200-400 km til dagen har du vitterlig andre problemer enn elbil...

Helt einig.

 

En VW Polo bensin koster 275 000,-

Tilsvarende e-UP som går på batteri vil med MVA koste 280 000.-

 

Valget burde være enkelt, Du sparer 0,5 kroner kilometeren i energi-utgifter ved å velge batteri.

Altså en sparing på (0,5,-/km x 300 000 km - 5 000 for dyrere bil) 145 000,- i løpet av bilens levetid ved å velge batteriutgaven om den har MVA plikt. Og sparingen er (55 000 betre) 200 000,- om Du får beholde MVA fritaket.

Og andre fordeler kommer i tillegg. Batteribil er et røverkjøp også med MVA......

 

Konklusjon: Batteribil er eigentlig en form for fattigmansbil.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

 

Joda, men folk fleste kjøpe neppe nybil. Fleste bruker ein plass mellom 10-100k etter alt å dømme. Ok biler, men elbiler er stort sett ute av rekkevidde for den gruppa enda.

Men om ein skal kjøpe nybil er det vanskelig å sei anna enn at elbil i Norge er framtida, og det er tuslete å kjøpe noko anna med mindre du har spesifikke krav som utelukker elbil. (F.eks krav til hengerfeste, antall seter, spesifikk størrelse, eller du ynskje ein rå bensinmotor av arbitrære grunner.)

Om det var disse tingene elbil-hatere argumenterte på kunne eg vore med og sagt meg enig at elbil ikkje er rett for dei. Men sida det er enden av samtalen og dei framleis treng å ytre hat må dei finne nye ting og klage på. Nokre argumenterte i ein tråd hugse er at A til B var for langt for elbil... noko det ikkje var. Nei, ok, men kva med C og D? ...Nei, framleis ikkje. Osv.

Trur mange av dei som prøver seg på argumenter så som denne filleartikkelen ikkje heilt begriper kor langt f.eks 200 km er. Det er jo snakk om opp til ein god 3.3 timer med køyring med ei gjennomsnittlig 60 km/t. Litt under 3 timer ved 70 km/t gjennomsnittlig. Det er også blant dei mindre rekkeviddene no, med mange biler no som gjer vesentlig lengre enn det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (55 minutter siden):

Hvorfor det? Vi snakker ikke om et forbud mot fossilbiler, men en avgiftsøkning for å bruke den. Dette bør på ingen måte trigge et påbud for at alle boliger skal ha lader. Dog man kan selvsagt øremerke endel av de ekstra avgiftene til et offentlig og (svært) billig lade nettverk der folk ikke har mulighet for egen parkering

Og hvem er det som straffes?
Jo det er de som ikke har mulighet for å lade elbil, og familier

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (24 minutter siden):

Joda, men folk fleste kjøpe neppe nybil. Fleste bruker ein plass mellom 10-100k etter alt å dømme. Ok biler, men elbiler er stort sett ute av rekkevidde for den gruppa enda.

Men om ein skal kjøpe nybil er det vanskelig å sei anna enn at elbil i Norge er framtida, og det er tuslete å kjøpe noko anna med mindre du har spesifikke krav som utelukker elbil. (F.eks krav til hengerfeste, antall seter, spesifikk størrelse, eller du ynskje ein rå bensinmotor av arbitrære grunner.)

Om det var disse tingene elbil-hatere argumenterte på kunne eg vore med og sagt meg enig at elbil ikkje er rett for dei. Men sida det er enden av samtalen og dei framleis treng å ytre hat må dei finne nye ting og klage på. Nokre argumenterte i ein tråd hugse er at A til B var for langt for elbil... noko det ikkje var. Nei, ok, men kva med C og D? ...Nei, framleis ikkje. Osv.

Trur mange av dei som prøver seg på argumenter så som denne filleartikkelen ikkje heilt begriper kor langt f.eks 200 km er. Det er jo snakk om opp til ein god 3.3 timer med køyring med ei gjennomsnittlig 60 km/t. Litt under 3 timer ved 70 km/t gjennomsnittlig. Det er også blant dei mindre rekkeviddene no, med mange biler no som gjer vesentlig lengre enn det.

Njaa. Ved utgangen av 2019 utgjorde batteribiler og plugg-in hybrider gode 16% av den norske bilparken. Det må da sies å være svært bra.

 

Men nei, selv kjøper eg nok noe veterangreier.

Og en «vanlig» bensin (eller gud forby; diesel) bil er jo ikke værdt 30 000,- om garantien er utløpt i dag. Må selges til Afrika alle som 1.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Første gang på lenge jeg er nesten enig med redaktøren. Men jeg savner er en objektiv redegjørelse for hvorfor man skal differensiere satsene innad i kjøretøygruppene?

Quote

Sales of electric cars topped 2.1 million globally in 2019, surpassing 2018 – already a record year – to boost the stock to 7.2 million electric cars.1 Electric cars, which accounted for 2.6% of global car sales and about 1% of global car stock in 2019, registered a 40% year-on-year increase. As technological progress in the electrification of two/three-wheelers, buses, and trucks advances and the market for them grows, electric vehicles are expanding significantly. Ambitious policy announcements have been critical in stimulating the electric-vehicle rollout in major vehicle markets in recent years. In 2019, indications of a continuing shift from direct subsidies to policy approaches that rely more on regulatory and other structural measures – including zero-emission vehicles mandates and fuel economy standards – have set clear, long-term signals to the auto industry and consumers that support the transition in an economically sustainable manner for governments.

https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2020

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (21 minutter siden):

Kan du forklare hvordan?

Hadde du lest tidiliger post, så hadde du sett at jeg skrev at det skal bli vanskeligere for borettslag å nekte deg å sette inn lader
De skal ha en veldig god grunn til å nekte noen
At strømnettet ikke er bra nok, er ikke god nok grunn, fordi det kan oppgraders

Lenke til kommentar

SKATTLEGG KJØP AV NYE BILER MED BENSIN OG DIESEL MER.

De som har dårlig råd har ofte gamle biler, men om 10 år er de fleste bilene borte hvis ingen kjøper nye bensin- og diesel-biler i dag. Det å kjøre bilene bør være litt billigere for elbiler men da de også trenger plass på veien, og sliter like mye, må de også betale. Lademuligheter burde være overkommelig å skaffe seg for de fleste hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

KOSTNADER TIL VEGBYGGING VED FORBRUK.

Hvis vegbygging skal betales av staten vil dette si at alle må betale for nye veier enten de bruker dem eller ikke. Det blir feil. Bompenger er OK hvis det går til en spesiell veistrekning og avsluttes når den er betalt. De som bruker denne veistrekningen har fordelen og må da betale som er logisk. (Eventuelt veiprising)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...