Gå til innhold

Butikkene setter egne PlayStation 5-priser – blir dyrere enn Xbox Series X


Anbefalte innlegg

Raul07 skrev (1 time siden):

Er det virkelig så viktig for din del hva som er best eller mest verdi så lenge du er fornøyd med ditt valg? 

Jeg bryr meg ikke stort selv, men vi ser jo stadig folk bryte inn med slike kommentarer, så da vil jeg gjerne se begrunnelsen deres.

Er jo ikke så lurt om folk lurer andre til å kjøpe feil produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, Iki said:

Jeg bryr meg ikke stort selv, men vi ser jo stadig folk bryte inn med slike kommentarer, så da vil jeg gjerne se begrunnelsen deres.

Er jo ikke så lurt om folk lurer andre til å kjøpe feil produkt.

Det er prisverdig, men da bør du være helt sikker på at det du framlegger er korrekt.

Du har f.eks. flere ganger sammenlignet pris på Xbox all access med PS5 inkludert PS Now og erklært PS som billigere. Du unnlater konsekvent å ta med prisen for to år PS Plus, som ville være den riktige sammenligningen siden Game Pass Ultimate (som inkluderer xbox live) er inkludert i Xbox all access. Meg bekjent er ikke PS plus inkludert i PS now? I tillegg er dette vrient å sammenligne da det i utgangspunktet ikke tilbys lignende avbetalingstilbud for PS5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
saywhat skrev (1 time siden):

Det som er feil produkt for deg er ikke nødvendigvis feil produkt for andre. 
Jeg kjøper ikke en fotball i gave til nivøen min hvis han liker håndball, selv om jeg personlig mener fotball er best

Det er greit det, men når noen påstår at Xbox med game pass gir deg så mye bedre verdi så vil jeg gjerne at de viser til en utregning eller noe, spesielt når de påstår at Xbox gir deg mer verdi uavhengig av hvilke spill du ønsker.

Dette kan ha mye å si for noen som tenker å kjøpe en av de nye konsollene.

Grimbeorn skrev (1 time siden):

Det er prisverdig, men da bør du være helt sikker på at det du framlegger er korrekt.

Du har f.eks. flere ganger sammenlignet pris på Xbox all access med PS5 inkludert PS Now og erklært PS som billigere. Du unnlater konsekvent å ta med prisen for to år PS Plus, som ville være den riktige sammenligningen siden Game Pass Ultimate (som inkluderer xbox live) er inkludert i Xbox all access. Meg bekjent er ikke PS plus inkludert i PS now? I tillegg er dette vrient å sammenligne da det i utgangspunktet ikke tilbys lignende avbetalingstilbud for PS5.

Jeg tar ikke med ps plus da alle spill du får gjennom PS now fungerer uten ps plus.

Du trenger kun ps plus om du ønsker å spille et annet spill enn de 800+ du får med ps now, og det spillet du ønsker å spille krever ps plus for å fungere.

 

Ps5 = 5.900,-

Ps now 2 år = 1.190,-

Ps plus 2 år = 980,-

Til sammen blir det: 8.070,-

Xbox series X med all access koster deg 8.496,-

 

Så selv med ps plus sparer du 426,-

Lenke til kommentar
Iki skrev (17 minutter siden):

Det er greit det, men når noen påstår at Xbox med game pass gir deg så mye bedre verdi så vil jeg gjerne at de viser til en utregning eller noe, spesielt når de påstår at Xbox gir deg mer verdi uavhengig av hvilke spill du ønsker.

Dette kan ha mye å si for noen som tenker å kjøpe en av de nye konsollene.

Jeg tar ikke med ps plus da alle spill du får gjennom PS now fungerer uten ps plus.

Du trenger kun ps plus om du ønsker å spille et annet spill enn de 800+ du får med ps now, og det spillet du ønsker å spille krever ps plus for å fungere.

 

Ps5 = 5.900,-

Ps now 2 år = 1.190,-

Ps plus 2 år = 980,-

Til sammen blir det: 8.070,-

Xbox series X med all access koster deg 8.496,-

 

Så selv med ps plus sparer du 426,-

Jeg vil påstå at den utregningen din er villedende - på måten du har fremstilt det får du det til å se ut som at du får det samme med Xbox All Access og PS Now. At de er to helt like tjenester, men det vet vi at de ikke er. 

Skal du spille 5 first-party games i løpet av de to årene vil det koste 0 kr ekstra på xbox med alle access mot 3995 kr på PS5 med smed ps now og plus. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Iki said:

Det er greit det, men når noen påstår at Xbox med game pass gir deg så mye bedre verdi så vil jeg gjerne at de viser til en utregning eller noe, spesielt når de påstår at Xbox gir deg mer verdi uavhengig av hvilke spill du ønsker.

Dette kan ha mye å si for noen som tenker å kjøpe en av de nye konsollene.

Jeg tar ikke med ps plus da alle spill du får gjennom PS now fungerer uten ps plus.

Du trenger kun ps plus om du ønsker å spille et annet spill enn de 800+ du får med ps now, og det spillet du ønsker å spille krever ps plus for å fungere.

 

Ps5 = 5.900,-

Ps now 2 år = 1.190,-

Ps plus 2 år = 980,-

Til sammen blir det: 8.070,-

Xbox series X med all access koster deg 8.496,-

 

Så selv med ps plus sparer du 426,-

Det er likevel mest ryddig å sammenligne likt for likt, så langt det er mulig.

Litt flisespikkeri, men offisielle pris på 1 år ps plus er 580,- i Playstation butikken. Du kan selvsagt finne det billigere andre steder, men dette er den offisielle prisen.

PS kommer fortsatt best ut på utgavene ned disk. For de digitale utgavene blir Xbox billigere, men da med svakere maskinvare enn PS.

Tenker all access passer best for de som ikke ønsker å legge ut for alt på forhånd. Er nok en bedre deal rent økonomisk å kjøpe konsollen kontant og lete etter game pass ultimate på tilbud, om du vil ha tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Iki said:

Ps5 = 5.900,-

Ps now 2 år = 1.190,-

Ps plus 2 år = 980,-

Til sammen blir det: 8.070,-

Xbox series X med all access koster deg 8.496,-

 

Så selv med ps plus sparer du 426,-

Hvis vi regner med at vedkommende kommer til å kjøpe minst et førstepartispill ved launch innen disse to årene; hvordan ligger utregningen an da? 

Selv liker jeg at Game Pass (har det kun på PC vel å merke, eier ingen Xbox) får alle kommende førstepartispill på dag én. Fremtidige spill gir dog ingen "verdi" akkurat nå, men det kan sees på som en slags investering; du vet at du får det med en gang det kommer. Hadde bare PS Now gjort det samme ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
saywhat skrev (24 minutter siden):

Hvis vi regner med at vedkommende kommer til å kjøpe minst et førstepartispill ved launch innen disse to årene; hvordan ligger utregningen an da?

Da koster det mellom 500 og 800 kroner for dette spillet på ps5 og omtrent det samme på Xbox.

Om du heller tenker på hva det vil koste om du ønsker å kjøpe et førstepart spill på ps5, og så ikke kjøpe et på series X, men heller abonnere, så er det et helt annet spørsmål.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Iki said:

Da koster det mellom 500 og 800 kroner for dette spillet på ps5 og omtrent det samme på Xbox.

Om du heller tenker på hva det vil koste om du ønsker å kjøpe et førstepart spill på ps5, og så ikke kjøpe et på series X, men heller abonnere, så er det et helt annet spørsmål.

Var det siste jeg mente. Hvis du ønsker å spille et førstepartispill i løpet av de to årene (uavhengig om det er PS5 eller Xbox), så er poenget mitt at du slipper å bruke ytterligere penger på det med Xbox All Access ettersom det kommer ut på Game Pass ved launch. Ved dette tilfellet går vel regnestykket ditt minst i null? 

Lenke til kommentar
saywhat skrev (2 timer siden):

Var det siste jeg mente. Hvis du ønsker å spille et førstepartispill i løpet av de to årene (uavhengig om det er PS5 eller Xbox), så er poenget mitt at du slipper å bruke ytterligere penger på det med Xbox All Access ettersom det kommer ut på Game Pass ved launch. Ved dette tilfellet går vel regnestykket ditt minst i null? 

Da avhenger det jo av hvor lenge du har tenkt å eie Sony spillet, og hva du eventuelt gjør med det når du er ferdig med det.

 

Eier du spillet i 2 år så har du jo betalt 5-800,- for Sony spillet mens du har betalt 3.000,-

Selger du Sony spillet så får du jo også penger tilbake.

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (2 timer siden):

Rart hvordan man hele tiden finner nye løsninger for å "vinne" diskusjonen 

Rart hvordan folk ikke klarer å tenke lengre enn "jeg får dette ene spillet JEG har lyst på, så da må jo dette være bedre for de som ikke har lyst på dette ene spillet!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har gjort som @Iki og prøvd å sammenligne hva du får for 2 år med Xbox All access kontra PS5 sitt alternativ.

Xbox All Access vil være det vi sammenligner PS5 mot - prisen er gitt og vi vet hva innholdet er, hvilke ekstra funksjoner som tilbys. For å kunne sammenligne hva en PS5 skal koste for å få de samme funksjonene må vi først sjekke hva Xbox All Access inkluderer. Jeg har også kun brukt offisielle priser direkte fra enten Sony eller Microsoft. 

Xbox med All Access:

  •  Xbox Series X
  • Game Pass Ultimate
    • Game pass til både konsoll og PC
    • Xbox Gold 
    • Xcloud
    • First-party games på release
    • EA Play

Alt dette er inkludert i prisen.

For å kunne få de samme funksjonene til PS trenger vi da følgende:

  • Playstation Now 
  • EA Plus
  • Playstation +

Dette er det som kan fås på Playstation i dag. Men det er mangelfullt. Du får fortsatt mer for Xbox All Access og derfor vil det ikke være riktig å lage en prissammenligning på bare dette. 

Nå er vi så heldig at Amazon nettopp har lansert sin cloud-gaming tjeneste Luna, som tar 5,99$ pr måned (eller 56,91 kr - Fant ikke norsk offisiell pris så denne er høst usikker). Sony har ingenting tilsvarende, hvilket betyr at dersom en som eier PS5 skal kunne spille via skyen må han kjøpe et alternativ. Derfor tar vi med prisen for Luna i tillegg. 

Da får følgende priser:

Xbox Series X All Access              8 496              5 899 PlayStation 5
                      -                1 160 PS +
                      -                1 190 PS Now
                      -                    398 EA Play
                      -                1 366 Luna (5,99$ - 56,91 kr)
               8 496            10 013  

Videre har vi ikke inkludert first-party spill. Med Game Pass får du disse på samme dag som lansering mens på PS må du kjøpe disse for 799. Nå er dette vanskelig å sette noe kroner på fordi vi vet ikke hvor mange  titler som lanseres i løpet av de neste to årene. Jeg har gjort et forsøk og velger da å ta utgangspunkt i at Microsoft lanserer 10 spill i løpet av to år, noe jeg iallefall synes høres realistisk ut med tanke på hvor mange utviklere de har nå. 

Det viktige er at uansett om du har tenkt å spille alle 10 eller ikke - så har du fått de uten ekstra kostnad. Derfor må vi legge til 10 spill fra Sony også.

Legger til 10 first-party utgivelser     
       
Xbox Game Studios 0 7990  PlayStation Studios
               8 496            18 003

 

Til slutt er spørsmålet hva vi sitter igjen med etter 2 år. Du er ferdig å betale på All Access, hva har du igjen for pengene? Jo, det eneste du har igjen er en Xbox Series X.

Valgte du PS alternativet sitter du igjen ikke bare med en PS5 men også 10 First-party spill som du eier til evig  tid. Dersom du da ikke har solgt de underveis. Selv har jeg aldri solgt et spill i hele mitt liv, så har ingen erfaring her med salgspris på brukte varer og har ikke sjekket finn for info. Har derimot tatt utgangspunkt i at du i snitt selger spillene for 200 kr mindre enn du kjøpte de for:

Trekker fra solgte spill      
       
Xbox Game Studios 0 5990  PlayStation Studios
               8 496             12 013

 

Dette er ikke noe fasit - dette er min måte å tenke alternativ kostnad. For min del blir det for enkelt å bare sammenligne Xbox All Access mot PS now/+/EA Play. Da mangler man fortsatt vesentlige funksjoner med tilbudet og kanskje for mange den viktigeste grunnen også. Det er på denne måten jeg har tenkt når jeg har tatt mitt valg angående hvilken neste-generasjon konsoll jeg skal ha.

Beklager formateringene - trudde det skulle være lettere å kopiere inn fra excel. 

       
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (1 time siden):

Xbox All Access vil være det vi sammenligner PS5 mot - prisen er gitt og vi vet hva innholdet er, hvilke ekstra funksjoner som tilbys. For å kunne sammenligne hva en PS5 skal koste for å få de samme funksjonene må vi først sjekke hva Xbox All Access inkluderer.

 

Hvorfor skal du ha EA plus med i en utregning av hva du får med i en enkelt tjeneste? Jeg ser ikke poenget i å legge til ekstra her?

 

Sony sine spill kan fint spilles gjennom skyen ved remote play/ ps now, så å legge til penger for en tjeneste som allerede er der ser jeg heller ikke noe poeng med.

 

Siden du legger til prisen på 10 spill, hva har du tenkt å gjøre med de 800+ spillene du får fra Sony da?

Skal du virkelig si at de 10 spillene er det eneste som har noe å si for verdien?

Du må også huske at førstepart spill som har kommet til ps4 de siste 2 årene også er på ps now. Altså kan man ikke si at man må kjøpe dem innen dette tidsrommet for å få dem med i abonnementet.

 

Sammenligningen din er ikke en sammenligning av tjenestene, dessverre.

 

For å gjøre en rettferdig sammenligning må du ha verdien av hvert spill til hver av tjenestene, altså ta med alle spillene, ikke bare 10.

 

Gjør du det så lett som mulig så har du da rundt 200? Spill på game pass, som blir 3.000,- / 200 = 15,-

Altså betaler du 15,- per spill.

Mens du på ps now har 1.190,- / 800 = 1,48,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...