Gå til innhold

Butikkene setter egne PlayStation 5-priser – blir dyrere enn Xbox Series X


Anbefalte innlegg

PS5 (med og uten blu-ray) og Xbox Series X er så like hardware messig at det er tjenestene PS Now (PS) og Game Pass (XBox) som skiller de. PS Now koster 595 kroner for et år, mens Game Pass koster 99 kroner per måned, eller 125 per måned om en velger Ultimate pakken.

Så slik jeg ser det så har Playstation en fordel med å tilby et rimeligere abonnement og mange spill (over 700 spill), mens XBox kanskje har mer av de nyere spillene inkludert i Game Pass (Game Pass har over 100 spill). Så valget blir litt hvordan en ser på denne prisforskjellen, og hvordan en vurderer spillene i abonnementene.

Xbox har også Xbox Series S som er rimeligere, men mangler blu-ray spiller og har svakere grafikk (1080p og 1440p kontra 4k på de andre).

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grimbeorn skrev (8 timer siden):

Ligger vel like mye på deg som bastant påstår at det motsatte

Ikke slik bevisbyrden fungere dessverre.

 

Jakobk skrev (7 timer siden):

Hvis du er usikker på hva som gir mest for pengene så kan man se på 2 ting.

  1. Hvilke spill man får i tjenesten. Har du analysert biblioteket og konkludert med at PS now har et mer interessant bibliotek?
  2. Se på salgstall. Om PS now hadde vært en bedre tjeneste så hadde de ikke hatt så latterlig mye færre brukere.

Det er du som har bevisbyrden på deg, siden du påstår noe som ikke er logisk for oss andre primitive mennesker. 

Bevisbyrden ligger på den som kommer med en påstand.

Påstanden som ble lagt frem i dette kommentarfeltet var at gamepass gir mer verdi for pengene.

Da skal altså denne påstanden bevises.

For å gjøre dette må man vite verdien av hver tjeneste, ikke for en enkeltperson, men generelt sett.

Salgstallene for selve tjenestene har dessverre ikke noe å si for hvilken som gir mest verdi for pengene, på lik linje med at mange kjøper Apple sine produkter.

ism_InnleggNO skrev (5 timer siden):

Det er ingen fasitsvar på hva som er best av Game Pass og PS Now. Det vil avhenge av personlige preferanser og økonomi.

Dette er det mest logiske svaret, da folk har ulike preferanser. Men noen skal jo da påstå at de vet hva som er best for andre.

Da håper jeg de kan legge noe grunnlag for påstandene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Ikke slik bevisbyrden fungere dessverre.

Bevisbyrde? Er dette en rettssak?

Uansett så forholder det seg slik at når vi har to motstridende påstander er de i utgangspunktet like mye verdt, til noen begynner å føre bevis for dem. Da må enten bevisene godtas eller motbevises. Det foreligger altså ikke noen større plikt for en som framsetter en påstand å bevise den enn det gjør for den som ikke aksepterer den.

Når det er sagt så er jeg enig i konklusjonen. Verdien av tjenestene i spillutvalg vil åpenbart variere fra person til person, men game pass har en liten fordel med at de er lettere  tilgjengelig på flere plattformer med nedlasting på PC og strømming på Android. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Allostasis said:

Faen, da er jeg alt for sein med å selge min. De lå jo lenge på over 5000kr. 

De har dyppet under 3000 flere ganger ganske lenge. Jeg kjøpte en splitter ny Xbox One X Gears of War 5 limited edition i Februar eller noe slik til bare 3200kr, ligger fortsatt her uåpnet :p 

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar
3 hours ago, Leflus said:

Nei. Den nye plasseringen er 747% høyere enn den forrige.

Vi vet ikke hvor mye salget økte prosentvis og vi vet ikke hvor mange enheter det er snakk om. 

Poenget gikk over hodet ditt altså?

https://itavisen.no/2020/09/23/tusenvis-handlet-feil-xbox/

Quote

Amazon-topplisten oppdateres hver time

Men hvordan vet vi at mange handlet feil produkt? Fordi Xbox One X (den har som Series X 1TB disk, den er bare langt tregere) klatret opp til salgsplassering 331. hos Amazon, opp fra 2804. plass.

Forhåpentligvis har de fleste oppdaget feilen etter å ha mottatt ordre-eposten slik at produktet kan avbestilles. Tenk deg hvor kjipt det er å handle en One X, men samtidig tro at en Series X er på vei.

 

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (7 minutter siden):

Poenget gikk over hodet ditt altså?

https://itavisen.no/2020/09/23/tusenvis-handlet-feil-xbox/

 

Troe faktisk at mitt poeng gikk over ditt hode. Det andre innlegget ditt sier noe annet enn det forrige innlegget ditt. Og vi mangler fortsatt reelle tall. Hvor mange enheter er det faktisk snakk om? One X er ikke den mest populære Xbox One maskinen og den har vært ute av produksjon siden i sommer. Vi vet heller ikke hvem som har kjøpt maskinen. For alt vi vet kan det være feilkodede bots.

Men for all del... det har vært gøy å se ymse spillsider ramle over seg selv i jakten på å hoppe til konklusjoner.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, ism_InnleggNO said:

Salget av Xbox One X på Amazon har steget med 747%. Jeg lurer på hvor mange av dem vet hva de har kjøpt? :rofl:

Image

Var innom og forhåndsbestilte Series S i går. Og da presterte altså "selgeren" å tilby meg One S i stedet "fordi den har 1 terabyte". Hans ord, ikke mine.

Til hans forsvar var han ikke interessert i konsoll, virket det som, men hvis det hadde vært kona mi som skulle handlet så hadde hun sikkert gått med på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (3 minutter siden):

Fikk Mail fra komplett om at jeg ikke får PS5 i år.

Fy faen så søppelfirma. Hadde jeg visst dette hadde jeg bestilt på Elkjøp.

Jeg skjønte forsåvidt at dette kom til å skje når de startet forhåndsbestilling allerede i april. Selv har jeg fått samme beskjed fra Komplett, men stresser ikke av den grunn. Jeg hadde allerede sett for meg at jeg ikke fikk den i år og det stemte. Den kommer når den kommer. PS4 for duge litt til :)

Lenke til kommentar
Nettels skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønte forsåvidt at dette kom til å skje når de startet forhåndsbestilling allerede i april. Selv har jeg fått samme beskjed fra Komplett, men stresser ikke av den grunn. Jeg hadde allerede sett for meg at jeg ikke fikk den i år og det stemte. Den kommer når den kommer. PS4 for duge litt til :)

Jo men hadde jeg visst det så hadde jeg bestilt hos Elkjøp.

Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (21 timer siden):

Bevisbyrde? Er dette en rettssak?

Uansett så forholder det seg slik at når vi har to motstridende påstander er de i utgangspunktet like mye verdt, til noen begynner å føre bevis for dem. Da må enten bevisene godtas eller motbevises. Det foreligger altså ikke noen større plikt for en som framsetter en påstand å bevise den enn det gjør for den som ikke aksepterer den.

Gud eksisterer! Tror du meg ikke? Da får du bevise at han/hun ikke gjør det!
...Om ikke dette tydeliggjør hvor banal den påstanden din er, så er det ikke håp. Selvfølgelig ligger bevisbyrden hos den som kommer med en påstand. Hadde derimot Iki påstått det motsatte, at PS Now tilbyr bedre verdi for pengene, så hadde bevisbyrden vært hos begge. Men han påstod ikke det. Han avviste den opprinnelige påstanden som feil. Akkurat som du (forhåpentligvis) avviser min påstand om at Gud eksisterer som feil. Men bevisbyrden ligger soleklart på den som kommer med påstanden. Alt annet vil være induktiv logikk, som ikke hører hjemme noe sted.

Leflus skrev (18 timer siden):

Nei. Den nye plasseringen er 747% høyere enn den forrige.

Vi vet ikke hvor mye salget økte prosentvis og vi vet ikke hvor mange enheter det er snakk om. 

Ehm, nei. Det er % økning i antall solgte den siste timen i forhold til forrige time, og topplisten viser flest solgte de siste 24 timene. De beskriver det ganske godt her: https://blog.edesk.com/resources/amazon-movers-and-shakers/

Hvorfor uttale deg så bastant om ting du ikke har peiling på? Og attpåtil når matematikken i påstanden din ikke gir mening?
 

RaptorStrike skrev (33 minutter siden):

Fikk Mail fra komplett om at jeg ikke får PS5 i år.

Fy faen så søppelfirma. Hadde jeg visst dette hadde jeg bestilt på Elkjøp.

Jepp, har prøvd å si det flere ganger. Det at Komplett ikke har gitt oppdateringer om dette underveis er urovekkende. Jeg så den komme og bestilte derfor fra Elkjøp i tillegg. Og i dag fikk jeg samme epost som deg. Dette er ikke første gangen Komplett tar imot bestillinger på ting de ikke kan levere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (Akkurat nå):

Jepp, har prøvd å si det flere ganger. Det at Komplett ikke har gitt oppdateringer om dette underveis er urovekkende. Jeg så den komme og bestilte derfor fra Elkjøp i tillegg. Og i dag fikk jeg samme epost som deg. Dette er ikke første gangen Komplett tar imot bestillinger på ting de ikke kan levere.

Jævla surt dette altså...

Jaja, eneste "positive" er at når jeg ser på kalenderen min så spørs det hvor mye tid jeg kommer til å ha til gaming fra 19. november og frem til januar uansett.!

Lenke til kommentar

Forhåndsbestilte PS4 hos Komplett og måtte vente 3 mnd etter release før jeg mottok min konsoll. Da var den allerede mulig å plukke opp i butikker fortsatt siden så mange hadde fått sine så etterspørselen var ikke like stor lenger. Lærte da at i disse tilfellene skal jeg aldri bestille fra Komplett. Også amatørmessig måte de oppdaterte forventet levering, få dager før levering endret de plutselig datoen med en måned. PS5 ble forhåndsbestilt fra NetOnNet samme dag de la ut konsollen (dagen før Elkjøp og Power) så krysser fingrene for at jeg får denne før jul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...