Gå til innhold

Butikkene setter egne PlayStation 5-priser – blir dyrere enn Xbox Series X


Anbefalte innlegg

Gringorilla skrev (1 time siden):

Ehm, nei. Det er % økning i antall solgte den siste timen i forhold til forrige time, og topplisten viser flest solgte de siste 24 timene. De beskriver det ganske godt her: https://blog.edesk.com/resources/amazon-movers-and-shakers/


Hvorfor uttale deg så bastant om ting du ikke har peiling på? Og attpåtil når matematikken i påstanden din ikke gir mening?

Fikk det herfra: 
 

Salgsanalytiker som vanligvis er til å stole på.

Linken din sier for øvrig dette:

Sitat

The Amazon Movers and Shakers list shows you the products which have made the biggest gains in their respective sales rank over the past 24 hours. It gets updated hourly, meaning it’s effectively a real-time overview of how Amazon shoppers are behaving right now.

Sitat

A product with relatively low sales might top the Movers and Shakers list even if it’s not moving nearly as many units as the top of Best Sellers. If the increase in sales is high enough over the past day, it qualifies for Movers and Shakers.

Du må gjerne vise meg hvor din kilde viser til at det er snakk om reelle salgstall. I tilfelle du misforstod meg, så reagerte jeg på at ism påstod at salget økte med 747%. For det har vi ingen bevis for.

Sånn som jeg har forstått det, er det slik de regner ut økningen:

Varen gikk fra rank 2804 til 331.

2804-331=2473

2473/331X100=747%

...men mer matematiske anlagte hoder må gjerne tilføye noe hvis jeg tar feil. Det er lenge siden jeg har drevet med prosentregning.

Endret av Leflus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
XxAnonymousxX skrev (10 minutter siden):

Forhåndsbestilte PS4 hos Komplett og måtte vente 3 mnd etter release før jeg mottok min konsoll. Da var den allerede mulig å plukke opp i butikker fortsatt siden så mange hadde fått sine så etterspørselen var ikke like stor lenger. Lærte da at i disse tilfellene skal jeg aldri bestille fra Komplett. Også amatørmessig måte de oppdaterte forventet levering, få dager før levering endret de plutselig datoen med en måned. PS5 ble forhåndsbestilt fra NetOnNet samme dag de la ut konsollen (dagen før Elkjøp og Power) så krysser fingrene for at jeg får denne før jul.

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bestilte derfra. De sende meg en ny vare for litt siden da jeg trodde min var forsvunnet i posten, men så var det bare sønnen til huseier som hadde vært idiotisk nok til å ta inn all posten i stedet for å sjekke hva som var mitt. Jeg sendte den bare tilbake selvfølgelig, er jo ikke kjeltring heller ? 

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bestilte derfra. De sende meg en ny vare for litt siden da jeg trodde min var forsvunnet i posten, men så var det bare sønnen til huseier som hadde vært idiotisk nok til å ta inn all posten i stedet for å sjekke hva som var mitt. Jeg sendte den bare tilbake selvfølgelig, er jo ikke kjeltring heller ? 

Komplett er dyktige på ting de har, men ikke forhåndsbestillinger, der har de en lang vei å gå. Jeg meldte meg på "Overvåk" hos Platekompaniet, men fortsatt ikke hørt noe eller sett at de har solgt konsollen. Noen som vet eller slipper de "siste rest" snart?

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (41 minutter siden):

Jeg har tenkt å gå i butikken og plukke med meg en PS5 og regner ikke med at der skal by på problemer. Det vil ganske sikkert komme flere konsoller enn det som er reservert til forhåndssalg.

Det vil det sannsynligvis.

Elkjøp har iallefall sagt at de har holdt av en del konsoller til butikkene, og at det kommer to nye parti, et før launch of et før jul.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Jeg har tenkt å gå i butikken og plukke med meg en PS5 og regner ikke med at der skal by på problemer. Det vil ganske sikkert komme flere konsoller enn det som er reservert til forhåndssalg.

Dersom det er slik at mange av de som bestilte på dag 1 hos komplett ikke får, så tviler jeg på at du får gått innom butikken og plukket med deg en PS5 i år. Men du må gjerne prøve.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (På 23.9.2020 den 17.05):

Salget av Xbox One X på Amazon har steget med 747%. Jeg lurer på hvor mange av dem vet hva de har kjøpt? :rofl:

 

En måte å se det på er jo at det kan tenkes at enkelte nøyer seg med Xbox One X. At det er en billig vei inn for å få spilt hva Xbox har å by på uten å betale fullpris for de nye konsollene. Spesielt etter nyheten sprakk om Bethesda. Det er liksom ikke en tanke som har falt inn hos folk. Det er den nest beste disk løsningen til Xbox. Hvor lenge de planlegger å støtte den konsollen med spill husker jeg ikke, men antageligvis et par år. Noen spill blir selvsagt next gen ekslusives, men det er nok et par år før "alle" blir det. Men det er jo sannsynligvis en del folk som ender opp med å kjøpe gamle produkter når noe nytt blir lansert. Spesielt om det gamle får støtte av det nye som kommer til å komme. Sjekker man nettsider så er sikker på at brukte Xbox One og Xbox One X selger greit nok enda.

Xbox One X

  • CPU: Eight-core 2.3GHz custom AMD.
  • GPU: Six teraflops 1172 MHz.
  • RAM: 12GB GDDR5.
  • Frame rate: Up to 60 fps.
  • Resolution: Up to 4K.
  • Optical: HD Blu-Ray disk drive.
  • Storage: 1TB HDD.

     
Endret av Ezio
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gringorilla said:

Gud eksisterer! Tror du meg ikke? Da får du bevise at han/hun ikke gjør det!
...Om ikke dette tydeliggjør hvor banal den påstanden din er, så er det ikke håp. Selvfølgelig ligger bevisbyrden hos den som kommer med en påstand. Hadde derimot Iki påstått det motsatte, at PS Now tilbyr bedre verdi for pengene, så hadde bevisbyrden vært hos begge. Men han påstod ikke det. Han avviste den opprinnelige påstanden som feil. Akkurat som du (forhåpentligvis) avviser min påstand om at Gud eksisterer som feil. Men bevisbyrden ligger soleklart på den som kommer med påstanden. Alt annet vil være induktiv logikk, som ikke hører hjemme noe sted.

Så hvis jeg kommer med første påstand, f.eks. at Gud ikke eksisterer, og du avviser den, så er det jeg som må bevise påstandens gyldighet.

En påstand må altså etter din logikk underbygges sterkere fordi den fremsettes først. Ok, da sier vi det sånn, fordi dette gidder jeg ikke diskutere mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (1 minutt siden):

Så hvis jeg kommer med første påstand, f.eks. at Gud ikke eksisterer, og du avviser den, så er det jeg som må bevise påstandens gyldighet.

En påstand må altså etter din logikk underbygges sterkere fordi den fremsettes først. Ok, da sier vi det sånn, fordi dette gidder jeg ikke diskutere mer.

https://jusleksikon.no/wiki/Bevisbyrde

 

Er vel ikke så vanskelig dette?

Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (4 timer siden):

Så du viser til juridisk bevisbyrde, hvorfor? Det jeg sier er at to motstridende påstander står like sterkt inntil de underbygges. Når påstanden er framsatt er irrelevant.

Er vel ikke vanskelig å forstå det?

Grunnen til at jeg viser til bevisbyrde er at det nettopp er bevisbyrden som diskuteres her.

En person som kommer med en påstand har bevisbyrden for den påstanden. Kan han ikke bevise det han påstår så faller påstanden bort.

 

I dette tilfellet betyr det da at gamepass ikke gir mer verdi for pengene før noen kan bevise at det gjør dette.

Jeg har stilt spørsmål ved denne påstanden, uten noe svar som beviser gamepass sin overlegne verdi.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Iki said:

Grunnen til at jeg viser til bevisbyrde er at det nettopp er bevisbyrden som diskuteres her.

En person som kommer med en påstand har bevisbyrden for den påstanden. Kan han ikke bevise det han påstår så faller påstanden bort.

 

I dette tilfellet betyr det da at gamepass ikke gir mer verdi for pengene før noen kan bevise at det gjør dette.

Jeg har stilt spørsmål ved denne påstanden, uten noe svar som beviser gamepass sin overlegne verdi.

For det første er dette et diskusjonsforum og ikke en rettssal, blir rart å vise til juridisk bevisbyrde.

Du burde også kanskje lese det du har lenket til. Bevisbyrde og hvem som har krav til å føre bevis forholder seg forskjellig ut fra hva slags sak det er. Regner du denne diskusjonen som en straffesak, sivil sak eller injuriesak?

En påstand faller ikke bort fordi noen nekter å godta den, men den står selvsagt svakt uten at den underbygges. Hvis man ønsker at den skal stå sterkere bør man underbygge den, men det er ikke noe krav. Påstanden faller bort hvis noen underbygger at den er feil.

Påstanden om at game pass gir mest for pengene er altså hverken sann eller usann så lenge ingen gidder å underbygge noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leflus skrev (16 timer siden):

Sånn som jeg har forstått det, er det slik de regner ut økningen:

Varen gikk fra rank 2804 til 331.

2804-331=2473

2473/331X100=747%

...men mer matematiske anlagte hoder må gjerne tilføye noe hvis jeg tar feil. Det er lenge siden jeg har drevet med prosentregning.

Virker som du har rett i dette. Regnestykket stemmer i alle fall opp mot andre produkter. Merkelig måte å kalkulere på, spør du meg, og et ekstremt intetsigende tall. Altså, det er en relativt god indikator på en økning i antall solgte, men selve prosenten sier ikke noe annet enn hvor langt den har forflyttet seg på lista. Så et produkt som flytter seg fra 199endeplass til 198endeplass vil ha 100% økning, noe som også vil være gjeldende for et produkt som flytter seg fra første til andreplass, selv om det sannsynligvis må flere enheter til for å oppnå sistnevnte.
 

Grimbeorn skrev (12 timer siden):

Så hvis jeg kommer med første påstand, f.eks. at Gud ikke eksisterer, og du avviser den, så er det jeg som må bevise påstandens gyldighet.

En påstand må altså etter din logikk underbygges sterkere fordi den fremsettes først. Ok, da sier vi det sånn, fordi dette gidder jeg ikke diskutere mer.

Du trekker en analogi som ikke er gyldig her. Du forstår ikke skillet mellom induktiv og deduktiv logikk. Å påstå AT Gud eksisterer har ikke samme bevisbyrde som å påstå at han IKKE gjør det. Status quo er at han ikke eksisterer, siden vi ikke har noe som indikerer det som utgangspunkt. Påstanden at Gud ikke eksisterer er derfor ikke noe som engang kan bevises, ettersom det er nullpunktet. Man kan ikke trekke noe fra det (deduksjon). Man kan derimot bevise at han eksisterer (selv om disse bevisene ikke finnes) eller motbevise hans eksistens ved å bevise at bevisene for det motsatte er falsk. Altså deduktiv logikk. Å gå ut fra at noe er tilfelle, for å skulle bevise at det ikke er det blir induktiv logikk. Og det er ikke uten grunn at all forskning utføres med deduktiv logikk og nullhypotese.

I tilfellet med PS Now og Gamepass, så er nullpunktet at de er like, ettersom de er tilnærmet samme tjeneste. Så kom påstanden om at Gamepass er bedre, og det krever bevis. Iki argumenterer ikke for at PS Now er bedre, han argumenterer for å komme tilbake til nullpunktet. Men han kan ikke komme tilbake til nullpunktet, for måten man gjør det på er å bevise at bevisene at Gamepass er bedre er falske.

Nå ble dette en utrolig keitete måte å forklare for deg det som alle andre her inne synes er opplagt, nemlig at den som kommer med en påstand ut fra nullpunktet er den som må komme med et bevis for påstanden. I dette tilfellet er det snakk om argumenter, og man skal lete lenge før man finner et argument her som har noen som helst rot i noe objektivt. Og som sagt, dersom Iki heller hadde påstått at PS Now er bedre, så hadde bevisbyrden vært hos ham. Samme som at bevisbyrden for kristne og scientologer er like store, og ateismen er nullpunktet.

Grimbeorn skrev (1 time siden):

En påstand faller ikke bort fordi noen nekter å godta den, men den står selvsagt svakt uten at den underbygges. Hvis man ønsker at den skal stå sterkere bør man underbygge den, men det er ikke noe krav. Påstanden faller bort hvis noen underbygger at den er feil.

Påstanden om at game pass gir mest for pengene er altså hverken sann eller usann så lenge ingen gidder å underbygge noe.

Første avsnitt her har du helt rett i, og der virker det som du forstår dette. I neste setning er du derimot helt på bærtur igjen. Dette er ikke Schrødingers katt eller kvantefysikk. En påstand er ENTEN totalt sann ELLER usann, uavhengig av om den underbygges eller ikke.

Men å komme med en påstand uten å underbygge den gjør at den forblir der den er, altså enten usann eller sann. Det er bare en påstand. Uten bevis nærmer den seg verken sann eller usann. Dersom noen påpeker at den er sann, som den som først utropte påstanden automatisk gjør, så må man anta at denne personen tar feil inntil han har noe mer enn bare påstanden. Dersom noen påpeker at den er feil, noe som INGEN HAR GJORT, så må man også anta at denne personen tar feil inntil han har mer enn bare påstanden. Det Iki gjorde var ikke å påstå at påstanden var feil. Han ba bare den første personen om å underbygge sin påstand. Iki har rett og slett ikke kommet med en påstand, og har derfor ingenting å bevise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gringorilla said:

Virker som du har rett i dette. Regnestykket stemmer i alle fall opp mot andre produkter. Merkelig måte å kalkulere på, spør du meg, og et ekstremt intetsigende tall. Altså, det er en relativt god indikator på en økning i antall solgte, men selve prosenten sier ikke noe annet enn hvor langt den har forflyttet seg på lista. Så et produkt som flytter seg fra 199endeplass til 198endeplass vil ha 100% økning, noe som også vil være gjeldende for et produkt som flytter seg fra første til andreplass, selv om det sannsynligvis må flere enheter til for å oppnå sistnevnte.
 

Du trekker en analogi som ikke er gyldig her. Du forstår ikke skillet mellom induktiv og deduktiv logikk. Å påstå AT Gud eksisterer har ikke samme bevisbyrde som å påstå at han IKKE gjør det. Status quo er at han ikke eksisterer, siden vi ikke har noe som indikerer det som utgangspunkt. Påstanden at Gud ikke eksisterer er derfor ikke noe som engang kan bevises, ettersom det er nullpunktet. Man kan ikke trekke noe fra det (deduksjon). Man kan derimot bevise at han eksisterer (selv om disse bevisene ikke finnes) eller motbevise hans eksistens ved å bevise at bevisene for det motsatte er falsk. Altså deduktiv logikk. Å gå ut fra at noe er tilfelle, for å skulle bevise at det ikke er det blir induktiv logikk. Og det er ikke uten grunn at all forskning utføres med deduktiv logikk og nullhypotese.

I tilfellet med PS Now og Gamepass, så er nullpunktet at de er like, ettersom de er tilnærmet samme tjeneste. Så kom påstanden om at Gamepass er bedre, og det krever bevis. Iki argumenterer ikke for at PS Now er bedre, han argumenterer for å komme tilbake til nullpunktet. Men han kan ikke komme tilbake til nullpunktet, for måten man gjør det på er å bevise at bevisene at Gamepass er bedre er falske.

Nå ble dette en utrolig keitete måte å forklare for deg det som alle andre her inne synes er opplagt, nemlig at den som kommer med en påstand ut fra nullpunktet er den som må komme med et bevis for påstanden. I dette tilfellet er det snakk om argumenter, og man skal lete lenge før man finner et argument her som har noen som helst rot i noe objektivt. Og som sagt, dersom Iki heller hadde påstått at PS Now er bedre, så hadde bevisbyrden vært hos ham. Samme som at bevisbyrden for kristne og scientologer er like store, og ateismen er nullpunktet.

Første avsnitt her har du helt rett i, og der virker det som du forstår dette. I neste setning er du derimot helt på bærtur igjen. Dette er ikke Schrødingers katt eller kvantefysikk. En påstand er ENTEN totalt sann ELLER usann, uavhengig av om den underbygges eller ikke.

Men å komme med en påstand uten å underbygge den gjør at den forblir der den er, altså enten usann eller sann. Det er bare en påstand. Uten bevis nærmer den seg verken sann eller usann. Dersom noen påpeker at den er sann, som den som først utropte påstanden automatisk gjør, så må man anta at denne personen tar feil inntil han har noe mer enn bare påstanden. Dersom noen påpeker at den er feil, noe som INGEN HAR GJORT, så må man også anta at denne personen tar feil inntil han har mer enn bare påstanden. Det Iki gjorde var ikke å påstå at påstanden var feil. Han ba bare den første personen om å underbygge sin påstand. Iki har rett og slett ikke kommet med en påstand, og har derfor ingenting å bevise.

Hvem bestemmer nullhypotesen? Den er i utgangspunktet en antagelse.

Uansett, hvis du leser diskusjonen før påstanden om at game pass er mer for pengene, så påstår Iki at PS now er en bedre og billigere tjeneste. Påstanden om at game pass gir mer for pengene underbygges også, men Iki vil ikke forholde seg til de argumentene og forlanger at det gjøres en sinnsyk jobb med å lete fram priser på alle spill i alle tjenester og vurdere kvalitet på innholdet for at han skal godta påstanden.

Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (31 minutter siden):

Hvem bestemmer nullhypotesen? Den er i utgangspunktet en antagelse.

Uansett, hvis du leser diskusjonen før påstanden om at game pass er mer for pengene, så påstår Iki at PS now er en bedre og billigere tjeneste. Påstanden om at game pass gir mer for pengene underbygges også, men Iki vil ikke forholde seg til de argumentene og forlanger at det gjøres en sinnsyk jobb med å lete fram priser på alle spill i alle tjenester og vurdere kvalitet på innholdet for at han skal godta påstanden.

Jeg kan også finne på oppspinn av hva folk har sagt, om du vil. Jeg har nå lest gjennom alle innleggene til Iki i denne tråden, og han har ikke en eneste gang påstått verken at den er bedre eller billigere. Sistnevnte ville han uansett hatt rett på, da den jo faktisk er beviselig billigere. Førstnevnte, om hva som er bedre, er en smakssak og er ikke noe å diskutere engang. Hadde det vært objektive kriterier som kunne måles, og om alle de subjektive kriteriene (for eksempel hvilke spill som er tilgjengelig) hadde vært helt like, så kunne man svart på et slikt spørsmål. For ordens skyld, så er dette den eneste påstanden Iki har kommet med i denne tråden:

"Gamepass er kun en fordel om du ønsker alle spillene som kommer med gamepass, og det faktisk kommer flere nye spill til series X."

Denne påstanden er til dels automatisk korrekt, siden han tar høyde for visse kriterier, men ordet "kun" skaper litt problemer og gjør at også denne påstanden trenger bevis.

Forøvrig har det ikke noe å si hvor vanskelig det er å lete frem bevis for en påstand. Påstanden blir ikke mer sann av den grunn.

Og nei, nullhypotese er ikke en antakelse. Nullhypotese er det man må bevise for å vise at en hypotese er feil. Og for å vise at hypotesen er rett må man motbevise nullhypotesen. Det er slik omtrent all forskning foregår, og grunnen til det er at man aldri kan bevise noe endelig, men man kan "alltid" bevise at noe IKKE er tilfelle. Men en hypotese ER en antakelse. Og i tilfellet i denne tråden, så er antakelsen om at Gamepass gir mer verdi for pengene det som blir hypotesen. Iki har da dannet nullhypotesen om at dette ikke stemmer, og ber den som satte hypotesen om å motbevise hans nullhypotese, da det er eneste måten å bevise at hypotesen er rett. Og som nevnt gang på gang, DERSOM Iki hadde påstått at PS Now ga mer verdi, så hadde DET vært hypotesen, og nullhypotesen ville vært at PS Now IKKE ga mer verdi.

Hele poenget med debatten er vel at om noe har verdi eller ikke er opp til enhver. Kostnad og verdi er ikke det samme, og verken hypotesen eller nullhypotesen kan derfor bevises. Og det er nok dette Iki skulle frem til, nettopp at man ikke kan komme med en så bastant mening som at Gamepass ER mer verdi for pengene. Men man kan derimot si at man SYNES det er mer verdi for pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (4 timer siden):

"Gamepass er kun en fordel om du ønsker alle spillene som kommer med gamepass, og det faktisk kommer flere nye spill til series X."

Og det er nok dette Iki skulle frem til, nettopp at man ikke kan komme med en så bastant mening som at Gamepass ER mer verdi for pengene. Men man kan derimot si at man SYNES det er mer verdi for pengene.

Ja, det er dette jeg skal frem til, og dette jeg sikter til med kommentaren min.

Gamepass er ikke verdt noe for noen som ikke er interessert i spillene man får med gamepass, på lik linje er ikke ps now verdt noe for dem som ikke er interessert i spillene der.

 

XtaZ har påstått at gamepass sine spill er verdt mere, da de er nyere og har mer interesse blant folk. Derfor ba jeg om bevis for dette. En sammenligning mellom spillene på gamepass og ps now. Dette har jeg ikke fått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/25/2020 at 5:00 PM, Iki said:

Ja, det er dette jeg skal frem til, og dette jeg sikter til med kommentaren min.

Gamepass er ikke verdt noe for noen som ikke er interessert i spillene man får med gamepass, på lik linje er ikke ps now verdt noe for dem som ikke er interessert i spillene der.

 

XtaZ har påstått at gamepass sine spill er verdt mere, da de er nyere og har mer interesse blant folk. Derfor ba jeg om bevis for dette. En sammenligning mellom spillene på gamepass og ps now. Dette har jeg ikke fått.

Er det virkelig så viktig for din del hva som er best eller mest verdi så lenge du er fornøyd med ditt valg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordelen med GP er jo nettopp at MS sine first-party spill lanseres på GP som ellers. Hvis du f.eks. skal spille Fallout 5 så må du betale 800kr for det på PS5 eller 100kr på Xbox, såfremt det faktisk kommer på PS5.

Hvis du ikke har tenkt å spille Fallout 5 så spiller det jo liten rolle hvor det lanseres.

Derfor vinner GP over PSNow. Hvis Sony begynner å legge sine first-party spill på PSNow ved lansering så hadde jo selvfølgelig tonen hatt en annen lyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...