Jump to content

Skeptisk23

Medlemmer
  • Content Count

    103
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

88 :)

Recent Profile Visitors

2339 profile views
  1. Tipper det er 4-5. Men det er ikke så nøye, poenget mitt var bare at pallehysas forsøk på latterliggjøring av bare 81 millioner solgt halo kopier var totalt kunnskapsløst.
  2. Spiderman er verdens mest populære supehelt og en av verdens største franchise! Når det da lages skikkelige kvalitetsspill basert på den vil det selvfølgelig selges noe sinnsykt. Halo derimot var en helt ny IP. Vil si det er ganske stor forskjell på å lansere et spill basert på noe hyperpopulært og noe splitter nytt ingen har hørt om. Ser man nøye etter i salgstall slik som du gjør, ser vi at den eneste playstation-franchisen som har solgt mer enn Halo er Gran turisimo. Disse tallene er fra før halo infinite og gt7 var lansert. Dette er til tross for at playstation har solgt uendelig mange flere konsoller enn xbox. Burde ikke da flere playstation-franchises solgt mer enn halo som tross alt "bare" har solgt 81 millioner kopier?
  3. Dag 1 lanserte spill på game pass pr august 2021 med et par innslag fra 2022 jeg kom på i farta: Grounded Gears 5 Gears Tactics Sea of Thieves Age of Empires 3: Definitive Edition Battletoads New Super Lucky's Tale Ori and the Will of the Wisps Grim Fandango Remastered Full Throttle Remastered Day of the Tentacle Remastered The Outer Worlds Bleeding Edge Crackdown 3 Wasteland Remastered Wasteland 2: Director's Cut Wasteland 3 State of Decay 2 Forza Horizon 4 Minecraft Dungeons Microsoft Flight Simulator Morkredd The Bard's Tale Trilogy Neon Abyss Hypnospace Outlaw Five Nights At Freddy's 1 Five Nights At Freddy's 2 Five Nights At Freddy's 3 Five Nights At Freddy's 4 Two Point Hospital Star Renegades Undertale Pathway SupraLand Outriders Hotshot Racing Solasta Golf With Your Friends Crosscode Genesis Noir Drake Hollow It Lurks Below Carto Disagea 4 Complete Dragon Quest Builders 2 Dragon Quest 11 Totally Accurate Battle Simulator Monster Sanctuary Monster Train Unto The End Lonely Mountains Downhill Forager Carrion Pandemic Mech Warrior 5: Mercenaries Second Extinction Ikenfell MLB The Show 21 Secret Neighbor Phogs! The Touryst Octopath Traveler The Ascent Pikuniku Worms rumble Killer Queen Black Streets of Rage 4 Slay The Spire Dungeons & Dragons: Dark Alliance Knights and Bikes The Messenger Gonner 2 Project Winter Crusader Kings 3 Undermine Neoverse Tetris Effect Connected Call of the Sea Wilmot's Warehouse Double Kick Heroes Planet Coaster Nowhere Prophet Haven Totally Reliable Delivery Service Scourge Bringer Katana Zero Cyber Shadow Blair Witch Spiritfarer The Medium Tell Me Why Backbone The Wild of Heart Snow Runner Luna Nights Narita Boy Rain On Your Parade West of Dead Night Call Void Bastards Moving Out Mutant: Year Zero Road To Eden Munchkin Afterparty Felix the Reaper Creature In The Well Blazing Chrome Riverbond Supermarket Shriek Operencia Wandersong SINNER: Sacrifice For Redemption My Friend Pedro Pumped BMX Pro Ashen Kingdom Two Crowns Below Graveyard Keeper Aftercharge Laser League Psychonauts 2 Age of Empires 4 Forza Horizon 5 Halo Infinite Back 4 Blood Sable The Gunk Scorn Hello Neighbor 2 Aragami 2 Hades Twelve Minutes Lemnis Gate Shredders Eiyuden Chronicle (kanskje det sneik seg inn et eller to som ikke er lansert enda, så ikke så nøye etter)
  4. Det er mange forskjellige personer som anmelder spill for gamer.no og ingen liker nøyaktig det samme. Det gjelder å finne den anmelderen som treffer deg best og som har relativt like synspunkter som deg. Da får du mye mer ut av å lese en anmeldelse og du slipper å bli så jævla forbanna når en annen anmelder ikke liker spillet du har sett fram til i evigheter. Jeg ser for meg at i framtiden vil nettsider ha tydeligere fokus på hvem anmeldere er og hva de liker/ikke liker, og at man bygger opp selve anmelder mer enn nettsiden. For eksempel når jeg klikker inn på navnet til anmelderen her, så får jeg opp tre korte setninger om anmelder, et bilde og de 3493 artiklene anmelder har laget for gamer.no (sykt bra antall btw). Dette gir meg derimot fint lite info om hva anmelder faktisk liker, eller hva han har anmeldt tidligere (hvem gidder å bla seg bakover gjennom hundrevis av sider). Jeg ser for meg at denne profilen utvikles, at man kan legge til preferanser, meninger, kommentarer, mini-reviews av ting man har spilt men ikke laget "offisiell" anmeldelse av og slikt. Ellers skulle jeg ønske at anmelder selv deltok litt oftere i diskusjoner og kunne svare på enkle (saklige) spørsmål. For eksempel de første to timene etter at en anmeldelse var lagt ut.
  5. Følger opp min egen post med en brutalt ærlig melding: På bare en liten uke har jeg endret mine nettvaner angående gamer.no. Jeg har alltid vært mer interessert i hva andre synes om nyheter enn selve nyheten. Den har jeg allerede lest tidligere direkte fra kilden og gjerne dagen før. Så jeg er mest spent på hvordan det blir tatt i mot av folket. Men nå kan jeg ikke se på forsiden av gamer.no hva som engasjerer eller finne fram til forumet uten å måtte gå omveier. Så jeg har heller begynt å bruke direkte link til diskusjon.no i stedet. Veldig mange har kommentert at de savner den linken på siden, men det er ingen av dere som har kommentert eller svart på hvorfor den er fjernet. Det føles litt som om dere har tatt en avstand til forumet, at kommentarfeltet bare er en ettertanke. Håper dere i hvertfall kan forklare hvorfor dere har gjort det valget.
  6. Gratulerer med ny overhauling! Syns siden er mer åpne, luftig og virker mer tidsriktig enn tidligere. Også storfan av darkmode! Savner som de fleste andre, en direkte knapp til forum, men vil også legge til at jeg savner den lille ruta på forsiden som viser hvor mange kommentarer hver enkelt artikkel/innlegg har. Videre reagerer jeg litt på denne setningen: "Vi ønsker å bli bedre på å fremheve norske spillutviklere og spillere" Dette synes jeg for det første er fint at dere ønsker, men samtidig er det noe veldig uambisiøst over det hele. Som den største spill-redaksjonen i landet bør deres målsetning ikke være å bli bedre på dekningen av norske spill, men på å bli BEST på dekning av norske spill.
  7. "Ifølge interne dokumenter som ble offentliggjort i rettssaken må utviklere betale Sony dersom forholdet mellom inntekter fra spillet via PlayStation Network og andelen med PlayStation-spillere synker under 0,85. Med andre ord vil Sony ha erstatning dersom PlayStation-spillere kjøper Fortnite-innhold fra andre plattformer." Dette er litt upresist. Sony skal ha betalt fra utvikleren dersom en spiller bruker mest tid på playstation, men kjøper innhold via en annen platform. Det er ikke forholdet mellom inntekter i PSN og antall PS-spillere, men forholdet mellom inntekter fra PSN/totale inntekter og tid brukt på ps/totalt tid. PS revenue share og ps gameplay share som dette blir omtalt som i dokumentet. Blir dette forholdet under 0,85 så utløser det kompensasjonen.
  8. Gratulerer! Gamer.no er en av de sidene jeg er inne å leser på hver eneste dag. Dere ligger i den automatiske porteføljen av sider man er inne på uten å tenke seg om. Ser fram til hva dette samarbeidet vil bringe!
  9. Når vi snakker om Flåklypa, så ser jeg Ravn Studio har lagt ut melding på hjemmesiden om at spillet blir lansert våren 2021 til Switch og PC.
  10. Skulle gjerne likt å sett noe dypdykk selv! Det der var en rykende fersk forskrift! Tolker jeg rett når jeg tolker § 6-6 i retning av at vanlige dataspill arrangementer med innlagte forelesninger der feks en utvikler kommer på besøk kan søke tilskudd for utgifter i forbindelse med nevnt forelesning? Nå har jeg aldri vært på noe større LAN-partys eller lignende, men er ikke det relativt vanlig at de har slike forelesninger, stands eller lignende? I såfall er jo dette et kjempeløft! Lykke til i videre søking! Kanskje neste tilskuddsrunde er din runde? Leste gjennom dekningen av spillprisen på gamer.no, og vil gi de et spark bak for ikke å ha nevnt at Abid Raja var med som gjest. Det synes jeg rett og slett er for dårlig. Et lite sammendrag av hva han sa ville jo svart på mye av det jeg har lurt på her.
  11. Hyggelig at du har tatt deg tid til å svare @Pastor Lorentzen Ser at jeg har misforstått et par punkter, som at 45 mill ikke er bare til spillutvikling. Trudde kanskje tilskuddene delte seg over flere ganger pr år og at 45 var totalt kun til spill. Veldig gøy at dere fikk kulturministeren med på spillprisen! Det har gått meg hus forbi, leste bare saken angående spillprisen på gamer.no og kan ikke minnes at det var nevnt at han var med der. Ellers legger jeg merke til at du oppfordrer meg til å undersøke selv for å få svar på mine spørsmål. Akkurat der tenker vi kanskje litt forskjellig, for jeg spurte nettopp fordi jeg ikke har kompetanse angående slike tilskuddsordninger eller kjenner næringen godt nok. Da synes jeg hvertfall det er bedre å henvende seg til profesjonelle som har peiling og kan gi meg et lite innblikk. Men jeg sjekket litt på det som lå åpent og hvis man ser på flåklypa, som flere spør etter her, ser jeg at de har fått støtte 4 ganger. Den første gangen var i 2018. Da fikk de tilskudd to ganger på til sammen 3 millioner selv om oppgitt totalbudsjett var på 2,670. Neste gang de får tilskudd er i 2020, da får de 2,5 millioner, men så kommer det som jeg synes er interessant. Budsjettet har økt til 7 807 688 millioner! Hva skjer her? Kan vi si noe om prosjektstyringen ut fra en 3 dobling av budsjettet i løpet av to år? Til slutt får de 350 000 i år. Betyr det at de nærmer seg lansering?
  12. Jeg vil gjerne vite hvordan fordelingen foregår, hvorfor er det så store forskjeller på hva enkelte spill får i tilskudd. Kan man lage en oversikt som viser fordeling av antall ansatte per prosjekt? Og legge med hvordan fordeling av tilskudd er gitt? Feks Dustborn - Når fikk de første tilskudd? Hvor lenge har de fått tilskudd? Hvordan har det spredt seg utover? Jeg synes også det ville vært interessant å se hva disse tilskuddene har gitt oss, hvilke spill er utgitt? og ikke minst hva er ikke utgitt? Er det mørketall angående tilskudd der prosjekter ikke har blitt noe utav? Ser også at NKI gir støtte til type filmfestivaler og arrangementer angående film. Hvorfor gis det ikke støtte til feks Telialigaen? eller The gathering? Faller disse utenfor eller innunder en annen støtteordning? Og hvor mye er egentlig 45 millioner? Hvordan har denne posten i statsbudsjettet utviklet seg over tid? I år er det valg, kan man gjøre intervjuer med feks kulturminister? Hvem stiller de kritiske spørsmålene? Kan man få Abid Radja med på en stream under helgens OnLAN eller TG neste helg? Kan man sammenligne tilskuddene med hva andre land gir? Hva gir Sverige til sine utviklere? Hva får musikere? Hvilke kulturaktiviteter kan man sammenligne spilling med?
×
×
  • Create New...