Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

BakaBerg skrev (2 timer siden):

Også er vel GPUen ca 20% sterkere på XSX enn ps5?

Har lest tester som sier så.  Men jevnt over ser vel begge maskinene veldig sexy specet og fine ut nå før release. Blir en bra generasjon!  Og som du var tanken på xbox utenkelig for kort tid siden, men nå kan ikke 10.november komme fort nok. Game pass ultimate virker svært lovende, og stilig at man også får spill som flight simulator o.l, som jeg syntes ser meget interessant ut, men som jeg aldri ville kjøpt selv. Og prisen på game pass, når de også leverer lanseringsspill👏

Endret av Måsadåtten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Måsadåtten skrev (15 timer siden):

Har lest tester som sier så.  Men jevnt over ser vel begge maskinene veldig sexy specet og fine ut nå før release. Blir en bra generasjon!  Og som du var tanken på xbox utenkelig for kort tid siden, men nå kan ikke 10.november komme fort nok. Game pass ultimate virker svært lovende, og stilig at man også får spill som flight simulator o.l, som jeg syntes ser meget interessant ut, men som jeg aldri ville kjøpt selv. Og prisen på game pass, når de også leverer lanseringsspill👏

GPUen har vel omtrent 18% mer regnekraft enn den i PS5 når den er på maks, det kan dem kun være om CPUen har lite å gjøre så vil tro at i flere situasjoner så er forskjellen i GPU kraft langt større til fordel for Xbox. Scener der det skjer mye som krever både fysikk og AI kalkulasjoner vil jo kreve høy klokk på CPU og da må jo GPUen klokkes ned og detaljer må kanskje droppes på PS5, mens på Xbox så har de 12TFlops uansett om CPU har mye eller lite å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en av de nye konsollene til nevø på  11 år i julegave, men har ikke satt meg så veldig inn i situasjonen.

Forrige gang han fikk konsoll var det rett før Switch launch, som jeg synes har spill som passer bedre til småbarn, så da ble det en Xbox (One?) i stedet, som stort sett ble brukt til div. Lego-spill og Minecraft. Nå har de nettopp fått lov til å begynne med Fortnite, men mer grafiske/voldelige voksenspill er fortsatt ikke så populært blant foreldrene.

Så til spørsmålene:

* Vil det i det hele tatt være mulig å få tak i en av disse konsollene til jul, eller er alt allerede fullbooket på forhåndsbestillinger?

* Hva er det kidsa i dag egentlig synes er best/kult - er det egentlig PS som gjelder (fikk litt inntrykk av dette forrige gang)?

* Vil det være mer fornuftig å kjøpe Xbox siden kontrollere allerede er i hus - kan disse gjenbrukes fra forrige generasjon, eller går man glipp av noe da?

* Forstår det som at hardwaren er lik nok til at det ikke blir noen enorm forskjell og en klar taper/vinner i "konsollkrigen"?

* Er det noen vits i konsoller med mye hardware lenger, eller kommer man gradvis til å gå over til server-side rendering og bare streaming og abonnement slik som Nvidia sin løsning (steam har en også kanskje?)

* Hvilken av de har best spill for en 11-åring?

 

 

 

Lenke til kommentar
Saftis skrev (7 timer siden):

Vurderer å kjøpe en av de nye konsollene til nevø på  11 år i julegave, men har ikke satt meg så veldig inn i situasjonen.

Forrige gang han fikk konsoll var det rett før Switch launch, som jeg synes har spill som passer bedre til småbarn, så da ble det en Xbox (One?) i stedet, som stort sett ble brukt til div. Lego-spill og Minecraft. Nå har de nettopp fått lov til å begynne med Fortnite, men mer grafiske/voldelige voksenspill er fortsatt ikke så populært blant foreldrene.

Så til spørsmålene:

* Vil det i det hele tatt være mulig å få tak i en av disse konsollene til jul, eller er alt allerede fullbooket på forhåndsbestillinger?

* Hva er det kidsa i dag egentlig synes er best/kult - er det egentlig PS som gjelder (fikk litt inntrykk av dette forrige gang)?

* Vil det være mer fornuftig å kjøpe Xbox siden kontrollere allerede er i hus - kan disse gjenbrukes fra forrige generasjon, eller går man glipp av noe da?

* Forstår det som at hardwaren er lik nok til at det ikke blir noen enorm forskjell og en klar taper/vinner i "konsollkrigen"?

* Er det noen vits i konsoller med mye hardware lenger, eller kommer man gradvis til å gå over til server-side rendering og bare streaming og abonnement slik som Nvidia sin løsning (steam har en også kanskje?)

* Hvilken av de har best spill for en 11-åring?

 

 

 

*Ser ut på elkjop.no at man får tak i i begynnelsen av desember om man bestiller xbox nå. Ønsker man å gå for den noe mindre varianten xbox series s får man til launch.

*her jeg bor ser det ut til å være Playstation som er det store i den generasjonen som har vært(ps4). Playstation står sterkest frem  mot launch i Norge, men spennende å se om dette vedvarer. Avhengig av spill og tilbud fremover. På de største spillene kommer crossplay til å bli bedre og bedre, så man ikke blir like avhengig av lik maskin som kompisgjengen.

*kontroller på xbox kan brukes på ny maskin. Ps5 trenger nye kontrollere selv om man har hatt ps4

*alle de nye konsollene ser meget bra ut, og det blir et stort sprang ned til forrige generasjon

*uvisst hvordan skyspilling utarter seg. Xbox har også dette som satsningsområde. Kortsiktig er disse løsningene langt dårligere enn de direkte konsollene

*vanskelig å svare på. Nintendo er som du skriver magisk moro for alle aldre. Om du laster ned xbox game pass appen på telefon kan du bla gjennom biblioteket der uten å binde deg opp i noe abonnement. Fint for å se hva som er tilgjengelig. Meget rimelig og god gamingdeal om man finner nok av interesse. Ikke kjent nok på hvor mye og hvor bra barnespill det er der, da jeg venter på de nye maskinene før jeg får spilt med det selv 

Lenke til kommentar
Saftis skrev (På 10.10.2020 den 13.07):

Vurderer å kjøpe en av de nye konsollene til nevø på  11 år i julegave, men har ikke satt meg så veldig inn i situasjonen.

Forrige gang han fikk konsoll var det rett før Switch launch, som jeg synes har spill som passer bedre til småbarn, så da ble det en Xbox (One?) i stedet, som stort sett ble brukt til div. Lego-spill og Minecraft. Nå har de nettopp fått lov til å begynne med Fortnite, men mer grafiske/voldelige voksenspill er fortsatt ikke så populært blant foreldrene.

Det er en hovedregel jeg bruker ift kjøp av nye konsoller: Ikke tenk "hvilken konsoll skal jeg kjøpe", tenk "hvilke spill vil jeg spille".

Mange kjøper ofte konsoller blindt, enten basert på merke, eller anbefalinger fra bekjente (som kanskje har helt andre spillvaner), og da kan man bomme kraftig.

Sitat

* Vil det i det hele tatt være mulig å få tak i en av disse konsollene til jul, eller er alt allerede fullbooket på forhåndsbestillinger?

PlayStation 5 er utsolgt på forhåndsbestilling, men noen butikker har satt til side et antall som skal selges til de som møter opp på releasedagen. Er veldig usikker på hvordan dette skal gjennomføres mtp smittevern, men forvent køer utenfor butikkene i god tid før midnatt. Xbox Series X og S kan fortsatt forhåndsbestilles online, med levering før jul. Series S ser ut som fortsatt kan leveres på release.

Sitat

* Hva er det kidsa i dag egentlig synes er best/kult - er det egentlig PS som gjelder (fikk litt inntrykk av dette forrige gang)?

Norge er PlayStation-land, så jeg antar PS5 kommer til å fortsette den trenden også denne generasjonen. Her er det igjen verdt å merke seg hvilke eksklusive spill som kommer til de forskjellige konsollene. Microsoft er veldig aggressive på oppkjøp av spillstudioer nå, så spillserier som tidligere var på alle plattformer, kan plutselig bli Xbox+PC only. Siste eksempel er oppkjøpet av Bethesda, som kan bety eksklusivitet på kommende spill i seriene Doom, Wolfenstein, Quake, Elder Scrolls (Skyrim, Oblivion, etc.). 

Sitat

* Vil det være mer fornuftig å kjøpe Xbox siden kontrollere allerede er i hus - kan disse gjenbrukes fra forrige generasjon, eller går man glipp av noe da?

Alle Xbox One-kontrollere fungerer videre på Xbox Series X og S. Alle spillene som fungerte på Xbox One fungerer også på den nye - like godt eller bedre. De nye Xbox Series X/S-kontrollerene har ny "share"-knapp, forbedringer på styrekryss, og små formjusteringer for at kontrolleren skal passe bedre til både små og store hender.

Sitat

* Forstår det som at hardwaren er lik nok til at det ikke blir noen enorm forskjell og en klar taper/vinner i "konsollkrigen"?

Hardware når det kommer til ytelse har aldri avgjort hvem som vinner/taper. PS2 var soleklar vinner over GameCube og Xbox, som begge var kraftigere. Wii danket lenge ut PS3 og Xbox 360 grunnet heeeelt andre ting enn grafikk. At Xbox One X var 40% kraftigere enn PS4 Pro og hadde overlegen spillytelse hjalp heller ikke, "alle" kjøpte PS4 (og Switch) allikevel. Rent ytelsesmessig er Xbox Series X kraftigst, men tviler på at en 11-åring vil tenke på det.

Sitat

* Er det noen vits i konsoller med mye hardware lenger, eller kommer man gradvis til å gå over til server-side rendering og bare streaming og abonnement slik som Nvidia sin løsning (steam har en også kanskje?)

Nettkvalitet er fortsatt ustabilt, spesielt i store deler av USA og sørover i Europa. Streaming er et alternativ, men ingen har kommet med en løsning som er så god at noen vil foretrekke det framfor å kjøre spillet på egen konsoll/PC. Det testes ut og er under utvikling, men det er fortsatt langt unna å være en fullgod erstatning.

Sitat

* Hvilken av de har best spill for en 11-åring?

Switch er fortsatt utvilsomt best for en 11-åring hvis du tenker bredde i spillutvalg. Zelda, Smash Bros, Super Mario, Mario Kart, Pokémon, Splatoon, Animal Crossing, etc., det å ta med seg konsollen ut av huset, eller spille sammen på samme TV.

Utvalget av eksklusive barne-/familievennlige spill på PlayStation og Xbox er tradisjonelt sett meget spinkelt. De fleste er enten Nintendo-eksklusive eller tilgjengelig på alle konsoller. Noen få kommer dessverre litt senere til Switch, men de fleste kommer. Akkurat nå er det vel bare Crash Bandicoot 4 jeg kommer på som foreløpig ikke er bekreftet til Switch. Men! Hvis dette er en 11-åring som helst vil spille action, skyting, racing og FIFA og synes "Nintendo er barnslig", så er PlayStation og Xbox bedre.

Du velger Xbox Series X/S hvis:

  • Du har mange spill til Xbox, Xbox 360 og Xbox One du ønsker å fortsette å spille (eller oppleve på nytt i bedre ytelse).
  • Du har mange Xbox One-kontrollere, headset-osv. Alt fungerer videre.
  • De eksklusive Xbox-seriene er de viktigste spillene for deg, f.eks. Roblox, Forza, Sea of Thieves og Ori-spillene (Resten er stort sett 16/18-års).
  • Du ønsker å spille og utforske mange forskjellige spill og samtidig få alle Xbox-eksklusive spill "gratis" på dag 1. (GamePass Ultimate = hundrevis av spill + online-tilgang).
  • Du ønsker å ha flere spill tilgjengelig samtidig (større lagringsplass og lettere utvidelsesløsning enn PS5).
  • Du ønsker den beste ytelsen en spillkonsoll kan gi i 4K (Xbox Series X).
  • Du spiller på 1080p/1440p-skjerm og vil spare penger (Xbox Series S har tilsvarende ytelse som Series X, bare med lavere oppløsning - et ekstremt undervurdert valg for alle som uansett spiller på PC-skjerm og ikke skal utnytte 4K).

HUSK! Microsoft har sagt at de fleste Xbox Series X/S-spill vil også komme til Xbox One i minst 1 år framover, og mange av spillene oppgraderes gratis til de nye versjonene når du starter dem på den nye konsollen (tjenesten kalles "Smart Delivery", se etter logoen på de aktuelle spillene). Dét kan også være en god grunn til å vente og kanskje heller kjøpe Switch som et tillegg, siden den har mange flere spill som aldri vil dukke opp på verken PS5 eller Xbox. Hvis 11-åringen har ytret ønske om en Switch da, selvfølgelig...

Du velger PS5 hvis:

  • Du har mange spill til PS4 du ønsker å fortsette å spille, inkludert PlayStation VR.
  • De eksklusive PlayStation-seriene er de viktigste spillene for deg, f.eks. Sackboy, Ratchet & Clank og Gran Turismo (Resten er stort sett 16/18-års).
  • De fleste du kjenner skal ha PS5, og du vil være garantert å kunne spille online med dem.
Endret av SpillRune
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for innspill. Merker at det beste hadde vært om Nintendo lanserte Switch 2, er ikke så sugen på å kjøpe noe som kan oppfattes som en "gammel" konsoll i vennegjengen, men spillene passer fortsatt best et par år til.

FPS-spill og bilspill er uinteressant, men adventure, arcade og "fredelig" multiplayer som Minecraft er bra.

Tipper Mario Kart og Smash Bros hadde vært midt i blinken.

Series S var et bra tips, den var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar
Saftis skrev (8 timer siden):

Ok, takk for innspill. Merker at det beste hadde vært om Nintendo lanserte Switch 2, er ikke så sugen på å kjøpe noe som kan oppfattes som en "gammel" konsoll i vennegjengen, men spillene passer fortsatt best et par år til.

FPS-spill og bilspill er uinteressant, men adventure, arcade og "fredelig" multiplayer som Minecraft er bra.

Tipper Mario Kart og Smash Bros hadde vært midt i blinken.

Series S var et bra tips, den var jeg ikke klar over.

Men vær obs her. Hvis du kjøper PS5 eller nye Xbox... så har du bare kjøpt en ny boks som i praksis spiller akkurat de samme spillene som han har i dag på sin Xbox One, bare i litt bedre kvalitet. De tilbyr ingenting "nytt" og målgruppen er voksne menn som vil ha høyere oppløsning med bedre framerate, HDR, FreeSync og raskere loading.. Jeg sier ikke "ikke kjøp", men jeg sier "vit hva du kjøper". Som barn så er ikke hardwaren i seg selv så viktig, alt handler om spillopplevelsen - ofte sammen med kompiser. 

Snakk med han. Finn ut hva slags spillopplevelse han ønsker seg. Stor boks med de samme spillene han allerede har, eller liten boks med nye spill.

Lenke til kommentar
SpillRune skrev (3 timer siden):

Stor boks med de samme spillene han allerede har, eller liten boks med nye spill.

Dette var da en uhøre forenklet fremstilling. Du får det til å høres ut som om Sony og Microsoft aldri kommer med noe originalt.

Joda, mange av seriene går igjen, men man kan jo si akkurat det samme om Nintendo der Mario, Mario Kart og Zelda går igjen. Kjøpte meg nylig en Switch, og ble faktisk overrasket over hvor like spillbibliotekene er mellom den og Playstation, og jeg fant faktisk VELDIG få spill jeg føler jeg har gått glipp av. Kunne faktisk telle dem på en og en halv hånd. Til sammenligning er det omtrent like mange spill jeg skal ha på release av PS5 som ikke allerede er på PS4. Utover det fant jeg noen spill som ikke er på Playstation men som ikke er interessante for meg, men jeg vil anslå at over 90% av spillene får man på Playstation også.

Utover dette så er jeg veldig enig i det du sier. Man må se på hvilke spill man vil spille. Jeg spiller en god del Nintendo, men generelt føler jeg at med kun Nintendo så går jeg glipp av mange de beste kryssplattformspillene (og Playstation-eksklusiver så klart), samt at onlinefunksjonaliteten fortsatt ikke virker å være helt på stell i Nintendo-leiren. For "ungdommen nå til dags" føler jeg onlinedelen er viktig, og det blir mindre og mindre offline single-player, som er Nintendos spesialitet. Men klart, noen runder Mario Kart slår sjeldent dårlig an.

Lenke til kommentar

Og så kjøper man jo heller ikke bare en ny konsoll for de spillene man får tak i den dagen den kommer, men for det som kommer de kommende årene. Mye bra i dagens spill, men verden fungerer slik at det alltids kommer noe nytt som blir fremtidens fortnite/minecraft/Overwatch. Og i løpet av et par år vil også de som overlever av denne typen spill flytte hovedfokuset sitt over på de nye generasjonene med maskiner

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Dette var da en uhøre forenklet fremstilling. 

Ja, men det var avslutningen på et ganske langt og detaljert svar fra tidligere.. Og han vurderer å kjøpe ny konsoll til en 11-åring som av foreldrene ikke får lov til å spille noe som er mer "brutalt" enn Fortnite, og 11-åringen har allerede en Xbox One. Da følte jeg den forenklingen var innafor. :) 

Det åpner seg ikke akkurat en stor verden av nye spill ved å kjøpe PS5 eller Xbox Series X/S når du allerede sitter med Xbox One og ikke skal spille 16/18-årsgrensespill. Switch har hvertfall Zelda BOTW, Zelda LA, Super Mario Odyssey, Super Mario Party, Luigis Mansion 3, Animal Crossing, Mario Kart 8, Mario Kart Live, Splatoon 2, Donkey Kong Country TF, Pikmin 3, Smash Bros, Pokémon, m.m. De spillene er alle innafor på målgruppe og innhold, og Nintendo-eksklusive. Takk for sist, forresten ;) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SpillRune skrev (17 timer siden):

Ja, men det var avslutningen på et ganske langt og detaljert svar fra tidligere.. Og han vurderer å kjøpe ny konsoll til en 11-åring som av foreldrene ikke får lov til å spille noe som er mer "brutalt" enn Fortnite, og 11-åringen har allerede en Xbox One. Da følte jeg den forenklingen var innafor. :) 

Det åpner seg ikke akkurat en stor verden av nye spill ved å kjøpe PS5 eller Xbox Series X/S når du allerede sitter med Xbox One og ikke skal spille 16/18-årsgrensespill. Switch har hvertfall Zelda BOTW, Zelda LA, Super Mario Odyssey, Super Mario Party, Luigis Mansion 3, Animal Crossing, Mario Kart 8, Mario Kart Live, Splatoon 2, Donkey Kong Country TF, Pikmin 3, Smash Bros, Pokémon, m.m. De spillene er alle innafor på målgruppe og innhold, og Nintendo-eksklusive. Takk for sist, forresten ;) 

Ah, beklager. Ble litt tatt ut av sammenheng skjønner jeg. Har normalt for vane å lese hele tråden, men våget meg til å svare uten å ha gjort det denne gangen.

Ikke umulig at du har rett i at en Switch kan tilby ham mer, men bare for sammenligningens del så har man jo en del passende eksklusive spill på PS4 også, som Spider-Man, Drive Club, Gran Turismo, Knack, Everybody's Golf, Little Big Planet, Journey, Ratchet & Clank, Super Stardust, Tearaway, Wipeout, The Last Guardian, Astro Bot og andre VR-spill, samt massevis av mindre kjente spill. I tillegg er det jo en latterlig stor andel eksklusive spill han kan spille etterhvert som han blir eldre. Han er bare 11 år i et år (forhåpentligvis). Samtlige av disse spillene er tilgjengelig på PS5, i tillegg til de som kommer, og allerede fra release av PS5 har man Spider-Man Miles Morales, BugSnax, Astro's Playroom, Destruction All-Stars, Fortnite, Sackboy, og muligens Ratchet & Clank (usikker). Og nå har jeg bare nevnt eksklusivene. I tillegg har man de som også dukker opp på en eller flere av de andre konsollene, og da hender det at Nintendo utelates på grunn av manglende maskinkraft.

Switch er uten tvil noe av det bedre Nintendo har kommet med, og de har blitt bedre på online, så det er garantert et bra kjøp. Men per i dag ikke spesielt fremtidsrettet, i alle fall ikke langt fremover. Det at Nintendo har kommet med så hyppige konsollslipp i det siste gjør meg også litt bekymret for hvor lenge Switchen varer.

Og ja, takk for sist. :)  Jeg har driftet mer og mer over på dette forumet de siste månedene, så nå må du plages med meg igjen. 😉 

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Ah, beklager. Ble litt tatt ut av sammenheng skjønner jeg. Har normalt for vane å lese hele tråden, men våget meg til å svare uten å ha gjort det denne gangen.

Ikke umulig at du har rett i at en Switch kan tilby ham mer, men bare for sammenligningens del så har man jo en del passende eksklusive spill på PS4 også, som Spider-Man, Drive Club, Gran Turismo, Knack, Everybody's Golf, Little Big Planet, Journey, Ratchet & Clank, Super Stardust, Tearaway, Wipeout, The Last Guardian, Astro Bot og andre VR-spill, samt massevis av mindre kjente spill. I tillegg er det jo en latterlig stor andel eksklusive spill han kan spille etterhvert som han blir eldre. Han er bare 11 år i et år (forhåpentligvis). Samtlige av disse spillene er tilgjengelig på PS5, i tillegg til de som kommer, og allerede fra release av PS5 har man Spider-Man Miles Morales, BugSnax, Astro's Playroom, Destruction All-Stars, Fortnite, Sackboy, og muligens Ratchet & Clank (usikker). Og nå har jeg bare nevnt eksklusivene. I tillegg har man de som også dukker opp på en eller flere av de andre konsollene, og da hender det at Nintendo utelates på grunn av manglende maskinkraft.

Switch er uten tvil noe av det bedre Nintendo har kommet med, og de har blitt bedre på online, så det er garantert et bra kjøp. Men per i dag ikke spesielt fremtidsrettet, i alle fall ikke langt fremover. Det at Nintendo har kommet med så hyppige konsollslipp i det siste gjør meg også litt bekymret for hvor lenge Switchen varer.

Og ja, takk for sist. :)  Jeg har driftet mer og mer over på dette forumet de siste månedene, så nå må du plages med meg igjen. 😉 

Spider-Man har 16-årsgrense, bare så det er nevnt. Kan bli trøbbel i heimen hvis dét er spillet som dukker opp.

Lenke til kommentar

Det blir det uhyre spennende å se fremover om game pass prisen holder seg eller om denne går opp nå etter kjøpet av Beteshda og ea pass med i dealen. Ryktes jo på nett at  microsoft er i forhandlinger med 1-2 nye studioer ifht oppkjøp. Vil da modellen med at de legger ut alt eget innhold rett i game pass fortsette, eller vil man se en mer ps now variant av game pass, hvor man må kjøpe de største nyspillene selv? Potensialet med å innlemme alle spill inn vil jo nå nærme seg et tv-spillenes netflix. Det kan ta markedet

 

Hva gjør Playstation om dette lykkes? Vil kunne være fatalt med spill til 8-900kr om dette blir så bra som det har potensiale til. Da må de jo svare. Per nå er de markedsledende og mere til, og har vel objektivt sett de beste spillene(objektivt i den grad at de har de spillene og maskinen som selger best). Men sover de i timen ifht hvordan virtuelle kulturuttrykk selges i dag? Tror også tv-spill har nådd et såpass høyt nivå, at folk er nyfikne på mange gamle spill. Der har xbox et kjempefortrinn ifht bakoverkompitabilitet. Egentlig er vel ps4-bakoverkompitabilitet nok, men Sony har på et vis fått seg selv til å se sære ut på den fronten

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Måsadåtten skrev (På 15.10.2020 den 21.12):

Det blir det uhyre spennende å se fremover om game pass prisen holder seg eller om denne går opp nå etter kjøpet av Beteshda og ea pass med i dealen. Ryktes jo på nett at  microsoft er i forhandlinger med 1-2 nye studioer ifht oppkjøp. Vil da modellen med at de legger ut alt eget innhold rett i game pass fortsette, eller vil man se en mer ps now variant av game pass, hvor man må kjøpe de største nyspillene selv? Potensialet med å innlemme alle spill inn vil jo nå nærme seg et tv-spillenes netflix. Det kan ta markedet

 

Hva gjør Playstation om dette lykkes? Vil kunne være fatalt med spill til 8-900kr om dette blir så bra som det har potensiale til. Da må de jo svare. Per nå er de markedsledende og mere til, og har vel objektivt sett de beste spillene(objektivt i den grad at de har de spillene og maskinen som selger best). Men sover de i timen ifht hvordan virtuelle kulturuttrykk selges i dag? Tror også tv-spill har nådd et såpass høyt nivå, at folk er nyfikne på mange gamle spill. Der har xbox et kjempefortrinn ifht bakoverkompitabilitet. Egentlig er vel ps4-bakoverkompitabilitet nok, men Sony har på et vis fått seg selv til å se sære ut på den fronten

Har som mange andre holdt meg kun til ps4 dennne generasjonen, men syns at sony sin praksis hva det gjelder å selge spill har blitt mer og mer påfallende. For eksempel digitale nyversjoner av spill har lenge nå gått for 699, 799 og høyere, lenge etter release, mens på elkjøp fårfu samme spillet med cd plate til 599. Det samme gjelder salg. Det virker litt som at mentaliteten er at de har dominert så lenge at de gir F i prisingen ellers. Eksempel: gjorde i går ferdig AC origins på ps4, og syns det var såpass morro at jeg ville kjøpe AC odyssey. Ultimate edition koster da altså 287kr på xbox one, 272kr på steam og 1253kr på ps4 fordi sony gir blanke i salg. Syns trenden har vist seg de siste årene og hvis microsoft slipper release spill på gamepass til skarve 1000kr i året, og sony fortsetter er det ingen tvil om hvem jeg støtter. Per nå har jeg ikke spesielt lyst å kjøpe spill til ps4/5

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, BakaBerg said:

Har som mange andre holdt meg kun til ps4 dennne generasjonen, men syns at sony sin praksis hva det gjelder å selge spill har blitt mer og mer påfallende. For eksempel digitale nyversjoner av spill har lenge nå gått for 699, 799 og høyere, lenge etter release, mens på elkjøp fårfu samme spillet med cd plate til 599. Det samme gjelder salg. Det virker litt som at mentaliteten er at de har dominert så lenge at de gir F i prisingen ellers. Eksempel: gjorde i går ferdig AC origins på ps4, og syns det var såpass morro at jeg ville kjøpe AC odyssey. Ultimate edition koster da altså 287kr på xbox one, 272kr på steam og 1253kr på ps4 fordi sony gir blanke i salg. Syns trenden har vist seg de siste årene og hvis microsoft slipper release spill på gamepass til skarve 1000kr i året, og sony fortsetter er det ingen tvil om hvem jeg støtter. Per nå har jeg ikke spesielt lyst å kjøpe spill til ps4/5

Her overdriver du vel litt? Steam har produktet på salg, og det har sannsynligvis Xbox også.

Lenke til kommentar

Ja som han skriver så er det mindre tilbud på PS4, jeg hadde nok kjøpt en PS5 hadde det ikke vært for at de var anti consumer. 800kr++ per ekslusive spill er galskap, tilleggsutstyr som ikke fungere fra PS4 til PS5. Er ganske klare valg man gjør fordi man er markedsleder. Jeg betaler ikke over 800kr for et singel player spill, altfor mye penger.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (1 minutt siden):

Her overdriver du vel litt? Steam har produktet på salg, og det har sannsynligvis Xbox også.

Ja kan være,  men hvorfor er spillet på salg på steam, xbox, uplay osv men ikke psn? Syns trenden bare er at jeg føler at på psn så betaler jeg alltid mer enn de andre platformene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...