Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
barezell skrev (5 minutter siden):

Hva betyr det? Forklar gjerne som til en femåring😂

Det betyr at Series X | S har den fulle GPU arkitekturen som de nye kortene til AMD bruker. Altså hele arkitekturen til AMD. 
 

Sony har alltid beskrevet sin GPU som "basert" på RDNA2. Altså den er ikke full RDNA2. Noe MS nå bekrefter.

Og som ryktet tidligere i år, så ventet MS på at AMD skulle få klargjort teknologien, og bekrefter egentlig samtidig hvorfor utvikler konsollene til MS kom senere enn Sony sine.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er kanskje et umulig spørsmål å besvare, men jeg er en gammel PC-gamer og har aldri eid en spillkonsoll. Jeg har nå blitt småbarnsfar, og tenker å teste ut om barna en dag har lyst til å game litt (de er foreløpig for små til konsoll-/pc-gaming).

Jeg kommer nok til å kjøpe meg en gaming-PC den dagen jeg ser at jeg faktisk har tid til å spille litt iblant, men tenkte jeg før det skulle teste en PS5 eller XBOX X, både for å prøve å få med meg barn og samboer til å game, men også for å kunne teste konsoll-gaming litt alene også...

For en som foreløpig ikke har noe spesielt forhold til verken PS eller XBOX, er det hipp som happ hva jeg velger...? Er det f.eks. mulig å spille med 4 lokale spillere på begge de to kommende konsollene? Eller er det en av de som egentlig har klare fordeler...?

Endret av Celestrian
Lenke til kommentar
Celestrian skrev (9 minutter siden):

Dette er kanskje et umulig spørsmål å besvare, men jeg er en gammel PC-gamer og har aldri eid en spillkonsoll. Jeg har nå blitt småbarnsfar, og tenker å teste ut om barna en dag har lyst til å game litt (de er foreløpig for små til konsoll-/pc-gaming).

Jeg kommer nok til å kjøpe meg en gaming-PC den dagen jeg ser at jeg faktisk har tid til å spille litt iblant, men tenkte jeg før det skulle teste en PS5 eller XBOX X, både for å prøve å få med meg barn og samboer til å game, men også for å kunne teste konsoll-gaming litt alene også...

For en som foreløpig ikke har noe spesielt forhold til verken PS eller XBOX, er det hipp som happ hva jeg velger...? Er det f.eks. mulig å spille med 4 lokale spillere på begge de to kommende konsollene? Eller er det en av de som egentlig har klare fordeler...?

4 lokale spillere? Da tror jeg fort det skorter på spillutvalget der dette er mulig.

Husker PS2 hadde Timesplitters-spillene som jo var bra moro med 4 spillere på samme skjerm, men de siste to konsollgenerasjonene har det vel vært rimelig labert med slikt?

Lenke til kommentar
psyckmark skrev (1 time siden):

https://news.xbox.com/en-us/2020/10/28/a-closer-look-at-how-xbox-series-xs-integrates-full-amd-rdna-2-architecture/
 

Da er det klart at Xbox Series X og S er de eneste konsollene med full RDNA 2. 

Det har vært klart lenge, og det er litt rart at Microsoft annonserer det som en fordel.

PS5 bruker custom RDNA2 tilpasset av Sony til PS5 sine egenskaper.

XBOX Series X har standard RDNA2; noe ala det man får på PC.

Microsoft eier DirectX sin API som de har lisensiert til AMD. Sony har selvsagt ikke tilgang til denne APIen og har derfor fått tilpasset sin egen. Dette innebærer ikke at den ene er bedre enn den andre.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Celestrian skrev (58 minutter siden):

For en som foreløpig ikke har noe spesielt forhold til verken PS eller XBOX, er det hipp som happ hva jeg velger...? Er det f.eks. mulig å spille med 4 lokale spillere på begge de to kommende konsollene? Eller er det en av de som egentlig har klare fordeler...?

På en måte. Kommer litt an på spillsmak. PlayStation har størst brukerbase, og det er nok mye fordi de har hatt best spillutvalg(altså sett ut ifra flest brukeres smak.) Xbox satser tungt nå inn mot denne generasjonen, men gjenstår jo å se om de greier å ta innpå i praksis. Xbox har gamepass, som nok er den tjenesten som gir best bang-for-the-bucks. En slags Netflix for spill. PS har PlayStation now, som lignende tjeneste. Forskjellen mellom disse er at gamepass har både nye(som i at de legger ut egenlagde spill likt som de kommer) og gamle spill, PS now bare samling av gamle. Om du ikke har spilt PlayStation de siste årene ligger det masse bra i PS now også

 

når det kommer til flest couch co-op spill, er det nok mest å hente hos Nintendo. De har bra utvalg på dette, men satser primært på familievennlige spill

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Celestrian skrev (1 time siden):

For en som foreløpig ikke har noe spesielt forhold til verken PS eller XBOX, er det hipp som happ hva jeg velger...? Er det f.eks. mulig å spille med 4 lokale spillere på begge de to kommende konsollene? Eller er det en av de som egentlig har klare fordeler...?

Begge har nok mulighet for 4 lokale spillere, men det vil nok være ganske begrenset spillutvalg i starten. Egentlig er de ganske like. Smak & behag, finnes ingen åpenbare store grunner til å gå for den ene foran den andre. Playstation har kanskje historisk sett hatt litt mer barnevennlige spill, men vet jo ikke hvordan det blir nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SverreLøk skrev (1 time siden):

Det har vært klart lenge, og det er litt rart at Microsoft annonserer det som en fordel.

PS5 bruker custom RDNA2 tilpasset av Sony til PS5 sine egenskaper.

XBOX Series X har standard RDNA2; noe ala det man får på PC.

Microsoft eier DirectX sin API som de har lisensiert til AMD. Sony har selvsagt ikke tilgang til denne APIen og har derfor fått tilpasset sin egen. Dette innebærer ikke at den ene er bedre enn den andre.

 

Ja, men det har ikke blitt bekreftet før nå. Vil tro det er en grunn til at MS annonserer det som en fordel. 
Legg også merke til at de begynte å bruke ordet "Worlds most powerful console" ikke lenge etter Mark Cerny snakken.

MS vet mer om PS5 enn man skal tro.
 

"XBOX Series X har standard RDNA2; noe ala det man får på PC." Nå må du huske på at teknologien som MS får bruke er det nyeste fra AMD, som de så selv skal bruke på kortene sine. Her lukter det vel mer som MS selv sier, at de ville vente til AMD fikk alt klart, noe ikke Sony gjorde. Og da må de mest sannsynlig plukke fra RDNA1 og litt fra RDNA2 og komme med sine egne løsninger. Derfor "based on RDNA2"

Hvor bra Sony’s implementering blir, vet vi ikke, utenom at det er mer custom enn Series konsollene.

 

 

Lenke til kommentar
afterall skrev (1 time siden):

Voldsomt imponert de var over nye PS-kontrolleren, til den grad at de beskriver den som revolusjonerende og helt next-gen. Jeg hadde ikke trodd det skulle være en så stor utvikling

Blir spennende å se hva de får ut av det. Veldig mange gode nyvinninger tydeligvis, men historisk sett blir ofte slike ting en gimmick som ofte bare blir brukt på noen få spill i starten av konsollgenerasjonen. Spesielt motstandskraft i skulderknappene har et voldsomt potensiale brukt riktig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...