Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Jakobk skrev (2 timer siden):

Samme her, har kjørt bruk og kast av IKEA-batterier i en årrekke. Aldri brukt en ladekabel. Helt konge.

Men man har jo også muligheten til å bruke oppladbare batterier og USB-C-kabel om man ønsker dette.

Dette er en greie jeg ikke skjønner. Hvor mange batterier antar du at du har brukt de siste årene? Og hva har dette kostet, når en summerer alt?

Bruker min PS4-kontroller til både PC og PS4. Hvis batteriet er lavt plugger jeg i den 5 meter lange usb-kabelen jeg kjøpte på aliexpress til 10kr, så er problemet løst.

På hvilken måte er da AA-batterier en bedre løsning, lurer jeg på?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ikke sykt mye, så blir ikke rare kostnaden. Og en slipper at en kommer til en tom kontroller. Aldri kjedelig med tomt batteri.

Jeg bruker under 100kr til batterier i året.

har stort sett spilt FIFA på konsoll, og alt annet på PC, men PCen begynner å bli gammel, så mye mulig det blir mer konsollspilling fremover, noe som igjen går utover batteribudsjettet. Batterier er uansett billig moro slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Den største fordelen med Xbox sin løsning er jo at du enkelt kan skifte ut batteriene når de blir dårlige. Enten oppladbare AA batterier (f.eks. IKEA sin LADDA serie), engangs AA, eller den oppladbare batteripakken som Microsoft selger.

Har en DS4 der batteriet er dødt så den kan kun brukes på kabel. Kan jo skifte ut batteriet ved å skru den fra hverandre, men da mister en garantien. Og er usikker på hvor de batteriene er å få kjøpt her i Norge.

Lenke til kommentar

SSD størrelser er en av tingene som skiller de:

Xbox Series S: 512 GB

Xbox Series X: 1 TB

Playstation 5: 825 GB (750 nyttbar plass?)

SSD plassen kan utvides. På Xbox med spesielle brikker laget for Xbox, mens Playstation bruker en spesiell type M.2 kort som ikke er i salg ennå. Priser ventes å være $220 for 1 TB til Xbox, og trolig noe lignende for 825 GB til PS5.

Etter min mening så er det bare 1 TB som er bra nok.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (22 minutter siden):

SSD størrelser er en av tingene som skiller de:

Xbox Series S: 512 GB

Xbox Series X: 1 TB

Playstation 5: 825 GB (750 nyttbar plass?)

SSD plassen kan utvides. På Xbox med spesielle brikker laget for Xbox, mens Playstation bruker en spesiell type M.2 kort som ikke er i salg ennå. Priser ventes å være $220 for 1 TB til Xbox, og trolig noe lignende for 825 GB til PS5.

Billigste til nå er snaue kr. 2.900,- for 1TB. Samsung 980 Pro M2 SSD er vel eneste som oppfyller lesehastighetsgraden på minst 5500MB/s.

Men dette kan snu fort. Ser og for meg en 980 Evo Plus fra Samsung som blir litt rimeligere (ikke at det er kommet enda).

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (25 minutter siden):

Billigste til nå er snaue kr. 2.900,- for 1TB. Samsung 980 Pro M2 SSD er vel eneste som oppfyller lesehastighetsgraden på minst 5500MB/s.

Etter det jeg har forstått så vil Sony lage en liste over SSDer som kan brukes. Jeg ville i hverfall ikke kjøpt noe før en er sikker på hva som kan brukes. Leste noe en plass om at størrelsen på 825 GB hadde noe med typen som brukes å gjøre, men det virker rart. Uansett de kommer nok til å bli billigere etterhvert.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 24.9.2020 den 12.58):

Etter det jeg har forstått så vil Sony lage en liste over SSDer som kan brukes. Jeg ville i hverfall ikke kjøpt noe før en er sikker på hva som kan brukes. Leste noe en plass om at størrelsen på 825 GB hadde noe med typen som brukes å gjøre.

Slik det ble presentert av Mark* Cerny så var det snakk om at minstekravet var minst 5500MB/s lesehastighet for å kunne brukes. Selvsagt vil kontrollerne etc. kunne ha innvirkning på ytelse etc. Men per dags dato er det kun Samsung 980 Pro som er over 5500MB/s. Han ønsket vel å presisere dette med at de vil lage en liste da han og skjønner at mange M2-SSD'er ikke vil kunne virke. Og da prsentasjonen fant sted så var det ingen SSD på markedet med en lesehastighet over 5500MB/s tilgjengelig i det hele tatt.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (På 24.9.2020 den 13.01):

Slik det ble presentert av Mike Cerny så var det snakk om at minstekravet var minst 5500MB/s lesehastighet for å kunne brukes. Selvsagt vil kontrollerne etc. kunne ha innvirkning på ytelse etc. Men per dags dato er det kun Samsung 980 Pro som er over 5500MB/s. Han ønsket vel å presisere dette med at de vil lage en liste da han og skjønner at mange M2-SSD'er ikke vil kunne virke. Og da prsentasjonen fant sted så var det ingen SSD på markedet med en lesehastighet over 5500MB/s tilgjengelig i det hele tatt.

Jeg aner ikke hvem denne Mike Cerny er, stoler mer på folk som vet hva de snakker om, slik som Mark Cerny og Phil Spencer. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Xbox Series X 1TB SSD faktiske kapasitet til spill: 801GB.
930GB etter konvertering fra GB til GiB.
129GB til OS og dets funksjoner.

VS.

Playstation 5 825GB SSD faktiske kapasitet til spill: 664GB. 
768GB etter konvertering fra GB til GiB.
104GB til 
OS og dets funksjoner.


FYI.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Hører med historien at PS5 sin resterende lagringsplass er basert på et angivelig lekket bilde av svært tvilsom kvalitet.

Ville ha skrevet det med litt mindre font og skrevet at tallet ikke er bekreftet på noe som helst vis. Er bare litt mer ryddigere per dags dato. 

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, CaZpeR said:

Hører med historien at PS5 sin resterende lagringsplass er basert på et angivelig lekket bilde av svært tvilsom kvalitet.

Ville ha skrevet det med litt mindre font og skrevet at tallet ikke er bekreftet på noe som helst vis. Er bare litt mer ryddigere per dags dato. 

Nei, det er basert på fakta. Om det ikke skulle være nøyaktig 664GB så er det ihvertfall der omkring. Det hele kommer an på hvor mye som blir reservert til OS og funksjoner som play resume. Tror du virkelig PS5 kommer til å reservere mye mindre enn Xbox Series X som reserverer 129GB? Selv PS4 sitt OS reserverer rundt 50GB. Det er ganske no brainer at PS5 kommer til å reservere over 100GB til funksjoner som play resume, ellers vil det aldri fungere så bra som det gjør på Xbox Series X. PS5 har 768GB, ikke 825GB, akkurat som PS4 Pro 1TB har 930GB og ikke 1TB lagring som det står i spesifikasjonene. Det er fordi de oppgir lagringskapasiteten i gigabyte og ikke gibibyte som systemet faktisk bruker.  

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke fakta. Det er ikke fakta før Sony bekrefter dette. Du baserer det på et bilde av en skjerm av meget dårlig kvalitet. Ser du nærmere på bildet så er det en musepeker i bildet også. Er på langt fra fakta som du kommer.

Forsøk å være bittelitt kildekritisk og ta forbehold om at dette ikke er ekte. Ingenting er bekreftet enda. 
 

Jeg kjenner til GB og GiB problematikken, men sluker ikke det bildet der helt rått som mange gjør. 

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Etter tre generasjoner med PlayStation hopper jeg nå over til Xbox series x. Syntes det per dags dato ser ut til at Microsoft kommer til å trumfe denne generasjonen. Var helfrelst på ps5 etter livestreamen hvor de visste frem de nye spillene, og trodde jeg var bankers der, men har endret helt oppfatning nå. For få konsoller til launch, pris på 7-800kr per spill, konsoll på størrelse med et stuebord++
 

Microsoft har game pass, spennende innkjøp av beteshda, tydelig frieri til det japanske markedet på tgs, den lenge pågående flørten med sega, folkepakkemodellen Series s, streamingspill på mobil og implementering opp imot PC. Final fantasy og dragon quest på game pass. Syntes rett og slett totalpakken der ser mye mer spennende ut, og tror at den folkelige tilnærmingen skaffer flest og best spill Via mange spillere fremover ala hvordan Nintendo har operert de siste årene.
 

Aldri stas å bytte Brand, og kommer til å savne enkelte eksklusive franchiser, men er i sum rett og slett mer bergtatt av tilnærmingen til Microsoft. Hadde vært interessant å høre andres synspunkter opp imot dette. eventuelt debattert av klokere hoder enn mitt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (3 timer siden):

Nei, det er basert på fakta. Om det ikke skulle være nøyaktig 664GB så er det ihvertfall der omkring. Det hele kommer an på hvor mye som blir reservert til OS og funksjoner som play resume. Tror du virkelig PS5 kommer til å reservere mye mindre enn Xbox Series X som reserverer 129GB? Selv PS4 sitt OS reserverer rundt 50GB. Det er ganske no brainer at PS5 kommer til å reservere over 100GB til funksjoner som play resume, ellers vil det aldri fungere så bra som det gjør på Xbox Series X. PS5 har 768GB, ikke 825GB, akkurat som PS4 Pro 1TB har 930GB og ikke 1TB lagring som det står i spesifikasjonene. Det er fordi de oppgir lagringskapasiteten i gigabyte og ikke gibibyte som systemet faktisk bruker.  

Bare sånn nysgjerrig, hvorfor i alle dager bruker et operativsystem til ps4 hele 50gb? 

Det man kunne gjøre på windows 95 kan man også gjøre på en windows 10 og hvertfall en konsoll

Hva er greia? Spør deg og andre forumdeltagere. Forventer ikke at du skulle kunne vite dette, men moro hvis du gjør det

Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (3 timer siden):

Bare sånn nysgjerrig, hvorfor i alle dager bruker et operativsystem til ps4 hele 50gb? 

Det man kunne gjøre på windows 95 kan man også gjøre på en windows 10 og hvertfall en konsoll

Hva er greia? Spør deg og andre forumdeltagere. Forventer ikke at du skulle kunne vite dette, men moro hvis du gjør det

Greia er vel at det ikke bare ligger OS der. Ligger nok en recovery-modus og en basiskopi av OS i tilfelle rottefelle. Andre cache-filer som brukes av spill/apper/OS generelt etc. etc. som tar plass. 

Lenke til kommentar
Måsadåtten skrev (7 timer siden):

Etter tre generasjoner med PlayStation hopper jeg nå over til Xbox series x. Syntes det per dags dato ser ut til at Microsoft kommer til å trumfe denne generasjonen. Var helfrelst på ps5 etter livestreamen hvor de visste frem de nye spillene, og trodde jeg var bankers der, men har endret helt oppfatning nå. For få konsoller til launch, pris på 7-800kr per spill, konsoll på størrelse med et stuebord++
 

Microsoft har game pass, spennende innkjøp av beteshda, tydelig frieri til det japanske markedet på tgs, den lenge pågående flørten med sega, folkepakkemodellen Series s, streamingspill på mobil og implementering opp imot PC. Final fantasy og dragon quest på game pass. Syntes rett og slett totalpakken der ser mye mer spennende ut, og tror at den folkelige tilnærmingen skaffer flest og best spill Via mange spillere fremover ala hvordan Nintendo har operert de siste årene.
 

Aldri stas å bytte Brand, og kommer til å savne enkelte eksklusive franchiser, men er i sum rett og slett mer bergtatt av tilnærmingen til Microsoft. Hadde vært interessant å høre andres synspunkter opp imot dette. eventuelt debattert av klokere hoder enn mitt

Samme som skjer her. Var fast bestemt på å ikke engang se på xbox av vane. Demons souls solgte meg, også har jeg en del venner på ps4. Men etter komplett floppen ga jeg opp tanken på å få en på release så begynte å undersøke. Alt det du sier, samt sømløs backwards kompatibilitet mens sony ikke klarer å klarere om save games vil være mulig å overføre. Kjøpt 2 år med gamepass for 900kr allerede (to stk billige 12mnd xbox live kort og upgrade til game pass ultimate for 10 kr). Da har jeg altså betalt 100kr mer for 2 år (!!!!) Med game pass ultimate enn demons souls på ps5. Destiny 2 er også på gamepass. En annen ting. Det finnes cross platform funksjonalitet for saves og party chat mellom pc og xbox. Det får meg til å håpe at kanskje bungie ser på muligheten for crossplay mellom pc og xbox siden sony gjør seg vanskelig? Også vært kult med crossplay opp mot playstation da.

Også er vel GPUen ca 20% sterkere på XSX enn ps5?

Det ble desverre sånn nå, så skal jeg prøve å skaffe en ps5 for god of war når det kommer, men alt multiplatform blir på XSX! jeg gleder meg sånn til 10. November at jeg klarer nesten ikke vente!!

Endret av BakaBerg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, CaZpeR said:

Nei, det er ikke fakta. Det er ikke fakta før Sony bekrefter dette. Du baserer det på et bilde av en skjerm av meget dårlig kvalitet. Ser du nærmere på bildet så er det en musepeker i bildet også. Er på langt fra fakta som du kommer.

Forsøk å være bittelitt kildekritisk og ta forbehold om at dette ikke er ekte. Ingenting er bekreftet enda. 
 

Jeg kjenner til GB og GiB problematikken, men sluker ikke det bildet der helt rått som mange gjør. 

Jeg sier ikke leaken er fakta, selv om det det ser ut til å være fra en PS5 devkit, derav svart kontroller. Jeg svarte deg utelukkende fra logisk deduksjon basert på fakta vi vet om konsollene. Noen få GB fra eller til kan godt være feil, men lagringskapasiteten du får med PS5 er under 700GB. Ihvertfall med resumeplay funksjonen aktiv. Om det blir mulig å slå av denne funksjonen, så kanskje du ser over 700GB. Men det tviler jeg på blir mulig. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...