Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Croc Man skrev (55 minutter siden):

Hvorfor har ikke alle plattformer salg samtidig, og tilfeldigvis akkurat når du hadde lyst å kjøpe spillet? 

Ja var ganske dårlig eksempel av meg, har vel ikke gode konkrete eksempler, bare generell følelse at jeg betaler mer for å spille merkevaren sony. Poenget var vel at hvis microsoft sitt game pass ultimate blir en suksess, og at man på andre siden må betale 799 for samme spillet på ps5 så er saken biff. Jeg blir sikkert å eie en ps5 etterhvert, men xboxen ser ut som en bra deal nå, og kanskje beste konsollen for å kjøre multiplatform spill

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (3 timer siden):

Ja som han skriver så er det mindre tilbud på PS4, jeg hadde nok kjøpt en PS5 hadde det ikke vært for at de var anti consumer. 800kr++ per ekslusive spill er galskap, tilleggsutstyr som ikke fungere fra PS4 til PS5. Er ganske klare valg man gjør fordi man er markedsleder. Jeg betaler ikke over 800kr for et singel player spill, altfor mye penger.

En annen ting som bekymrer litt. Nå er det veldig mange som sikkert skaffer seg digital edition ps5. Da har plutselig sony monopol på spill til de maskinene, og kan prise akkurat som de vil, med mindre man får kjøpt spill på digitale koder til psn, og jeg vet ikke om det er særlig utbredt i dag?

 

Det gjelder jo egentlig også series s

Endret av BakaBerg
Lenke til kommentar
7 hours ago, BakaBerg said:

Ja var ganske dårlig eksempel av meg, har vel ikke gode konkrete eksempler, bare generell følelse at jeg betaler mer for å spille merkevaren sony. Poenget var vel at hvis microsoft sitt game pass ultimate blir en suksess, og at man på andre siden må betale 799 for samme spillet på ps5 så er saken biff

Det er vel lite sannsynlig at det skjer. Det må i så fall være et spill Microsoft selv har produsert eller at Microsoft subsidierer et third-party spill.

 

8 hours ago, Måsadåtten said:

Gitt at tallene han oppgir stemmer, og om du leser hele posten, så ser du at prisforskjellene i produktet han viser frem tilsier mer enn bare salgspris i forskjell...

 

Ja, men så viste det seg at tallene ikke var helt representative i utgangspunktet da...

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (36 minutter siden):

Det er vel lite sannsynlig at det skjer. Det må i så fall være et spill Microsoft selv har produsert eller at Microsoft subsidierer et third-party spill.

 

Ja, men så viste det seg at tallene ikke var helt representative i utgangspunktet da...

Men problemstillingen er fremdeles reell. Om rapportene stemmer på at Playstation sikter seg inn på 800kr+ for AAA spill, så er det en stikk motsatt tilnærming enn xbox som "tar mindre" via gamepass, men tenker å ta inn pengene via økt omsetning via flere brukere. 800kr kan sikkert være en riktig pris sett opp imot produksjonskostnader o.l, men det er også forbrukerfiendtlig. En ting er å kjøpe spill selv, prisen blir helt annerledes om man også har flere barn med forskjellig spillsmak etc. Eller om man er student, arbeidssøkende e.l. Da blir det dyrt!

Når da samtidig microsoft kjøper seg inn i store utviklere, og frir til nye og gamle markeder, så lukter det en mer spennende konsollkrig enn vi har hatt på mange år. Så får man se etterhvert hvordan det bærer avsted. Playstation virker iallefall til å ha en svært stor selvtillit, og satser på at kvaliteten i spillene er sterk nok til å være den største drivkraften istedenfor å gå til krig på pris. Det går jo det, om kvalitetsspranget er stort nok. Men om xbox med motsatt strategi greier å heve brukerbasen, så kommer også spillene

Endret av Måsadåtten
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Måsadåtten said:

Men problemstillingen er fremdeles reell. Om rapportene stemmer på at Playstation sikter seg inn på 800kr+ for AAA spill, så er det en stikk motsatt tilnærming enn xbox som "tar mindre" via gamepass, men tenker å ta inn pengene via økt omsetning via flere brukere. 800kr kan sikkert være en riktig pris sett opp imot produksjonskostnader o.l, men det er også forbrukerfiendtlig. En ting er å kjøpe spill selv, prisen blir helt annerledes om man også har flere barn med forskjellig spillsmak etc. Eller om man er student, arbeidssøkende e.l. Da blir det dyrt!

Når da samtidig microsoft kjøper seg inn i store utviklere, og frir til nye og gamle markeder, så lukter det en mer spennende konsollkrig enn vi har hatt på mange år. Så får man se etterhvert hvordan det bærer avsted. Playstation virker iallefall til å ha en svært stor selvtillit, og satser på at kvaliteten i spillene er sterk nok til å være den største drivkraften istedenfor å gå til krig på pris. Det går jo det, om kvalitetsspranget er stort nok. Men om xbox med motsatt strategi greier å heve brukerbasen, så kommer også spillene

Ja. Dette med subscription vs dyre spill bekymrer meg ca null, er spillene bra nok til å være verdt prisen - det være seg 600-700-800 kr, vil forbrukerne fortsatt bla opp. Abonementstjenester har akkurat samme problemet, her gjelder det å tilby et breddfullt glass til en ålreit pris. Til nå har Game Pass vært suverent på det området, særlig på PC hvor det har vært latterlig billig. Men er dette økonomisk bærekraftig? Og vil en økning i antall kunder(og inntjening) føre til at kvaliteten på innholdet blir vedlikeholdt? Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (29 minutter siden):

Ja. Dette med subscription vs dyre spill bekymrer meg ca null, er spillene bra nok til å være verdt prisen - det være seg 600-700-800 kr, vil forbrukerne fortsatt bla opp. Abonementstjenester har akkurat samme problemet, her gjelder det å tilby et breddfullt glass til en ålreit pris. Til nå har Game Pass vært suverent på det området, særlig på PC hvor det har vært latterlig billig. Men er dette økonomisk bærekraftig? Og vil en økning i antall kunder(og inntjening) føre til at kvaliteten på innholdet blir vedlikeholdt? Tiden vil vise.

Det funker på film og musikk iallefall. Men det som var gamechangeren for meg  foran denne konsollgenerasjonen var måten microsoft har brukt tid og ressurser på å bygge sterkere relasjoner med utviklere. Har troen på å kunne se de fleste av spillseriene jeg liker best ta veien dit. Og det, sammen med game pass, gir best bang for the bucks for meg. Syntes de har gjort utrolig mye rett nå

Endret av Måsadåtten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (58 minutter siden):

Ja. Dette med subscription vs dyre spill bekymrer meg ca null, er spillene bra nok til å være verdt prisen - det være seg 600-700-800 kr, vil forbrukerne fortsatt bla opp. Abonementstjenester har akkurat samme problemet, her gjelder det å tilby et breddfullt glass til en ålreit pris. Til nå har Game Pass vært suverent på det området, særlig på PC hvor det har vært latterlig billig. Men er dette økonomisk bærekraftig? Og vil en økning i antall kunder(og inntjening) føre til at kvaliteten på innholdet blir vedlikeholdt? Tiden vil vise.

En bekymring ved gamepass tenker jeg vil kanskje være å ha spillene der (spesielt "live service" som Destiny 2, og nå rainbow 6 siege) som reklame, også fjerne de etter 2-3 måneder, slik at man allerede har investert i systemet og betale full pris for expansions, season pass osv. Destiny 2 på game pass gir jo nye expansion også, men det bekymrer meg hvis så fremt jeg må kjøpe den til full pris når destiny 2 "forlater" game pass.

 

På den andre siden har jeg hatt tendens til å kjøpe mange "subpar" spill, og nå har game pass allerede gitt meg muligheten til å prøve noen jeg egentlig hadde lyst å prøve men ikke ønsker å betale inngangsbillett på som Wasteland 3, plague tale innocence osv. Blir utrolig spennende å se hva denne generasjonen vil satse på, men jeg syns at 60+fps trenden er veldig fin. Vil heller ha 1440p / 4k 60fps enn 8k 30fps. Og nå får vi FOV slider og 60fps 4k (1440p på series S) destiny 2 på alle nye konsollene i desember. Dette blir dritbra.

Endret av BakaBerg
Lenke til kommentar

Fin skalp for ps5! Blir utrolig spennende å følge de siste ukene inn mot launch. Tør man håpe at det er timed exclusive og at man kan få spille dette i 2022 på xbox og/eller pc? Ikke optimist... Men det kommer mer fra både ps5 og xbox i nær fremtid. Konsollkrig in the making. Moro!

Endret av Måsadåtten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer og på PC. Sånn btw. Er kun konsoll-eksklusivt til PS5. 

Har vært litt frem og tilbake, men ser ut som en timed-exclusive er på plass til PS5. Det ble først annonsert til PS5 og PC, men ser ut til at det er blitt trukket tilbake. Men er usikkerhet rundt dette da Square Enix ikke vil kommentere dette ytterligere. Men trekker forrige påstand pga. usikkerhet:

Nye opplysninger rundt PC og PS5:
https://www.gamesradar.com/uk/final-fantasy-16-guide/

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (7 minutter siden):

Det kommer og på PC. Sånn btw. Er kun konsoll-eksklusivt til PS5. 

Har vært litt frem og tilbake, men ser ut som en timed-exclusive er på plass til PS5. Det ble først annonsert til PS5 og PC, men ser ut til at det er blitt trukket tilbake. Men er usikkerhet rundt dette da Square Enix ikke vil kommentere dette ytterligere. Men trekker forrige påstand pga. usikkerhet:

Nye opplysninger rundt PC og PS5:
https://www.gamesradar.com/uk/final-fantasy-16-guide/

 Er vel ikke utenkelig at nettopp det å ikke kunne uttale seg om dette kan være en del av avtalen. Om det er timed exclusive vil det være i ps sin interesse at det holdes tett om dette inntil videre. Det kommende halvåret blir utrolig viktig i konsollkrigen, og ffxvi selger maskiner

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (43 minutter siden):

Ah faen, trodde jeg var i Xbox Series X tråden, ikke meningen å spre kvalme her.

Foretrekker UI'et til Xbox ja, men det er jo en helt indivuell sak, så sånn sett hører ikke meningen om Xbox UI'et hjemme i den tråden.

G skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvordan UI'et til Xbox One kan være særlig mye bedre. Mulig man blir vant med ting, men jeg synes at Xbox er bittelitt rotete, men det er man jo vant med i fra Microsoft Windows også. Xbox Series UI'et får vel lanseres først og det der..

Jeg har spilt 90% Xbox one, og 10% PS4, men jeg synes egentlig at UI'et er ganske middels på begge to, og at de har en lang vei å gå. Mye som kan forbedres i mine øyne, så jeg blir skuffet om det ikke blir noen hakk bedre på XSX.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Jakobk skrev (3 minutter siden):

Jeg har spilt 90% Xbox one, og 10% PS4, men jeg synes egentlig at UI'et er ganske middels på begge to, og at de har en lang vei å gå. Mye som kan forbedres i mine øyne, så jeg blir skuffet om det ikke blir noen hakk bedre på XSX.

For meg blir nok fordelingen omtrent 50/50 , startet generasjonen på Xbone og kjøpte PS4 etterhvert pga. et langt mer fristende spillbibliotek. Brukte riktignok Xbone lenge til "mediasenter" selv om jeg ikke spilte på den, ene og alene for at den var langt mer velegnet for det enn PS4.

Syns PS sitt UI er veldig knotetet, menyer i menyer, lite konfigurbart, som igjen tilføyer mye unødvendig trykking og unødvendig rot. Skal ikke dømme det nye sønder og sammen før jeg har prøvd det, men ble ikke akkurat imponert over endringene.

Blir uansett PS5 denne generasjonen, PCen min gjør Xbox veldig redunant, spesielt etter jeg kjøpte Nvidia Shield (streaming av Xbox spill fra PCen om jeg vil sitte på sofaen + et fantastisk mediasenter).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
barezell skrev (3 minutter siden):

Kjøpte xbox one først, Import modellen. Fikk ps4 en liten stund etterpå. Brukte xboxen mest noen år, før det egentlig bare ble PC og eksklusiver på ps4.

Stemmer, det var mye import (fra Tyskland?) på Xbox i starten, mener å huske at min også var det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...