Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (33 minutter siden):

Men kva med teksturer?

De lastes nok like lynkjapt som objekter. Men er likevel en begrenset mengde 4K-teksturer som kan brukes samtidig. Kommer helt an på tilgjengelig GPU VRAM.

Den lynkjappe disken til PS5 har et nyttig område og det er å laste et helt område på sekundet. Ta for eksempel et dungeon i et RPG. Tidligere var det lastetid eller svart fading som varte 3-5 sekunder eller mer. Dette er for å renske minne for assets utenfor, laste ny level og til slutt nye assets og teksturer. Med PS5 sin disk vil dette muligens lastes kjappere uten å se noen form for lastesekvenser. Det samme gjelder fast travel. Hvis de gjør det riktig så kan man lage gigantiske og sømløse verdener uten noen for for lastesekvenser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Pallehysa said:

Presterte identisk, men Xbox presterer bedre med VRR, som PS5 ikkje har fått endå. Som eg forstår kjem etterkvart.

Ellers er det ein stråmann fra deg. Eg har ikkje sagt at PS5 har bedre fps i Borderlands. Eg skreiv at PS5 viser muskler, meir spesifikt at den holder følge med det Xbots hylte og grein om før release, var 20%+ kraftigere konsoll. Har den vist seg å være det? Nei. PS5 holder følge, og viser seg å være bedre i fleire moduser enn Xbox. Det kan selvfølgelig være mange grunner for dette. Men det som er sikkert, er at "verdens kraftigste konsoll", "12Tflop" og "15-20% kraftigere konsoll" argumentet, ikkje manifesterer seg i virkeligheita.

Nei, ikke hvis man allerede har trukket konklusjonen etter 3-4 spill ved lansering, noen av dem så fulle av bugs at både PS5 og Xbox’er krasjer. Tror man må smøre seg med litt med tålmodighet før man trekker en konklusjon om hvilken som yter best. 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Men kva med teksturer? 

Det må forsatt rendres og selvom PS5 skulle kunne håndtere mer unikt teksturing f.eks pga raskere I/O hastighet tror jeg ikke det vil komme frem i et 3P spill. Kanskje vil vi se noen forskjeller i LOD håndteringen i 3P spill i favør til PS5 om en del år når I/O hastigheten blir presset.

 

Sitat

Ellers er det ein stråmann fra deg. Eg har ikkje sagt at PS5 har bedre fps i Borderlands. Eg skreiv at PS5 viser muskler, meir spesifikt at den holder følge med det Xbots hylte og grein om før release, var 20%+ kraftigere konsoll. Har den vist seg å være det? Nei. PS5 holder følge, og viser seg å være bedre i fleire moduser enn Xbox. Det kan selvfølgelig være mange grunner for dette. Men det som er sikkert, er at "verdens kraftigste konsoll", "12Tflop" og "15-20% kraftigere konsoll" argumentet, ikkje manifesterer seg i virkeligheita.

Per idag ihvertfall, men shader arbeidsmengden har en tendes med å øke mest med tiden. Som jeg har nevnt tidligere har PS5 nesten 20% mer fillrate og geometri ytelse som kan ha mer å si for "last-gen" spill. Jeg har også lest spekulasjoner i at den atypiske shader konfigrasjonen til XBSX GPU'en ikke er så effektivt for spill, men har mer for seg i MS Azure servere der denne SoC'en også skal brukes. Tiden vil vise.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (14 timer siden):

Også PSP 5G da. Det hadde vært noe.

Hadde faktisk takket ja til en Playstation portable som kun var en skjerm.

En som ikke kunne spille egne spill, og som ikke hadde noe annet enn en på knapp.

Så kunne man koblet til en dualsense kontroller og spilt alle spill gjennom remote play.

Hadde ikke trengt høyttalere heller, da det er 3,5mm ut på kontrolleren.

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (14 timer siden):

https://www.t3.com/news/ps5-pro-with-two-graphics-cards-is-the-death-blow-xbox-series-x-didnt-prepare-for

Blir et halvskifte denne generasjonen også tydeligvis.
Bare å forbrede lommebøkene.

Også PSP 5G da. Det hadde vært noe.

Har litt liten tro på x2 gpu. Er vel bedre med en kraftigere singel gpu enn x2 som man ikke får utnyttet fult ut?

Lenke til kommentar
MacBain skrev (På 3.12.2020 den 0.06):

Nei, ikke hvis man allerede har trukket konklusjonen etter 3-4 spill ved lansering, noen av dem så fulle av bugs at både PS5 og Xbox’er krasjer. Tror man må smøre seg med litt med tålmodighet før man trekker en konklusjon om hvilken som yter best. 

Endå eit spel der tilsynelatende PS5 yter bedre enn SX. Kortid kan ein begynne å kalle det ein trend? Og då snakka eg ikkje spesifikt om kass konsoll som er kraftigst. Men ein trend der PS5 holder fint følge med SX.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pallehysa said:

Endå eit spel der tilsynelatende PS5 yter bedre enn SX. Kortid kan ein begynne å kalle det ein trend? Og då snakka eg ikkje spesifikt om kass konsoll som er kraftigst. Men ein trend der PS5 holder fint følge med SX.

Vi kan godt si at dette er en trend om det gjør ditt valg av PS5 enda bedre. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Pallehysa said:

Endå eit spel der tilsynelatende PS5 yter bedre enn SX. Kortid kan ein begynne å kalle det ein trend? Og då snakka eg ikkje spesifikt om kass konsoll som er kraftigst. Men ein trend der PS5 holder fint følge med SX.

Er ikke noe som kommer til å endre seg i løpet av en måned eller to. De spillene som blir gitt ut nå har jo vært i utvikling i god stund.
Hvor langt etterslepet blir tror jeg ingen vet, men det vil være status quo en stund framover uten at det behøver overdramatiseres.
Vi vet jo årsaken og dette vil bli bedre med tiden. Er ikke noe mysterium.
Mye av spillene til begge konsollene er jo også for øvrig så fulle av bugs at de ikke burde vært utgitt i utgangspunktet 😄.
Er vel kun Demon's Souls og Astro's Playroom som er sikre spill, hvis du ikke ønsker å ødelegge konsollen, selvsagt satt veldig på spissen, men fortsatt ett problem.
Selv har jeg opplevd 2 systemkrasjer mens jeg spiller Spiderman, men tar sjansen på at det går greit 🙂 . På Xbox har jeg opplevd mye krasj med Call Of Duty, men så hadde jeg kjøpt Xbox One X versjonen ved en feil (vet denne krasjer mer), noe som jeg skylder på Activision p.g.a håpløst uoversiktlig system ved kjøp. Fikk heldigvis refundert de pengene, og kommer ikke til å kjøpe Call Of Duty på nytt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Pallehysa said:

Endå eit spel der tilsynelatende PS5 yter bedre enn SX. Kortid kan ein begynne å kalle det ein trend? Og då snakka eg ikkje spesifikt om kass konsoll som er kraftigst. Men ein trend der PS5 holder fint følge med SX.

Må bare kommentere etter jeg hadde sett videoen. DF sier jo at spillene er identiske bortsett fra ett par ganger når den går ned fra 60fps til 59fps i ett sekund samt 4fps drop ved bruk av en kameravinkel ingen bruker. Hvis dette er trenden må jeg korrigere min forrige post og si at Microsoft allerede er på god vei til å rette opp "feilene" og at det kanskje ikke vil ta så lang tid før de passerer PS5 med 1fps 😄.

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (På 3.12.2020 den 3.53):

https://www.t3.com/news/ps5-pro-with-two-graphics-cards-is-the-death-blow-xbox-series-x-didnt-prepare-for

Blir et halvskifte denne generasjonen også tydeligvis.
Bare å forbrede lommebøkene.

Også PSP 5G da. Det hadde vært noe.

Ja tippa tidlig vi ville se en Ps5 pro takk gudene jeg ikke kjøpte den første .... lag den sort Sony ikke marsmellow hvit!!!! 
Og ny design takk 😄 en mere normal 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 timer siden):

Endå eit spel der tilsynelatende PS5 yter bedre enn SX. Kortid kan ein begynne å kalle det ein trend? Og då snakka eg ikkje spesifikt om kass konsoll som er kraftigst. Men ein trend der PS5 holder fint følge med SX.

Sony kjørte ut spille dev kit lenge før ms 2 år før ,så endel spill som er Ps5 porter overkom  Watch dogs og  Siste creed kjører mer eller mindre Ps5 bygt spill. Blir nok bedre er early days.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (13 minutter siden):

Må bare kommentere etter jeg hadde sett videoen. DF sier jo at spillene er identiske bortsett fra ett par ganger når den går ned fra 60fps til 59fps i ett sekund samt 4fps drop ved bruk av en kameravinkel ingen bruker. Hvis dette er trenden må jeg korrigere min forrige post og si at Microsoft allerede er på god vei til å rette opp "feilene" og at det kanskje ikke vil ta så lang tid før de passerer PS5 med 1fps 😄.

Rar påstand. Så samtlige devs til no, har fucka opp SX landseringen? Kva feil snakker du om? Og trenden eg snakker om er at PS5 holder fint følge med SX. Ueinig?

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pallehysa said:

Rar påstand. Så samtlige devs til no, har fucka opp SX landseringen? Kva feil snakker du om? Og trenden eg snakker om er at PS5 holder fint følge med SX. Ueinig?

De har ikke hatt dev kit etc. like lenge som PS5 samt overgangen til de nye verktøyene har vært mere omfattende en overgangen for PS utviklerene var. Dette er info både Microsoft og utviklere selv gått ut med. Ergo, spillene som kommer til Xbox pr. idag er lite optimalisert sammenlignet med PS5. Sånn er det bare, men dette vil endre seg. Er ikke uening at disse cross-platform spillene er store sett ganske like, med Sony marginalt bedre.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (4 timer siden):

De har ikke hatt dev kit etc. like lenge som PS5 samt overgangen til de nye verktøyene har vært mere omfattende en overgangen for PS utviklerene var. Dette er info både Microsoft og utviklere selv gått ut med. Ergo, spillene som kommer til Xbox pr. idag er lite optimalisert sammenlignet med PS5. Sånn er det bare, men dette vil endre seg. Er ikke uening at disse cross-platform spillene er store sett ganske like, med Sony marginalt bedre.

So du forventer patch til dagens spel, som fikser på problemene du påstår spelet har i henhold til SX?

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Pallehysa said:

So du forventer patch til dagens spel, som fikser på problemene du påstår spelet har i henhold til SX?

Hvis det er konkrete ting som lar seg patche så. Jeg er ikke noen spillutvikler så vet ikke hvor enkelt ting lar seg endre på i ettertid. Nå vet jeg ikke om marginalt lavere fps i visse settinger defineres som problemer de vil bruke tid på, uansett framtiden vil vise. 

Endret av MacBain
Lenke til kommentar
MacBain skrev (14 minutter siden):

Hvis det er konkrete ting som lar seg patche så. Jeg er ikke noen spillutvikler så vet ikke hvor enkelt ting lar seg endre på i ettertid. Nå vet jeg ikke om marginalt lavere fps i visse settinger defineres som problemer de vil bruke tid på, uansett framtiden vil vise. 

Men du er klar over at 3rd party,cross platform spel ikkje blir utviklet på ein dev kit? Dev kits er kun ein mal, slik at utvikler skal få ein ca oversikt over hardwaren. Ofte er dev kitsa ein sammensatt pc, og ikkje nødvendigvis er lik det endelige produktet. 

Og har du bevis på at Sony har sendt ut dev kits før Microsoft? Eller baserer du det heile på rykter? Ellers er det du som kaller det problemer. Eller feil. Ikkje eg. Men har du vist at det er feil?

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
On 11/29/2020 at 7:44 PM, Iki said:

Ja, det gjør det fortsatt på alle 3 konsollene.

Men for å få samme ytelse i spillet, nesten konstant 60 fps, måtte de ha lavere oppløsning på series X, noe som er veldig spesielt / merkelig.

 

Dette er mer spesielt, da det ikke ser ut til at de skulle ha noen problemer med dette ifølge testene fra digital foundry.

Er ikke så merkelig at open World spill vil kjøre bedre på ps5 med io og ssd hastigheten sammensatt, her ligger ps5 foran uten å trenge de 20% «raw power» som Xbox har.

Dette vil bli noe man vil se i alle open World spill, men series x kan dra fordel på mindre områder. 
 

Det er 2 forskjellige arkitekturer hvor en vil være bedre på noe men AC Valhalla som open World vil selvfølgelig kjøre bedre på ps5. 
 

Har sjelden tearing selv på ps5, av og til i cutscenes men det ble bedre etter forrige firmware update så jeg fikk satt på freesync på tv. Så er det også forskjell fra tv og monitor også.

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (1 minutt siden):

Er ikke så merkelig at open World spill vil kjøre bedre på ps5 med io og ssd hastigheten sammensatt, her ligger ps5 foran uten å trenge de 20% «raw power» som Xbox har.

Dette vil bli noe man vil se i alle open World spill, men series x kan dra fordel på mindre områder. 

Er det eg og var inne på. Men som nåken tidligere forklarte er det ikkje nødvendigvis dette som er årsaken til det vi ser. Samtidig er det jo nærliggende å tro at i/o og SSD hastigheiten til PS5 ikkje vil framkomme på 3rd part spel, då utviklere må spesifikt velge å dra full nytte av dette i utviklingen av spelet. 3rd party spel som Valhalla er jo ikkje utviklet på PS5.

Ellers ser ein jo at PS5 ytelsen er vel så god som SX, på spel som ikkje er å anse som åpen verden spel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...