Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132
On 1/31/2021 at 11:41 PM, Tor Rasmussen said:

Sitter med nøyaktig samme 4 punkter jeg savner hos PS5.
Jeg ble faktisk overrasket da det gikk opp for meg at den ikke støttet Atmos. (Det gjør Xbox.)
Diskdrevet lager et fullstendig lurveleven, selv om det eneste den skal gjøre er å verifisere at jeg har spillet. (Xbox Series X er nærmest lydløst, og spinner bare så smått opp akkurat i starten for å verifisere platen.)
Dolby Vision henger muligvis sammen med mangel på Atmos. At det er lisenser som stopper støtten.
Kontrolleren suger ut strømmen. Mang en gang ender jeg opp med å spille kablet fordi jeg må lade mens jeg spiller.
(Vet mange sier de setter kontrolleren på lading hver dag, men det burde det da ikke være nødvendig. Jeg spiller ikke så mange timer heller. Til sammenligning holdt ett sett batterier i Xbox Series X 40 timer før jeg måtte skifte. DualSense tror jeg holder kanskje 5-ish timer.)

Jepp, har mistet tellingen hvor mange ganger jeg har sittet helt på kanten av sofaen bøyd fremover for å spille med kabel koblet til når batteriet er tomt. Helst skjer det langt utpå kvelden også, etter at jeg er godt inne i ett spill. Eller når jeg sniker med rundt for å finne "clickers" i The Last of Us, og alt jeg hører er disk-drevet..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

På meg virker det som Sony har vært så sugen etter å ha en edge på Microsoft at de har tynet konsollen sin litt for hardt og at de derfor endte opp med liquid metal i kjøleløsningen, som jeg ikke tror de planla i utgangspunktet, men som ble en nødvendighet på slutten for å få thermals til å gå opp. Med flere CU har Microsoft løst det på en mer temperaturvennlig/langtidsholdbar måte mot noe høyere kostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ray001 skrev (18 minutter siden):

Noen som har siste PS5 og XSX, eller testet begge?

Og spiller CoD? Hva mener dere? Forskjeller?

Har begge deler og forskjellen er STOR på Warzone. Series X kjører i ekte 4K i 120Hz, mens PS5 kjører i 2880x1620 i 60 hz. Spilles på en LG Oled. Det er helt latterlig at de ikke har oppdatert til en PS5 versjon. Om du spiller dette på series X først vil jeg si det er umulig å gå over til PS5.

På Cold War blir det noe annet da det er oppdatert til next gen på begge konsoller og begge kjører 4K 120hz.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 20.2.2021 den 5.18):

På meg virker det som Sony har vært så sugen etter å ha en edge på Microsoft at de har tynet konsollen sin litt for hardt og at de derfor endte opp med liquid metal i kjøleløsningen, som jeg ikke tror de planla i utgangspunktet, men som ble en nødvendighet på slutten for å få thermals til å gå opp. Med flere CU har Microsoft løst det på en mer temperaturvennlig/langtidsholdbar måte mot noe høyere kostnad.

Tja...

Series X ser ut til å være designet for å nå veldig teoretiske tall, uten å egentlig ta hensyn til hva SoC-en er i stand til å yte, hva disse teoretiske tallene faktisk betyr, og hvordan designet må bli. En fullstendig låst klokkefrekvens på CPU og GPU fører bare til varierende støynivå og strømforbruk: i spill som har lavt strømforbruk kunne ytelsen vært høyere om GPU-en eller CPU-en kunne boostet høyere, mens i spill som har høyt strømforbruk vil støyen være høyere enn nødvendig. SSD-løsningen er helt bak mål, de har valgt en helt vanlig M.2 SSD, men likevel koster 1TB hele 3000 kr (dobbelt så mye som en bedre NVMe-SSD i dag).

PS5 ser til sammenligning ut til å være designet for å hente ut mest mulig ytelse, men ut fra begrensninger når det kommer til kostnad, bakoverkompatibilitet, og utseende. Riktignok er det ikke mulig å montere en ekstra SSD i den enda, men når det blir mulig kan du kjøpe en "vanlig" NVMe SSD til fornuftig pris og kapasitet. Flytende metall er nok brukt for å maksimere kjølingen, samtidig som det vil holde bedre over tid enn termisk pasta, alternativet hadde vært en form for varmepute.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, N o r e n g said:

Tja...

Series X ser ut til å være designet for å nå veldig teoretiske tall, uten å egentlig ta hensyn til hva SoC-en er i stand til å yte, hva disse teoretiske tallene faktisk betyr, og hvordan designet må bli. En fullstendig låst klokkefrekvens på CPU og GPU fører bare til varierende støynivå og strømforbruk: i spill som har lavt strømforbruk kunne ytelsen vært høyere om GPU-en eller CPU-en kunne boostet høyere, mens i spill som har høyt strømforbruk vil støyen være høyere enn nødvendig. SSD-løsningen er helt bak mål, de har valgt en helt vanlig M.2 SSD, men likevel koster 1TB hele 3000 kr (dobbelt så mye som en bedre NVMe-SSD i dag).

PS5 ser til sammenligning ut til å være designet for å hente ut mest mulig ytelse, men ut fra begrensninger når det kommer til kostnad, bakoverkompatibilitet, og utseende. Riktignok er det ikke mulig å montere en ekstra SSD i den enda, men når det blir mulig kan du kjøpe en "vanlig" NVMe SSD til fornuftig pris og kapasitet. Flytende metall er nok brukt for å maksimere kjølingen, samtidig som det vil holde bedre over tid enn termisk pasta, alternativet hadde vært en form for varmepute.

Med mindre Sony har gjort noe så vil liquid metal kjøle dårligere over tid, slik at PS5 må til service for å holde på kjøle-egenskapene. De har nok vært rimelig tvunget der. At MS overpriser SSD er ikke noe overraskelse, men de har klart seg bedre ytelsesmessig på SSD enn jeg trodde.

Begge konsollene har garantert pros and cons, men foreløpig holder jeg en knapp på MS. Er det noen som har laget en fair sammenligning av HW ? Har ikke kommet over noe selv, enn så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Med mindre Sony har gjort noe så vil liquid metal kjøle dårligere over tid, slik at PS5 må til service for å holde på kjøle-egenskapene. De har nok vært rimelig tvunget der. At MS overpriser SSD er ikke noe overraskelse, men de har klart seg bedre ytelsesmessig på SSD enn jeg trodde.

Begge konsollene har garantert pros and cons, men foreløpig holder jeg en knapp på MS. Er det noen som har laget en fair sammenligning av HW ? Har ikke kommet over noe selv, enn så lenge.

Det er en myte at flytende metall må byttes ut, så lenge det er tilstrekkelig mengde vil ikke være noe problem at noe av det binder seg til kobberet.

PS5 burde ha en fordel når det er mye geometri i bruk pga klokkefrekvens, mens XSX er stort raskere til det meste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/24/2021 at 8:56 PM, N o r e n g said:

Det er en myte at flytende metall må byttes ut, så lenge det er tilstrekkelig mengde vil ikke være noe problem at noe av det binder seg til kobberet.

LM reagerer med / "spiser" kobber også, men det går mye saktere enn aluminium som direkte frarådes. Legger en på feil varer det vel rundt 3 mnd worst case, og rundt ca 2 år om en gjør det bra. Jeg vet som sagt ikke om Sony har gjort noe spesielt for å forlenge denne virketiden. Om det ikke er gjort noe spesielt for at deres løsning skal være mer holdbar over tid så vil nok folk oppleve at kjølingen blir generelt raskere dårlig enn før da de brukte mer vanlige industrielle løsninger slik som på tidligere modeller. For alt jeg vet har de tilsatt et eller annet i LM-stoffet sitt og/eller kobberet for å oppnå dette. Garantien i Norge er veldig god for forbrukere, men de tåler det økonomisk om en ser bort fra oss. Uansett er det ønskelig med goodwill fra kundene, så tipper Sony går bort fra LM i en kommende iterasjon av maskinen. De har jo for vane å redusere strømforbruk / formfaktor over tid.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk skaffa meg ps5 2 uker siden etter å ha hatt series X siden november release. Som flere her ble jeg utsatt for komplett idiotiet. Har vært på ps4 siden 2014 og må si meg svært skuffet av ps5. Dualsense er "sjokkerende" dårlig sammenlignet med elite 2 kontroller særlig for shootere. Fatalt dårlig system med hva som et ps5 versjon og ps4 versjon av bakoverkompatible spill, hvilke saves som virker hvor. 

Ta no mans sky. Jeg ville fortsette min 200 timers save. Da måtte jeg laste ned ps4 versjonen på ps5. Så laste opp ps4 save til å konverteres til ps5. Deretter slette ps4 versjonen. Så laste ned ps5, for så å laste ned save game. Og plottwist: kan ikke spille PSVR versjonen på ps5. Da må jeg ha ps4 versjonen installert, fordi psvr er kun bakoverkompatibel. Dvs save games for ps4. Så progress fra ps5 versjonen saves ikke til ps4/VR.

På series X virker bare alt. Save games lastes automatisk opp. Riktig versjon av spillet legges inn.

Fikk en med såkalte nidec viften så ps5en bråker. Xbox er helt stille, hele tiden. Diskdrev på ps5 høres utrolig høy ut. Det finns ikke VRR på ps5 (ryktes at det bare kommer med hdmi 2.1. Så RIP oss med 2.0). Xbox har VRR. det er og krise at ps5 ikke har 1440p støtte for spill som destiny 2 kjører 120fps (ikke stabilt) i1080p på ps5 uten VRR. Og 1440p 120fps MED VRR på series X. Series X føles som en mer velbygd maskin, og ps5 føles som en overhypet lavprisversjon. Så var det UIen. Ja, den kjøres i 4k på ps5 og har finere farger. Men den er så upraktisk i forhold til microsoft sin simplistiske variant som faktisk gjør det du ber den om og lett finner det man leter etter (bare prøv å starte voice chat eller send melding på ps5....)

Men, exclusives er bedre på ps5 så må vel ha begge da...

Endret av BakaBerg
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
5 hours ago, BakaBerg said:

Fikk skaffa meg ps5 2 uker siden etter å ha hatt series X siden november release. Som flere her ble jeg utsatt for komplett idiotiet. Har vært på ps4 siden 2014 og må si meg svært skuffet av ps5. Dualsense er "sjokkerende" dårlig sammenlignet med elite 2 kontroller særlig for shootere. Fatalt dårlig system med hva som et ps5 versjon og ps4 versjon av bakoverkompatible spill, hvilke saves som virker hvor. 

Ta no mans sky. Jeg ville fortsette min 200 timers save. Da måtte jeg laste ned ps4 versjonen på ps5. Så laste opp ps4 save til å konverteres til ps5. Deretter slette ps4 versjonen. Så laste ned ps5, for så å laste ned save game. Og plottwist: kan ikke spille PSVR versjonen på ps5. Da må jeg ha ps4 versjonen installert, fordi psvr er kun bakoverkompatibel. Dvs save games for ps4. Så progress fra ps5 versjonen saves ikke til ps4/VR.

På series X virker bare alt. Save games lastes automatisk opp. Riktig versjon av spillet legges inn.

Fikk en med såkalte nidec viften så ps5en bråker. Xbox er helt stille, hele tiden. Diskdrev på ps5 høres utrolig høy ut. Det finns ikke VRR på ps5 (ryktes at det bare kommer med hdmi 2.1. Så RIP oss med 2.0). Xbox har VRR. det er og krise at ps5 ikke har 1440p støtte for spill som destiny 2 kjører 120fps (ikke stabilt) i1080p på ps5 uten VRR. Og 1440p 120fps MED VRR på series X. Series X føles som en mer velbygd maskin, og ps5 føles som en overhypet lavprisversjon. Så var det UIen. Ja, den kjøres i 4k på ps5 og har finere farger. Men den er så upraktisk i forhold til microsoft sin simplistiske variant som faktisk gjør det du ber den om og lett finner det man leter etter (bare prøv å starte voice chat eller send melding på ps5....)

Men, exclusives er bedre på ps5 så må vel ha begge da...

Ta med manglende støtte for Dolby Atmos og Dolby Vision også (som forøvrig er en så vesentlig mangel at det er merkelig det ikke har blitt mer bråk rundt det). Selv skal jeg ha en Xbox Series X når de endelig blir tilgjengelig, og bruke PS5-en til eksklusiver når den tid kommer.. nå støver den bare ned.

Selv om jeg må innrømme at jeg likte kontrolleren svært godt (bortsett fra det adaptive trigger tullet som ikke er noe annet enn en gimmick og jeg hadde klart meg fint uten).

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
aidskake skrev (12 minutter siden):

Ta med manglende støtte for Dolby Atmos og Dolby Vision også (som forøvrig er en så vesentlig mangel at det er merkelig det ikke har blitt mer bråk rundt det)

Angåene atmos så er jo planen til Sony å lansere sin egen versjon, da til spill først og fremst. Per nå er det kun utviklet til headset, men de har planer om å bringe det videre til høyttalere, lydplanker og surround-system etterhvert.

Er jo litt kjipt å ikke få DV og DA til film, men nå synes jeg verken Xbox eller PS5 holder til multimedia-bruk uansett da, så jeg klager ikke så mye, men for de som bruker den til Blu-ray-spiller må det være kjipt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
17 minutes ago, Nimrad said:

Angåene atmos så er jo planen til Sony å lansere sin egen versjon, da til spill først og fremst. Men ja, er jo litt kjipt å ikke få DV og DA til film. Nå synes jeg verken Xbox eller PS5 holder til multimedia-bruk uansett da, så jeg klager ikke så mye, men for de som bruker den til Blu-ray-spiller må det være kjipt.

Du tenker på Tempest, som krever at du bruker headsett? Det er jo ikke det samme. Atmos som enhver lydplanke og anlegg i ethvert hjem i verden støtter derimot, det er det tilnærmet umulig å forstå for meg at mangler. Og det har ingenting med film å gjøre, jeg er minst like interessert i høyde-kanalene på spill. Hvorfor lage noe eget som det ikke finnes støtte for, når man bare kan implementere standarden absolutt alle har rett i stua? Jeg fatter det ikke (eller det vil si, jeg fatter det jo egentlig, det er jo antakeligvis bare Sony som er for gniten til å betale lisens, som nok også er grunnen til at DV mangler).

Hva gjelder Dolby Vision så er ikke dette forbeholdt film. DV er overlegent HDR10, og spill vil jeg anta kunne utnytte dette mye bedre enn film, da det potensielt er mye større variasjon i scener på spill enn film.

Selv ikke den mest hardbarka fanboy kan klare å forsvare slike mangler. Misforstå meg rett, jeg er ikke direkte misfornøyd med konsollen, men disse tingene har fått meg til å gå over Til Series X når den blir tilgjengelig. De skryter av "next-gen" men klarer ikke engang inkludere grunnleggende current-gen teknologi der det betyr noe?

Og da har jeg unnlatt å nevne nedgradert chroma-subsampling på 120Hz modus og dertil dårligere bildekvalitet, rett og slett fordi jeg ikke har trua på at noen av konsollene er kraftige nok til å kjøre annet enn enkle side-scrollers i så høy FPS, så den modusen er ikke så viktig tenker jeg.

Edit: Jeg bruker selvfølgelig ikke PS5-en, eller noen annen konsoll for den saks skyld, til film..

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
5 hours ago, BakaBerg said:

Fikk skaffa meg ps5 2 uker siden etter å ha hatt series X siden november release. Som flere her ble jeg utsatt for komplett idiotiet. Har vært på ps4 siden 2014 og må si meg svært skuffet av ps5. Dualsense er "sjokkerende" dårlig sammenlignet med elite 2 kontroller særlig for shootere. Fatalt dårlig system med hva som et ps5 versjon og ps4 versjon av bakoverkompatible spill, hvilke saves som virker hvor. 

Ta no mans sky. Jeg ville fortsette min 200 timers save. Da måtte jeg laste ned ps4 versjonen på ps5. Så laste opp ps4 save til å konverteres til ps5. Deretter slette ps4 versjonen. Så laste ned ps5, for så å laste ned save game. Og plottwist: kan ikke spille PSVR versjonen på ps5. Da må jeg ha ps4 versjonen installert, fordi psvr er kun bakoverkompatibel. Dvs save games for ps4. Så progress fra ps5 versjonen saves ikke til ps4/VR.

På series X virker bare alt. Save games lastes automatisk opp. Riktig versjon av spillet legges inn.

Fikk en med såkalte nidec viften så ps5en bråker. Xbox er helt stille, hele tiden. Diskdrev på ps5 høres utrolig høy ut. Det finns ikke VRR på ps5 (ryktes at det bare kommer med hdmi 2.1. Så RIP oss med 2.0). Xbox har VRR. det er og krise at ps5 ikke har 1440p støtte for spill som destiny 2 kjører 120fps (ikke stabilt) i1080p på ps5 uten VRR. Og 1440p 120fps MED VRR på series X. Series X føles som en mer velbygd maskin, og ps5 føles som en overhypet lavprisversjon. Så var det UIen. Ja, den kjøres i 4k på ps5 og har finere farger. Men den er så upraktisk i forhold til microsoft sin simplistiske variant som faktisk gjør det du ber den om og lett finner det man leter etter (bare prøv å starte voice chat eller send melding på ps5....)

Men, exclusives er bedre på ps5 så må vel ha begge da...

Ditto, må si ps5 føles langt mindre polished og som en maskin hvor hjørner er kuttet både på pris og for å ikke lansere langt etter Microsoft. Prisene på spill også horrible, spesielt digitalt så xbox fremstår som en langt bedre verdi med gamepass. 

Endret av Z_E0
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
17 minutes ago, Z_E0 said:

Ditto, må si ps5 føles langt mindre polished og som en maskin hvor hjørner er kuttet både på pris og for å ikke lansere langt etter Microsoft. Prisene på spill også horrible, spesielt digitalt så xbox fremstår som en langt bedre verdi med gamepass. 

Ja, hva er greia med prisene online? Mulig dette bare var et enkelt tilfelle, men jeg skulle kjøpe "The Last of Us Part 2" digitalt for å unngå den irriterende spinnende platen som lager lyd, men når det kosta 800(!)kr på konsollen vs. 400kr fysisk i butikk var jo det valget enkelt..

Lenke til kommentar
7 minutes ago, aidskake said:

Ja, hva er greia med prisene online? Mulig dette bare var et enkelt tilfelle, men jeg skulle kjøpe "The Last of Us Part 2" digitalt for å unngå den irriterende spinnende platen som lager lyd, men når det kosta 800(!)kr på konsollen vs. 400kr fysisk i butikk var jo det valget enkelt..

Avskrekkende opplevelse å åpne PS sjappa iallefall 😝

Lenke til kommentar
aidskake skrev (1 time siden):

Du tenker på Tempest, som krever at du bruker headsett? Det er jo ikke det samme. Atmos som enhver lydplanke og anlegg i ethvert hjem i verden støtter derimot, det er det tilnærmet umulig å forstå for meg at mangler. Og det har ingenting med film å gjøre, jeg er minst like interessert i høyde-kanalene på spill. Hvorfor lage noe eget som det ikke finnes støtte for, når man bare kan implementere standarden absolutt alle har rett i stua? Jeg fatter det ikke (eller det vil si, jeg fatter det jo egentlig, det er jo antakeligvis bare Sony som er for gniten til å betale lisens, som nok også er grunnen til at DV mangler).

Som jeg skrev, i dag eksisterer Tempest kun på headset, men det skal komme til andre høyttalere etterhvert. Grunnen til at jeg nevnte film er at filmer aldri vil bli laget til Tempest Audio, siden standarden der er Atmos. Det er langt fra absolutt alle som har Atmos i stua, og Sony ville lage sin egen 3D-lyd som funka på andre typer høyttalere også.

aidskake skrev (1 time siden):

Hva gjelder Dolby Vision så er ikke dette forbeholdt film. DV er overlegent HDR10, og spill vil jeg anta kunne utnytte dette mye bedre enn film, da det potensielt er mye større variasjon i scener på spill enn film.

Litt overdrevent. Den eneste praktiske forskjellen på de to er dynamisk tone mapping og metadata. Mulig det blir bedre i fremtiden, men de testvideoene jeg har sett klarer jeg knapt se forskjellen. Jeg tenker dog også at det kan bli veldig bra på spill, men det krever svært mye av utviklerne sånn jeg har forstått det, så jeg har ikke veldig tro på at det blir så big deal.

aidskake skrev (1 time siden):

Selv ikke den mest hardbarka fanboy kan klare å forsvare slike mangler.

Jeg er helt uenig. Jeg er langt fra noen fanboy og skulle gjerne ønsket å ha Atmos og DV på PS5, men det er fordi jeg har relativt dyrt og bra utstyr hjemme til å bruke det. Selv om jeg gjerne skulle hatt både Atmos og DV så er det langt fra noe stort savn. DV-standarden er oppskrytt på dagens TV-er og Atmos i lydplanker er uansett så og si bare en gimmick. For de med ordentlig Atmos hjemme så blir det fort en viktig mangel, men resten vil knapt merke forskjell. Jeg syns det er kjipere at ikke headset-teknologien er mer avansert enn den er ift 3D-lyd. Den burde hatt en form for head-tracking skulle de virkelig gjort noe nytt.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
3 minutes ago, Nimrad said:

Som jeg skrev, i dag eksisterer Tempest kun på headset, men det skal komme til andre høyttalere etterhvert. Grunnen til at jeg nevnte film er at filmer aldri vil bli laget til Tempest Audio, siden standarden der er Atmos. Det er langt fra absolutt alle som har Atmos i stua, og Sony ville lage sin egen 3D-lyd som funka på andre typer høyttalere også.

Hadde de laget sitt eget format i tillegg skulle jeg ikke sagt noe, men det gjorde de altså ikke. De har pr idag ikke støtte for noen moderne lydformater, annet enn en lovnad om noe fancy i fremtiden, som selvfølgelig ikke holder. De aller fleste, inkludert med selv, er så klart opptatt av å benytte utstyret jeg har tilgjengelig nå, og ikke om 5 år når vi uansett venter på PS6.. De fleste med et noenlunde oppdatert oppsett i stua har Atmos, enten det er lydplanke eller et større oppsett.

3 minutes ago, Nimrad said:

Litt overdrevent. Den eneste praktiske forskjellen på de to er dynamisk tone mapping og metadata. Mulig det blir bedre i fremtiden, men de testvideoene jeg har sett klarer jeg knapt se forskjellen. Jeg tenker dog også at det kan bli veldig bra på spill, men det krever svært mye av utviklerne sånn jeg har forstått det, så jeg har ikke veldig tro på at det blir så big deal.

Tja, egentlig ikke. Som du sier er den egentlig praktiske forskjellen (på dagens TV-er) dynamisk metadata, som er det som utgjør den virkelig merkbare forskjellen også, så det er jo my point exactly. Jeg har sett flere filmer i begge deler for moro skyld, og ser faktisk forskjell. Den store styrken er jo nettopp å kunne justere tone-mappinga etter det svært forskjellige og varierte scenene et spill kan by på, og dermed har jeg enda større tro på DV for spillmediet enn film. Selvfølgelig ikke noe "break it" feature, men det er allikevel irriterende og unødvendig å ikke inkludere det..

Når man lanserer en ny konsoll med stort fokus på "next-gen" og grafikk, så må det selvfølgelig også være lov å henge seg opp i detaljene på akkurat det når det faktisk mangler. Hadde Nintendo Switch manglet dette hadde såklart ingen hevet et øyenbryn..

Selv Linus har sitt å skulle ha sagt om denne..

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...