Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

barezell skrev (17 minutter siden):

 

Atelier, 800kr for et ps3 spill fra 2014? Kjempe verdi.

 

Atelier er ikke et enkelt spill, det er en samling av 4 større spill.

Tenk Uncharted collection eller crash bandicoot trilogien.

 

Likevel viser det at spillene på gamepass gir lavere verdi, skal du virkelig benekte dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg liker best med gamepass er at alle nye spill under MS paraplyen kommer direkte dit. Slipper da å kjøpe de på lanseringsdagen. Kan og streame spill til Andorid enheter, og Phil Spencer har sagt at han forventer at nye tv'er i 2021 vil komme med en xbox app installert på tv'en. Trenger da bare en BT kontroller og spillene kan da streames direkte på tv'en. 

For min del tar det for lang tid før de store titlene er tilgjengelig på PS now, men det er en smakssak. 

Lenke til kommentar

Lavere verdi i den forstand at det koster mer å kjøpe alt fra ps now løst? Den er jeg med på. Dette sier seg vel selv når det er mange fler titler og Sony er kjent for å overprise?

Men det betyr ikke at jeg som kunde får mer bruksverdi. Selv om hvilke titler man liker er subjektivt så må det jo gå ann å si at et flertall vil foretrekke A, AA og AAA titler fremfor 3 ganger så mange spill som er relativt ukjente og til ps3. 

Edit. Dette var hovedsaklig mot eksempelet om titler på A over.

Ps now har masse flotte A, AA og AAA generelt i tjenesten. Om man ser gjennom hele lista 😊

 

Endret av barezell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (25 minutter siden):

Atelier er ikke et enkelt spill, det er en samling av 4 større spill.

Tenk Uncharted collection eller crash bandicoot trilogien.

 

Likevel viser det at spillene på gamepass gir lavere verdi, skal du virkelig benekte dette?

Den økonomiske verdien av tjenesten sier ikke nødvendigvis noe om kvaliteten på innholdet. Kvantitet og kvalitet henger ikke alltid sammen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (41 minutter siden):

Likevel viser det at spillene på gamepass gir lavere verdi, skal du virkelig benekte dette?

Jeg skal benekte det.

Du må legge til utgiverdato på spillene, du kan heller ikke  bruke markedspris. Du må nedskrive spillene med en sum for vært år som er gått etter utgivelse. Et spill fra 2005 er ikke like relevant som et spill fra 2020, uansett om det koster like mye. 

Din regnemåte tar heller ingen hensyn til fremtidig verdi. Så hele regnemåten din blir høyst subjektiv, siden du mener at dag 1 utgivelse på game pass ikke er relevant. 

Jeg kan helt objektivt si at en tjeneste som leverer spill på dag 1 av release er bedre enn en der du ikke vet når spillet havner på tjenesten. Dette er en fordel som gjør at Gamepass nå har over 15 millioner abonnenter, mot 2,2 millioner på PS now. 

Husk at en verdi i mange tilfeller måles gjennom kvalitative egenskaper. Verdien ligger ikke i en samlet tallverdi, men i når du får tilgang, hva du får tilgang til, og hvor du har tilgang. Det handler om forutsigbarhet og tilgjengelighet.

 

Endret av Skeptisk23
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Jupp. Derfor finner eg det veldig merkelig å bruke dag 1 eksklusiver som argument, når dei ikkje er å finne.

 

Dette er definisjon av trolling.

Her er alle spillene som Xbox Game studios har publisert i 2020:

  • Ori and the will of the wisps
  • Bleeding edge
  • Gears Tactics
  • Minecraft Dungeons
  • Microsoft flight simulator
  • Battletoads
  • Tell me Why
  • Age of Empires 3 Def edition
  • (Wastleland 3 - ikke publisert av xbox game studios, men tar den med alikevell pga eierskap over utvikler),

Alt direkte på game pass.

Hvor mange av Sony sine spill fra 2020 er på PS now?

Hvor mange av Sony sine spill fra 2019 er på PS Now?

Hvor mange av Sony sine spill fra 2018 er på PS Now?

Svaret er ingen. 

Endret av Skeptisk23
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (22 minutter siden):

Du må legge til utgiverdato på spillene, du kan heller ikke  bruke markedspris. Du må nedskrive spillene med en sum for vært år som er gått etter utgivelse. Et spill fra 2005 er ikke like relevant som et spill fra 2020, uansett om det koster like mye.

Jeg bruker prisen spillene koster på Psn eller Microsoft store.

Om du mener man skal bruke prisen på eBay eller lignende så får du gjerne finne de prisene.

Husk at bevisbyrden her ligger på dem som påstår gamepass gir mer verdi.

firberblad skrev (31 minutter siden):

Den økonomiske verdien av tjenesten sier ikke nødvendigvis noe om kvaliteten på innholdet. Kvantitet og kvalitet henger ikke alltid sammen. 

Hvilket er grunnen til at jeg tok med kvaliteten på spillene i utregningen...

 

Skeptisk23 skrev (26 minutter siden):

Din regnemåte tar heller ingen hensyn til fremtidig verdi. Så hele regnemåten din blir høyst subjektiv, siden du mener at dag 1 utgivelse på game pass ikke er relevant. 

Finn gjerne en liste over hvilke spill som kommer til hver tjeneste de neste... 2? Årene.

Du påstår vel med dette at du vet nøyaktig hva som kommer, og da kan avgjøre at gamepass er verdt mer?

 

Skeptisk23 skrev (28 minutter siden):

Dette er en fordel som gjør at Gamepass nå har over 15 millioner abonnenter, mot 2,2 millioner på PS now. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Korrelasjon_medfører_kausalitet

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Til sammen får du altså spill til en verdi av 2.700,- på gamepass, som du betaler 1.500,- i året for.

På ps now får du spill til en verdi av 8.300,- hvor du da betaler 446,- per år.

 

Gamepass har tre spill på 8+ i karakter, fire på 7+, et på 6+.

Ps now har et på 8+, åtte på 7+ og sytten på 6+.

 

Gjennomsnittlig gir gamepass spill med et testresultat på 7 mens ps now gir et gjennomsnitt på 6, av 10 mulige.

1500 / 7 = 214 kroner per karakter.

446 / 6 = 74 kroner per karakter.

 

Nå er dette da bare spillene som starter på "A" men det viser jo at gamepass gir langt mindre for pengene i denne kategorien, så da lurer jeg på om noen er villige til å vise at gamepass faktisk gir mer for pengene om man tar med resten av spillene.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Korrelasjon_medfører_kausalitet

Så... Det du regner ut og bruker tid på viser oss egentlig ingenting. Eller, det viser oss jo hvor mange kroner per karakter det er på spill som begynner på A, men hvilken verdi har det?

Det er jo f.eks. ikke nødvendigvis fotballaget med høyeste markedverdi som vinner premier league hvert år og dermed blir det "beste" laget.

Men i motsetning til premier league har vi ikke her en måte å kåre en vinner på.

Det blir som unger som krangler om hvilken pappa som er sterkest.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bottekott skrev (Akkurat nå):

Så... Det du regner ut og bruker tid på viser oss egentlig ingenting. Eller, det viser oss jo hvor mange kroner per karakter det er på spill som begynner på A, men hvilken verdi har det?

Det er jo f.eks. ikke nødvendigvis fotballaget med høyeste markedverdi som vinner premier league hvert år og dermed blir det "beste" laget.

Men i motsetning til premier league har vi ikke her en måte å kåre en vinner på.

1. Jeg har allerede sagt at dette var for å vise MacBain hvordan han skulle regne ut verdien av tjenestene, da han selv påstår man må være objektiv.

2. Det er ikke snakk om hvilken tjeneste som er best for den enkelte, kun hvilken som objektivt gir mest for pengene. Da man som sagt ikke har lov til å komme med subjektive meninger.

3. Vi kan lett kåre en vinner, så fort en av dem som sitter med bevisbyrden påtar seg ansvaret med å bevise at gamepass gir mer for pengene, objektivt sett.

Lenke til kommentar
Iki skrev (7 minutter siden):

Jeg bruker prisen spillene koster på Psn eller Microsoft store.

Om du mener man skal bruke prisen på eBay eller lignende så får du gjerne finne de prisene.

Husk at bevisbyrden her ligger på dem som påstår gamepass gir mer verdi.

Nei.

Du må nedskrive verdien av spillene etter når de er utgitt. Ta utgangspunkt i pris ved release og nedskriv for eksempel 100 kr for hvert år etter utgivelse. De nyeste spillene skal ha høyest verdi, fordi det er de mest relevante til tjenesten. Gamle spill er i de aller fleste tilfeller stallfyll. Kanskje må GAAS spill behandles annerledes pga kontinuerlige oppdateringer? 

Bevisbyrden ligger også på deg, det er tross alt du som mener kun inneholde pr dags dato er det som er riktig å bruke for å avgjøre hvilken tjeneste som gir mest verdi, mens alle andre her i tråden mener at dag 1 release er avgjørende for verdien av tjenesten. Verdi er som sagt mer enn bare tall, det er også kvalitative egenskaper som må tas hensyn til. 

Iki skrev (12 minutter siden):

Finn gjerne en liste over hvilke spill som kommer til hver tjeneste de neste... 2? Årene.

Du påstår vel med dette at du vet nøyaktig hva som kommer, og da kan avgjøre at gamepass er verdt mer?

Når du har en tjeneste som utvikler seg over tid nytter det ikke å bare se på inneholde per dags dato. Du må legge til det som kommer senere. Og her blir det selvfølgelig helt umulig, fordi ingen av oss vet variablene. Det betyr igjen at regnestykket ditt vil være 100% irrelevant for all fremtid. Og ja, jeg kan påstå det det gir mer verdi, fordi jeg vet at spillene til Xbox Game studios kommer til game pass, det kan vi ikke si det samme om ps now og sony. 

Prøver du med linken å påstå at det ikke er noen sammenheng mellom verdien av gamepass og antall abonnementer? Jeg er ganske sikker på at dersom PS now også hadde dag 1 release så ville de hatt et likt antall abonnenter, om ikke flere. 

 

Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (5 minutter siden):

Du må nedskrive verdien av spillene etter når de er utgitt. Ta utgangspunkt i pris ved release og nedskriv for eksempel 100 kr for hvert år etter utgivelse. De nyeste spillene skal ha høyest verdi, fordi det er de mest relevante til tjenesten. Gamle spill er i de aller fleste tilfeller stallfyll. Kanskje må GAAS spill behandles annerledes pga kontinuerlige oppdateringer? 

Hvorfor skal man gjøre dette?

Det viser jo på ingen måte hva man faktisk må betale om man ønsker å spille spillene uten tjenestene.

Hele poenget er jo å vise hva spillet koster, i virkeligheten, ikke hva DU synes spillet er verdt.

Vi snakker objektivt her, ikke subjektivt.

 

Skeptisk23 skrev (7 minutter siden):

Bevisbyrden ligger

Bevisbyrden ligger på den som først kommer med en påstand.

I dette tilfellet er påstanden at gamepass objektivt gir mer for pengene.

Om ingen ønsker å bevise dette så faller påstanden bort, og man kan da gå ut ifra at den ikke stemmer.

 

Skeptisk23 skrev (9 minutter siden):

Prøver du med linken å påstå at det ikke er noen sammenheng mellom verdien av gamepass og antall abonnementer? Jeg er ganske sikker på at dersom PS now også hadde dag 1 release så ville de hatt et likt antall abonnenter, om ikke flere. 

 

Kan du bevise at dette har noen sammenheng?

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Iki said:

Vi kan lett kåre en vinner, så fort en av dem som sitter med bevisbyrden påtar seg ansvaret med å bevise at gamepass gir mer for pengene, objektivt sett.

Hvis dette var lett hadde det blitt gjort for lenge siden?

Quote

Objektiv brukes om noe som baseres på fakta og ikke preges av følelser, personlig interesse eller oppfatning.

Nå vil jeg påstå at hvordan man nyter spill/spilltjenester som underholdning preges av følelser, personlig interesse og oppfatning.

Så hvorfor det krangles om hvilken tjeneste som objektivt sett gir mest for pengene gir ingen mening for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bottekott skrev (5 minutter siden):

Hvis dette var lett hadde det blitt gjort for lenge siden?

Man skulle tro det, men det ser ikke ut til at noen av dem som støtter gamepass ønsker å gjøre dette.

Konklusjonen må vel da være at de enten ikke orker, eller at de er redde for at det skal motbevise påstanden deres...

Bottekott skrev (6 minutter siden):

Nå vil jeg påstå at hvordan man nyter spill/spilltjenester som underholdning preges av følelser, personlig interesse og oppfatning.

Så hvorfor det krangles om hvilken tjeneste som objektivt sett gir mest for pengene gir ingen mening for meg.

Jeg er helt enig, men MacBain påstår man skal være objektive, så da får man bare være det.

Lenke til kommentar

Vi kan allerede kåre GamePass som vinner per dags dato. Alle som sier noe annet lever i en fornektelse av realiteten og vil bare være vrang og kverrulere for oppmerksomhet. Som finnes et enkelt ord på ;)


Hadde PS now vært så mye bedre tilbud så hadde de hatt veldig mange flere abonnert til tjenesten. Men ikke selv PS folket synes PS Now er en bra tjeneste. Hvor mange har det blitt rapportert? 2 mill som har PS now? Veldig svakt. 
Veldig svakt når tjenesten er tilgjengelig på en plattform som har solgt 110+ mill konsoller og også tilgjengelig på PC ikke engang klarer mer enn 2-3 mill folk.
 

GamePass som sikkert "alle" har fått med seg har godt over 15 millioner og en kan jo trygt si at dette tallet kommer til å svinge en hel del jo større og bedre det blir. Noe det kommer til å bli så fort noen av de større titlene kommer. Da kommer flere og flere til å kaste seg på. GamePass har så vidt skrudd på ovnen.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Iki said:

Man skulle tro det, men det ser ikke ut til at noen av dem som støtter gamepass ønsker å gjøre dette.

Kan du ikke "lett" motbevise de da? Kunne jo spart forumet for mange unødvendige poster.

 

6 minutes ago, Ezio said:

Vi kan allerede kåre GamePass som vinner per dags dato.

Hvis kriteriet er mest antall brukere så er det vel ingen tvil :).

Hører jo støtt og stadig at PS "vant" forrige generasjon, siden de solgte ca dobbelt så mye som xbox.

Lenke til kommentar

Pollen her bør jo kanskje også taes i betraktning. Selv om det blir en veldig liten dråpe i et stort hav.  Norge er Playstation land. De fleste vil ha ps5 og de fleste har troa på Sony denne generasjonen også, men fortsatt så er det nærmest enighet om at game pass ultimate er det beste tilbudet. Det sier jo noe imo. 

Endret av barezell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bottekott skrev (9 minutter siden):

Kan du ikke "lett" motbevise de da? Kunne jo spart forumet for mange unødvendige poster.

Måten det fungerer på er at den som har påstått noe sitter med en bevisbyrde, og må derfor bevise at påstanden stemmer.

Når de ikke orker eller vil bevise dette så er det egentlig allerede motbevist.

Jeg har prøvd å finne ut om de har noen interesse for å bevise påstanden, men det virker det altså ikke som de har...

barezell skrev (22 minutter siden):

selv om jeg synes Halo og Forza er dritt så krangler jeg ikke på at Halo og forza spillene gir god verdi til et flertall av de som abonnerer på game pass. 

Det vil jeg si meg helt enig i.

Men det blir da subjektivt, ikke objektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...