Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

14 minutes ago, Pallehysa said:

Men du er klar over at 3rd party,cross platform spel ikkje blir utviklet på ein dev kit? Dev kits er kun ein mal, slik at utvikler skal få ein ca oversikt over hardwaren. Ofte er dev kitsa ein sammensatt pc, og ikkje nødvendigvis er lik det endelige produktet. 

Og har du bevis på at Sony har sendt ut dev kits før Microsoft? Eller baserer du det heile på rykter? Ellers er det du som kaller det problemer. Eller feil. Ikkje eg. Men har du vist at det er feil?

Nei, men de bruker vel dev kits for å optimalisere spillene til den aktuelle konsollen?.
Har ikke noe bevis, men ifølge utviklere har de hatt tilgang på PS5 devkit betydelig lengre enn Xbox sine. Microsoft selv gikk jo ut å bekreftet at dev kit ble levert sent.

Endret av MacBain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Pallehysa said:

Er det eg og var inne på. Men som nåken tidligere forklarte er det ikkje nødvendigvis dette som er årsaken til det vi ser. Samtidig er det jo nærliggende å tro at i/o og SSD hastigheiten til PS5 ikkje vil framkomme på 3rd part spel, då utviklere må spesifikt velge å dra full nytte av dette i utviklingen av spelet. 3rd party spel som Valhalla er jo ikkje utviklet på PS5.

Ellers ser ein jo at PS5 ytelsen er vel så god som SX, på spel som ikkje er å anse som åpen verden spel.

Ja det er overraskende at ps5 generelt gjør det bedre generelt, men tror Xbox med tiden vil vise seg mer frem i mindre lukkede spill mens Sony vil vise seg frem på de store åpne verdene.

Så vi er nok enig og har samme forståelse tenker jeg. ☺️

Lenke til kommentar
MacBain skrev (3 minutter siden):

Nei, men de bruker vel dev kits for å optimalisere spillene til den aktuelle konsollen?.
Har ikke noe bevis, men ifølge utviklere har de hatt tilgang på PS5 devkit betydelig lengre enn Xbox sine. Microsoft selv gikk jo ut å bekreftet av dev kit ble levert sent.

OM det stemmer at Sony leverte dev kits før Microsoft, kva betydning meiner du dette har? Leverte Microsoft "for seint"? Og kva konsekvenser har så dette?

Her er det Microsoft faktisk har sagt, så vidt eg kan finne: 

“We are aware of performance issues in a handful of optimized titles on Xbox Series X/S and are actively working with our partners to identify and resolve the issues to ensure an optimal experience,” a Microsoft spokesperson told The Verge.

Så då fikser dei det i patch då?

Lenke til kommentar
MacBain skrev (3 minutter siden):

Nei, men de bruker vel dev kits for å optimalisere spillene til den aktuelle konsollen?.
Har ikke noe bevis, men ifølge utviklere har de hatt tilgang på PS5 devkit betydelig lengre enn Xbox sine. Microsoft selv gikk jo ut å bekreftet av dev kit ble levert sent.

OM det stemmer at Sony leverte dev kits før Microsoft, kva betydning meiner du dette har? Leverte Microsoft "for seint"? Og kva konsekvenser har så dette?

Her er det Microsoft faktisk har sagt, så vidt eg kan finne: 

“We are aware of performance issues in a handful of optimized titles on Xbox Series X/S and are actively working with our partners to identify and resolve the issues to ensure an optimal experience,” a Microsoft spokesperson told The Verge.

Så då fikser dei det i patch då?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pallehysa said:

OM det stemmer at Sony leverte dev kits før Microsoft, kva betydning meiner du dette har? Leverte Microsoft "for seint"? Og kva konsekvenser har så dette?

Her er det Microsoft faktisk har sagt, så vidt eg kan finne: 

“We are aware of performance issues in a handful of optimized titles on Xbox Series X/S and are actively working with our partners to identify and resolve the issues to ensure an optimal experience,” a Microsoft spokesperson told The Verge.

Så då fikser dei det i patch då?

Ok

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (15 minutter siden):

Ja det er overraskende at ps5 generelt gjør det bedre generelt, men tror Xbox med tiden vil vise seg mer frem i mindre lukkede spill mens Sony vil vise seg frem på de store åpne verdene.

Så vi er nok enig og har samme forståelse tenker jeg. ☺️

Xboxen har sikkert meir å gå på. Men som med PS5, tror eg at spel må spesifikt utvikles på den, for å nå ytelsen. Då snakker ein ikkje lenger om cross platform spel.

Men så spørst det jo og kor langt Microsoft vil gå for å skreddersy spela på Xbox, når dei gjerne samtidig ikkje vil utelate PC gamere, som sitter på gtx 960, snurredisk og ein AMD fra 2010.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pallehysa said:

Xboxen har sikkert meir å gå på. Men som med PS5, tror eg at spel må spesifikt utvikles på den, for å nå ytelsen. Då snakker ein ikkje lenger om cross platform spel.

Men så spørst det jo og kor langt Microsoft vil gå for å skreddersy spela på Xbox, når dei gjerne samtidig ikkje vil utelate PC gamere, som sitter på gtx 960, snurredisk og ein AMD fra 2010.

Helt enig at spill burde utvikles spesifikt for å utnytte potensialet de har til enkelte konsoll som trekker ned Xbox dessverre. Likte veldig godt første Xbox og 360 men de hadde mer gode ekslusiver tilpasset dem, gamepass er vel og bra men tenker det gagner mer folk på pc enn konsoll spillere.

Skulle gjerne hatt begge konsollene men markedsføringen er ikke den rette i mine øyne, men positive siden kan jeg spille de på pc, men hadde foretrukket mer konkurranse mot Sony og gode ekslusive.

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (2 timer siden):

Er ikke så merkelig at open World spill vil kjøre bedre på ps5 med io og ssd hastigheten sammensatt, her ligger ps5 foran uten å trenge de 20% «raw power» som Xbox har.

Dette vil bli noe man vil se i alle open World spill, men series x kan dra fordel på mindre områder. 
 

Det er 2 forskjellige arkitekturer hvor en vil være bedre på noe men AC Valhalla som open World vil selvfølgelig kjøre bedre på ps5. 
 

Har sjelden tearing selv på ps5, av og til i cutscenes men det ble bedre etter forrige firmware update så jeg fikk satt på freesync på tv. Så er det også forskjell fra tv og monitor også.

Et såvidt påpyntet last-gen spill skal presse type 40-50x høyere I/O ytelse? Dette spillet burde isåfall ha massivt asset pop-in og stalling/stuttering på XBO og PS4, for det er hva som skjer når lagringsmedie ikke klarer å holde følge. Jeg leste en twitter melding fra en av utviklerne bak Oodle komprimeringen at det vil ta flere år før det skjer.

Har du noen tester av open-world spill på PC som kjører bedre (ikke lastetider) på en rask nvme SSD kontra en tregere nvme SSD, eller kontra en SATA SSD?

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (6 timer siden):

Har du noen tester av open-world spill på PC som kjører bedre (ikke lastetider) på en rask nvme SSD kontra en tregere nvme SSD, eller kontra en SATA SSD?

Eg har. Black Desert Online. Stor forskjell på pop-ins om du kjører spelet fra snurre eller ssd. Men der er det sikkert ein kombinasjon mellom raskere disk, og nettlinja.

 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Eg har. Black Desert Online. Stor forskjell på pop-ins om du kjører spelet fra snurre eller ssd. Men der er det sikkert ein kombinasjon mellom raskere disk, og nettlinja.

 

Ja med snurre disker kan man se at I/O båndbredden kan bli for lite i noen av dagens spill, ihvertfall mtp pop-in. Men ikke fra en rask nvme SSD til en enda raskere nvme SSD eller jeg vil tro fra en SATA SSD. Hvis det er så ille at at det ikke engang er nok data i minne til å kjøre med lavere kvalitet assets vil man få store framedrops mao stuttering og ikke bare noe lavere framerate. Fra det jeg har sett er det ikke engang snakk om mer pop-in på XBSX.

Grafikk pop-in kommer forøvrig ikke kun ann på I/O hastigheten, men vi vil nok se en god del mindre av det den nye konsoll generasjonen. Et brød er ikke ferdig bakt bare man har funnet frem og lagt alle ingrediensene på kjøkkenbordet. Det samme gjelder også lastetider.  
 

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (6 timer siden):

Ja med snurre disker kan man se at I/O båndbredden kan bli for lite i noen av dagens spill, ihvertfall mtp pop-in. Men ikke fra en rask nvme SSD til en enda raskere nvme SSD eller jeg vil tro fra en SATA SSD. 

Var det ikke det som var poenget bak unreal engine 5 demoen?

Lenke til kommentar
Iki skrev (43 minutter siden):

Var det ikke det som var poenget bak unreal engine 5 demoen?

Det er ikke så mye å gå på der foruten om PR uttalelser. Jeg håper den demo’en vil bli gjort tilgjengelig slik at den kan bli testet over en rekke nvme SSD’er og SATA SSD for å se hvilke forskjellige resultater det vil gi. Men snurredisker vil være uakktuelt. UE5 skal etter planen bli ferdigstilt til slutten av neste år.

Som jeg har vært inne på før så sier jeg ikke at PS5 sin høyere I/O ytelse ikke vil ha fordeler, men jeg tror det vil hovedsakelig vil være i 1P spill og ihvertfall ikke i dagens “last-gen” spill. Men det blir jo spennende å se hvordan UE5 nanite vil skalerere mellom PS5 og XBSX i 3P spill.

Lenke til kommentar

Ser project Athia blir 2 år konsolleksklusiv til ps5. Interessant. Normalt har vel timed exclusive vært et år. Kan det være at Sony frykter at Microsoft jobber med å få lagt spillene rett i gamepass, og da vil utvide perioden for å unngå at noen velger Xbox og venter et år? Tenker jo også at spillet er naturlig å få inn i ps-now når det er to år gammelt, så da er de konkurransedyktige på de titlene hele veien.

 

ikke noe konkret enda på hvor lang konsolleksklusivitet de har på ffxvi heller, og ff viir er det heller ingen info på enda til Xbox 

Lenke til kommentar

Spiller vanligvis på Xbox Series X utenom Flight Simulator 2020. Cyberpunk ser dessverre ganske så ræva ut på konsoll nå og gidder ikke ødelegge opplevelsen av spillet med å spille det første gang med slik grafikk etter å ha ventet 7-8 år. Oppdateringen for Series X og PS5 kommer vel ikke før langt ut i 2021. Så glad jeg har en kraftig PC med RTX 3090. For Cuberpunk ser bare helt sjukt mye bedre ut med ray tracing. 


AMD sine nye grafikk kort skuffer også på ray tracing og har ikke en DLSS lignende funksjon som er et must for god ytelse i spill med Ray tracing. Så har ikke mye håp om at det blir veldig bra. Selv 3090 sliter med alt på maks med ray tracing aktivert. 
Xbox Series X og Playstation 5 yter sånn ca som 2080 og 2070 super på vanlige spill og under de ved bruk av ray tracing. Cyberpunk selv med "next gen" oppdateringen kommer nok til å bli 30 FPS i quality mode med laveste nivå av ray tracing. Eller lavere oppløsning med noe lignende medium/high pc grafikk uten ray tracing  på 60 fps.

Skal Xbox og PS5 klare yte greit framover må de komme med noe lignende som Nvdia sin DLSS funksjon for å få mer ut av de og klare gi en grafikk og ytelse som man forventer framover eller blir de fort utdatert.

Eneste positive jeg kan si er at spillet er i det minste spillbart på Series X og sikkert PS5 også. Samme kan ikke sies om vanlig Xbox og PS4/Pro.

Kom ikke bare her for å slenge dritt som en "pc fyr" for jeg hadde faktisk gledet meg til å spille Cyperpunk på xboxen. Nå endte jeg opp med å styre på i ca 4 timer idag for å borre hull  i veggen for å få hdmi kabelen inn på gaming/kino rommet fra der pcen står for å kunne spille på pc i reclineren med kontroller. 

Endret av MuppetOwl
Lenke til kommentar

Det var vel ikke så store forskjeller på disse to konsollene på papiret. Men utseende derimot var det mye. 

Jeg fikk først den nye konsollen fra Microsoft i hus. Den brukte jeg noen timer før jeg pakket den ned igjen og solgte den til noen som virkelig ville ha deres konsoll. Grafikken var fin den. Men det føltes overhode ikke som å åpne og bruke noe mer enn ... ja hva skal jeg skrive ... Det føltes ikke ut som noe mer enn jaja bedre grafikk var det, og kortere lastetider. SÅ fikk jeg konsoll fra Sony i hus. Ble litt sånn huff ... den var både stor og klumpete ... og så slo jeg den på, og wow faktoren tok meg med en gang. Menyen, med musikk til hvert spill, brukeropplevelsen for ikke å snakke om den nye kontrolleren. Steike meg. Bare å smile og kose seg. Følelsen av noe nytt noe oppgradert noe framtidsrettet som virkelig var et hopp fra sist generasjon. 

Mye er likt på papiret, men brukeropplevelsen her ga meg så utrolig mye mer på Sony sin konsoll, og det føles som de ligger milevis foran Microsoft på dette punktet. Smak og behag kan man sikkert si, men jeg er vant til konsoller fra dem begge, tror nok bare Sony fikk det til denne gangen. Ble ny og framtidsrettet. Mens Microsoft valgte å ... dont change a winning formula ... Utfordringen her blir vel at den winning formula gjalt forrige generasjon, og burde gitt seg på topp og blitt igjen på sist konsoll. 

Hilsen en som ikke er fanboy hverken av den ene eller den andre leiren. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MuppetOwl skrev (12 timer siden):

Spiller vanligvis på Xbox Series X utenom Flight Simulator 2020. Cyberpunk ser dessverre ganske så ræva ut på konsoll nå og gidder ikke ødelegge opplevelsen av spillet med å spille det første gang med slik grafikk etter å ha ventet 7-8 år. Oppdateringen for Series X og PS5 kommer vel ikke før langt ut i 2021. Så glad jeg har en kraftig PC med RTX 3090. For Cuberpunk ser bare helt sjukt mye bedre ut med ray tracing. 


AMD sine nye grafikk kort skuffer også på ray tracing og har ikke en DLSS lignende funksjon som er et must for god ytelse i spill med Ray tracing. Så har ikke mye håp om at det blir veldig bra. Selv 3090 sliter med alt på maks med ray tracing aktivert. 
Xbox Series X og Playstation 5 yter sånn ca som 2080 og 2070 super på vanlige spill og under de ved bruk av ray tracing. Cyberpunk selv med "next gen" oppdateringen kommer nok til å bli 30 FPS i quality mode med laveste nivå av ray tracing. Eller lavere oppløsning med noe lignende medium/high pc grafikk uten ray tracing  på 60 fps.

Skal Xbox og PS5 klare yte greit framover må de komme med noe lignende som Nvdia sin DLSS funksjon for å få mer ut av de og klare gi en grafikk og ytelse som man forventer framover eller blir de fort utdatert.

Eneste positive jeg kan si er at spillet er i det minste spillbart på Series X og sikkert PS5 også. Samme kan ikke sies om vanlig Xbox og PS4/Pro.

Kom ikke bare her for å slenge dritt som en "pc fyr" for jeg hadde faktisk gledet meg til å spille Cyperpunk på xboxen. Nå endte jeg opp med å styre på i ca 4 timer idag for å borre hull  i veggen for å få hdmi kabelen inn på gaming/kino rommet fra der pcen står for å kunne spille på pc i reclineren med kontroller. 

Nå er ikke ray-tracing et must får å få "next-gen nivå" lys og skygge effekter. Bare se på UE5 Lumen som bruker en "semi ray-tracing" metode som ikke krever (eller bruker?) ray-tracing hardware for å få en grei ytelse. UE5 demoen kjørte i 30FPS i 1440p på PS5, men Epic har sagt at den kunne ha kjørt i 60FPS med bedre optimalisering.

Anngående DLSS alternativer:
https://www.overclock3d.net/news/software/amd_has_an_answer_to_dlss_directml_super_resolution/1

https://www.tweaktown.com/news/74144/this-new-playstation-5-patent-teases-nvidia-dlss-style-technology/index.html

Lenke til kommentar
16 hours ago, Smultring77 said:

Det var vel ikke så store forskjeller på disse to konsollene på papiret. Men utseende derimot var det mye. 

Jeg fikk først den nye konsollen fra Microsoft i hus. Den brukte jeg noen timer før jeg pakket den ned igjen og solgte den til noen som virkelig ville ha deres konsoll. Grafikken var fin den. Men det føltes overhode ikke som å åpne og bruke noe mer enn ... ja hva skal jeg skrive ... Det føltes ikke ut som noe mer enn jaja bedre grafikk var det, og kortere lastetider. SÅ fikk jeg konsoll fra Sony i hus. Ble litt sånn huff ... den var både stor og klumpete ... og så slo jeg den på, og wow faktoren tok meg med en gang. Menyen, med musikk til hvert spill, brukeropplevelsen for ikke å snakke om den nye kontrolleren. Steike meg. Bare å smile og kose seg. Følelsen av noe nytt noe oppgradert noe framtidsrettet som virkelig var et hopp fra sist generasjon. 

Mye er likt på papiret, men brukeropplevelsen her ga meg så utrolig mye mer på Sony sin konsoll, og det føles som de ligger milevis foran Microsoft på dette punktet. Smak og behag kan man sikkert si, men jeg er vant til konsoller fra dem begge, tror nok bare Sony fikk det til denne gangen. Ble ny og framtidsrettet. Mens Microsoft valgte å ... dont change a winning formula ... Utfordringen her blir vel at den winning formula gjalt forrige generasjon, og burde gitt seg på topp og blitt igjen på sist konsoll. 

Hilsen en som ikke er fanboy hverken av den ene eller den andre leiren. 

Ikke noe kritikk, lurte bare litt på hvorfor du kjøpte Xbox Series X i utgangspunktet da alle de alle de tingene du ikke likte var kjent på forhånd?. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (20 timer siden):

Det var vel ikke så store forskjeller på disse to konsollene på papiret. Men utseende derimot var det mye. 

Jeg fikk først den nye konsollen fra Microsoft i hus. Den brukte jeg noen timer før jeg pakket den ned igjen og solgte den til noen som virkelig ville ha deres konsoll. Grafikken var fin den. Men det føltes overhode ikke som å åpne og bruke noe mer enn ... ja hva skal jeg skrive ... Det føltes ikke ut som noe mer enn jaja bedre grafikk var det, og kortere lastetider. SÅ fikk jeg konsoll fra Sony i hus. Ble litt sånn huff ... den var både stor og klumpete ... og så slo jeg den på, og wow faktoren tok meg med en gang. Menyen, med musikk til hvert spill, brukeropplevelsen for ikke å snakke om den nye kontrolleren. Steike meg. Bare å smile og kose seg. Følelsen av noe nytt noe oppgradert noe framtidsrettet som virkelig var et hopp fra sist generasjon. 

Mye er likt på papiret, men brukeropplevelsen her ga meg så utrolig mye mer på Sony sin konsoll, og det føles som de ligger milevis foran Microsoft på dette punktet. Smak og behag kan man sikkert si, men jeg er vant til konsoller fra dem begge, tror nok bare Sony fikk det til denne gangen. Ble ny og framtidsrettet. Mens Microsoft valgte å ... dont change a winning formula ... Utfordringen her blir vel at den winning formula gjalt forrige generasjon, og burde gitt seg på topp og blitt igjen på sist konsoll. 

Spot on i mine øyne.
Har vært med alle konsollene fra både Sony og Microsoft. 
I denne generasjonen fremstår PS5 som en ny konsoll med nyfølelsen.
Xbox Series X føles som å ha bare oppgradert som i et pc-tårn. Absolutt ingenting gir meg følelsen av at det er en ny konsoll. Du kunne i stillhet byttet den ut bak stereobenken med min Xbox One X, og jeg hadde ikke visst at jeg spilte på en "ny" konsoll.
Det eneste er at lastetidene er merkbart bedre nå enn på forrige generasjon. Men sammekontroller, samme meny, ingen spill som skriker next-gen.
For all del. Jeg elsker å spille på Xbox, men denne oppgraderingen var mer "meh!".
Da gleder jeg meg stort til å en gang få teste den nye kontrolleren til Sony med Astrobot, se Miles Morales med raytracing, og IKKE MINST kjenne triggerne i Call of Duty Cold War.

Sony vinner denne omgangen hva følelsen av ny konsoll gjelder.
(Og jeg har ikke en gang spilt på den, testet kontrolleren, eller sett konsollen. Men videoene jeg har sett gjør med så klar til å ta del i det.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...