Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, DaniNichi said:

Kilde ? Spurte egentlig ikke deg, men du har vel tid rote fram noen kilder på det han skrev.

Trenger vel ikke kilder for å se hvor få som som dør/blir dårlige på verdensbasis nå sammenlignet med Mars/April 2020. Etter hvert som vaksineringen øker, synker sykehusinnleggelsene og dødsfall. Det er eneste bevis du trenger. Land med stor vaksineskepsis sliter også mer enn land med stor andel vaksinerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Kilder på at vaksiner beskytter trenger du vel ikke. Selvsagt blir det bedre av å "fylle kroppen" med nevnte vaksiner, som har dokumentert god effekt mot sykdommene de er ment å beskytte mot. 

 

Simen1 skrev (14 minutter siden):

"Fylle kroppen med vaksiner" - Apropos det, hvor mange Pfizer-BioNTech doser a 50 mikrogram trenger man for å fylle en kropp på f.eks 75 kg?

Regner du så enkelt som 75 000 gram / 0,00005 gram = 1,5 milliarder stk? Hvem og hvor kom uttrykket "fylle kroppen med vaksiner" fra?

 

Skrekkugle skrev (13 minutter siden):

Protip: Gå til google.com, søk på "land covid" så får man en fin graf der man kan velge å se smitte, innleggelser, død. Er man i tvil om vaksina funker så kommer det rimelig tydelig frem der. Spesielt dødsfall holder seg nede i forhold til tiden før vaksinasjon.

 

SIR WOLFIE 87 skrev (11 minutter siden):

Trenger vel ikke kilder for å se hvor få som som dør/blir dårlige på verdensbasis nå sammenlignet med Mars/April 2020. Etter hvert som vaksineringen øker, synker sykehusinnleggelsene og dødsfall. Det er eneste bevis du trenger. Land med stor vaksineskepsis sliter også mer enn land med stor andel vaksinerte.

Se her ja folk klarer ikke engang lese.

Sitat

og tok i dag influensavaksine. Har vel ikke tatt denne de siste 25 årene eller noe sånt, men anbefaler å vurdere å ta den ettersom immunforsvaret vårt har blitt dårligere etter halvannet år med smitteverntiltak.

Jeg spør da om immunforsvaret generelt blir bedre av å ta influensa vaksinen eller ikke ? Siden påpekt i bold så skriver personen "ettersom immunforsvaret vårt har blitt dårligere etter halvannet år med smitteverntiltak."

Så blir immunforsvaret bedre av vaksinen eller blir immunforsvaret bare flinkere bekjempe det aktuelle viruset man tar en vaksine for ? Vil man plutselig bli mindre sjuk av andre ting fordi man tar vaksinen ? Altså et bedre immunforsvar ? 

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (56 minutter siden):

Som nevnt tidligere har jeg tatt begge dosene med covid-19 vaksine, og tok i dag influensavaksine. Har vel ikke tatt denne de siste 25 årene eller noe sånt, men anbefaler å vurdere å ta den ettersom immunforsvaret vårt har blitt dårligere etter halvannet år med smitteverntiltak.

Ettersom immunforsvaret til de vaksinerte er blitt dårligere etter halvannet år med smitteverntiltak, som du skriver her, hvordan tror du det blir hvis dose etter dose blir dyttet på befolkningen?

Lenke til kommentar
1 minute ago, [email protected] said:

Ettersom immunforsvaret til de vaksinerte er blitt dårligere etter halvannet år med smitteverntiltak, som du skriver her, hvordan tror du det blir hvis dose etter dose blir dyttet på befolkningen?

Er ikke nødvendigvis de individuelle immunforsvarene som har blitt dårligere, men at alle nå blir syke på likt der vi tidligere hadde spredd det utover.

Lenke til kommentar
[email protected] skrev (4 minutter siden):

Ettersom immunforsvaret til de vaksinerte er blitt dårligere etter halvannet år med smitteverntiltak, som du skriver her, hvordan tror du det blir hvis dose etter dose blir dyttet på befolkningen?

Har ikke noe med covid vaksinen at immunforsvaret blir dårligere, er mangel på kontakt med bakterier og viruser grunnet smitteverntiltak.

Og hva @Skrekkugle skriver over her.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (12 minutter siden):

Så blir immunforsvaret bedre av vaksinen eller blir immunforsvaret bare flinkere bekjempe det aktuelle viruset man tar en vaksine for ? Vil man plutselig bli mindre sjuk av andre ting fordi man tar vaksiner ? Altså et bedre immunforsvar ? Jeg bare lurer

Immunforsvaret blir trent opp til å bekjempe et sett med influensa virus ved hjelp av vaksinen, så i den forstand får immunforsvaret en boost ved at det lærer seg hvordan de skal bekjempe de virusene mer effektivt, på samme måte som at du får en forkjølelse så vil immunforsvaret lære seg å bekjempe viruset som forårsaket det. Jeg tolket ditt spørsmål som at du hinter mot at immunforsvaret ville ta skade av vaksiner, om det ikke var dette du mente så misforsto jeg.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, DaniNichi said:

 

 

 

Se her ja folk klarer ikke engang lese.

Jeg spør da om immunforsvaret generelt blir bedre av å ta influensa vaksinen eller ikke ? Siden påpekt i bold så skriver personen "ettersom immunforsvaret vårt har blitt dårligere etter halvannet år med smitteverntiltak."

Så blir immunforsvaret bedre av vaksinen eller blir immunforsvaret bare flinkere bekjempe det aktuelle viruset man tar en vaksine for ? Vil man plutselig bli mindre sjuk av andre ting fordi man tar vaksinen ? Altså et bedre immunforsvar ? 

 

 

Immunforsvaret vårt har blitt dårligere ettersom alt er blitt desinfisert, folk har brukt masker osv. Derfor anbefaler han folk å ta influensavaksinen ettersom den spesifikt hjelper mot vanlig influensa som kommer til å blusse opp igjen (det har den vel allerede gjort). Selvfølgelig kan du fremdeles bli forkjøla, men det er jo en greiere ting å gå gjennom enn influensa.

Så nei, immunforsvaret generelt blir vel ikke "bedre", men nå er det vel heller ingen andre skumle ting ute og går som det er grunn å bekymre seg for.

Derfor: Er du bekymret for influensa eller bruker å bli svært dårlig når du får det, ta vaksinen. Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (40 minutter siden):

Se her ja folk klarer ikke engang lese.

Jeg spør da om immunforsvaret generelt blir bedre av å ta influensa vaksinen eller ikke ? Siden påpekt i bold så skriver personen "ettersom immunforsvaret vårt har blitt dårligere etter halvannet år med smitteverntiltak."

Så blir immunforsvaret bedre av vaksinen eller blir immunforsvaret bare flinkere bekjempe det aktuelle viruset man tar en vaksine for ? Vil man plutselig bli mindre sjuk av andre ting fordi man tar vaksinen ? Altså et bedre immunforsvar ?

Fordi immunforsvaret har blitt dårligere det siste halvannet året, er det større sjanse for å bli smittet av blant annet influensa, og fordi influensa er en sterkere og potensielt mer alvorlig sykdom enn forkjølelse, så tar jeg influensavaksine. Jeg skriver ikke noe om at vaksinen hjelper mot immunforsvaret generelt, og da jeg snakket om influensa, så trodde jeg det var innlysende at det var det jeg fortsatte å snakke om.

Endret av Nukleosid
Gjorde teksten litt klarere
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Immunforsvaret blir trent opp til å bekjempe et sett med influensa virus ved hjelp av vaksinen, så i den forstand får immunforsvaret en boost ved at det lærer seg hvordan de skal bekjempe de virusene mer effektivt, på samme måte som at du får en forkjølelse så vil immunforsvaret lære seg å bekjempe viruset som forårsaket det. Jeg tolket ditt spørsmål som at du hinter mot at immunforsvaret ville ta skade av vaksiner, om det ikke var dette du mente så misforsto jeg.

Ja da misforstod du, mente om immunforsvaret generelt blir påvirket positivt av å ta vaksiner.At vaksinen gir en boost mot en bestemt strain av et virus er jo selvforklarende, men blir immunforsvaret noe bedre eller verre av det ? Stiller man sterkere som eks mot andre viruser fordi man tar vaksiner ? Blir immunforsvaret generelt sterkere av vaksiner ? Blir man et menneske med mer robust immunforsvar av å ta vaksiner ? Da snakker jeg om alt rundt hva immunforsvaret gjør for oss mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
[email protected] skrev (27 minutter siden):

Ettersom immunforsvaret til de vaksinerte er blitt dårligere etter halvannet år med smitteverntiltak, som du skriver her, hvordan tror du det blir hvis dose etter dose blir dyttet på befolkningen?

En vaksine ødelegger ikke immunforsvaret på noen som helst måte. Men det hjelper immunforsvaret å gjenkjenne den sykdommen man vaksinerer seg mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 skrev (2 minutter siden):

Immunforsvaret vårt har blitt dårligere ettersom alt er blitt desinfisert, folk har brukt masker osv. Derfor anbefaler han folk å ta influensavaksinen ettersom den spesifikt hjelper mot vanlig influensa som kommer til å blusse opp igjen (det har den vel allerede gjort). Selvfølgelig kan du fremdeles bli forkjøla, men det er jo en greiere ting å gå gjennom enn influensa.

Så nei, immunforsvaret generelt blir vel ikke "bedre", men nå er det vel heller ingen andre skumle ting ute og går som det er grunn å bekymre seg for.

Derfor: Er du bekymret for influensa eller bruker å bli svært dårlig når du får det, ta vaksinen. Enkelt og greit.

Takk for et godt tilsvar.

Var nettopp det du skriver her jeg ønsket en debatt rundt, ikke om vaksiner redder verden eller er farlige etc etc.

Vurdere sterkt ta influensa vaksinen selv etter opplevd hvor hardcore forkjølelsen er i år.

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Se her ja folk klarer ikke engang lese.

Jeg leste "fylle kroppen med vaksiner".  Skrev du noe annet enn det jeg leste da? Sitatet gjengitt med utheving og ekstra stor skriftstørrelse:

DaniNichi skrev (1 time siden):

Ja du tror det blir bedre av å fylle kroppen med vaksiner ? Bare spør ? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...