Gå til innhold

SIAN- en fare for folk?


Bjarte_1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå ser jeg sammenhengen med ''Gode muslimer voldtar i epidemisk omfang i vesten'', det sikter jo på hva Koranens ord... ''Gode Muslimer'' Refererer til typen som blir med i IS.
SIAN mener en ikke er Muslim om en ikke følger Koranen til punkt å prikke.

Hadde de sagt ''Muslimer voldtar i epidemisk omfang'' hadde jeg sympatisert mye mer.
Hadde dem vært imot arabere pga hudfarge, ville de nok ikke vært gode venner med ex-muslimer.

Dom i saken faller om halvannen uke. Disse brosjyrene ble fremlagt som bevis i retten:
Ble dem dømt?

nonlocality skrev (18 minutter siden):

@Alexander4840 Tror du det å brenne koranen er ytringsfrihet?

Ja, på likhet med å brenne andre grusomme bøker. Ytringer er ikke bare Ord.
Forøvrig tar jeg avstand fra de mer ekstreme utsagnene til SIAN.
Uansett støtter jeg retten dems til å si dem, og bli dømt i ettertid.

''SIAN er en organisasjon som mener norske muslimer skal fengsles og deporteres på grunn av deres religion'' Hva faen ?
https://filternyheter.no/video-her-gir-brakmakerne-sian-akkurat-det-de-ville-ha-i-oslo/

Endret av Alexander4840
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (3 minutter siden):

Nå ser jeg sammenhengen med ''Gode muslimer voldtar i epidemisk omfang i vesten'', det sikter jo på hva Koranens ord... ''Gode Muslimer'' Refererer til typen som blir med i IS.
SIAN mener en ikke er Muslim om en ikke følger Koranen til punkt å prikke.

Hadde de sagt ''Muslimer voldtar i epidemisk omfang'' hadde jeg sympatisert mye mer.
Hadde dem vært imot arabere pga hudfarge, ville de nok ikke vært gode venner med ex-muslimer.

Dom i saken faller om halvannen uke. Disse brosjyrene ble fremlagt som bevis i retten:
Ble dem dømt?

Ja, på likhet med å brenne andre grusomme bøker. Ytringer er ikke bare Ord.
Forøvrig tar jeg avstand fra de mer ekstreme utsagnene til SIAN.
Uansett støtter jeg retten dems til å si dem, og bli dømt i ettertid.

Er SIAN i en posisjon til å bestemme hvem som skal kunne være muslimer? Finnes det ingen ordentlige kristne i dette landet da? 

 

"Et hvert menneske som bekjenner seg til Muhammeds ideologi"  = Muslimer. 

 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
3 minutes ago, nonlocality said:

@debattklovnHvis du leste det jeg skrev og ikke vet hva betyr å brenne koranen så kan du kanskje be noen som kan hjelpe deg med å forstå hva det betyr fordi jeg har ikke tid til å lære folk på internett

Å brenne Koranen er islamkritikk og er dekket av ytringsfriheten. 
Hva du mener om det vet jeg ikke siden du ikke ville svare, men jeg kan 100% garantere deg at det over er riktig. 
Så vet du det ?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (5 minutter siden):

Ble dem dømt

Ja 

https://filternyheter.no/sian-leder-domt-til-betinget-fengsel-for-hatefulle-ytringer/

Dette ble spesielt trukket frem:

Sitat

«Gode muslimer er en svøpe for sine omgivelser hvor enn de er. Et hvert menneske som bekjenner seg til Muhammeds ideologi og som arbeider for å innføre islams ondskap her – uansett om det gjøres med vold eller med politiske midler – er en trussel mot rikets sikkerhet og må deporteres eller interneres på livstid».

 

Sitat

Retten: «Ytringenes grovhet medfører at de ikke er vernet av ytringsfriheten»

 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
nonlocality skrev (1 minutt siden):

@Alexander4840  Jeg skal gi deg en opplæring uansett siden du virker ikke så helt oppdatert. Det å brenner koranen er en hateful ytring som provoserer og maner frem unødvendig bråk.

Det er de provoserte som tyr til vold som er problemet.
Om det er lov, og de liker det så lite at de vil bli fengslet for det, tror jeg de burde bo i midtøsten.

Lenke til kommentar

@Alexander4840 Virker som du ikke vet hva hatprat betyr siden du tror dette er det samme som ytringsfrihet, så jeg kopierer og lim inn på nytt:

"Hatprat (fra engelsk hate speech) er ytringer som angriper personer eller grupper basert på deres kjønn, etnisitet, religion eller livssyn, nedsatt funksjonsevne eller seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.[1] Hatprat som er rettet mot et individ betegnes som mobbing, er den rettet mot en gruppe kalles den hatprat eller hatretorikk."

https://no.wikipedia.org/wiki/Hatprat#:~:text=Hatprat (fra engelsk hate speech,seksuell orientering%2C kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra med ytringsfriheit, men ytringsfriheita i seg sjølv treng ikkje å bety at ein skal kunne ytre seg utan konsekvenser.

Det som eg har størst problem med angåande SIAN for tida er at SIAN ytrer seg ved å stille seg opp på torget for å provosere fram ein voldeleg motreaksjon, og samtidig forventer at politiet og samfunnet forøvrig skal bruke store ressursar på å beskytte den som ytrer seg.

Berre fordi nokon er lovleg å gjere, så betyr ikkje det at ein skal gjere det. Det er slik oppførsel som fører til innskrenkningar i ytringsfriheita, og som til slutt fører til at vi mister ytringsfriheita.

Det er f.eks. fullt lovleg å stille seg opp på torget for å slakte kjæledyr berre for å provosere fram ein reaksjon, det einaste juridiske kravet er at kjæledyret må være din eigen eigedom (eller at du har løyve frå eigaren) og slaktinga foregår på ein forsvarleg måte. Men den dagen nokon gjer dette utan anna formål enn å score billige poeng og provokasjon så vil også kravet om å forby den forma for ytringsfriheit kome.

Derfor meiner eg at slike ytringar er ein trussel mot demokratiet, og som på sikt berre vil ha negative samfunnskonsekvensar.

Kva er sannsynlegheita for at SIAN klarer å oppnå den samfunnsendringa som dei ønsker seg gjennom slike ytringar? Og kva er sannsynlegheita for motsvaret ikkje blir i form av ein fredeleg motdemonstrasjon eller appel?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er en misforstått tolkning av ytringsfriheten at samfunnet skal bruke masse ressurser på å beskytte SIAN når de står og sprer hatet sitt på offentlige plasser. Som det stod i Aftenposten så burde politiet prioritere anderledes. Informere SIAN om deres rett til å demonstrere, men samtidig informere dem at politiet ikke kan prioritere å være til stede.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, nonlocality said:

@Alexander4840  @debattklovn Jeg skal gi dere en opplæring uansett siden du virker ikke så helt oppdatert. Det å brenner koranen er en hateful ytring som provoserer og er den underliggende årsaken til all bråk.

Fake news. Å brenne koranen er lovlig. Hatefulle ytringer er ulovlige. Å brenne koranen er ikke hatefull kritikk av en gruppe, det er kritikk mot islam. 

Årsaken til bråket er voldelige pøbler som gjorde seg skyldig i drapsforsøk på en som bare brukte ytringsfriheten sin. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...