Gå til innhold

SIAN- en fare for folk?


Bjarte_1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man søker jo å provosere, skape reaksjoner - ikke ulikt hva man gjør med terror. Kan jo ikke sammenligne selve handlingen og den ene er lovlig, den andre ikke, men man søker reaksjoner og blest/pr for sin sak. Det beste er å overse og ikke skrive i media eller noe om det, så har man egentlig fjernet det meste av poenget med disse handlingene. (ulovligheter får politi ta seg av) 
Ikke ulikt med hva man bør gjøre med de som troller i fora btw.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 minutter siden):

Man søker jo å provosere, skape reaksjoner - ikke ulikt hva man gjør med terror. Kan jo ikke sammenligne selve handlingen og den ene er lovlig, den andre ikke, men man søker reaksjoner og blest/pr for sin sak. Det beste er å overse og ikke skrive i media eller noe om det, så har man egentlig fjernet det meste av poenget med disse handlingene. (ulovligheter får politi ta seg av) 
Ikke ulikt med hva man bør gjøre med de som troller i fora btw.

Du er nok et av de første dovendyrene som har fått min respekt! ?

Lenke til kommentar
trn100 skrev (29 minutter siden):

Både SIAN og motstanden er forsåvidt en bekreftelse på det, men hva mener du?

Reglene om hatefulle ytringer viser at ytringsfriheten ikke står over alt.

Man har kjempet hardt mot undertrykkende styresmakter og geistlige for retten til å kunne ytre seg kritisk. Vi kan ikke stå og se på at den samme retten skal brukes til nettopp å undertrykke, forfølge og utrydde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (7 minutter siden):

Reglene om hatefulle ytringer viser at ytringsfriheten ikke står over alt.

Man har kjempet hardt mot undertrykkende styresmakter og geistlige for retten til å kunne ytre seg kritisk. Vi kan ikke stå og se på at den samme retten skal brukes til nettopp å undertrykke, forfølge og utrydde.

Det beviser jo egentlig bare hvor tåpelig hele debatten egentlig er? Underytrykkende geistlighet og styresmakter?

Kanskje har vi noe å lære andre om ytringsfrihet, men vi har også mye å lære om tro!

Vi skal i alle fall aldri bruke vår religion som argument mot andres tro, for den religionen mange av oss "kristne" forfekter. Sylvi Listhaug med et kors mellom puppene er et hån mot enhver religion.

I en kamp man har stått i, selv om både utgangspunktet og kanskje formålet har endret seg, handler det først og fremst om å respektere andre enn seg selv og ikke minst andres meninger like mye som ens egne.

Det er ikke mange forunt å ha helt rett i alt, og spør du meg, så har de aller fleste MINST like mye rett som meg...

Lenke til kommentar
RoyBread skrev (2 minutter siden):

Hvis det av noen som helst grunn er fare for vold, så bli kvitt de som utfører volden.
Jeg hater kommunister mer enn det meste, men ville aldri banket noen opp fordi de siterer Karl Marx eller whatever.
Tåler du ikke ytringsfriheten så kom deg ut av landet. Enkelt og greit.

Hvilket land? USA?

Og hvorfor hater du kommunister?

"Hvis det av noen som helst grunn er fare for vold, så bli kvitt de som utfører volden."

Ta bort de "slemme" er barnehagepolitikk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, trn100 said:

 

Hvilket land? USA?
USA. Norge. Vesten.

"Og hvorfor hater du kommunister?"
Fordi jeg liker frihet, og kommunister står i veien for det. De produktive skal straffes og de ubrukelige skal belønnes. Clown world.
De ødelegger alt de er borti.

"Ta bort de "slemme" er barnehagepolitikk..."
Det funker. I Japan var det nulltolleranse på slikt tull og om noen klaget og lagde opptøyer om at Japanerne var rasister og ikke gode nok ble de kasta ut av landet tvert. Utrolig fredelig land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, RoyBread said:

Hvis det av noen som helst grunn er fare for vold, så bli kvitt de som utfører volden.
Jeg hater kommunister mer enn det meste, men ville aldri banket noen opp fordi de siterer Karl Marx eller whatever.
Tåler du ikke ytringsfriheten så kom deg ut av landet. Enkelt og greit.

Men du tolererer altså ikke de som ikke tolerere ytringsfrihet? Ytringer mot ytringsfrihet er ikke tillatt?

Dersom brenning, spytting, ydmyking, fornedring++ kun er ytringer, hvorfor kan ikke vold og trusler da kun være ytringer?

Ytringsfriheten skal stå sterkt, så lenge det gjøres med respekt og skånsomt. Det å rive i stykker koranen og spytte på den er ingen ytring, det er en hatefull provokasjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, RoyBread said:

Hvilket land? USA?
USA. Norge. Vesten.

"Og hvorfor hater du kommunister?"
Fordi jeg liker frihet, og kommunister står i veien for det. De produktive skal straffes og de ubrukelige skal belønnes. Clown world.
De ødelegger alt de er borti.

"Ta bort de "slemme" er barnehagepolitikk..."
Det funker. I Japan var det nulltolleranse på slikt tull og om noen klaget og lagde opptøyer om at Japanerne var rasister og ikke gode nok ble de kasta ut av landet tvert. Utrolig fredelig land.

1. Du har tydeligvis ingen kunnskaper om kommunisme. Jeg er ingen tilhenger, men jeg vet utmerket godt at kommunisme overhode ikke er slik du påstår.

2. Hvor skal vi kaste ut disse norske statsborgerne som «klager og lager opptøyer»?

3. Er det det sittende styret som skal bestemme hva som er lov/ikke lov å «klage og lage opptøyer» om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, WiiBoy said:

 

"Men du tolererer altså ikke de som ikke tolerere ytringsfrihet? Ytringer mot ytringsfrihet er ikke tillatt?"
Vold er ikke tillatt.

"Dersom brenning, spytting, ydmyking, fornedring++ kun er ytringer hvorfor kan ikke vold og trusler da kun være ytringer?"
Fordi vold er ikke en ytring. Vold er vold.

"Ytringsfriheten skal stå sterkt, så lenge det gjøres med respekt og skånsomt. Det å rive i stykker koranen og spytte på den er ingen ytring, det er en hatefull provokasjon" Trusler er trusler. Vold er vold. spytting på en bok er ingen av delene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Alexander4840 said:

Da må jeg bare bli voldelig for å stilne dem jeg er uenig med da... 
Da blir de som får meg til å bli voldelig straffet!! 
Godt råd. Bra debattklima...

Det er et vanskelig debattklima når du ikke gidder/ønsker å forholde deg til hva folk skriver, men heller tilegne de meninger de ikke har.

Det er ikke bare å ty til vold for å stilne en debatt. Selvfølgelig ikke. På samme måte er det heller ikke greit å provosere frem vold for å «vinne» en debatt.

Debatter skal vinnes med ord og argumentasjon. Sian er ikke interessert i debatt, de ønsker krig. Det er ikke greit.

De som lar seg provosere skal straffes, og de som helt unødvendig, med viten og vilje, skaper uorden og opptøyer bør straffes for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om ikke annet så synliggjør i alle fall denne typen demonstrasjoner noen av hvilke tema det er farlig å provosere innen og på hvilke områder en tar større risiko ved å "krenke". Så virker det dumt og usympatisk å prøve å skape konflikt i seg selv og SIAN virker som en organisasjon som overhodet ikke fortjener støtte, men jeg tror samtidig at det har en verdi om en bryter tabuer og "krenker" de som svarer med vold og angrep på ytringsfriheten, rett og slett fordi jeg tror dette må normaliseres slik det har blitt på mange andre felt. Men SIAN er nok helt feil gjeng til å gjøre det, og vi gikk nok glipp av en viktig sjanse da en ikke tok et klarere standpunkt under karikaturstriden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Bjarte_1 skrev (20 timer siden):

Når SIAN arrangerer krenkefester der de river i stykker Koranen, spytter på koranensider, messer ut om falsk profet, vurderer å surre Koranen inn i bacon og brenne den, så er det på tide å stille et sikkerhetsspørsmål her, nemlig om ikke handlingene er med på islamsk radikalisering og økt risiko for isamistisk terror som kan ramme uskyldige folk i samfunnet. Hva mener dere

SIAN tyr da ikke til vold mot noen, så på hva måte er de en fare for folk? SIAN består av en liten gruppe mennesker hvis eneste virkemiddel er å komme med utsagn som noen ikke liker, samt at de river ut og spytter på sider i en bok (som jeg går ut i fra de har kjøpt selv).

Liker man ikke det SIAN har å si så står man fritt til å ikke høre på de. Man MÅ ikke stå foran Stortinget og høre på de.

Personlig synes jeg lite om det de holder på med, men jeg forsvarer deres rett til å gjøre det. Man kan ikke bare ha litt ytringsfrihet. Enten har man det eller så har man det ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Bjarte_1 skrev (19 timer siden):

Å rive ut sidene og spytte på dem  det går over en grense til å skape radikalisering i den andre leiren og er det noe denne verden ikke trenger mer radikalisert islam. Vi har nettopp hatt en bølge med terror i Europa og jeg har selv sett marocco videoen og det er ikke mer av dette vi ønsker

Er det ikke de som begår voldshandlingene som er problemet? Gir du en terrorist lillefingeren så tar han til slutt hele armen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
nonlocality skrev (16 timer siden):

@Alexander4840 Tror du det å brenne koranen er ytringsfrihet?

Hvis jeg går i butikken og kjøper meg en koran, for så å brenne den eller spytte på den; hvem er da du til å skulle nekte meg det? Skal jeg ikke kunne gjøre som jeg vil med min egen bok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...