Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Midjemål som ikke minker til tross for vekttap.


jae-ols

Anbefalte innlegg

Døde ikke Herbalife sjefen av overdose?

Hadde kamerater som drev med dette, er typisk pyramide bedrift med unntak av at kundene får dyre varer... Slik at det skal være lovlig...

Shaken deres var bra den, men ca 300% dyrere enn den proteinshake du får på gymbutikk eller apotek/ helsekost.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (1 time siden):

Har hatt flere i familien som har vært distributører av Herbalife, så jeg veit at det er piss. Det du bokstavligtalt sier er at du spiser:

- 1300kcal uten Herbalife, vekten står stille
- 1300kcal med Herbalife, vekten går ned

Dette er en fysisk umulighet, det går ikke an. Så du er klin nødt til å glemme en variabel her. Og jeg tipper den var at du spiste mer enn 1300kcal når du ikke var på Herbalife

Nå er du langt ute på jordet. Du vet ingen ting om Herbalife. Jeg erstatter flere måltid med Herbalife. Så det blir få kalorier. Og ja jeg lå ikke over 1300 tidligere. Det er bare synsing fra din side. Sett deg bedre inn i saken. 

Lenke til kommentar

1300kcal om dagen i lengre tid vil få deg ned i vekt uansett om du får de kaloriene av å slurpe i deg ribbefett med sugerør, eller shakes fra herbalife. 

Det er så enkelt, inntak av kcal vs forbrenning av kcal, over LENGRE TID. 

Du kan fint gå ned i vekt dersom du holder 1300kcal man-lør, og spiser 17.000 kcal på lørdag. 

Hvis herbalife funker for deg, så fortsett med det, det flere i tråden påpeker er at du fint kan oppnå samme, eller kanskje bedre resultater ved å sette deg inn i kosthold og trening :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Nå er du langt ute på jordet. Du vet ingen ting om Herbalife. Jeg erstatter flere måltid med Herbalife. Så det blir få kalorier. Og ja jeg lå ikke over 1300 tidligere. Det er bare synsing fra din side. Sett deg bedre inn i saken. 

Nå skjerper du deg, jævla nedlatende og uhøflig! Dette er det du skrev:

Sitat

Jeg har ligget på 1300 kcal lenge , men det var da jeg begynte med Herbalife at kiloene raste av. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (6 timer siden):

Så du kverulerer voldsomt nå? Vil ikke høre sannheten. For meg er Herbalife det eneste som har fungert. Surt for deg som ikke tror på dietter. Men her bommer du totalt.  

Går det bra med deg? Du skriver jo setninger uten sammenheng. Hva mener du med at han ikke vil høre sannheten?

Hvorfor er det surt for han at han ikke tror på dietter? Selv om dietten funker for deg, så er det jo på ingen måte surt for andre som har mer tro på sunt kosthold enn dietter? Hva er det du forstår her som ingen andre forstår.

Som mange har skrevet til deg så er det jo fint for deg om det funker for deg. Men desverre så er det mange som ikke opplever varige resultater etter dietter, da det gir få verktøy for livet etter vekttapet. Og i dietter, slik som pulverdietter så erstatter man vel bare måltider med næringsstoffer i pulverform. Det mange her påstår er det du like gjerne kunne fått disse næringsstoffene gjennom mat. 

Men igjen. Funker det for deg så bare fortsett da vel. Men det var du som fremmet et problem med midjemålet ditt i forbindelse med dietten din.  Og selv om vekten går ned så er ikke alt vektnedgang lik. Og mange av tipsene er kun velment med det ønsket om en vektnedgang med resultater etter forventningene. Desverre er det slik at man ofte mister vekten på "feil" måte, og så må man bruke tid etter vektnedgangen på å jobbe riktignok et resultat etter forventningene. Blant fallgruvene er å bli såkalt "skinny-fat", og da vil man ha mye synlig fett rundt magen, til tross for en normal vekt og et relativt slankt utseende med klær på. Men det farlige fettet er fortsatt der. 

Hvis du fisket etter andre som deler dine oppfatninger om Herbalife så er det tydelig at du ikke finner det her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
12 hours ago, jae-ols said:

Dette er ikke så vanskelig å forstå hvis man prøver. Tror du jeg inntar flere kalorier med Herbalife? Det gjør jeg ikke. 

Nei, jeg tror du inntok flere kalorier før Herbalife da du ikke gikk ned i vekt. At du spiser 1300kcal har jeg liten grunn til å tvile på. Du går ned i vekt og du er ganske oppmerksom på antallet og jeg må gå ut ifra at du har lært endel om dette ved å være så fokusert på næringsinntak.

At du ikke gikk ned på 1300kcal før, det er en matematisk umulighet. Kroppen bruker en viss mengde kalorier uansett hvor mye du spiser og det er alt kalorier uansett om du spiser fett, proteiner eller sukker med skje rett fra posen. Den "eneste" forskjellen på dette for kroppen er om det er lettantennelig eller ikke. Altså, fyrer du med kull eller bensin. En kalori er tross alt et mål definert som behoved for å varme opp ett gram vann 1°C. Siden dette er en så upraktisk liten mengde bruker vi kilokalorier for kroppsforbruk, altså "kcal".
Med det i bakhodet så har kroppen behov for å holde hjernen i gang hele døgnet (bare det er opp mot 500kcal), kroppstemperaturen skal være 37°C (*), og vi har en mengde organer som skal jobbe hele tiden. Enten du spiser eller ikke vil alt dette koste et visst antall kalorier per døgn. Inntok du 1300kcal før så ville du gått ned i vekt. Noe annet er helt plent umulig om man også skal overleve.

(*) I seg selv et bevis på at det foregår forbrenning i kroppen, ikke alt for ulikt hva et bål gjør.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, C_Buk said:

Men desverre så er det mange som ikke opplever varige resultater etter dietter, da det gir få verktøy for livet etter vekttapet.

Og der ligger vel kjernen i de fleste svar som har kommet i tråden. Det er ikke fordi man påstår man ikke kan miste vekt med Herbalife, men snarere at Herbalife kun får deg til å miste vekt. Problemet er at vektnedgang må stoppe en gang og hva skal man gjøre da når Herbalife ikke har gitt noen verktøy for å leve normalt? For hvilken interesse skulle Herbalife ha av å lære folk å holde vekten der de vil ha den? Det ville være en heller tynn (pun intended) forretningsmodell for et firma som tjener på at folk er overvektige.

Nei, deres forretningsmodell er enkelt og greit at de hjelper folk med å miste vekt, lar være å si hvordan de skal holde den der, og fortsetter å tjene penger på folk når vekten har kommet tilbake. Tross alt, folk vil automatisk tenke at 1) med Herbalife ble de tynnere og 2) uten Herbalife ble de tykkere.
Skal man begynne sånn kan man jo likegreit nevne at folk med høyere inntekt typisk er slankere også (dette er faktisk tilfellet). Altså, få mer lønn er løsningen.

Det folk har forsøkt i tråden er ikke å si at å miste vekt med Herbalife er feil, men at det ligger en fallgruve i enden av den gaten som kan være veldig vanskelig å komme opp av om man ikke er godt forberedt. Noe Herbalife med vilje ikke kommer til å hjelpe med. Det er tross alt faste kunder de lever av. Noe annet ville blitt som om Samsung anbefalte folk å kjøpe iPhone eller om FB anbefalte å faktisk besøke venner.

6 hours ago, C_Buk said:

Og mange av tipsene er kun velment med det ønsket om en vektnedgang med resultater etter forventningene.

Sammen med overraskende mange gode tips på hvordan man forholder seg for et varig resultat. Jeg har plukket opp et par ting selv som jeg tar med meg videre.

6 hours ago, C_Buk said:

Hvis du fisket etter andre som deler dine oppfatninger om Herbalife så er det tydelig at du ikke finner det her.

Herbalife gjør bare hva alle andre også har gjort før dem. De skjuler den faktiske grunnen til vekttapet. De lager en tynn nok suppe til at det må ha litt volum som da skaper vomfyll og hindrer en umiddelbar sultfølelse. Dette sammen med en marginal diett som alene hadde gjort jobben om man bare slang noen ekstra proteiner i form av hel (uprosessert) mat på toppen. Men uten vomfyllet og proteinene vil man raskt føle at kroppen sliter, og da Herbalife ikke gir kunnskapen man behøver om mat vil man rask begynne å spise feil og tildels ukontrollert med synlige utslag på badevekten i løpet av få dager.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å gi litt kontrast kan jeg jo nevne potetdietten. Den går ut på å spise bare poteter. Kun stivelse. Nær på bare karbohydrater altså.

Blir man fysen, spis en potet. Blir man sulten, spis en potet. I denne dietten er svaret alltid: Spis en potet.
Den årvåkne leser vil jo se at dette bryter med absolutt alt av oppleste sannheter rundt vekttap. Grunnen til at det virker er at diettens mål ikke er å få folk til å spise verken mindre eller bedre, men dens mål er å endre ens vaner (les: bli kvitt idiotspisingen) og dermed gi magen og hodet en ny virkelighet å forholde seg til.

Spisevaner er i all hovedsak et mye større problem for vekten enn det meste annet. Før man kan ha håp om å holde vekten nede (ikke bare miste den) må man lære kroppen nye vaner, og de lærer man ved å avlære de tidligere dårlige vanene først. Akkurat som at jeg vil gå langt i å si at ingen har klart å slutte og røyke fordi de har brukt nikotintyggis eller nikotinplaster. De har klart det fordi de ville klare det. Det var et mål de ville nå. De var med andre ord motiverte og klare for å endre sine vaner.
Slik er det mest spising også. Det er helt typisk at folk gjerne vil være tynnere men også at de ikke er spesielt interesserte i å endre sine vaner. Til det er tilkjørt pizza og kveldsdigg foran TV'n alt for viktig. Så man prøver ofte å finne en måte hvor man kan ha sine dårlige vaner samtidig som man går ned i vekt. Mange gjør feilen at de bare slenger litt Herbalife (eller lignende) på toppen av sine dårlige vaner - for Herbalife gjør en slank, ikke sant? Atter andre gjør feilen at de begynner å trene for å forbruke alle de ekstra kaloriene de putter i seg. Teknisk sett ikke feil, men om vanene ikke endres så er det få - om noen - som kommer til å legge til en tung treningsøkt sammen med frossenpizzaen og potetgullet. Til det er vanen om å sitte på rompa å stappe kalorier i gapet alt for innarbeidet. "Jeg kan trene i morra". Det er en grunn til at ubrukte treningsmedlemsskap er blitt en stående vits.

Vanene er nøkkelen i all vektnedgang. Ikke Herbalife. Ikke trening. Ikke hva slags mat man spiser.
Og for å skaffe seg gode vaner må man ville endre de. Det holder ikke å ville være tynn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En vane jeg synes er fin er at jeg spiser meg mett på frukt, vedsidenav normal kost. Vel ikke mye men iallefall 3-5 om dagen. 

Det gjør at jeg føler meg sunnere og mister lyst på nøtter og godis.

Om du har lyst på fargerik godteri og sjokolade så er det sannsynligvis fordi du har spist for lite fargerik frukt og næringsstoffer...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

En vane jeg synes er fin er at jeg spiser meg mett på frukt, vedsidenav normal kost. Vel ikke mye men iallefall 3-5 om dagen. 

Frukt er ikke nødvendigvis det rette svaret til en som skal ned i vekt, da det inneholder svært mye sukker. Det finnes nok av fruktspisere og juicere som ikke skjønner hvorfor de ikke går ned i vekt, før de forstår at de spiser/drikker det via frukt og juice. Så ville heller gått for fett og protein fremfor alt sukkeret, da spiker du i alle fall ikke blodsukkeret så ille, og du føler deg mye mettere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest det meste som jae-ols har publisert på helseforumet opp gjennom åra i Diskusjon.no, kan jeg ikke konkludere med annet enn at han har en helsemessig særstilling som medfører at noe av den skriftlige atferden kan sies å være uforskyldt.
Dessverre fungerer søkemotoren etter eldre innlegg svært dårlig, jeg har derfor ikke konkrete tilfeller å vise til, men det dreier seg om en rekke innlegg der jae-ols selv beskriver helsesvikt på flere livsområder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

Frukt er ikke nødvendigvis det rette svaret til en som skal ned i vekt, da det inneholder svært mye sukker. Det finnes nok av fruktspisere og juicere som ikke skjønner hvorfor de ikke går ned i vekt, før de forstår at de spiser/drikker det via frukt og juice. Så ville heller gått for fett og protein fremfor alt sukkeret, da spiker du i alle fall ikke blodsukkeret så ille, og du føler deg mye mettere

Jeg bryr meg ikke om vekt, jeg bryr meg om helse og trivsel. Dersom jeg ikke spiser epler, bananer og appelsin. Så spiser jeg godis, brus og saltede nøtter..

Siden dette med unntak av nøtter og mørk sjokolade ikke inneholder vitaminer, antioksidanter og fiber så er det mye sunnere.

At noe inneholder sukker bryr meg ikke, det bryr meg om det er sunt eller negativt... 

 

Å sitte å sture eller slavetrene uten hverken frukt eller godis er ikke noe alternativ (for meg), så da velger jeg frukt og grønt, jeg tror staten og who anbefaler 5 om dagen.

Når det gjelder immunforsvaret som er litt aktuelt idag, så må jeg slå et slag for frukt, grønnsaker, ingefær, te og honning. Det er mye mer effektivt enn alle vitamintabletter, og sikkert også billigere.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 13.9.2020 den 21.41):

Så lenge trådstarter får forbedring og er fornøyd, så er det vel greit om TS ønsker å sprute ut tusenvis av kroner på det? 

Det finnes bedre metoder, som også er luftet i denne tråden, men det viktigste er vel at TS når sine mål

Det er det viktigste ja,  det funker og kiloene raser av. Og jeg sparer tusenvis av kroner på mat. Jeg har råd til det og er glad for at jeg endelig fant løsningen. Etter 20 år med oppturer og nedturer. Blir ikke noe potetgull og sjokolade på meg så lenge jeg lever! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 timer siden):

@Gouldfan Ikke uenig. Men vi snakker om andre personer her som sliter med vekt. Jeg ville ikke anbefalt frukt til de. Grønt - ja, men ikke frukt. Det finnes mange (bedre) kilder til Vit. C enn frukt, som inneholder mye mindre karbohydrater enn den vante frukten :)

Ja ingefær røtter feks. Vet du noen andre C vitamin bomber? Annet enn frukt?

Frukt er vel ganske vidt begrep noe inneholder mer og andre mindre fruktose.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (27 minutter siden):

Når det gjelder vitaminer, så holder det vel for de aller fleste å bare ta en vanlig vitaminpille?  Så slipper man å lete etter bestemte typer frukt og grønt. 

Når det gjelder kun vitaminer har du trolig rett her. Forskningen jeg har lest viser at det kan være litt vanskeligere for kroppen å ta til seg vitaminene like effektivt, men at opptaket likevel trolig er godt nok. 

En annen viktig fordel med frukt og grønt er jo fiber. I tillegg er det også en lang rekke med mikronæringsstoffer som finnes i frukt og grønt som er bra for kroppen. 

Men vitamintilskudd er definitivt lurt dersom man mistenker at man får i seg for lite gjennom kosten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...