Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Midjemål som ikke minker til tross for vekttap.


jae-ols

Anbefalte innlegg

Det store spørsmålet blir da: Forsvinner magefettet ved å ligg godt under på kaloriinntak og i tillegg går lange turer hver dag. Resten forsvinner jo., Det ser jeg på vekta. Det er det som er verst som står igjen, det vil si magen. Virker som jeg må ned 10 kg til før det synes. Og det er ikke noen lett jobb. Proteinet i Herbalife bygger muskler, så det er jo bra. Vil nok gå på Herbalife i mange år. For det er det eneste som funker. Jeg har prøvd mye. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jae-ols skrev (På 2.9.2020 den 17.40):

Hva er riktig trening? Jeg går 50 min. hver dag. Det må være mer en godkjent. Kiloene forsvinner men ikke magefettet. Så det er bare å stå på. Jeg tenker et år fram i tid. For å gå ned 20 kg. 

Det er fin aktivitet for vekttap det. Men er målet å forandre på sin kroppskomposisjon kan det være lurt å implementere litt styrketrening også. Trenger ikke være voldsomme greier. Det vil kunne være gunstig for å angripe magefettet fortere. 

Riktig trening er den treningen som på best mulig måte underbygger målet. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (16 timer siden):

Det store spørsmålet blir da: Forsvinner magefettet ved å ligg godt under på kaloriinntak og i tillegg går lange turer hver dag. Resten forsvinner jo., Det ser jeg på vekta. Det er det som er verst som står igjen, det vil si magen. Virker som jeg må ned 10 kg til før det synes. Og det er ikke noen lett jobb. Proteinet i Herbalife bygger muskler, så det er jo bra. Vil nok gå på Herbalife i mange år. For det er det eneste som funker. Jeg har prøvd mye. 

Protein i seg selv bygger jo ikke muskler. Det er en mer kompleks prosess. Men man må spise nok til å trigge en proteinsyntese som vil hjelpe til med å reparere muskler som brytes ned under trening. 

Men nok protein i kosten er fortsatt viktig da. Hvis du ønsker en pekepinn på hvor mye du må ned for å bli kvitt magefettet kan du jo kanskje forsøke å finne ut av fettprosenten din. Det vil gi en klarere indikator på hvor nære du er. Men fortsatt vil det kunne være individuelle forskjeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at man får muskler og går ned i vekt. Og at fettforbrenningen fungerer optimalt. Det er ikke mer komplisert en det. Men når jeg bruker antidepressiva blir det litt verre. Mange legger på seg over 10 kilo- Da hjelper det lite med mye trening. Medisinen binder fettet og du blir ikke kvitt det. Det er en prosess som de fleste som bruker dette har erfart. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, jae-ols said:

Poenget er at man får muskler og går ned i vekt. Og at fettforbrenningen fungerer optimalt. Det er ikke mer komplisert en det.

Tenk på det sånn - en som jogger 4 mil hver dag har mindre muskler enn en som trener med vekter et par ganger i uka. Spørsmålet blir jo hvorfor det er slik.
Prosessen med å bygge muskler er at man gjør noe for å bryte ned musklene (da gjerne løfte tunge ting) i en slik grad at kroppen må reparere skaden, og kroppen reparerer slik at det blir bedre enn hva det var. Har ikke kroppen dette behovet for reparasjon vil proteinene du spiser bli brudt ned for klargjøring til forbrenning. En prosess som koster 1 kcal per 4 proteinbaserte kcal. Så om du spiser 100 kcal proteiner og kroppen ikke behøver noe av det for andre formål vil det brytes ned til 75 kcal energi og enten brukes eller lagres.
Dette i seg selv er jo helt greit, men det er viktig å huske at proteiner ikke er lik muskler, og at som oftest er det ikke mer enn et tregt tilskudd til energilagrene i kroppen. Tregt, fordi det tar tid å omforme proteiner til noe nyttig for energiforbruk.
Det kan også være greit å legge seg det på minnet at det finnes mange slags proteiner og en muskel er bygget opp av kun to forskjellige.

Dersom du ikke gjevnlig sliter ned musklene dine vil ekstra proteintilskudd ha ingen annen effekt enn å gi kroppen et langdrygt energitilskudd. Dette i seg selv er et mål å stebe etter da det minsker sjansen for at kroppen haste-lagrer overskuddsenergi som fett, som gjerne skjer med enklere substanser som sukker og karbohydrater. Skal jeg gjette vil jeg tro sistnevne er en stor faktor i vekttapet du nå ser.
I så fall kunne du også kommet mye billigere ut av det med å kutte karbohydrater og sukker i hverdagskosten (uten at jeg vet hvor mye kuren din koster) sammen med god porsjonskontroll. For min del var god porsjonskontroll med på å kutte matbudsjettet til det halve.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal jeg kutte matbudsjettet til det halve, blir det 500 kroner i måneden. Men bruker også 2000 kroner i måneden på Herbalife. Gått ned åtte kilo nå. Så dette går veldig bra. Trener ikke med vekter, går ikke på Treningssenter. Skal ned minst 15 kg. Det bør gå fint.

Endret av jae-ols
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (5 timer siden):

Skal jeg kutte matbudsjettet til det halve, blir det 500 kroner i måneden. Men bruker også 2000 kroner i måneden på Herbalife. Gått ned åtte kilo nå. Så dette går veldig bra. Trener ikke med vekter, går ikke på Treningssenter. Skal ned minst 15 kg. Det bør gå fint.

Hvorfor uttrykker du først misnøye/frustrasjon over resultatene dine for så å fastslå at du er fornøyd med opplegget ditt?

Er du fornøyd så er det vel bare å fortsette? De som svarer her inne svarer basert på kunnskap og erfaring. Men hvis du er komfortabel og tror på ditt opplegg så er det jo ingen som hindrer deg. Men når du uttrykker et problem (midjemål som ikke minker), så er det jo naturlig at det stilles spørsmålstegn til enten fremgangsmåte eller forventningene. 

Du trenger verken vekter eller treningssenter for å trene litt styrke, men igjen... Det er ingen som tvinger deg. Men styrketrening er gunstig for midjemål/kroppskomposisjon. Og uten styrketrening så bygger man jo ikke muskler. Uavhengig av kosthold. Det er ikke slik muskelbygging foregår.

Du spør også om veldig komplekse mekanismer i kroppen. Det er vanskelig å gi deg et presist svar all den tid at man ikke har all informasjon om deg. Men igjen, det trenger du ikke å dele. Men vekttap er enkelt ved at kaloriunderskudd normalt medfører vektreduksjon. Men det som egentlig er viktigere er hvordan vekten forsvinner og hva det egentlig er man kvitter seg med. I utgangspunktet er det en dårlig idé å senke kaloriinntaket for lavt for å trigge videre vekttap. Da finner det langt bedre og konstruktive metoder for å sørge for en sunn progresjon i vektnedgangen. Mat er næring for kroppen og kaloriunderskudd er å frata kroppen for potensiell næring. Dette er en av grunnene til at mange er skeptiske til diettkurer. Mikronæringsstoffer og variasjon i kosten er viktig, og spesielt når man begrenser inntaket av kalorier. Da bør det meste man inntar inneholde en korrektbsammensetning av mikronæringsstoffer. Dette blir igjen mer komplekst enn makro (karbohydrater, proteiner og fett). 

Den beste måten å gå ned i vekt på, for mange i hvert fall, er en kosthold- og livsstilsendring som er varig til langt etter vekttapet. Så kan man selvsagt være litt ekstra skjerpet mens vekten skal av. Mitt personlige tips er da å spise ren uprosessert mat, variert mat og ha en noenlunde kontroll på mikro- og makronæringsstoffer.

Dette er slikt som for eksempel en ernæringsfysiolog vil kunne skreddersy og forklare ved behov. 

Men viktig at av alt. Er du fornøyd med opplegget ditt og mener det funker så må du jo bare fortsette med det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For det første, slutt med herbalife. De kaloriene du får i deg gjennom shaken, blir fordøyd veldig fort, og det er mye bedre å spise hel og ren mat, som kroppen bruker lengre tid på å fordøye, slik at du holder deg lengre mett, får et større opptak av vitaminer/mineraler samt at du vet og kan kontrollere hva du får i deg. En shake kan være en nødløsning dersom du ikke får i deg nok kcal eller proteiner gjennom ditt normale kosthold, men da er det noe fundamentalt feil i kostholdet eller din livsstil.

Det jeg vil anbefale for deg, som bshagen har nevnt, er periodisk fasting. Du spiser mange måltider om dagen, noe som gjør at insulinnivået i kroppen din ikke får stabilisert seg, eller sunket til et fettforbrenningsnivå. Du kan ikke forbrenne fett dersom insulinnivået er for høyt. Det er også grunnen til at du bør legge gåturen eller treningsøkten til slutten av en fasteperiode. Gjerne om morgenen, eller før første måltid. Rolig/moderat trening er da det beste, og ikke intense styrketreningsøkter f.eks. Da de påfølgende kortisolnivåøkningene vil hindre mest mulig effektiv fettforbrenning. Styrketrening på tomme glykogenlagre kan også i ytterste fall føre til at kroppen bryter ned muskler for å omdanne de til glukose. Når det er sagt så er det også viktig å trene styrke, og større muskler gir økt forbrenning.

Periodisk fasting sammen med lavkarbo er det mange som synes er best, og det gjør jeg også. Man holder seg lengre mett, kjenner mindre på sultfølelse, og man er oftere inne i en fettforbrenningsfase når glykogenlagrene ikke fylles opp hele tiden.

Ved fasting oppnår man også andre fordeler, men slike ting som å stabilisere hormonnivåer, øke veksthormon og å redusere noe av det brune fettet i kroppen kan være med på å minske midjemålet. Selv om, som tidligere sagt, så kommer man ikke utenom matematikken med kalorier inn vs kalorier ut. Og folk er forskjellige, så det er ikke sikkert det passer deg, eller at du responderer bedre på en slik type diett enn andre, men jeg ville testet det. Og til slutt vil jeg poengtere at hva du spiser er veldig viktig, og det å spise ren og hel mat er det beste. Biff i stedet for kjøttdeig, hele grønnsaker i stedet for stuing og smoothie, frukt og nøtter i stedet for barer. Pass på å ha variasjon i kostholdet slik at du får dekket alle behov for vitaminer/mineraler, og det er bedre å ta vitamintilskudd enn å spise mer bearbeidet mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (5 timer siden):

Mat er næring for kroppen og kaloriunderskudd er å frata kroppen for potensiell næring. Dette er en av grunnene til at mange er skeptiske til diettkurer.

Jeg har prøvd mange diettkurer og ingen har hjulpet. Jeg har gått ned på matinntak og det hjelper heller ikke. Det som har funket er Herbalife, så jeg er fornøyd med det. Jeg har telt kalorier i 12 år uten resultat. Jeg får i meg den næringen jeg trenger. Mye grønt og frukt, spiser fisk og følger med på Vektklubb. Jeg greier ikke å¨forstå skepsisen til dietter. Mange kan skrive under på at det fungerer. Må ha kraftig kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Det er bare min erfaring :)

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (11 timer siden):

Skal jeg kutte matbudsjettet til det halve, blir det 500 kroner i måneden. Men bruker også 2000 kroner i måneden på Herbalife. Gått ned åtte kilo nå. Så dette går veldig bra. Trener ikke med vekter, går ikke på Treningssenter. Skal ned minst 15 kg. Det bør gå fint.

Har du merket noe på midjemål i det siste? jeg har tatt 7 kg i sommer og det har gitt minus 7 cm i midjemål. Ironisk nok så ser jeg ikke forskjell :)

 

Jeg har spist kjøtt og grønnt istedet for standar norsk.  smart karbo eller hva man skal kalle det

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (4 timer siden):

Hvordan er sultfølelsen i løpet av dagen? Er det en årsak til at det er vanskelig å kutte ned på kalorier? Knekkebrød inneholder mindre raske karbohydrater enn brød, men fortsatt er hele kornprodukter som f.eks havre og byggryn bedre.

Jeg vet bare at jeg skal unngå brød. Hvete er den store synderen. Så det blir produkter uten hvete, og det er det nesten i alt av brød. Knekkebrød er bra. Grove knekkebrød. Ikke Frukost knekkebrød. 

 

Pliscin skrev (4 timer siden):

Hvordan er sultfølelsen i løpet av dagen? Er det en årsak til at det er vanskelig å kutte ned på kalorier? Knekkebrød inneholder mindre raske karbohydrater enn brød, men fortsatt er hele kornprodukter som f.eks havre og byggryn bedre.

 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Hvordan er sultfølelsen i løpet av dagen? Er det en årsak til at det er vanskelig å kutte ned på kalorier?

Når du går på Herbalife er du sulten hele tiden. Å ligge på 1000 kcal om dag er slitsomt. Nesten ikke kalorier i en shake. Og så blir det  noe sunt til middag, med mye grønt. Ikke sukker og ikke hvete. Mye trening og prøve å leve så sunt som mulig. 

Endret av jae-ols
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

Knekkebrød har bitte litt karbohydrater fra sukkerarter, men det meste stammer fra fiber som ikke har noe med sukker å gjøre.

Han skrev at han skulle kutte ALT sukker og skriver i neste setning at han skal spise knekkebrød. Det fungerer svært dårlig, om det er det som er målet. Fiber er også en sukker btw, selv om vi ikke tar det opp. Alle karbohydrater er «sukker». Når det står «sukkerarter» så er dette gjerne monosakkarider, eller enkle sukkerarter. Det betyr ikke at de resterende ikke teller som sukker når det kommer til kalorier, de teller de også (unntatt fiber)

 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
21 hours ago, jae-ols said:

følger med på Vektklubb. Jeg greier ikke å¨forstå skepsisen til dietter. Mange kan skrive under på at det fungerer.

Skepsisen ligger oftest i at det ikke medfører en nødvendig endring av ens holdning til spising som jo er grunnproblemet for nær på alle som er overvektige. Merk her forskjellen på spising og næringsinntak. Det er ikke uvanlig at en diett fjerner sultfølelsen kombinert med at man fortsatt kan spise seg mett. Altså lærer man ikke kroppen og hodet å spise mindre, som da resulterer i at man aldri kan slutte med dietten.
Merk med dette at absolutt alle forslag som er kommet her inne har vært basert på at man kan spise normalt men på en annen måte enn før. Det er både billigere (mye billigere) og betraktelig mer holdbart i lengden. Man kan holde vekten nede med kokain og speed også, men det er både dyrt og virker imot sin hensikt om helse. Men mange kan skrive under på at det virker.

Samme problem med vektklubber og også av og til trening. For mange innebærer det en forandring av hverdagen som de fleste ikke klarer se på som annet enn en unntakstilstand. Problemet med en unntakstilstand er at en eller annen dag er den over og man er tilbake i samme rutine man en gang var dersom man ikke har lært hodet og magen nye rutiner. Noe en pulverdiett ikke bare feiler i, men er designet for å unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...