Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Midjemål som ikke minker til tross for vekttap.


jae-ols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heradon skrev (På 20.8.2020 den 19.16):

Å gå 50 minutter er bra trening uansett hvor god form du er.  Det er at du hele tatt har gått ned over 5 kg er bra. Forhåpentligvis motiverer det deg til å gå ned enda mer og til slutt holde idealvekta di.

Takk for det. Jeg går 50 minutter nesten hver dag. Formen er så mye bedre. Før kom jeg nesten ikke opp en bakke. Nå fyker jeg opp. 

Påfyll av testosteron har gjort susen. Og sunn mat ikke minst. Ned syv kg nå. Jeg er veldig fornøyd. 

Lenke til kommentar
On 8/20/2020 at 4:25 PM, C_Buk said:

Jeg siktet til han som mente du raste veldig fort ned i vekt. 12 kg på 3 måneder høres ut som en fornuftig progresjon i mine ører.

Selv har jeg gått ned 28kg siden April fra en eller annen BMI til nå 23,6. Det er i gjennomsnitt 1,3-1,4 kilo per uke. Dette har vært et bevisst valg da jeg vet med meg selv at slik seigpining som strekker seg ut i evigheter for resultater som er mindre enn hva man regner som daglig variasjon er noe jeg ikke orker å være med på. Forøvrig er det også grunnen til at de fleste slankere gir opp, fordi hverdagen deres har blitt til et ork og man ser ingen slutt på selvpiningen.

Når det gjelder fettet rundt livet så er det veldig avhengig av spesielt tre ting, 1) alder, 2) kjønn dersom alder ikke er lav og 3) hvor mye man veier. Altså ikke BMI, men rett og slett hvor mange kilo man har som ikke burde være der.

Er man en middelaldrende mann er mage/midje det absolutt siste fettet som forsvinner. Har man også endel for mange kilo (ikke bare høy BMI) så vil det gå mange kilo før man kan begynne å stramme inn buksene nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, fokkeslasken said:

Er man en middelaldrende mann er mage/midje det absolutt siste fettet som forsvinner. Har man også endel for mange kilo (ikke bare høy BMI) så vil det gå mange kilo før man kan begynne å stramme inn buksene nevneverdig.

Selv var jeg knapt 40 år og ut fra grafene jeg fant frem fra den gangen ser jeg at der var et lineært forhold mellem utviklingen i kg og midjemål der hvert kg tapt tilsvarte ~0,8 cm mindre middjemål. 

Men der er sikkert store forskjeller på folk. 

Lenke til kommentar
On 8/24/2020 at 6:23 PM, jae-ols said:

Jeg er medlem av Vektklubb, og der blir alt jeg spiser og trener skrevet opp. Jeg ligger på et kaloriunderskudd på ca. 400 kcal pr. dag. Så da går vekten ned. Jeg har prøvd bare med å spise mindre men det funka ikke. Jeg er godt voksen og har dårlig forbrenning. Det var da jeg begynte med pulver at kiloene raste av. Kombinert med mye trening. Ikke noe søtsaker og snacks, heller ikke i helgene. Aldri alkohol. Jeg spiser ca 1400 kcal om dagen. Det er veldig lite for en voksen mann. 

For en voksen mann kommer det veldig an på alder. En "yngre" voksen mann kan ha et 2000kcal behov. En håndfull år senere kan samme mann ha et 1700kcal behov. Det hele kommer an på hvor man er i forhold til utvikling med hormonproduksjon og slikt. Altså hvor "middelaldrede" man er.

Det er stor sjanse for at ditt kaloribehov er lavere enn du tror. Dette kan du jo nå regne ut med det du allerede vet om deg selv. Om du spiser 1400kcal om dagen og går ned i vekt, så kan du regne det ut med basis i at 1kg fett teller 7000kcal. Så for å ta et rundt tall la oss si du går ned 1kg i uka. Det er et underskudd på 7000kcal i uka, eller 1000kcal om dagen. Med det du spiser plasserer det ditt behov ved 2400kcal om dagen. Går du ned en halv kilo i uka blir dagsbehovet ditt 1900kcal, Osv.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
10 minutes ago, tigerdyr said:

Selv var jeg knapt 40 år og ut fra grafene jeg fant frem fra den gangen ser jeg at der var et lineært forhold mellem utviklingen i kg og midjemål der hvert kg tapt tilsvarte ~0,8 cm mindre middjemål. 

Men der er sikkert store forskjeller på folk. 

40 er ingen ensarted tid. Mange er fortsatt "unge" mens andre er blitt middelaldrende allerede. Er man av det yngre slaget er midjemålet lettere også om man er 40 selvsagt.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (53 minutter siden):

Selv har jeg gått ned 28kg siden April fra en eller annen BMI til nå 23,6. Det er i gjennomsnitt 1,3-1,4 kilo per uke. Dette har vært et bevisst valg da jeg vet med meg selv at slik seigpining som strekker seg ut i evigheter for resultater som er mindre enn hva man regner som daglig variasjon er noe jeg ikke orker å være med på. Forøvrig er det også grunnen til at de fleste slankere gir opp, fordi hverdagen deres har blitt til et ork og man ser ingen slutt på selvpiningen.

Når det gjelder fettet rundt livet så er det veldig avhengig av spesielt tre ting, 1) alder, 2) kjønn dersom alder ikke er lav og 3) hvor mye man veier. Altså ikke BMI, men rett og slett hvor mange kilo man har som ikke burde være der.

Er man en middelaldrende mann er mage/midje det absolutt siste fettet som forsvinner. Har man også endel for mange kilo (ikke bare høy BMI) så vil det gå mange kilo før man kan begynne å stramme inn buksene nevneverdig.

Min teori er at folk gir opp fordi man går på slankekur fremfor kosthold/livsstilsendring. Måten man spiser når man går ned i vekt bør være relativt lik det man spiser ved vedlikehold. Bare at man legger til litt mer kalorier. Dette er selvfølgelig en forkortet forklaring. 

Med mindre man er kraftig overvektig kan det være vanskelig å kvitte seg med 1kg+ i uka, samtidig som man bevarer muskelmassen. Det er fullt mulig og til og med relativt enkelt å gå ned så fort, men det er vanskelig å kvitte seg med fett så fort. Men for all del, det kan godt hende du lyktes i nettopp det. Uansett en god prestasjon.

Jeg er litt uenig i de 3 kriteriene du drar opp, men det er mulig vi hadde vært enige om vi hadde gått litt mer i detaljene. Testosteron, muskelmasse og mange andre faktorer spiller inn. Man er trolig også genetisk disponert for hvordan fettet fordeler seg på kroppen. Jeg tilhører selv gruppen som lagrer fett på magen fremfor andre steder på kroppen. Muskelmasse og å generelt holde en lav fettprosent må derfor til for meg. 

BMI er kun en veiledende skala. Det er en elendig skala for å for eksempel sette estetiske mål. Da er muskelmasse og fettprosent langt bedre parametere. Likevel synes jeg folk svartmaler BMI i for stor grad. Dette gjelder gjerne de som er moderat overvektige (bmi 25-30) . For folk som er gjennomsnittlig muskuløse, innenfor en "normal" høyde, så vil bmi faktisk være en relativt god indikator på problematisk overvekt.

Men det er klart at en kroppsbygger på 90 kg med 10% kroppsfett ikke bruker BMI til noe. Men folk flest tilhører ikke denne gruppa. For "vanlige" folk vil 25+ bmi tilsvare en lubben/litt feit person. 30+ vil som oftest tilsvare fedme. Og noen enkeltindivider vil fortsatt kunne dra nytte av andre parametere enn bmi.

Det siste poenget ditt er jeg derimot helt enig med deg i. Magefettet kan være vrient å kvitte seg med. For mange vil det være det siste som forsvinner, og for mange vil det også kreve at man trener riktig og klarer å fikse sin kroppskomposisjon. 

Lenke til kommentar

Jeg var veldig kraftig og går ned i vekt. Men fettet rundt magen minker ikke. Men kanskje det er annerledes om et år. Må bare være tålmodig. Dette går seg til. 2 år på Herbalife vil gjøre underverker. Og proteinet gjør at jeg bygger muskler. Det er jo proteinet i dette som er så viktig, og det å kutte karbohydrater. Kutte ut brød og kaker og alt annet. 

Lenke til kommentar

Magefett er veldig vanskelig å bli kvitt, men ikke la det stoppe det, og ikke sett deg urealistiske mål. Det går fint an å se både bra og godt trent ut, selv med en litt stor mage :) Å få sixpack har jeg gitt opp, og jeg har prøvd beinhardt med både trening og kosthold over lang tid for å se om jeg klarte det, men det gikk ikke.  Lange økter med rolig forbrenningstrening + ett godt kosthold er stalltips, bedre å gå lange litt tunge turer, enn intervalltrening feks. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, C_Buk said:

Min teori er at folk gir opp fordi man går på slankekur fremfor kosthold/livsstilsendring. Måten man spiser når man går ned i vekt bør være relativt lik det man spiser ved vedlikehold. Bare at man legger til litt mer kalorier. Dette er selvfølgelig en forkortet forklaring.

Stort sett enig i dette. Det må være en viss samkjøring mellom slanking og vedlikehold.

3 hours ago, C_Buk said:

Med mindre man er kraftig overvektig kan det være vanskelig å kvitte seg med 1kg+ i uka, samtidig som man bevarer muskelmassen. Det er fullt mulig og til og med relativt enkelt å gå ned så fort, men det er vanskelig å kvitte seg med fett så fort. Men for all del, det kan godt hende du lyktes i nettopp det. Uansett en god prestasjon.

Jeg tviler på at muskelmassen er den samme som den var før jeg begynte, men på den annen side er det mye fett i muskler også, og spesielt om man er overvektig. At musklene blir mindre er ikke annet enn å forvente også grunnet dette.

Grunnen til mitt litt spesielle valg av slankemetode er grunnet i at jeg ikke er veldig flink med moderasjon. Spise nesten nok er ikke min styrke, for å si det sånn. Og forrige gang jeg slanket meg begynte jeg å trene ved et visst punkt. Det tok kun et par dager etter første treningsøkt før vekttapet stoppet totalt. Så denne gangen har jeg bestemt meg for å først kvitte meg med fettet og begynne treningen igjen når ønsket vekt er oppnådd. Deretter vil målet ikke være vekta så mye, men mer buksestørrelsen og hullet i beltet.

Jeg velger å se det litt slik at vektnedgang for kroppen ikke er en sunn handling. Tross alt må man overbevise kroppen om at den må begynne og fortære seg selv. Kombinere dette med et sunt kosthold er i beste fall vanskelig, og for de fleste grenser det til det umulige.

3 hours ago, C_Buk said:

Jeg er litt uenig i de 3 kriteriene du drar opp, men det er mulig vi hadde vært enige om vi hadde gått litt mer i detaljene. Testosteron, muskelmasse og mange andre faktorer spiller inn. Man er trolig også genetisk disponert for hvordan fettet fordeler seg på kroppen. Jeg tilhører selv gruppen som lagrer fett på magen fremfor andre steder på kroppen. Muskelmasse og å generelt holde en lav fettprosent må derfor til for meg. 

BMI er kun en veiledende skala. Det er en elendig skala for å for eksempel sette estetiske mål. Da er muskelmasse og fettprosent langt bedre parametere. Likevel synes jeg folk svartmaler BMI i for stor grad. Dette gjelder gjerne de som er moderat overvektige (bmi 25-30) . For folk som er gjennomsnittlig muskuløse, innenfor en "normal" høyde, så vil bmi faktisk være en relativt god indikator på problematisk overvekt.

Men det er klart at en kroppsbygger på 90 kg med 10% kroppsfett ikke bruker BMI til noe. Men folk flest tilhører ikke denne gruppa. For "vanlige" folk vil 25+ bmi tilsvare en lubben/litt feit person. 30+ vil som oftest tilsvare fedme. Og noen enkeltindivider vil fortsatt kunne dra nytte av andre parametere enn bmi.

Alt til sitt bruk. Selv bruker jeg utelukkende baderomsvekta. Eneste grunnen til at jeg vet min BMI er at appen jeg bruker til å loggføre vekta regner den ut for meg.

3 hours ago, C_Buk said:

Det siste poenget ditt er jeg derimot helt enig med deg i. Magefettet kan være vrient å kvitte seg med. For mange vil det være det siste som forsvinner, og for mange vil det også kreve at man trener riktig og klarer å fikse sin kroppskomposisjon. 

Jeg slet en stund med magefettet selv i løpet av vektnedgangen, men når det ikke er annet å ta av da vil kroppen også fortære dette. Det er bare å være tålmodig selv om man vil møte mye motstand fra kroppen. Den er helt fabelaktig på å overtale hjernen til å tro den faktisk vil spise og at det til og med er ens egen gode idé.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, jae-ols said:

Jeg var veldig kraftig og går ned i vekt. Men fettet rundt magen minker ikke. Men kanskje det er annerledes om et år. Må bare være tålmodig. Dette går seg til. 2 år på Herbalife vil gjøre underverker. Og proteinet gjør at jeg bygger muskler. Det er jo proteinet i dette som er så viktig, og det å kutte karbohydrater. Kutte ut brød og kaker og alt annet. 

Magefettet vil begynne å minke etterhvert. Vi er alle forskjellig skrudd sammen og man må bare være tålmodig. Det er viktig å huske at du driver med en prosess som kroppen er uenig i og at den dermed vil sloss mot enhver anelse av at den må spise lagrene den har bygget opp.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 27.8.2020 den 14.54):

Selv har jeg gått ned 28kg siden April fra en eller annen BMI til nå 23,6. Det er i gjennomsnitt 1,3-1,4 kilo per uke. Dette har vært et bevisst valg da jeg vet med meg selv at slik seigpining som strekker seg ut i evigheter for resultater som er mindre enn hva man regner som daglig variasjon er noe jeg ikke orker å være med på. Forøvrig er det også grunnen til at de fleste slankere gir opp, fordi hverdagen deres har blitt til et ork og man ser ingen slutt på selvpiningen.

Når det gjelder fettet rundt livet så er det veldig avhengig av spesielt tre ting, 1) alder, 2) kjønn dersom alder ikke er lav og 3) hvor mye man veier. Altså ikke BMI, men rett og slett hvor mange kilo man har som ikke burde være der.

Er man en middelaldrende mann er mage/midje det absolutt siste fettet som forsvinner. Har man også endel for mange kilo (ikke bare høy BMI) så vil det gå mange kilo før man kan begynne å stramme inn buksene nevneverdig.

Jeg er 168 cm og veier nå 82,9 kg. Det er 20 kg for mye og veldig mye av dette sitter rundt magen. Tar ikke av 20 kg på tre uker. Men et kg mistet er en cm rundt livet, det har jeg lært. Jeg håper å komme ned i 75 kg. Da blir helsa enda bedre, men i min alder er det ikke lett å gå ned i vekt. Forbrenningen synker raskt med økende alder. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...