Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

Blåbanan skrev (5 minutter siden):

Jeg mener ikke å styre andre, men å veilede dem. Jeg synes det er en menneskerettighet å ha god helse, og at den rettigheten blir brutt i mange land. Som Amerika, Norge, India, store deler av Afrika, og mange andre deler av verden.

Nei, du mener å styre andre, når du har fordommer om at alle tjukke er syke, ikke vet sitt eget beste, og burde få restriksjoner.

Jeg synes det er en menneskerett å få leve slik man vil, uavhengig av vekt, og hva slike om deg måtte mene om andre mennesker.

Du har INGENTING med å blande deg inn i andre sin livsstil. Jeg klarer meg fint uten veiledning fra selvsentrerte og egoistiske drittsekker som tror de vet alle andre sitt eget beste. 

Jeg vet fint hva som er best for meg, og det vet stort sett alle andre og som er voksne. Du må stole på at voksne mennesker kan ta egne valg, uten å bli umyndighetsgjort av slike «velmenende» mennesker som deg, som har behov for å styre andre sine liv utifra forakt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emile the rat skrev (3 minutter siden):

Nei, du mener å styre andre, når du har fordommer om at alle tjukke er syke, ikke vet sitt eget beste, og burde få restriksjoner.

Jeg synes det er en menneskerett å få leve slik man vil, uavhengig av vekt, og hva slike om deg måtte mene om andre mennesker.

Du har INGENTING med å blande deg inn i andre sin livsstil. Jeg klarer meg fint uten veiledning fra selvsentrerte og egoistiske drittsekker som tror de vet alle andre sitt eget beste. 

Jeg vet fint hva som er best for meg, og det vet stort sett alle andre og som er voksne. Du må stole på at voksne mennesker kan ta egne valg, uten å bli umyndighetsgjort av slike «velmenende» mennesker som deg, som har behov for å styre andre sine liv utifra forakt.

Hvis man statistisk sett er mer utsatt for trafikkulykker, for eksempel unge sjåfører, så må man betale mer for bilforsikring. 

Hvis man statistisk sett er mer trolig, og mer god margin, å være en ekstrabelastning for helsesystemet vårt. Ville det ikke da vært mer rettferdig at de som påfører seg selv disse helseskadene burde dekke en større andel av regningen? 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (4 minutter siden):

Nei, du mener å styre andre, når du har fordommer om at alle tjukke er syke, ikke vet sitt eget beste, og burde få restriksjoner.

Jeg synes det er en menneskerett å få leve slik man vil, uavhengig av vekt, og hva slike om deg måtte mene om andre mennesker.

Du har INGENTING med å blande deg inn i andre sin livsstil. Jeg klarer meg fint uten veiledning fra selvsentrerte og egoistiske drittsekker som tror de vet alle andre sitt eget beste. 

Jeg vet fint hva som er best for meg, og det vet stort sett alle andre og som er voksne. Du må stole på at voksne mennesker kan ta egne valg, uten å bli umyndighetsgjort av slike «velmenende» mennesker som deg, som har behov for å styre andre sine liv utifra forakt.

Hei.

 

Jeg skjønner at det kan bli misforståelser. Det er helt naturlig.

 

Men har du ikke lagt merke til at tjukke mennesker ikke har det bra? De har større risiko for å dø tidlig, grunnet overvekt.

 

Selv om du mener at jeg tar feil, er det flere studier som peker til at tjukke folk har dårlig helse. Bare søk på Google.

 

Tenk på alle de som sulter. De i Afrika. Du tenker kanskje: Så ille!

 

Men tenk på de overvektige. Det er jo nesten like ille.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (2 minutter siden):

Hei.

 

Jeg skjønner at det kan bli misforståelser. Det er helt naturlig.

 

Men har du ikke lagt merke til at tjukke mennesker ikke har det bra? De har større risiko for å dø tidlig, grunnet overvekt.

 

Selv om du mener at jeg tar feil, er det flere studier som peker til at tjukke folk har dårlig helse. Bare søk på Google.

 

Tenk på alle de som sulter. De i Afrika. Du tenker kanskje: Så ille!

 

Men tenk på de overvektige. Det er jo nesten like ille.

Har en onkel som snart er 80 år, og som alltid har vært overvektig. Lever sine beste dager han. Så nei, jeg merker ikke at tjukke mennesker har det dårlig. 

Det er kun noe du bruker som argument for å fore fordommene dine.

Kan du heller komme med en aritkkel, fremfor å be meg bruke google.

Det er du som har ufyselige holdninger om andre, da får du backe de opp. 

Du snakker om å ha et godt liv, livet kan umulig være godt om du skal bruke energi på hva alle andre gjør med kroppen og helsa si. Tenk på deg selv du, tror det gir bedre helse og livskvalitet ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (6 minutter siden):

Men har du ikke lagt merke til at tjukke mennesker ikke har det bra?

Hvor har du det ifra? Kjenner flere "tjukke mennesker" som helt sikkert har det mye bedre enn deg.

Folk i alle mulige fasonger har dårlig helse, ikke bare de som er overvektige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 minutter siden):

Har en onkel som snart er 80 år, og som alltid har vært overvektig. Lever sine beste dager han. Så nei, jeg merker ikke at tjukke mennesker har det dårlig. 

Det er kun noe du bruker som argument for å fore fordommene dine.

Kan du heller komme med en aritkkel, fremfor å be meg bruke google.

Det er du som har ufyselige holdninger om andre, da får du backe de opp. 

Du snakker om å ha et godt liv, livet kan umulig være godt om du skal bruke energi på hva alle andre gjør med kroppen og helsa si. Tenk på deg selv du, tror det gir bedre helse og livskvalitet ;) 

https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/overvekt-og-fedme/

Helserisiko er blant annet kommentert der under egen overskrift. Dersom man har mer tid er det tilgang til mange studier via for eksempel Google scholar. 

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (3 timer siden):

Det ser visst ut til at mange overvektige mennesker vil at alle skal akseptere vekten deres. Spørsmålet er: Skal vi bare akseptere at de er tjukke? Jieg svarer nei, men hva mener du? Mener du at vi bare skal akseptere at Norge holder på å bli som USA? Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?

Hva er galt med at folk er tjukke? Skal vi drive heksejakt på de av den grunn? Vi må bare akseptere at mange er tykke, mange greier ikke å gå ned i vekt. Men de er like bra mennesker som oss andre. Ufattelig at noen henger seg opp i dette. Folk må få være som de er. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (4 minutter siden):

https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/overvekt-og-fedme/

Helserisiko er blant annet kommentert der under egen overskrift. Dersom man har mer tid er det tilgang til mange studier via for eksempel Google scholar. 

I den artikkelen sto det kun et avsnitt om at høkt vekt lte risikoen for disbetes type 2 og hjerte- karsykdommer.

Det sto ingen korrelasjon mellom tidligere død, dårligere livskvalitet og det å være overvektig.

Jeg ber fremdeles om en kilde, som tilsier at man dør tidligere med overvekt, med empiri og statistiske tall. I tillegg til en studie som kan bevise påstanden om at de med overvektige er mindre lykkeligere, har dårligere livskvalitet, og dårligere liv enn andre med lavere BMI. 

En slik studie tror jeg ikke finnes, som er grunnen til at ts sine synspunkter er direkte støtende og fordommsfulle. Slike holdinger hører hjemme på 50-tallet.

Jeg sier ikke at fedme er bra, det er et problem. Men å kontrollere mennesker sine liv, fordi man ikke like fedme, eller skylde på at overvektige mennesker umulig kan ha det bra, blir helt feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (13 minutter siden):

Hei.

 

Jeg skjønner at det kan bli misforståelser. Det er helt naturlig.

 

Men har du ikke lagt merke til at tjukke mennesker ikke har det bra? De har større risiko for å dø tidlig, grunnet overvekt.

 

Selv om du mener at jeg tar feil, er det flere studier som peker til at tjukke folk har dårlig helse. Bare søk på Google.

 

Tenk på alle de som sulter. De i Afrika. Du tenker kanskje: Så ille!

 

Men tenk på de overvektige. Det er jo nesten like ille.

Det er vel knapt noen i denne tråden som har benektet de helserisikoene forbundet med fedme/overvekt.

Når det er sagt, så var det ikke for å "opplyse" oss om disse helserisikoene du startet tråden, men for å stille spørsmålet om samfunnet ("vi) aksepterer dette. Samfunnet "aksepterer" masse annen risikoadferd, alt i fra bilkjøring og statlige utsalg av alkohol, til mer "opplagt" risiko som ekstremsport. Hvorfor skal vi ikke på samme måte akseptere at en del av befolkningen er overvektig, selv om vi bør jobbe aktivt med ulike folkehelsetiltak (og politiet bør fortsette å ha farts-, promille- og bilbeltekontroller)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (33 minutter siden):

Hvor har du det ifra? Kjenner flere "tjukke mennesker" som helt sikkert har det mye bedre enn deg.

Folk i alle mulige fasonger har dårlig helse, ikke bare de som er overvektige.

Ja, det er sant. Men tenk bare på de som lider under vekten. Tenk på de som sulter. Tenk på de som spiser seg til døde.

 

Vi må gjøre noe, vi mennesker. Vi må ha en menneskerettighet. Den skal lyde slik: "Alle har rett til god helse".

 

Det er ikke alle som får den tilfredsstillelsen å ha en god helse. Til de går medfølelsen min.

 

Jeg håper at politikerne gjør noe med det, skjønt jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (40 minutter siden):

Har en onkel som snart er 80 år, og som alltid har vært overvektig. Lever sine beste dager han. Så nei, jeg merker ikke at tjukke mennesker har det dårlig. 

Det er kun noe du bruker som argument for å fore fordommene dine.

Kan du heller komme med en aritkkel, fremfor å be meg bruke google.

Det er du som har ufyselige holdninger om andre, da får du backe de opp. 

Du snakker om å ha et godt liv, livet kan umulig være godt om du skal bruke energi på hva alle andre gjør med kroppen og helsa si. Tenk på deg selv du, tror det gir bedre helse og livskvalitet ;) 

Mange reagerer forskjellig på overvekt, men de aller  fleste vil kjenne at det tunger dem i livet.

 

Vi må prøve å gi folk muligheten til å ha et godt liv, med god helse. Men mange får ikke den muligheten. Til dem går min medfølelse.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (35 minutter siden):

Men tenk bare på de som lider under vekten. Tenk på de som sulter. Tenk på de som spiser seg til døde.

Har nok med å tenke på meg selv. Om folk ønsker en spesifikk livstil, så får de leve på den måte for min del.

Verden har større problemer enn overvekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (35 minutter siden):

Mange reagerer forskjellig på overvekt, men de aller  fleste vil kjenne at det tunger dem i livet.

 

Vi må prøve å gi folk muligheten til å ha et godt liv, med god helse. Men mange får ikke den muligheten. Til dem går min medfølelse.

Hvordan vet du at det tunger livet om man har noen kilo ekstra. Unnskyld meg, hvordan kan du oppriktig mene og vite det uten å være overvektig selv.

Hvordan vet du at andre ikke har gode liv. 

Du er ikke lite frekk og arrogant som antar slike ting, og faktisk tror du kan fortelle hva andre føler.

Eneste som trenger medfølelse her er deg. Man kan umulig ha det godt med seg selv når man føler slik for å rakke ned på andre. 

Gjett hva, tjukke folk har det bra, selv om du skulle ønske de ikke hadde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du at det tunger livet om man har noen kilo ekstra. Unnskyld meg, hvordan kan du oppriktig mene og vite det uten å være overvektig selv.

Hvordan vet du at andre ikke har gode liv. 

Du er ikke lite frekk og arrogant som antar slike ting, og faktisk tror du kan fortelle hva andre føler.

Eneste som trenger medfølelse her er deg. Man kan umulig ha det godt med seg selv når man føler slik for å rakke ned på andre. 

Gjett hva, tjukke folk har det bra, selv om du skulle ønske de ikke hadde det.

Jeg ønsker ikke at de skal ha det dårlig. Det må du ha skjønt. For det har jeg formidlet gjennom dette innlegget.

 

Forskning viser at tjukke mennesker har dårligere helse enn vanlige mennesker. Det er dessverre slik det er, og jeg kan ikke gjøre noe med det.

 

Mange vil ikke se sannheten, fordi de skjønner ikke hva som skjer med helsen når man er overvektige.

Slik du beskriver, kan jeg skjønne at du ikke har fulgt med på forskningen? Jeg skal legge ut noen artikler om overvekt:

 

https://forskning.no/psykologi-partner-ntnu/fedme-gir-okt-risiko-for-depresjon/1036941

 

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/overvekt

 

Jeg håper du finner artiklene lærerike og interresante. Vi må begrense overvekten.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (2 timer siden):

Ikke akkurat, men innleggelse blir nødvendig. Hvis en person veier over 200 kg, må personen innlegges. Det mener jeg.

Om personen ikke er i akutt nød der og da, så skal han/hun ikke legges inn mot sin vilje. Du kan ikke tvinge folk til dette. Det du krever her vil også måtte tvinge frem en systematisk innveiing av befolkningen, og det mener jeg er svært urealistisk og helt ærlig uetisk og veldig kontrollerende. Ingen vil godta dette

C_Buk skrev (2 timer siden):

Jeg tror folk må finne ut av det selv, og hvorfor folk konsekvent velger å leve et liv som involverer så mange problemer som overvekten medfører forstår jeg ikke.

Tror vi er mer enig enn du tror. Og gratulerer med det du har fått til! :) En alkoholiker søker heller ikke hjelp før han/hun vil ut av det (på ordentlig), og slik er det med alle avhengigheter. Men alkoholiker kan få hjelp, og det syns jeg alle fortjener. I mitt eksempel så er det fortsatt personen som kommer til tjenesten, ikke omvendt - du må finne ut av det selv først, men jeg syns det skulle være et slags sikkerhetssnett for de som ønsker å bedre seg selv slik, der de kunne komme for hjelp, enten det er generell kunnskap eller om det er personlig oppfølgning. Så forslaget mitt er ikke så veldig radikalt, men snarere et ønkse om en bedre tjeneste mot slike problemer enn vi kanskje har i dag, som gjør den dørstokksmila bittelitt kortere og som øker sjansene for varig nedgang i vekt og en økt generell folkehelse på sikt. Men det vil koste penger for helsenorge, men jeg mener det vil være verdt det :)

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (4 timer siden):

Selv om du mener at jeg tar feil, er det flere studier som peker til at tjukke folk har dårlig helse. Bare søk på Google.

Det er helt feil. Vis oss dokumentasjon. Jeg tror ikke tykke mennesker dør tidligere en andre. De lever minst like lenge. Og at de er mer ulykkelig er bare sprøyt. De fleste har det veldig bra. Dette er bare fordommer og et ønske om et samfunn med bare slanke mennesker. TS. tror at tykke mennesker ikke har ryggrad og disiplin til å slanke seg. De fleste prøver hardt, men ikke alle lykkes. Et idealsamfunn uten tjukke mennesker er en utopi. 

Endret av Uderzo
feil person er sitert, rettet opp.
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (2 timer siden):

Hvis man statistisk sett er mer utsatt for trafikkulykker, for eksempel unge sjåfører, så må man betale mer for bilforsikring. 

Hvis man statistisk sett er mer trolig, og mer god margin, å være en ekstrabelastning for helsesystemet vårt. Ville det ikke da vært mer rettferdig at de som påfører seg selv disse helseskadene burde dekke en større andel av regningen? 

Nei, ikke så lenge vi har et demokrati med offentlig helsevesen betalt over skatteseddelen, da er vi alle med i spleiselaget. Hva private forsikringsselskaper gjør er en annen sak.

Skulle røykere, alkoholikere, narkomane osv. betalt mer skatt? Ser for meg et slikt system, alle innbyggere må til årlig helsesjekk og så skal legen din rapportere skattesats til myndighetene basert helsa di. Er du historisk kun forkjølet 2 ganger i året men ellers frisk og rask slipper du relativt billig unna, har du noen kilo for mye men ellers ikke feiler deg noe så skal man betale masse ekstra skatt....

Endret av bas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...