Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

nacario skrev (3 minutter siden):

Dessverre er blåbanan et nettroll hvor agendaen er å trigge folk gjennom forsøk på passiv aggressive ytringer og forvridde tolkninger av det som tas opp i tråden. Akkurat som i tråden han lagde om hva som var poenget med religion, hvor jeg gav eksempler på hvorfor, hvor han hakket løs på en passiv fiendlig måte fordi han mente jeg var religiøs (er ateist) og at jeg ikke hadde poeng, og svarte unnvikende og snudde om motargumentasjon gjentatte ganger som et klassisk troll, bare for å trigge en reaksjon ?

Hei!

 

Det kan sies at det er mange forskjellige måter å tolke et innlegg på

. Det er svært forskjellig fra person til person hva man tolker.

 

Det jeg pr

øvde å formidle, og som jeg gjenntatte ganger prøver å skrive, er poenget med innlegget å bevise at overvektige mennesker ikke får den sympati de trenger. Og det er veldig uheldig.

 

Overskriften var "skal vi bare akseptere at folk er tjukke2, men du/dere har feiltolket overskriften. Det jeg prøvde å formidle, var "Skal vi la folk være overvektige, og ikke gjøre noe?"

 

Det er veldig viktig med forståelse, og overvektige mennesker får ikke alltid den forståe

lsen. De opplever rasisme, hat, og

 kommentarer.

 

På samme måte, er det viktig å forstå hverandres meninger.

 

Så la Ly

set lede de overvektige mot den riktige retningen, og de blir ty

nnere, og sunnere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jae-ols skrev (1 minutt siden):

Og du mener at overvekt fører til lavere levealder? Jeg tror ikke på det. 

Det har jo absolutt ingen betydning hva jeg måtte mene. Jeg mener ingen ting om dette - jeg har søkt opp et par-tre av de første studiene som jeg vurderte som OK. Disse studiene - utført av fagfolk, presumptivt med dette som sin ekspertise - viser til at overvekt kan medføre at forventet levealder går ned. 

Du må gjerne tro og mene hva du vil, men det var altså ikke det som var spørsmålet. Det er irrelevant hva jeg (eller du) mener. Du påstod at det er en myte at overvekt fører til lavere levealder. Jeg spurte om du kunne vise til studier som støtter dette. Dine observasjoner kvalifiserer ikke som en studie.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (19 minutter siden):

Nei, vi vil at slike hatefulle og fordommsfylle ytringer er noe man holder for seg selv.

Latterlig hvordan du mener de med ekstra kilo har dårlige liv, eller er ulykklige. Eneste ulykkelige her må vel være deg som må pisse på andre for å føle seg bedre.

Merker jeg blir usakelig, men blir så sinnsykt forbanna over slike som deg, som oppfører seg som om de er bedre enn alle andre.

Jeg har ingen forståelse til dette innlegget.

 

Det jeg prøver å formidle, er at overvektige mennesker ikke får den behandlingen de trenger. Det er ikke hatefullt. En hatefull ytring ville vært "tjukke mennesker fortjener ikke behandling, fordi de er tjukke". Men jeg har flere ganger skrevet om behandlingen, men ingen forstår.

 

Det er mange mennesker som er triste grunnet overvekt. Og jeg tenker at dette er uheldig. Vi må gjøre mer for å begrense overvekten i landet.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (34 minutter siden):

Hei.

Det er ikke alle som ser den gløden de ønsker i livet. Det kan skyldes en tung b

yrd, som tu

nger ned flammen. Men flammen kan komme tilbke! Verden kan bli lys, for de som har bind for øynene. Flammen kan spire, 

når alt virker håpløst. Håp

 

løshe

t er en sviktende følelse, og den svir sterkt.

 

Når man er overvektig, er det ikke så lett å følge lyset. Får lys

et må bli sterkere.

 

Medfølelse er viktig.

 

Medfølelse er svært viktig for å fjerne overvekt i samfunnet. Derfor er det viktig å slutte å bruke sårende uttry

kk, som "feit" og "tjukkas". Man bør helst være forsiktige med å diskriminere overvektige, da dette ikke kan ha god effekt for fjerningen av overvekt i samfunnet.

 

Man kan ikke akseptere alt.

 

Man kan ikke akseptere at mennesker er overvektige. Man bør gi dem behandling, for å lette på den byrd det er å være overvektig.

 

Jeg tror dere har misforstått meningen med tråden. For dere vil vel at overvektige mennesker skal få behandling?

Kan du ikke aksepterer at mennesker er tykke?

Jeg sliter med å akseptere personer som ikke aksepterer andre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (6 minutter siden):

Jeg har ingen forståelse til dette innlegget.

 

Det jeg prøver å formidle, er at overvektige mennesker ikke får den behandlingen de trenger. Det er ikke hatefullt. En hatefull ytring ville vært "tjukke mennesker fortjener ikke behandling, fordi de er tjukke". Men jeg har flere ganger skrevet om behandlingen, men ingen forstår.

 

Det er mange mennesker som er triste grunnet overvekt. Og jeg tenker at dette er uheldig. Vi må gjøre mer for å begrense overvekten i landet.

Nei, det er hat, fordi du finner på problemer som ikke er der og unnskyldninger for å trakassere overvektige og fremme en syk idiologi om sosial kontroll av mennesker. 

Jeg tipper du enten er et nettroll, hvis ikke er du en veldig stakkarslig sjel. 

Hitler og Mengele hadde igså meninger som har sterke likhetstrekk med det du skisser i tråden her, de mente også at en bestemt folkegruppe (jøder i deres tilfelle) trengte behandling, på samme måte som du presser på og mener at overvektige trenger behandling og sorteres ut av samfunnet.

At denne syke tråden enda ikke er stengt forundrer meg. Det du skriver i tråden her er ikke annet en sykt og gal manns tale.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
hojohansen skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke aksepterer at mennesker er tykke?

Jeg sliter med å akseptere personer som ikke aksepterer andre...

Hei!

 

Jeg aksepterer, og forstår de som er overvektige. Men det jeg ikke aksepterer, er lidelse. Enten det er et sultent barn i Afrika, eller et menneske på 250 kg, tenker jeg "Noe må gjøres."

 

Det virker ikke som

 om alle vi

l ta inn ov

er seg dette. Men vi mennesker har en evne til å tenke u

logisk. La meg få utdyp

e:

 

De fleste vil bli forskrekket av å se et sultent og un

derernært barn. Personer reagerer negativt på dette. Det er helt haturlig.

 

Men i Afrika, der de er vant med å se underernærte mennesker, blir de i Afrika ikke overrasket av sult. De er vant med det. De har sikkert sett det hele livet. De vet at det er tortur, men det kommer ikke følelsesmessig.

 

Dersom en fra et afrikansk land, fikk se en overvektig person, ville personen sikkert få sjokk. For dette er de ikke vant til, og det kommer følelsesmessig.

 

Men til tross for denne primitiviteten, må vi se igjennom det. For selv om mange er overvektige, betyr det ikke at det er bra. Jeg tror dette kan være grunnen.

Lenke til kommentar

Overvekt og fedme er en slags catch-22, som mye annet i livet og verden generelt. En kropp som har mye fedme vil sende ut hormoner og stoffer i kroppen som gjør det langt vanskeligere å bli kvitt dett. Og dersom man klarer det vil veien tilbake være veldig kort. Vaner, handlingsmønster og livsstil kan være omtrent umulig å forandre på. Jeg tror nøkkelen er en aktiv livsstil og variert kosthold. Alt med måte her i livet er mitt motto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Overvekt og fedme er en slags catch-22, som mye annet i livet og verden generelt. En kropp som har mye fedme vil sende ut hormoner og stoffer i kroppen som gjør det langt vanskeligere å bli kvitt dett. Og dersom man klarer det vil veien tilbake være veldig kort. Vaner, handlingsmønster og livsstil kan være omtrent umulig å forandre på. Jeg tror nøkkelen er en aktiv livsstil og variert kosthold. Alt med måte her i livet er mitt motto.

Enig! Og hvis ikke det hjelper, hvis ikke personen klarer det på egen hånd, må personen ha behandling.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (30 minutter siden):

Nei, det er hat, fordi du finner på problemer som ikke er der og unnskyldninger for å trakassere overvektige og fremme en syk idiologi om sosial kontroll av mennesker. 

Jeg tipper du enten er et nettroll, hvis ikke er du en veldig stakkarslig sjel. 

Hitler og Mengele hadde igså meninger som har sterke likhetstrekk med det du skisser i tråden her, de mente også at en bestemt folkegruppe (jøder i deres tilfelle) trengte behandling, på samme måte som du presser på og mener at overvektige trenger behandling og sorteres ut av samfunnet.

At denne syke tråden enda ikke er stengt forundrer meg. Det du skriver i tråden her er ikke annet en sykt og gal manns tale.

Det er ikke sammenlignbart med Hitlers utsagn. For overvektige mennesker fortjener respekt, og behandling. De trenger støtte.

 

Hvis personen ikke er helseskadelig overvektig, trengs ikke behandling. Bare et frivillig treningsprogram. Personen kan selv velge å følge dette programmet.

 

Hvis personen er helseskadelig overvektig, ville det vært umoralsk å ikke gi personen behandling.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sammenlignbart med Hitlers utsagn. For overvektige mennesker fortjener respekt, og behandling. De trenger støtte.

 

Hvis personen ikke er helseskadelig overvektig, trengs ikke behandling. Bare et frivillig treningsprogram. Personen kan selv velge å følge dette programmet.

 

Hvis personen er helseskadelig overvektig, ville det vært umoralsk å ikke gi personen behandling.

Takk til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (17 minutter siden):

Hundre kroner for fire sjokoladeplater denne uka hos Mega.

Det burde heller vært tilbud på ei plate, slik at folk ikke kjøpte så mange. Vanskelig å begrense seg når det først er i hus.

Tror ikke billig sjokolade er det som er verst. Slutt å mobb overvektige, de er også mennesker. Og de trenger ikke behandling. De har et bedre liv en mange andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er overvektig selv, men det har ikke vært slik så lenge og jeg har heller ikke tenkt å fortsette med det for lenge. Husk også at når det kommer over et visst punkt heter det ikke lenger overvekt men fedme. Hvis man er 150 kg og burde ha veid 70+ (mer hvis mye musiker og lite fett) kg, hjelper det ikke å si til deg selv at man er overvektig. Da er man nemlig feit. Jeg greide heldigvis å reversere utviklingen før jeg passerte 115 kg og nå veier jeg under hundre kilogram. 

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (11 minutter siden):

Jeg er overvektig selv, men det har ikke vært slik så lenge og jeg har heller ikke tenkt å fortsette med det for lenge.

Det gir deg fremdeles ingen rett til å rakke ned på andre fordi de er overvektige.

Fint for deg, om det å gå ned i vekt gir deg livskvalitet. Men det betyr ikke at man trenger å stakkarsliggjøre andre fordi de ikke er like fiksert og opptatt av vekt.

Vi er alle ulike, også er det noe som heter trivselsvekt. Om min trivselsvekt er noe annet en din, så greit det. Man trenger ikke lage en kommentar ut av sjokolade, og indikere at de med noen kilo ekstra mangler viljestyrke.

Om jeg kjøper 4 sjokolader på tilbud så er det ikke fordi jeg har dårlig viljestyrke eller mangler selvkontroll. Kjøper jeg, er det fordi jeg har lyst på sjokoladen, på samme måte som at folk har lyst å bruke pengene sine på ulike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke rakket ned på noen. Du mener vel ikke at jeg rakker ned på noen hvis jeg poengterer at det er dumt med tilbud hvor man må kjøpe flere enheter for å få lav pris. Det er i alle fall en million husstander med étt menneske her i landet og mange har ikke behov for å kjøpe veldig mange av en sort eller familiepakninger.

Jeg sliter litt med at store glass med pastasaus koster tre kroner mer enn små glass. Da blir det for mye pasta og kjøttdeig på for kort tid. Spesielt de gangene det er to pakker kjøttdeig for 60 kr og en koster vanligvis 50. Man kjøper gjerne mer når man føler at man gjør et bra kjøp. Denne uka er det to 1kg spaghetti for 40 kr. Vanligvis én for 30 kr. Jeg skulle virkelig ønske at det var én pakke for 20 kr i stedet.

Heldigvis er tilbudet med tre dobbeltpakker med burger til prisen av to over for denne sesongen. Jeg trenger to burgere for ei helg, ikke seks. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Emile the rat said:

Fint for deg, om det å gå ned i vekt gir deg livskvalitet. Men det betyr ikke at man trenger å stakkarsliggjøre andre fordi de ikke er like fiksert og opptatt av vekt.

Det gir meg ikke mer livskvalitet, kanskje mindre siden jeg elsker å stappe mat i munnen og det minner om 80-, 90- og 2000-tallets matlaging med bestemor, men det svekker mitt mage å være overvektig. Jeg taler ofte foran forsamlinger (ikke i år da nesten alle konferanser, møter og messer er avlyst eller skjer online) og både de jeg har i ryggen og foran meg setter pris å at jeg ikke ser ut som et dass, noe jeg har gjort den siste håndfullen av år. Troverdigheten til budskapet blir svekket hvis jeg ikke en gang greier å styre mitt eget kosthold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betviler du at det er enklere å minke inntaket av mat hvis det er mindre aggressiv markedsføring av større mengder?

Jeg skal alltids greie meg, men det hadde tatt kortere tid å nå ønsket vekt hvis det ikke var konstant press til å kjøpe mer.

I hyllene henger det plakat med "ta to". Tar man bare én får man høre i kassen? "Vet du ikke at man får to til nesten samme pris?".

Jeg ser på meg selv som en som har over normal viljestyrke siden jeg har greid å gå fra to kartonger sigaretter i uka til null over natten og holdt meg tobakksfri i over 15 år. Jeg greier også å grinde gode rankinger i spill, noe som krever utallige timer innsats og følges relativt meningsløst til man kommer i mål. Når man greier å grinde hele natten til tross for naken kjæreste som kommer innom hvert kvarter og roper '"Kommer du snart?", da er det ikke viljestyrken det står på. Etter hvert byttet hun strategi til "Nå kommer du!". Da var det vanskeligere å stå imot for da var hun villig til å røske ut elektrisiteten for å få seg noe. Og hvis jeg fikk lyst en sjelden gang, da kunne det plutselig være "stengt". En dag innså hun at jeg ikke kom til å komme flerparten av gangene og siden det har jeg stort sett hatt fred. 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...