Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blåbanan skrev (1 time siden):

Jeg synes at vi må ha en bestemt grense for når et voksent menneske skal legges inn. Jeg foreslår 200 kg. Da er personen i nød, og tvangsinnleggelse er nødvendig. Personene må få psykologisk terapi, og fettfjerning. Og operasjoner. Hvis ikke dette hjelper, må personen ha en privat psykolog som kan komme på besøk når psykologen vil. Det vil bli nødvendig med GPS, slik at psykologen kan spore den eventuelle personen. Så skal personen få tvungen psykologisk hjelp.

 

Hvis heller ikke dette hjelper, skal personen ikke få tilgang til å kjøpe egen mat. En helseansatt er nødvendig til å sikre den nødvendige matmengden som skal til, for at personen skal få redusert triglyceridene (fettet) sitt som henger på scorpus (kroppen). Personen skal bli advart før tiltakene, og personen skal bli bedt om å vurdere matmengden, og så skal den tiltalende personen informere den sykelig overvektige personen om at dersom hen ikke tar med sammen, må du få tvangshjelp. Disse tiltakene er nødvendige for å begrense overvekten i samfunnet vårt, som er svært mangfoldig.

Det eskalerte rimelig kjapt og tråden virker for meg nå som bare trolling.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Fettprosent over 25 prosent for menn = Dobbelt bidrag til helsevesenet. At man sitter og putter i seg for mye mat, driter i å ta vare på egen helse og i tillegg forventer at fellesskapet skal ta regninga... Tilsvarende relativt for damer.

Hadde det ikke vært en bedre modell at f.eks de som er selvforskyldte i sine helseproblemer må betale en større prosentandelandel av egenandelen tilknyttet behandlingen for dem? Om det er overvekt eller annet. Men da nærmer vi oss en amerikansk modell hvor man er avhengig av helseforsikring. Det kunne kanske vært en tanke om man snur rundt på det, og sier at de som har en BMI eller fysisk form innenfor en viss grense kan få en gulrot. Litt som bonus på bilforsikring. Men da er man på ganske dypt vann hva gjelder etikk og menneskesyn/verd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (1 time siden):

Hadde det ikke vært en bedre modell at f.eks de som er selvforskyldte i sine helseproblemer må betale en større prosentandelandel av egenandelen tilknyttet behandlingen for dem? Om det er overvekt eller annet. Men da nærmer vi oss en amerikansk modell hvor man er avhengig av helseforsikring. Det kunne kanske vært en tanke om man snur rundt på det, og sier at de som har en BMI eller fysisk form innenfor en viss grense kan få en gulrot. Litt som bonus på bilforsikring. Men da er man på ganske dypt vann hva gjelder etikk og menneskesyn/verd.

Det er jo ikke et ønskelig system, men dersom helsevesenet på fellesskapets regning blir for kostbart på grunn av fråtsing, røyking osv. så kan det hende at en amerikansk modell er løsningen. Bare tanken på et amerikansk helsevesen i Norge får det til å grøsse nedover ryggen min, så derfor håper jeg folk blir flinkere til å ta hånd om egen helse. 

Enig i at en gulrot for god helse blir litt rart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (13 timer siden):

Det er en tabell hos FHI som viser graderingene. At folk karakteriseres av noen som «tjukk» er lite beskrivende og  kan liksågodt bety at den som bruker det om noen mener at en person er rund i ansiktet med bollekinn eller har stor rumpe.

https://www.fhi.no/fp/overvekt/kroppsmasseindeks-kmi-og-helse/

 

52F3432C-CD62-4481-8E5A-092FB1140407.jpeg

Jeg er over 30 men er i god form og ikke deprimert og sur. Har et godt liv. Så dette har ikke noe med BMI å gjøre. Vi er bare forskjellige, og tjukke dør ikke tidligere en andre. Det er en myte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg forstår at det kan være vanskelig å ta inn over seg at man ikke har gode nok argumenter til å bevise påstandene sine. Det kan være frustrerende.

 

Jeg mener, og det er sikkert flere her som leser dette enig i, at man skal fjerne retten til å kjøre bil til de overvektige. Når over

vekti

ge blir

 s

å tju

kke, er det deres egen skyld. De burde få tvungen mosjon og trening.

 

Hvis ikke noe hjelper, må personen i forvaring. Personen skal settes i håndjern, uten tilgang på mat. De skal bare drikke vann.

 

Forvaringsperioden er annslått til å være 1 uke. Personene dør ikke av det. De skal få kjenne på hvordan det er i Afrika.

 

Det er svært viktig å håndtere overvekt kraftig.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

Teit utgangspunkt. Overvekt er et økende problem, men TS sin visjon kan brukes i alle tilfeller hvor personlig frihet kan medføre alvorlige helseskader. 

 

 

Jeg støtter frihetsberøvelsen, for det andre alternativet er at det går rundt overvektige humane individer i gatene. Jeg synes at vi bør fjerne fettet på tjukke mennesker, slik at vi normale mennesker, kan bestå. Jo tjukkere personen er, jo strengere behandling.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (14 minutter siden):

Jeg støtter frihetsberøvelsen, for det andre alternativet er at det går rundt overvektige humane individer i gatene. Jeg synes at vi bør fjerne fettet på tjukke mennesker, slik at vi normale mennesker, kan bestå. Jo tjukkere personen er, jo strengere behandling.

Du høres bare ut som en person full av hat og forakt for andre mennesker.

Blir faktisk kvalm av holdningene dine, når jeg leser denne tråden. Respekt for andre mennesker er en evne du tydeligvis ikke har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (4 minutter siden):

Du høres bare ut som en person full av hat og forakt for andre mennesker.

Blir faktisk kvalm av holdningene dine, når jeg leser denne tråden. Respekt for andre mennesker er en evne du tydeligvis ikke har.

Det er bare tjukke mennesker som vet at de er tjukke, og som ikke har psykiske lidelser, jeg hater. Men jeg har respekt for tjukke mennesker med psykiske lidelser. De kan ikke noe for det.

 

Jeg vilat folk skal være sunne og aktive, men det er de ikke. Og det er synd. Folk får ikke den behandlingen de fortjener, og jeg prøver å informere om det.

 

Jeg støtter tjukke menneskers rett til friskhet.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (28 minutter siden):

Det er bare tjukke mennesker som vet at de er tjukke, og som ikke har psykiske lidelser, jeg hater. Men jeg har respekt for tjukke mennesker med psykiske lidelser. De kan ikke noe for det.

 

Jeg vilat folk skal være sunne og aktive, men det er de ikke. Og det er synd. Folk får ikke den behandlingen de fortjener, og jeg prøver å informere om det.

 

Jeg støtter tjukke menneskers rett til friskhet.

Du er en den eneste som trenger hjelp. Du har ingenting med å blande deg inn i andre mennesker sine liv.

At du blir mei deg for at du ikke kan styre og bestemme over andre individer er ganske sykt.

Du har ganske store problemer når din livskvalitet blir dårlig, fordi du ikke tåler tykke mennesker, eller fordi du ikke kan kontrollere livene deres. 

Eneste som trenger hjelp her er deg, ikke mennesker med overvekt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (3 minutter siden):

Du er en den eneste som trenger hjelp. Du har ingenting med å blande deg inn i andre mennesker sine liv.

At du blir mei deg for at du ikke kan styre og bestemme over andre individer er ganske sykt.

Du har ganske store problemer når din livskvalitet blir dårlig, fordi du ikke tåler tykke mennesker, eller fordi du ikke kan kontrollere livene deres. 

Eneste som trenger hjelp her er deg, ikke mennesker med overvekt.

Men du må forstå at det ikke er så lett for alle mennesker å regulere vekten sin. Derfor er det mange grunner til at folk er tjukke.

 

Det jeg mente med å opprette tråden, var at man ikke skulle akseptere folk som er tjukke. Men jeg aksepterer folk med psykiske lidelser. Deres overvekt er tilfeldig, og er ikke skyld i latskap. Disse menneskene er gode mennesker, som trenger effektiv behandling.

 

De som er late og tju

kke, og som forventer å bli akseptert, derimot, aksepterer jeg ikke. Jeg aksepterer at de kan synes de er flotte, men de må gjøre noe med vekta.

 

Livet byr

 på utfordringer, og vi må åpne døren for de som kan hjelpe de som bærer på et tungt lass. Vi er den goldne solen, som lyser håp i mennesker som trenger hjelp.

 

Mennesker som har diagnosen psykelig overvekt, skjønner ofte ikke at de er syke. Men vi kan hjelpe dem å forstå, og vi kan til og med gi dem behandling. Jeg synes at behandlingen skal være gratis, for alle har rett på et godt liv. Vi kan gi dem livet, lyset, og lykken tilbake.

 

Det virker ikke som om du er så veldig motivert til å hjelpe disse menneskene. Men det vil jeg. Gratis beha

nling, og kjærlighet og omsorg i en ellers tilsynelatende håpløs verden.

 

Veien til friskhet kan være brutal, men hvis det er nøkkelen, må vi dessverre gå den verden. Det gjør meg vondt. Men gleden over en fjernet byrde, er overveldende.

Lenke til kommentar

Så du hater folk som er tjukke uten at det skyldes psykiske lidelser?

Det er faktisk dem som er overvektige pga. fysiske plager, helt eller delvis, deriblant min egen mor som har diverse helseplager som revmatisme, leddgikt og lavt stoffskifte. Jeg er selv overvektig pga. lavt stoffskifte som jeg har arvet fra henne, som har en del helsemessige ulemper som bl.a. vektøkning.
Lavt stoffskifte kan faktisk også med tiden medføre vektøkning selv om du ikke spiser mer.
https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/lavt-stoffskifte-hypothyreose

Utenom dette er det heller ikke sånn at det å være slank automatisk betyr sunt kosthold og livsstil, eller at å være overvektig automatisk betyr usunt kosthold og livsstil. Og det er vel heller ikke sånn at slank er synonymt med lykkelig og overvektig er synonymt med deprimert.
Man kan både spise sunt og være aktiv, men likevel være overvektig pga. både fysiske og genetiske plager.

Uten at jeg er spesielt belest på området vil jeg for øvrig hevde at overvekt ikke automatisk koster samfunnet mer, spesielt siden det er forskjell på overvekt og sykelig overvekt.
Det er forskjell på å være 10-20 kg tyngre enn anbefalt og 100+ kg tyngre enn anbefalt.

 

Å hate folk fordi de er tjukke og å seriøst støtte frihetsberøvelse og tvang for folk som er overvektige, jeg vet ikke hva jeg skal si om det som ikke allerede er sagt av andre i tråden.
Jeg hater folk som voldtar, som torturerer, som plager og piner dyr. Jeg hater ikke folk fordi de er tjukke, eller høye, korte, dumme, smartere enn meg etc.

Å hate folk pga. overvekt, som i veldig mange tilfeller faktisk kan være fysisk og/eller genetisk begrunnet, er for meg en holdning og et menneskesyn som grenser til generell forakt for liv, bare fordi folk ikke lever sånn som du mener de burde.
Det er ikke opp til deg å bestemme hvordan andre skal leve. Og jeg har ingenting til overs for folk med sånne holdninger.

Jeg er tjukk, jeg er også lat og for lite i bevegelse. men som de sier - fuck that.
La folk være som de er, så lenge de er glade og lykkelige og har et forholdsvis godt liv. Så lenge de ikke plager deg, hva er problemet?

Det er mange andre ting du heller burde hate folk for enn å være tjukke.

Endret av N-4K0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (1 minutt siden):

Så du hater folk som er tjukke uten at det skyldes psykiske lidelser?

Det er faktisk dem som er overvektige pga. fysiske plager, helt eller delvis, deriblant min egen mor som har diverse helseplager som revmatisme, leddgikt og lavt stoffskifte. Jeg er selv overvektig pga. lavt stoffskifte som jeg har arvet fra henne, som har en del helsemessige ulemper som bl.a. vektøkning.
Lavt stoffskifte kan faktisk også med tiden medføre vektøkning selv om du ikke spiser mer.
https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/lavt-stoffskifte-hypothyreose

Utenom dette er det heller ikke sånn at det å være slank automatisk betyr sunt kosthold og livsstil, eller at å være overvektig automatisk betyr usunt kosthold og livsstil. Og det er vel heller ikke sånn at slank er synonymt med lykkelig og overvektig er synonymt med deprimert.
Man kan både spise sunt og være aktiv, men likevel være overvektig pga. både fysiske og genetiske plager.

Uten at jeg er spesielt belest på området vil jeg for øvrig hevde at overvekt ikke automatisk koster samfunnet mer, spesielt siden det er forskjell på overvekt og sykelig overvekt.
Det er forskjell på å være 10-20 kg tyngre enn anbefalt og 100+ kg tyngre enn anbefalt.

 

Å hate folk fordi de er tjukke og å seriøst støtte frihetsberøvelse og tvang for folk som er overvektige, jeg vet ikke hva jeg skal si om det som ikke allerede er sagt av andre i tråden.
Jeg hater folk som voldtar, som torturerer, som plager og piner dyr. Jeg hater ikke folk fordi de er tjukke, eller høye, korte, dumme, smartere enn meg etc.

Å hate folk pga. overvekt, som i veldig mange tilfeller faktisk kan være fysisk og/eller genetisk begrunnet, er for meg en holdning og et menneskesyn som grenser til generell forakt for liv som ikke er som du mener det skal være.

Jeg er tjukk, jeg er også lat og for lite i bevegelse. men som de sier - fuck that.
La folk være som de er, så lenge de er glade og lykkelige og har et forholdsvis godt liv. Så lenge de ikke plager deg, hva er problemet?

Det er mange andre ting du heller burde hate folk for enn å være tjukke.

Hei!

 

Det var en feil å skrive at folk som har fysiske lidelser ikke har rett på aksept. Men det var ikke det jeg mente.

 

Slik som du, og moren din, er tilfeldige årsaker. Det har en årsak, som man må akseptere. Men innlegget siktet i utgangspunktet ikke til disse menneskene.

 

Jeg sikter til at folk som har bevist latskap, ikke bry

r seg om helse, og bare gafler i seg, ikke får aksept. Det er disse folkegruppene jeg ikke liker. Jeg hater dem ikke, men når overvekten er selvforskylt, burde de tenke på å få en god helse.

 

Gratis behandling kan hjelpe oss. Alle må ta hensyn til den overvektige, men ikke gjøre noe som kan få den overvektige til å få mer overvekt.

 

Når mennesker i Norge, har en dårligere helsetilstand, så må vi ta det på alvor. Vi må gi respekt, men samtidig få vekten ned.

 

Men jeg tror ikke de late, de som ikke bryr seg om de får dårligere helse, og som ikke bryr seg om konsekvensene, kan man ikke gjøre noe med. Da er det ingen hjelp å få. Vi må hjelpe de som trenger det. For vi kan få folk til å få bedre helse, hvis vi går inn for det.

kdommer, skal bli

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (11 timer siden):

Jeg er over 30 men er i god form og ikke deprimert og sur. Har et godt liv. Så dette har ikke noe med BMI å gjøre. Vi er bare forskjellige, og tjukke dør ikke tidligere en andre. Det er en myte. 

La meg først og fremst ha det sagt, at jeg på ingen måte støtter trådstarter i det som synes å være hovedbudskapet i denne tråden.

Dernest - siden denne tråden allerede har sporet av, og trådstarter fremstår som minst 50% troll - så kan jeg tillate meg å spore av litt fra trådens opprinnelige tematikk:

Du påstår ganske bastant at det er en myte at overvekt og forventet levealder har en sammenheng, selv om det i denne tråden er lagt fram flere eksempler på studier som indikerer at overvekt kan forkorte levetiden til et menneske. Kan du vise til studer som støtter opp under din påstand om at det er en myte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (12 minutter siden):

Du påstår ganske bastant at det er en myte at overvekt og forventet levealder har en sammenheng, selv om det i denne tråden er lagt fram flere eksempler på studier som indikerer at overvekt kan forkorte levetiden til et menneske. Kan du vise til studer som støtter opp under din påstand om at det er en myt

Det kan jeg ikke, har du eksempel på at folk med overvekt lever kortere? Det vil jeg gjerne se, for jeg tror ikke noe på det. Baserrt på¨hva jeg hører og ser. Det er like mange ulykkelige blant de som er slanke. Har ikke noe med vekt å gjøre. Tykke folk blir stigmatisert og latterliggjort. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 16.8.2020 den 19.32):

Peer review, en forskningsrapport på det du ber om her:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5401682/

 

 

Raspeball skrev (23 timer siden):

Når det er sagt, så kan det virke som om det er en sammenheng mellom forventet levealder og overvekt/fedme. Det er allerede lagt fram noe dokumentasjon i tråden, men her er litt mer som kan gi en indikasjon på dette:
https://www.nature.com/articles/s41366-018-0210-2

https://bmjopen.bmj.com/content/9/7/e028086.full

I siste artikkel (som tar for seg europeiske land) er "obesity" definert som BMI > 30, hvilket feks. tilsvarer en høyde på 182 cm og en kroppsmasse på 100 kg. Dette er ikke den typiske ekstreme overvekten man ser på TLC og liknende (uten at noen har påstått det).

 

 

jae-ols skrev (4 minutter siden):

Det kan jeg ikke, har du eksempel på at folk med overvekt lever kortere? Det vil jeg gjerne se, for jeg tror ikke noe på det. Baserrt på¨hva jeg hører og ser. Det er like mange ulykkelige blant de som er slanke. Har ikke noe med vekt å gjøre. Tykke folk blir stigmatisert og latterliggjort. 

Som sagt, så har det vært lagt frem flere eksempler i tråden.

Hvorvidt det er noen sammenheng mellom overvekt og hvor lykkelig man er kan jeg ikke si noe om. Det er sikkert gjort studier på det også, om det er interessant. Men, nå var det altså sammenheng mellom overvekt og forventet levealder som var gjenstand for diskusjon akkurat nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre er blåbanan et nettroll hvor agendaen er å trigge folk gjennom forsøk på passiv aggressive ytringer og forvridde tolkninger av det som tas opp i tråden. Akkurat som i tråden han lagde om hva som var poenget med religion, hvor jeg gav eksempler på hvorfor, hvor han hakket løs på en passiv fiendlig måte fordi han mente jeg var religiøs (er ateist) og at jeg ikke hadde poeng, og svarte unnvikende og snudde om motargumentasjon gjentatte ganger som et klassisk troll, bare for å trigge en reaksjon ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (7 minutter siden):

Hei.

Det er ikke alle som ser den gløden de ønsker i livet. Det kan skyldes en tung b

yrd, som tu

nger ned flammen. Men flammen kan komme tilbke! Verden kan bli lys, for de som har bind for øynene. Flammen kan spire, 

når alt virker håpløst. Håp

 

løshe

t er en sviktende følelse, og den svir sterkt.

 

Når man er overvektig, er det ikke så lett å følge lyset. Får lys

et må bli sterkere.

 

Medfølelse er viktig.

 

Medfølelse er svært viktig for å fjerne overvekt i samfunnet. Derfor er det viktig å slutte å bruke sårende uttry

kk, som "feit" og "tjukkas". Man bør helst være forsiktige med å diskriminere overvektige, da dette ikke kan ha god effekt for fjerningen av overvekt i samfunnet.

 

Man kan ikke akseptere alt.

 

Man kan ikke akseptere at mennesker er overvektige. Man bør gi dem behandling, for å lette på den byrd det er å være overvektig.

 

Jeg tror dere har misforstått meningen med tråden. For dere vil vel at overvektige mennesker skal få behandling?

Nei, vi vil at slike hatefulle og fordommsfylle ytringer er noe man holder for seg selv.

Latterlig hvordan du mener de med ekstra kilo har dårlige liv, eller er ulykklige. Eneste ulykkelige her må vel være deg som må pisse på andre for å føle seg bedre.

Merker jeg blir usakelig, men blir så sinnsykt forbanna over slike som deg, som oppfører seg som om de er bedre enn alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (11 minutter siden):

 

 

Som sagt, så har det vært lagt frem flere eksempler i tråden.

Hvorvidt det er noen sammenheng mellom overvekt og hvor lykkelig man er kan jeg ikke si noe om. Det er sikkert gjort studier på det også, om det er interessant. Men, nå var det altså sammenheng mellom overvekt og forventet levealder som var gjenstand for diskusjon akkurat nå.

Og du mener at overvekt fører til lavere levealder? Jeg tror ikke på det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...