Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (32 minutter siden):

Om personen ikke er i akutt nød der og da, så skal han/hun ikke legges inn mot sin vilje. Du kan ikke tvinge folk til dette. Det du krever her vil også måtte tvinge frem en systematisk innveiing av befolkningen, og det mener jeg er svært urealistisk og helt ærlig uetisk og veldig kontrollerende. Ingen vil godta dette

Tror vi er mer enig enn du tror. Og gratulerer med det du har fått til! :) En alkoholiker søker heller ikke hjelp før han/hun vil ut av det (på ordentlig), og slik er det med alle avhengigheter. Men alkoholiker kan få hjelp, og det syns jeg alle fortjener. I mitt eksempel så er det fortsatt personen som kommer til tjenesten, ikke omvendt - du må finne ut av det selv først, men jeg syns det skulle være et slags sikkerhetssnett for de som ønsker å bedre seg selv slik, der de kunne komme for hjelp, enten det er generell kunnskap eller om det er personlig oppfølgning. Så forslaget mitt er ikke så veldig radikalt, men snarere et ønkse om en bedre tjeneste mot slike problemer enn vi kanskje har i dag, som gjør den dørstokksmila bittelitt kortere og som øker sjansene for varig nedgang i vekt og en økt generell folkehelse på sikt. Men det vil koste penger for helsenorge, men jeg mener det vil være verdt det :)

Jeg har aldri sagt at de skal tvangsinnlegges, bare innlegges. De må jo være i nød da. Jeg tenker at når man veier over 200 kilo, er man i nød. Vi kan jo ikke ha så mange tjukkinger i Norge. Det er umoralsk og uetisk. Vi må la folk bli slanke. Jeg håper befolkningen skjerper seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jae-ols skrev (27 minutter siden):

Det er helt feil. Vis oss dokumentasjon. Jeg tror ikke tykke mennesker dør tidligere en andre. De lever minst like lenge. Og at de er mer ulykkelig er bare sprøyt. De fleste har det veldig bra. Dette er bare fordommer og et ønske om et samfunn med bare slanke mennesker. TS. tror at tykke mennesker ikke har ryggrad og disiplin til å slanke seg. De fleste prøver hardt, men ikke alle lykkes. Et idealsamfunn uten tjukke mennesker er en utopi. 

Det er ikke sprøyt at tykke folk har større sjanse for å få depresjon. Jeg la ut en artikkel om det tidligere i tråden.

 

Forskere har bekreftet at tjukke folk har større sjanse for å få depresjon.

Lenke til kommentar

De folka du beskriver er nok et eksempel på folk som politiserer en unektelig god verdi, altså aksept.

De som mener andre burde akseptere dem slik de er fremmer ikke aksept, men snarere fordømmelse av dem som måtte mene noe annet enn dem. Det er et forsøk på å oppnå kontroll over hva andre tenker, som faktisk er det stikk motsatte av aksept.

Å akseptere seg selv og andre mennesker tjener alle og enhver. Å forlange at andre skal akseptere deg er bare et destruktivt forsøk på å forsvare din egen stolthet.

Det sagt, overvekt i befolkningen er ikke noe økonomisk problem. Om en dør tidlig så sparer det samfunnet for massevis av pensjonsytelser.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 timer siden):

I den artikkelen sto det kun et avsnitt om at høkt vekt lte risikoen for disbetes type 2 og hjerte- karsykdommer.

Det sto ingen korrelasjon mellom tidligere død, dårligere livskvalitet og det å være overvektig.

Jeg ber fremdeles om en kilde, som tilsier at man dør tidligere med overvekt, med empiri og statistiske tall. I tillegg til en studie som kan bevise påstanden om at de med overvektige er mindre lykkeligere, har dårligere livskvalitet, og dårligere liv enn andre med lavere BMI. 

En slik studie tror jeg ikke finnes, som er grunnen til at ts sine synspunkter er direkte støtende og fordommsfulle. Slike holdinger hører hjemme på 50-tallet.

Jeg sier ikke at fedme er bra, det er et problem. Men å kontrollere mennesker sine liv, fordi man ikke like fedme, eller skylde på at overvektige mennesker umulig kan ha det bra, blir helt feil.

Så du mener at hjerte- og karsykdommer ikke har noen sammenheng med tidlig død? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Kroppsform og kroppsvekt r ikke det viktigste å ha fokus på. Det en må bygge en kultur for er å være i god form og ha en fungerende kropp. Da kan en ikke være for tynn eller for feit. 

Er det nos som uansett skal oppleve motstand så ertet kroppsaktivister som mener at å vær smellfeit og/eller anorektisk er greit. 

Lenke til kommentar
bas skrev (29 minutter siden):

Skulle røykere, alkoholikere, narkomane osv. betalt mer skatt? 

Ja, eller i det minste hatt økt egenandel på helseutgifter som skyldes bevisst og bevist atferd som fører til større belastning på helsesystemet. 

Velger jeg å kjøre en sprøyte med diverse dopmidler i armen som igjen fører til en overdose, så mener jeg ikke at det er helt feil med en viss egenandel. 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (7 minutter siden):

Amerikansk morbid obesity (livsstil og matvaner) og «overvekt» eller «tjukke» i nordisk sammenheng er temmelig langt fra hverandre.

Morbid obesity = syklig overvekt

Det var det som også er temaet i denne tråden, sykelig overvekt. EDIT: Det er i alle fall slik jeg har forstått TS

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
JØI skrev (2 minutter siden):

Kroppsform og kroppsvekt r ikke det viktigste å ha fokus på. Det en må bygge en kultur for er å være i god form og ha en fungerende kropp. Da kan en ikke være for tynn eller for feit. 

Er det nos som uansett skal oppleve motstand så ertet kroppsaktivister som mener at å vær smellfeit og/eller anorektisk er greit. 

Definitivt! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
C_Buk skrev (Akkurat nå):

Ja, eller i det minste hatt økt egenandel på helseutgifter som skyldes bevisst og bevist atferd som fører til større belastning på helsesystemet. 

Velger jeg å kjøre en sprøyte med diverse dopmidler i armen som igjen fører til en overdose, så mener jeg ikke at det er helt feil med en viss egenandel. 

Det du snakker om her er nesten utelukkende mennesker med psykiske utfordringer som trenger hjelp på det mentale planet. Da hjelper det ikke med økte egenandeler. 

Lenke til kommentar

Jeg synes at vi må ha en bestemt grense for når et voksent menneske skal legges inn. Jeg foreslår 200 kg. Da er personen i nød, og tvangsinnleggelse er nødvendig. Personene må få psykologisk terapi, og fettfjerning. Og operasjoner. Hvis ikke dette hjelper, må personen ha en privat psykolog som kan komme på besøk når psykologen vil. Det vil bli nødvendig med GPS, slik at psykologen kan spore den eventuelle personen. Så skal personen få tvungen psykologisk hjelp.

 

Hvis heller ikke dette hjelper, skal personen ikke få tilgang til å kjøpe egen mat. En helseansatt er nødvendig til å sikre den nødvendige matmengden som skal til, for at personen skal få redusert triglyceridene (fettet) sitt som henger på scorpus (kroppen). Personen skal bli advart før tiltakene, og personen skal bli bedt om å vurdere matmengden, og så skal den tiltalende personen informere den sykelig overvektige personen om at dersom hen ikke tar med sammen, må du få tvangshjelp. Disse tiltakene er nødvendige for å begrense overvekten i samfunnet vårt, som er svært mangfoldig.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (14 minutter siden):

Det er mulig. Jeg har bare svart i forhold til slik TS legger frem sine argumenter i tråden

Ok , var ikke ment som noe kritikk av ditt innlegg . Men det virker som det fra ts er for mye generaliseringer ute å går (derfor tabellene fra fhi med graderinger) . Og temaet gjelder vel så langt jeg har sett  norske forhold og om det skal ulikt fordeles/premieres skatter/helseutgifter for boende i Norge. Det debatteres hvordan dette skulle blitt håndhevet og av hvilke og de store moralske dilemmaer denne tankeretningen drar med seg.
Slike tankerekker minner meg om Tysklands nazister i 30-40 årene og dems iver om idealmennesker.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (2 minutter siden):

Ok , var ikke ment som noe kritikk av ditt innlegg . Men det virker som det fra ts er for mye generaliseringer ute å går )derfor tabellene graderinger) . Og temaet gjelder vel så langt jeg har sett  norske forhold og om det skal ulikt fordeles/premieres skatter/helseutgifter for boende i Norge. Det debatteres hvordan dette skulle blitt håndhevet og av hvilke og de store moralske dilemmaer denne tankeretningen drar med seg.
Slike tankerekker minner meg om Tysklands nazister i 30-40 årene og dems idealmennesker.

100% enig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...