Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

BadCat skrev (2 timer siden):

Det gir meg ikke mer livskvalitet, kanskje mindre siden jeg elsker å stappe mat i munnen og det minner om 80-, 90- og 2000-tallets matlaging med bestemor, men det svekker mitt mage å være overvektig. Jeg taler ofte foran forsamlinger (ikke i år da nesten alle konferanser, møter og messer er avlyst eller skjer online) og både de jeg har i ryggen og foran meg setter pris å at jeg ikke ser ut som et dass, noe jeg har gjort den siste håndfullen av år. Troverdigheten til budskapet blir svekket hvis jeg ikke en gang greier å styre mitt eget kosthold. 

Dette sitter kun i huet ditt.

Problemet er ikke vekt, men mer et begrenset intellektet dersom man faktisk tror vekt og kroppsfasong avgjører hvor troverdig eller «smart» man fremstår. 

Det er ingen sammenheng med at man blir smartere eller mer troverdig av å ha en bestemt bmi eller kroppsfasong, det forstår alle med godt vett. 

Troverdighet får man om man har faglig tyngde og kan det man snakker om. Slik kunnskap kommer verken av viljestyrke eller slanking. Faglig tyngde eller troverdighet kommer av at man har god kunnskap eller gode kognitive egenskaper.

For meg virker det ut som du har et negativt selvbilde, og at du lar det negative selvbildet påvirke andre aspekter i livet ditt.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne Ted-talken beskriver hvordan dagens tilgjengelighet til usunn mat, porsjoner, butikker og markedsføring osv påvirker fedme-epidemien.

Vi blir fortalt at hvis vi er overvektige, skyldes det at vi ikke kan kontrollere oss selv. Personlig ansvar er blitt sitert som en årsak til fedme om og om igjen. Hvis det var den fulle sannhet, bør en tredjedel av Amerika anses som uansvarlige. Deborah Cohen gir de virkelige årsakene til fedme-epidemien og hvordan vi kan stoppe dem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Markedsføring og plassering av produkter er blitt mer aggressiv de siste ti årene. Enkelte dagligvarebutikker har i dag et non food-område som man må gjennom for å komme til maten. Et område som er støre en dagligvarebutikkene pleide å være. Tenk på familier som har med ungene i butikken når det første du møter innefor dagligvarebutikken er LEGO Super Mario Starter Course til kr 699. Midt i butikken er det brus, sjokolademelk, potetchips pizza, pølser og burgere. Så er det frokostblandinger, sjokoladepålegg, og sjokoladepulver til melk, og desserter. Helt til slutt er det is, godterier, sjokolade og tegneserier.

Enten man går inn i butikken gjennom inngangen eller gjennom kassaområdet er det vanskelig å komme til de varer man skal ha uten å passere minst halve sortimentet og fristelse etter fristelse er strategisk plassert. Å kjøpe dobbelt opp koster omtrent det samme. Ofte koster det 3 til 10% mer for dobbelt så mye. Strategien til både drikke-, shampoo-, oppvaskmiddel og ketchup-produsentene er å ha større åpning på beholderen slik at men forsyner seg med mer, går raskere tom og kjøper mer. Mye emballasje er laget slik at det er vanskelig å få ut alt. Kast resten og kjøp nytt.

Mat må man ha, men alle odds er imot en straks man setter foten innenfor en butikk. De fleste produkter er rigget i kundens disfavør.

 

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du glemmer at det er flere typer verdi. Verdi som menneske, verdi som sønn, bror eller i kirkens menighet, verdi på markedsplassen eller i en gitt setting.

Mennesker har like rettigheter, men lik verdi, det har de ikke.

Jeg fortjener bedre, sier folk. Nei, det du har et det du fortjener. Hvis du vil ha noe annet/mer må du gjøre noe annet/mer. 

Northug for eksempel har fremdeles mer verdi enn folk flest selv om han har blitt tatt to ganger og da kan man bare se for seg hvor mange ganger han ikke har blitt tatt. Han har verdi for media, han har verdi for sportsinteresserte, navnet hans har verdi, utseendet hans har verdi. Hva han gjør riktig har verdi og hva han gjør galt. Media tjener hundrevis av millioner på å lage saker om fadesen hans. De færreste skaper verdi ved å gjøre noe galt, men han gjør det.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overvektige er ikke mindre verdt enn slanke eller trente folk som skaper lik verdi i sin hverdag.

I mitt virke er utseendet viktig. Hele tiden er man på utstilling. Jeg har ikke vært overvektig store deler av livet, men ca de siste 4 år av 40. 7-8 år tilbake var jeg svakt undervektig og 15 år tilbake var jeg veltrent.

Det er vanskelig å fronte merchandise, som er en liten del av det jeg driver med, når man er midt mellom L og XL og verken ser bra ut i det ene eller det andre som da er for smått eller for stort.

Det er kun ca 1 år hvor jeg har vært over 100 kg, 6 måneder opp til 114 og ca like mange måneder ned.

Realistisk at blir jeg nødt til å gå ned 10 timer i uka med arbeid og bruke det på trening.

Nesten alt det overflldige fettet mitt er på magen og indre organer. Det ser ikke bra ut og det er helseskadelig.

Det er kun magen som er størrelse XL, over brystet og ryggen er det mål tilsvare støtrelse L. Det ser latterlig ut å stå foran folk eller kamera med en mage som buler ut og ei skjorte som henger og slenger over brystet.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (12 timer siden):

Problemet er ikke vekt, men mer et begrenset intellektet dersom man faktisk tror vekt og kroppsfasong avgjører hvor troverdig eller «smart» man fremstår. 


Det er ingen sammenheng med at man blir smartere eller mer troverdig av å ha en bestemt bmi eller kroppsfasong, det forstår alle med godt vett. 

Troverdighet får man om man har faglig tyngde og kan det man snakker om. Slik kunnskap kommer verken av viljestyrke eller slanking. Faglig tyngde eller troverdighet kommer av at man har god kunnskap eller gode kognitive egenskaper.

For meg virker det ut som du har et negativt selvbilde, og at du lar det negative selvbildet påvirke andre aspekter i livet ditt.

Det finnes masse forskning som tyder på at det er en sammenheng mellom vekt og IQ-nivå. Selvfølgelig blir du ikke smartere ved å gå ned i vekt, men smarte mennesker er flinkere til å passe på vekten/helsen sin. Det er en masse andre ting som også påvirker hvor smart eller troverdig man fremstår. F.eks er ledere ofte høyere enn snittet og har du en mørk stemme er det lettere å oppfatte deg som troverdig.


Lukter du vondt, er overvektig og ikke ser ut i måneskinn så vil det absolutt kunne påvirke troverdigheten din.

Endret av jonathan---
  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, hojohansen said:

Northug har mer markedsverdi enn meg, men menneskeverdig er vi likestilt.. 

Bortsett fra de eldre som ikke er i stand til å ta vare på seg selv og andre som faller utenfor, er vi ganske flinke på menneskeverd her i Norge. I de fleste sammenhenger blir det markedsverdien som teller.

Jeg har måtte kutte ut mange tidligere venner. "Jeg fortjener dame, og jeg fortjener å ha fine ting, sier han." Jaha, sier jeg. Hvorfor, sier jeg. Ikke har du gjort noe fornuftig de siste 20 årene, ikke har du førerkort, ikke har du utdannelse, ikke har du noen gang jobbet og aldri gjør du noe for andre mennesker en seg selv. Du krever av andre og du gir aldri av deg selv. Du snakker stygt om andre fordi du tror at det løfter deg selv. Du leser ikke bøker, du søker aldri kunnskap og du gjør de samme feilene om og om igjen.

Beklager, men folk som mener de fortjener gull og grønne skoger helt uten innsats, det har jeg ikke sansen for og det er vanskelig å se verdi i hva de foretar seg. Ikke kan man hjelpe de heller, fordi det er å kaste perler foran svin.

Man har to valg. Å bryte kontakten eller bli med ned i dragsuget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hojohansen skrev (33 minutter siden):

Northug har mer markedsverdi enn meg, men menneskeverdig er vi likestilt..

Hvordan du lever ditt liv, hvor mye du veier, hvilke avhengigheter du har - har jeg ingen ting med, så sant du ikke ber meg om hjelp.

Denne tråden og spesielt enkelt personer mangler det vesentlige i livet, sympati, empati og toleranse.

Spørsmål om menneskeverdi er vanskelig. Spør du familien min vil jeg tro at de sier at mitt liv er mer verdt en ditt.
Og at min datters liv er mer verdt enn mitt. Jeg tror også at folk flest ville valgt å redde mitt datters liv foran mitt eget.
I krig og kriser redder man barn og kvinner først. Og under koronakrisen i Italia var det de yngste som ble prioritert.

Jeg er ikke at vi menneskeverdig er likestilt. Akkurat som jeg mener at mitt liv er mye mer verdt enn Breivik.

Hvis man fikk valget med å redde en person og den eneste informasjonen du hadde var at den ene var overvektig og den andre ikke.
Så tror jeg de fleste ville valgt å redde den som ikke var overvektig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jonathan--- skrev (18 minutter siden):

Det finnes masse forskning som tyder på at det er en sammenheng mellom vekt og IQ-nivå. Selvfølgelig blir du ikke smartere ved å gå ned i vekt, men smarte mennesker er flinkere til å passe på vekten/helsen sin. Det er en masse andre ting som også påvirker hvor smart eller troverdig man fremstår. F.eks er ledere ofte høyere enn snittet og har du en mørk stemme er det lettere å oppfatte deg som troverdig.


Lukter du vondt, er overvektig og ikke ser ut i måneskinn så vil det absolutt kunne påvirke troverdigheten din.

Du er veldig stigmatiserende i uttalelsene dine her.

Skal vi åpne og gi innlegget ditt rom for tolkning. Isåfall mener du:

- Lavere mennesker er mindre intelligente.

- Mennesker med lys stemme (det inkluderer vel også de fleste kvinner) er mindre troverdige.

- Du mener at smarte mennesker ikke blir overvektige, fordi de bryr seg om helsen sin. Går visst ikke an, ifølge deg, å bru seg om helsen hvis man ikke ser ut som en modell.

- Du indikerer at man må lukte vondt og ikke klarer å stelle seg selv dersom man er overvektig. Er man overvektig mener du man også må være uhygenisk.

Ingenting av det du skriver her henger på greip. Skulle jeg utfordret deg på det du skriver her, og skulle brukt samme nedverdigende retorikk, så må vel alle som melder seg på reality konsepter som Paradise Hotell eller Ex on the Beach være over gjennomsnittet intelligente. For slike mennesker er tross alt tynne (som tydeligvis betyr at de tar vare på helsen sin), i tillegg til at de er ekstremt selvsentrerte og opptatt av det ytre og se det å se presentabel ut.

For det er jo det det koker ned til i innlegget ditt.  Er man tynn og veltrent, og vakker betyr det automatisk at man er smartere og mer troverdige. 

Kan vel konkludere med at innlegget ditt er alt annet enn troverdig eller intelligent. Nei, det er ingen sammenheng mellom utseende og intellekt.  Selv om du personlig liker å tro det, nei utseende eller din presentasjon i møte med folk gjør deg ikke mer intelligent eller troverdig.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Tja, det er et uttrykk som lyder. Ikke velg en tykk lege til å se til helsen din. Han vet ikke hvordan det gjøres 

En tidligere kjæreste var tykk. Hver gang hun helte i brus, fikk jeg også servert et glass. Enn å skrive i dagboka at jeg var en bra kjæreste fordi jeg kjørte tilbake til butikken og byttet i riktig type brus.

Mat det var ikke så viktig, men brus, det var livets vann.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (15 timer siden):

Jeg er overvektig selv, men det har ikke vært slik så lenge og jeg har heller ikke tenkt å fortsette med det for lenge. Husk også at når det kommer over et visst punkt heter det ikke lenger overvekt men fedme. Hvis man er 150 kg og burde ha veid 70+ (mer hvis mye musiker og lite fett) kg, hjelper det ikke å si til deg selv at man er overvektig. Da er man nemlig feit. Jeg greide heldigvis å reversere utviklingen før jeg passerte 115 kg og nå veier jeg under hundre kilogram. 

Så flott at du klarer å gå ned i vekt!

 

Du gir håp til de som ikke har håp, og for de som ikke ser lyset.

du må ikke bli altfor oppsatt for vekt, for dette kan også være skadelig for psyken. Men hvis du klarer å holde vekten stabil, er det flott!

 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (16 timer siden):

Tror ikke billig sjokolade er det som er verst. Slutt å mobb overvektige, de er også mennesker. Og de trenger ikke behandling. De har et bedre liv en mange andre. 

Har du referanser som viser til forskning som beviser det du skriver?

 

Jeg kan ikke tro på det du skriver, fordi det ikke har evidens.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 timer siden):

Markedsføring og plassering av produkter er blitt mer aggressiv de siste ti årene. Enkelte dagligvarebutikker har i dag et non food-område som man må gjennom for å komme til maten. Et område som er støre en dagligvarebutikkene pleide å være. Tenk på familier som har med ungene i butikken når det første du møter innefor dagligvarebutikken er LEGO Super Mario Starter Course til kr 699. Midt i butikken er det brus, sjokolademelk, potetchips pizza, pølser og burgere. Så er det frokostblandinger, sjokoladepålegg, og sjokoladepulver til melk, og desserter. Helt til slutt er det is, godterier, sjokolade og tegneserier.

Enten man går inn i butikken gjennom inngangen eller gjennom kassaområdet er det vanskelig å komme til de varer man skal ha uten å passere minst halve sortimentet og fristelse etter fristelse er strategisk plassert. Å kjøpe dobbelt opp koster omtrent det samme. Ofte koster det 3 til 10% mer for dobbelt så mye. Strategien til både drikke-, shampoo-, oppvaskmiddel og ketchup-produsentene er å ha større åpning på beholderen slik at men forsyner seg med mer, går raskere tom og kjøper mer. Mye emballasje er laget slik at det er vanskelig å få ut alt. Kast resten og kjøp nytt.

Mat må man ha, men alle odds er imot en straks man setter foten innenfor en butikk. De fleste produkter er rigget i kundens disfavør.

 

 

Dette er åpenbart et triks som butikkene iverksetter, ja. Husk at vi er styrt av penger. Penger bestemmer livene våre.

 

Butikkene utnytter nok det faktumet at vi fra naturens side, er avhengige av fett, salt, og sukker. Dessverre.

Lenke til kommentar

Ikke helt tilfeldig at det er et blitt slik. En større butikk med hundre millioner i omsetning har ikke mer enn noen hundre tusen over rødstreken og dette er en butikk som har fått priser for god drift. Det er svært små marginer i salgsleddet i bransjen og kjøpmannen må hele tiden gjøre tiltak for økt profitt eller redusere utgifter for å holde skipet flytende.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest d0b0e...93a
Blåbanan skrev (På 16.8.2020 den 14.05):

Det ser visst ut til at mange overvektige mennesker vil at alle skal akseptere vekten deres. Spørsmålet er: Skal vi bare akseptere at de er tjukke? Jieg svarer nei, men hva mener du? Mener du at vi bare skal akseptere at Norge holder på å bli som USA? Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?

At voksne myndige folk er overvektige må vi nesten bare akseptere, da det er deres valg. Det burde dog ikke tilbys slankeoperasjon kostnadsfritt gjennom det offentlige.

Når barn og ungdom er vesentlig overvektige, da burde barneverntjenesten inn i bildet. Det er i stor grad omsorgssvikt.

Anonymous poster hash: d0b0e...93a

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 minutter siden):

Ikke helt tilfeldig at det er et blitt slik. En større butikk med hundre millioner i omsetning har ikke mer enn noen hundre tusen over rødstreken og dette er en butikk som har fått priser for god drift. Det er svært små marginer i salgsleddet i bransjen og kjøpmannen må hele tiden gjøre tiltak for økt profitt eller redusere utgifter for å holde skipet flytende.

Det må kanskje også mer til for å begrense overvekt. Dyrere matvarer med sukker, hjelper ikke, fordi man drar til Sverige og kjøper mye godteri.

 

Nei, det som hjelper, er å ikke legge sjokoladene slik at alle ser dem. Det kan hjelpe overraskende mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...