Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (1 minutt siden):

Nei, man kan ikke tvangsinnlegge folk som er tykke, det vil ikke hjelpe mot den sykdommen det faktisk er. Veien må være at man som et helsevesen gir et bedre tilbud til de som vil ut av fedmen og hjelpe de på veien, kanskje i form av sykemelding mens de er på camp, fedmeoperasjoner, PT-timer på resept osv. Men de trenger hjelp av folk kan ernæring og trening, ikke fastlegen  

Er det en realistisk antakelsen at folk er tjukke på grunn av mangel på kunnskap om ernæring og trening? At løsningen er så enkel at kunnskap om hva som forårsaker fedme vil gjøre at man flytter rumpa opp av sofaene og slutter å spise chips i ukontrollerte mengder?

Jeg tror flesteparten av de tjukke er klar over at de er tjukke på grunn av for mye mat inn og for lite bevegelse.

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (3 minutter siden):

Hva skal vi gjøre med folk som er tynne og sulter seg selv? Det er jo nokså irrasjonelt fra et biologisk perspektiv. Burde vi bare lage kjøttdeig av disse mennesker, og bruke til gjødsel eller fiskefôr? 

Nei, det må vi ikke. De må også få akutthjelp, og gis medisin og psykologisk behandling. Folk må være akkurat passe, det er nøkkelen til en frisk befolkning.

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (2 minutter siden):

Er det en realistisk antakelsen at folk er tjukke på grunn av mangel på kunnskap om ernæring og trening? At løsningen er så enkel at kunnskap om hva som forårsaker fedme vil gjøre at man flytter rumpa opp av sofaene og slutter å spise chips i ukontrollerte mengder?

Jeg tror flesteparten av de tjukke er klar over at de er tjukke på grunn av for mye mat inn og for lite bevegelse.

Det kan også være psykoske faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Tåkefyrste said:

Nå er det litt forskjell på å få mat i militæret, fengsel, eller sykehus, og det å bli fortalt hva du kan eller ikke kan spise for dine egne penger.

Selvsagt? Det er vel ingen som har påstått at disse ulike tingene er like?
Forresten:

Quote

det å bli fortalt hva du kan eller ikke kan spise for dine egne penger. 

..Er ikke en god, eller korrekt definisjon av rasjoner.

Quote

Prisen for frihet er at enkelte folk tar valg som ikke er bra for dem selv. Det er mye bedre enn alternativet.

Dersom man er avhengig av noe, som i tilegg skader en selv, opplever den rammede mindre grad av autonomi, eller frihet, da man blir en slave av sine laster.
Jeg tror heller ikke at det er noen automatikk i at man får mindre frihet, dersom man ønsker å hjelpe folk med problemer, ei heller andre veien, at misbruk innebærer et fritt samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (23 minutter siden):

Skal de slutte så må de enten gjennom et personlig helvete, eller gå over til en annen last.

Er det så drastisk at varig vektnedgang må innebære et personlig helvete eller en annen last? Eller var din uttalelse satt litt på spissen?

Jeg var tjukk. Jeg ikke på ingen måte tjukk lenger. Jeg har ikke erstattet det med en annen last og jeg gjennomgikk ikke noe personlig helvete. Jeg sluttet bare å spise søppel og når vekten var borte så trente jeg. 

Ikke noe vits i å overkomplisere fedme for alle. Noen er bare late og tiltaksløse (det var jeg). 

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (Akkurat nå):

Er det en realistisk antakelsen at folk er tjukke på grunn av mangel på kunnskap om ernæring og trening? At løsningen er så enkel at kunnskap om hva som forårsaker fedme vil gjøre at man flytter rumpa opp av sofaene og slutter å spise chips i ukontrollerte mengder?

Det finnes mange av de som ikke vet bedre, ja. Dette har vi jo sett via en haug av tilfeller på TV oppi igjennom årene, dessverre. Men skjønner hva du mener, og jeg er enig forsåvidt, men man hjelper ikke de ekstremt overvektige ved å fortelle dem, de må endre uvanene - fysisk og direkte. Da mener jeg timer hos ernæringsfysiolog og PTer som kan behandle disse tett i en periode, gjerne opp til et år, er veien å gå. Så kan man også ha et apparat rundt dette igjen også, med psykologer og andre fra helsevesenet som gir de veiledning og som følger de, ikke noe i veien for det. Ikke så ulikt et prinsipp ala "Fat Camp", hvis du skjønner :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Det finnes mange av de som ikke vet bedre, ja. Dette har vi jo sett via en haug av tilfeller på TV oppi igjennom årene, dessverre. Men skjønner hva du mener, og jeg er enig forsåvidt, men man hjelper ikke de ekstremt overvektige ved å fortelle dem, de må endre uvanene - fysisk og direkte. Da mener jeg timer hos ernæringsfysiolog og PTer som kan behandle disse tett i en periode, gjerne opp til et år, er veien å gå. Så kan man også ha et apparat rundt dette igjen også, med psykologer og andre fra helsevesenet som gir de veiledning og som følger de, ikke noe i veien for det. Ikke så ulikt et prinsipp ala "Fat Camp", hvis du skjønner :)

Men et hjelpeapparat hjelper kanskje ikke så mye for varig vekttap. Hjelpeapparatet kommer jo ikke til å være der etter man evt mister vekten. Livsstilsendring er endringen som skal til, ikke camps og dietter.

Kunnskap er også tilgjengelig nett dersom det er det som mangler. Jeg tror det blir for enkelt å skylde på mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Atib Azzad said:

..Er ikke en god, eller korrekt definisjon av rasjoner.

 

En matrasjon er vel både forhåndsbestemt innhold og mengde.

Hva og hvor mye man kan spise for sine egne penger da, siden du absolutt skal spikke fliser.

Poenget er at om man skal gi folket matrasjoner for å passe på at ingen blir tjukke så innskrenker det brutalt den friheten folk har til å velge selv. 

 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):
 

En matrasjon er vel både forhåndsbestemt innhold og mengde.

Hva og hvor mye man kan spise for sine egne penger da, siden du absolutt skal spikke fliser.

Poenget er at om man skal gi folket matrasjoner for å passe på at ingen blir tjukke så innskrenker det brutalt den friheten folk har til å velge selv. 

 

Man har en frihet, men man burde ikke ha den friheten å ødelegge sin egen helse.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (1 time siden):

For å beholde folkehelsa. Folk spiser for mye, og gnafser i seg. De bare gnafser og gnafser. Som rotter. De som ikke er tjukke, blir tjukke. For dette er et tykkende samfunn.

 

Ja, det enkleste hadde selvsagt vært om alle gjorde de "rette" valgene. Kanskje vi burde opprette en slags komité som kan håndheve hva som er rett og galt og som med statens makt kan straffe de som ikke følger reglene? Det hadde nok gjort vei i vellinga. /s

Endret av Radford
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev «ala» ikke «akkurat som». Du har rett i at livsstilsendringer må til, og det er nøyaktig 100% det jeg vil frem til. Men for folk som ikke finner ut av dette selv, må ha hjelp. Er du enig? 

Til dels. Jeg det er veldig vanskelig å overtale noen som er overvektige om at de bør/må gå ned i vekt.

Jeg tror folk må finne ut av det selv, og hvorfor folk konsekvent velger å leve et liv som involverer så mange problemer som overvekten medfører forstår jeg ikke.

Men jeg kan være enig i at dersom man finner en metode for å bidra til varig vekttap, så kan det være en hjelp som er nyttig. Men hva en slik hjelp innebærer klarer jeg ikke å se. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Jeg skrev «ala» ikke «akkurat som». Du har rett i at livsstilsendringer må til, og det er nøyaktig 100% det jeg vil frem til. Men for folk som ikke finner ut av dette selv, må ha hjelp. Er du enig? 

Ikke akkurat, men innleggelse blir nødvendig. Hvis en person veier over 200 kg, må personen innlegges. Det mener jeg.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (2 timer siden):

Det ser visst ut til at mange overvektige mennesker vil at alle skal akseptere vekten deres. Spørsmålet er: Skal vi bare akseptere at de er tjukke? Jieg svarer nei, men hva mener du? Mener du at vi bare skal akseptere at Norge holder på å bli som USA? Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?

Nei, du har ingenting med verken mitt kosthold eller andre sitt. Du har heller ingen rett til å bestemme over hverken mitt eller andre sine liv.

Du virker narsisisstisk, og holdningene dine kommunistiske. Jeg er glad for at vi bor i et demokratisk land med frihet, og håper aldri slike som deg eller likesinnede noen gang får innflytelse eller makt i Norge.

Ja, noen mennesker er overvektige, men det er mange historier bak hvorfor noen er det, alle er ikke selvforskyldte. På samme måte som at alle ikke har dårlig helse pga vekta. Du virker fordommsfull ut, og som en person med svært dømmende og ufyselige holdninger til andre som er ulin deg. Hva tjener du på denne forakten for andre som ikke er lik deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Tåkefyrste said:
En matrasjon er vel både forhåndsbestemt innhold og mengde.

Hva og hvor mye man kan spise for sine egne penger da, siden du absolutt skal spikke fliser.

Poenget er at om man skal gi folket matrasjoner for å passe på at ingen blir tjukke så innskrenker det brutalt den friheten folk har til å velge selv.

Det var et bedre forslag.

Ja, jeg har ikke foreslått rasjoner som løsning, jeg bare pekte på at det ikke var noe mer synonymt med kommunisme enn kapitalisme, da det har vært brukt i en masse ulike sammenhenger uavhengig av økonomisk system.

Egne penger er sjeldent en faktor når det kommer til rasjonering, tvert imot, rasjonering kommer gjerne av at man skal fordele en gitt mengde til en befolkning, på bakrgunn av at befolkningen er ditt ansvar, og at mengden vanligvis er finit.
(hvor begrenset rasjoneringen er, er jo også situasjonsbestemt, fks i millitæret er jo matmengden naturlig nok begrenset, men likevel er det sjeldent man underærneres i messen.)
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å være tjukk påvirker ikke bare tjukkasen selv. Familie og venner får statistisk sett et kortere liv med vedkommende på grunn av fedmen. Barnet til en tjukk forelder får en mindre aktiv forelder, en forelder som statistisk sett som vil være mer utsatt for sykdom og generelt senket helsetilstand og et dårlig forbilde.

I tillegg koster det mange skattekroner å behandle fedmerelaterte helseproblemer. Derfor kan det være dumt å bare la folk være seg selv og spise seg til dårlig helse og død. 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (3 minutter siden):

Du virker veldig lite reflektert, om du tror det å styre andre mennesker fører til bedre helse. 

Jeg mener ikke å styre andre, men å veilede dem. Jeg synes det er en menneskerettighet å ha god helse, og at den rettigheten blir brutt i mange land. Som Amerika, Norge, India, store deler av Afrika, og mange andre deler av verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...