Gå til innhold

Nettverk over strømnettet


Nimrad

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nytt hus for snart halvannet år siden nå og har helt siden da slitt med dårlig trådløst signal. Jeg vet ikke helt hvorfor, men mistenker det er noe som forstyrrer signalene. Kontoret er 5 meter unna aksesspunkt 1(så og si uten vegger mellom), men jeg får MAKS 60 mbit over WiFi på den stasjonære PC-en som er her. Det er ikke krise og funker egentlig OK til det meste, men skulle gjerne hatt noe bedre hastighet. Hvor bra er egentlig de her løsningene med nettverk over strømnettet? Er det noen som er bedre enn andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket nettverkskort har du i den stasjonære? Kan jo være det som ikke klarer mer. Evt kan du jo forsøke å bytte kanal på aksespunktet om det er mye trafikk på den kanalen du benytter.

Nettverk over strømnett fungerer stort sett nokså crap, men fungere "greit nok".

Alternativt kan ud jo forsøke nytt wifi-kort til maskinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (5 minutter siden):

Hvilket nettverkskort har du i den stasjonære? Kan jo være det som ikke klarer mer. Evt kan du jo forsøke å bytte kanal på aksespunktet om det er mye trafikk på den kanalen du benytter.

Har noe innebygd Intel AC WiFi med egne antenner. Definitvt mer en 60mbit. Det gjelder uansett "alle" enheter, men den stasjonære kunne jeg godt hatt litt mer på. Jeg har kablet til TV-stua og til serveren, så det er OK, men ingen kabel til kontoret.

Jeg har allerede prøvd "alt" for å få god nok WiFi. Er kobla på anbefalt kanal helt alene, god (nok) plassering osv. Se gjerne under her. De grønne er mine, men som du ser er ikke akkurat styrken her noe å skryte av.

image.thumb.png.2ee050a81361f53f6eceed50e83b6d1f.png

Merko skrev (7 minutter siden):

Nettverk over strømnett fungerer stort sett nokså crap, men fungere "greit nok".

Spørsmålet er hva "greit nok" er. For WiFi-en her er egentlig grei nok, men litt irriterende innimellom. Skulle gjerne kunne brukt hele internettlinja når jeg laster ned større ting.

Lenke til kommentar

Hvilket aksesspunkt/ruter bruker du?

Husk at selvom det ikke er andre wifi-nett som man ser på en gitt kanal, betyr det ikke at det nødvendigvis er den beste kanalen å bruke. Normalt sett, vil automatikken her på en moderne ruter gjøre en god jobb.

Når det gjelder nettverk via strømnettet: Her varierer det fort bra bolig til bolig hvor godt det fungerer. Jeg har gode erfaringer med Homeplug, og har hatt akseptabel ytelse på tvers av kurser. Og det er forskjeller mellom adapterne på markedet, selv om de er angitt til samme hastighet. F.eks. kan forskjellene ligge i støyfiltre, der en bedre løsning rundt dette (gjerne dyrere...) kan bety mye for den faktiske hastigheten. En del støtter å bruke jordledere som en del av Homeplug-nettverket, og det kan gi bedre ytelse - forutsatt at man da har jordet kontakter der Homeplug skal benyttes...

Lenke til kommentar

Husk at kanalene overlapper. Så hvis du velger f.eks. kanal 6 og naboen velger kanal 3 så vil dere forstyrre hverandre og få redusert hastighet.

De eneste kanalene som ikke overlapper er 1, 6 og 11. Men hvis naboene da f.eks. bruker kanal 3 og 9 så får du rett og slett ikke valgt ledig kanal.

Edit: Dette var for 2,4GHz, men det samme skjer på 5GHz, bare med andre kanaler.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Hvilket aksesspunkt/ruter bruker du?

Unifi uap AC Lite.

NULL skrev (1 time siden):

Når det gjelder nettverk via strømnettet: Her varierer det fort bra bolig til bolig hvor godt det fungerer. Jeg har gode erfaringer med Homeplug, og har hatt akseptabel ytelse på tvers av kurser. Og det er forskjeller mellom adapterne på markedet, selv om de er angitt til samme hastighet. F.eks. kan forskjellene ligge i støyfiltre, der en bedre løsning rundt dette (gjerne dyrere...) kan bety mye for den faktiske hastigheten. En del støtter å bruke jordledere som en del av Homeplug-nettverket, og det kan gi bedre ytelse - forutsatt at man da har jordet kontakter der Homeplug skal benyttes...

Hva vil gode erfaringer og akseptabel ytelse si? Målet mitt er vel å få noe bedre enn 60mbit. Teoretisk oppgitt hastighet av nettverkskortet på tilkoblingen ligger et sted mellom 100-120. Jeg ser blant annet noen over strømnettet oppgir "opp til 2000 mbit", og om jeg kan få en fjerdedel av det er jeg jo sjeleglad.

sedsberg skrev (1 time siden):

Husk at kanalene overlapper.

Ja, så kalrt, men de overlapper altså ikke her. De to siste er mine.

 image.png.0c3c9454829e396bbb1a9290d07d5724.png

D0vendyret skrev (1 time siden):

Jeg ville prøvd med en annen pc for å se om utfordringen er på din pc eller ei

Som sagt tidligere, dette gjelder alle enheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Nimrad skrev (14 minutter siden):

 image.png.0c3c9454829e396bbb1a9290d07d5724.png

Som sagt tidligere, dette gjelder alle enheter.

Er det betong i veggene? Jeg vet at enkelte treverk også kan blokkere signaler ganske mye.. Ville satt opp en repeater. Beste er å dra kabel til punktet hvor man vil ha repeater. Da får du bedre dekning der du er.. 

Nettverk over strømnettet (home plug) kan både være bra og utrolig dårlig. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Er det betong i veggene? Jeg vet at enkelte treverk også kan blokkere signaler ganske mye.. Ville satt opp en repeater. Beste er å dra kabel til punktet hvor man vil ha repeater. Da får du bedre dekning der du er.. 

Dette er egentlig en tråd for hva som kan fungere av nettverk over strømnettet, ikke for å forbedre WiFi-en. Jeg har kablet aksesspunkt med så og si fri sikt 5 meter unna PC-en pluss et annet aksesspunkt i andre etasje. Det er ikke noe betong i veggene, det er gipsvegger, uisolerte. 

Lenke til kommentar
Quote

Hva vil gode erfaringer og akseptabel ytelse si? Målet mitt er vel å få noe bedre enn 60mbit. Teoretisk oppgitt hastighet av nettverkskortet på tilkoblingen ligger et sted mellom 100-120. Jeg ser blant annet noen over strømnettet oppgir "opp til 2000 mbit", og om jeg kan få en fjerdedel av det er jeg jo sjeleglad.

Når det gjelder løsningene som er oppgitt med 2 Gbps, er det vel snakk om en slags totalkapasitet i nettet. Disse har gjerne 1 Gbps Ethernet-grensesnitt, så allerede der er man jo begrenset til 1 Gbps - hvilke for så vidt ikke er noe begernsning i seg selv for 99,9%. Men herfra og hva man får i praksis skiller det en god del, og som sagt er det faktorer som spiller inn. Hva folk har fått i praksis under "optimale forhold" på de nyeste løsningene er jeg ikke helt sikker på, men med tanke på egen erfaring fra flere steder med litt eldre løsninger, vil jeg tro at det godt kan være at du får 2-300 Mbps. Men kjøp adaptere et sted der det er lett å bytte de hvis man ikke er fornøyd.

Ut i fra beskrivelse og utstyr her, kan det jo imidlertid tenkes at det er noe annet som "ikke er helt optimalt". 

Du sies stasjonær pc - du har satt i et kort selv? Står denne nede på gulvet med antennene rett i kortet? Sett etter oppdaterte wifi-drivere eller reinstallert drivere - eller omså litt eldre drivere... Hva får du på andre enheter? Har du en mobiltelefon som støtter .11ac? Hva får du på den på samme sted som PC-en?

Ser selv her på en av mine PC-er med Intel AX200-kort, så får jeg ganske dårlig wifi-ytelse, av den årsak av at antennene er koblet rett på PCI-E-kortet i PC-en, og dette står skviset mellom PC og vegg nede under skrivebord, samt for så vidt en annen pc ikke langt unna. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Du sies stasjonær pc - du har satt i et kort selv? Står denne nede på gulvet med antennene rett i kortet? Sett etter oppdaterte wifi-drivere eller reinstallert drivere - eller omså litt eldre drivere... Hva får du på andre enheter? Har du en mobiltelefon som støtter .11ac? Hva får du på den på samme sted som PC-en?

Det er hovedkort med trådløs nettverk integrert(intel wireless ac 9462). PC-en står på gulvet under en pult med oppdaterte drivere og ikke mot veggen.  Selve plasseringen er det dessverre ikke så mye å gjøre med. Jeg har ingen PCI-porter ledig, så om jeg skal gjøre noe med WiFi-kortet må jeg altså ty til USB-produkter. Jeg tror jeg i første omgang heller prøver med på en halvdyr løsning over strømnettet.

Lenke til kommentar

En løsning over strømnettet kan virke greit, men det er stor forskjell på enhetene er tilkoblet samme strømkurs eller ikke.

Et tips kan være å bytte til en av kanalene over 100 på 5 GHz, da vil du få høyere effekt (forutsatt at routeren din støtter standarden). Max tillatt sendeeffekt er 200 mW på kanalene 36-64 og 1 W på 100-140, så rekkevidden og ytelsen bør bli merkbart bedre. Ikke alle nettverkskort støtter de høyeste kanalene, men 100-116 pleier å gå bra.

Mer info her: https://www.draytek.co.uk/support/guides/the-5ghz-wireless-band

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (26 minutter siden):

En løsning over strømnettet kan virke greit, men det er stor forskjell på enhetene er tilkoblet samme strømkurs eller ikke.

Jeg kan nok få til samme strømkurs, og det har jeg lest ganske gode erfaringer med.

zanta skrev (27 minutter siden):

Et tips kan være å bytte til en av kanalene over 100 på 5 GHz, da vil du få høyere effekt (forutsatt at routeren din støtter standarden). Max tillatt sendeeffekt er 200 mW på kanalene 36-64 og 1 W på 100-140, så rekkevidden og ytelsen bør bli merkbart bedre. Ikke alle nettverkskort støtter de høyeste kanalene, men 100-116 pleier å gå bra.

Det ser ikke ut som om aksesspunktene mine støtter det. Jeg kan velge "High, Medium, Low, Custom". På Custom kan jeg oppgi styrke i dBm, men den tillater maks 20 dBm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...