Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

De sier det ja. Som sagt, bare til å åpne retningslinjene..

Videoen innkluderer reklame, og hva ser vi i TV'sendinger som inneholder reklame? Det er slik de tjener penger, og samtlige videoene de har lagt ut etter at de startet å inkludere reklame, har denne teksten inkludert. 

Så nei. Verken Tesla eller VW har betalt Autogefuhl for å teste bilene sine. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (12 minutter siden):

Så vil Teslas løsning være lov? Hvis du trykker på vindusviskerknappen på spaken ved rattet så dukker intervallmenyen opp på skjermen. Da må man jo ikke inn i en undermeny via skjermen siden det vises rett på skjermen med en gang.

Om du kan forsikres om at 100% av kundene vil være klar over at det finnes en slik løsning, så kanskje. Men rettssaken handlet om dette grunnet en kollisjon, og sjåføren gikk inn i undermenyene for å stille intervallene på viskeren i regnet. 

Ting som skal justeres på burde ha en fast plass, om det omhandler noe man må gjøre mens man kjører. Noen unntak finnes det jo som omhandler mobiltelefon osv. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Var det ikke dette som var så ille da? At man må styre slikt fra en skjerm? Og ble det ikke forbudt i Tyskland nå nylig?

Jeg vil ikke si at det 'ble forbudt', det dreier seg heller om hvordan et konkret uhell skulle tolkes i henhold til gjeldende lov.

Det er en fersk dom fra et tilfelle hvor en Tesla-sjåfør hadde et trafikkuhell mens han brukte skjermen for å endre viskerinstillingene. Nå må man nok ha tysk juridisk kompetanse for å si noe helt sikkert men så vidt jeg kan forstå ble han dømt fordi han gikk inn i en undermeny. Tysk lovgivning ser på skjermen enten som betjening eller datautstyr avhengig av hvordan du bruker den. Om du for eksempel bruker en av hurtigtastene nederst på skjermen for å stille varmen på ditt eget sete vil det antagelig ses på som 'betjening' siden du ikke trenger å gå inn i undermenyer og knappene uansett har fast plass. Om du derimot skrur på varmen i baksetet må du inn i menyen for viftestyring og da ses skjermen på som datautstyr.

Sjåføren tapte i retten fordi måten han brukte skjermen på kan ses på som bruk av datautstyr. Det er mulig at han hadde blitt frikjent om han i stedet hadde trykket på viskerknappen på hendelen og deretter trykket på skjermen for å endre viskerinstillingene som dukker opp når du trykker på viskerknappen. For meg som ikke-jurist høres dette ut som en åpenbar gråsone, du åpner jo en undermeny men du åpner den med en fysisk knapp. Kanskje det hadde vært bedre å kunne endre viskerfunksjonalitet fra det ene rullehjulet i sekundene etter at du trykker på viskerknappen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Kanskje det hadde vært bedre å kunne endre viskerfunksjonalitet fra det ene rullehjulet i sekundene etter at du trykker på viskerknappen?

Tipper noe ala dette blir løsningen, og det er jo en helt fin løsning å ha fremfor å utnytte skjermen. Er mange varianter man kan bruke. F.eks holde inne visker-knappen 1 sekund, så trykker man igjen og tiden mellom fraslipp av knappen til man trykker igjen er intervallet man ønsker. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (39 minutter siden):

Videoen innkluderer reklame, og hva ser vi i TV'sendinger som inneholder reklame? Det er slik de tjener penger, og samtlige videoene de har lagt ut etter at de startet å inkludere reklame, har denne teksten inkludert. 

Så nei. Verken Tesla eller VW har betalt Autogefuhl for å teste bilene sine. 

Som sagt, les retningslinjene til YouTube. Du bare spekulerer. Jeg gidder ikke denne åpenbare bristen i logikk hos deg. Det står svart på hvit i video og er forklart i retningslinjene. Har ingenting med reklame å gjøre. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Som sagt, les retningslinjene til YouTube. Du bare spekulerer.

Jeg spekulerer like mye som du, men jeg forklarer hvorfor det er tåpelig å anta at bilprodusenter betaler youtubere for å teste bilene sine. Autogefuhl setter stolthet i å være en uavhengig organisasjon, og det ville dem ikke vært om de tok imot produkter for testing på betaling. 

Absolutt samtlige av videoene etter at de startet med reklame, noe man får rettigheter for å få tilgang til hos YT over tid, med nok tilskuere og abonnementer, inneholder den skriften - og reklame. Hva er enkleste forklaring på dette? At videoene inneholder reklame som de får betalt for, eller at de får betalt for videoen fra OEM's? 
image.png.4cf51e0f7fe2798caf06efe61f005b2f.png
Hvordan fungerer betalingen på videoer som dette f.eks? Fikk de betaling fra samtlige OEM's som var på Geneva Motor Show 2020, når de snakker om fremtidige biler? Fikk de betaling av arrangørene av Geneva Motor show? 

Bristen i logikk er det enkelt å se hvem som har her.

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Jeg spekulerer like mye som du, men jeg forklarer hvorfor det er tåpelig å anta at bilprodusenter betaler youtubere for å teste bilene sine. Autogefuhl setter stolthet i å være en uavhengig organisasjon, og det ville dem ikke vært om de tok imot produkter for testing på betaling. 

Absolutt samtlige av videoene etter at de startet med reklame, noe man får rettigheter for å få tilgang til hos YT over tid, med nok tilskuere og abonnementer, inneholder den skriften - og reklame. Hva er enkleste forklaring på dette? At videoene inneholder reklame som de får betalt for, eller at de får betalt for videoen fra OEM's? 
image.png.4cf51e0f7fe2798caf06efe61f005b2f.png
Hvordan fungerer betalingen på videoer som dette f.eks? Fikk de betaling fra samtlige OEM's som var på Geneva Motor Show 2020, når de snakker om fremtidige biler? Fikk de betaling av arrangørene av Geneva Motor show? 

Bristen i logikk er det enkelt å se hvem som har her.

Hvor vanskelig kan det være å lese retningslinjer. Blir en betalt for å promotere noe så må en merke dette. I videoen. 

 

Sorry, men det er 100% spekulering fra din side. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Sorry, men det er 100% spekulering fra din side. 

Du spekulerer 100% du også, siden fasiten ikke er tilgjengelig for noen av oss. 
Du må også indirekte innrømme at Tesla lyver når de sier at de ikke bruker penger på PR, mens de gjør det gjennom Autogefuhl? 

Nå kan du svare på spørsmålet. image.png.77e34bfd8ba1f4a51470f288569a63e5.png
Hvem betaler Autogefuhl for slike videoer som dette, som også inkluderer "includes paid promotion"? Er det samtlige OEM's som blir vist frem der? Av Geneva Motor Show? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (7 minutter siden):

Har de reklamen implementert i videoen eller er det bare Google ads? 

Både og om man hopper litt rundt i videolistene deres. Må kaste ad-block bare, så er det reklame både på sidene og i videoene. 

EDIT: Sjekket igjen nå, og det virker til å være litt tilfeldig om reklame-banneren før chatten dukker opp eller ikke. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 minutter siden):

Så, tolker jeg det rett at de har egenprodusert reklame som en del av videoen?

Nei, sist gang jeg fikk opp en reklame før videoen, så var det en BMW reklame. Trur de bare får betalt for å kjøre reklame i X dager ellernoe slikt, slik det normalt fungerer i reklamebransjen? 

Men det skal jo sies at det fungerer nok som i alle andre bransjer. Man får tilgang til et produkt før det er lansert fra produsenten som gir en verdi for kanalen siden man vil være først/tidlig ute med innhold. Så det er vell en "uskreven" regel at man ikke skal totalt knuse produktet man tester, for da får man jo ikke tilgang til et produkt fra samme produsent senere for den samme fordelen - mest sannsynligvis. 

Dvs, jeg syns Autogefuhl var rimelig nøytral og kom med både kritikk og ros for ID.3 testen. Om VW hadde betalt han direkte for å få tilgang til og vise bilen samt et bestillingsverk på ros, så spørs det jo om han/de får tilgang til ID.4 om det er slik. Ergo er det mer plausibelt for meg at dette omhandler noe annet en at de tar seg betalt fra absolutt alle OEM's inklusive Tesla som egentlig ikke skal bruke penger på slikt. Han/de bygger en YT kanal, og det å være avhengig av at OEM's skal betale dem trur jeg ikke fungerer så godt. Da blir dem heller ikke særlig nøytrale og får mindre seere. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Nei, sist gang jeg fikk opp en reklame før videoen, så var det en BMW reklame. Trur de bare får betalt for å kjøre reklame i X dager ellernoe slikt, slik det normalt fungerer i reklamebransjen? 

Slik jeg har erfart er det mange andre på YouTube som har reklame før og/eller underveis i videoen uten at de har denne taggen for betalt promotering. Eneste tilfellene jeg fant i farta var de som har ekstern reklameavtale og har dette som en del av videoen.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (6 minutter siden):

Slik jeg har erfart er det mange andre på YouTube som har reklame før og/eller underveis i videoen uten at de har denne taggen for betalt promotering. Eneste tilfellene jeg fant i farta var de som har ekstern reklameavtale og har dette som en del av videoen.

Det er vell flere steg innenfor YT verdenen angående måter å "gå opp i rank" på. I starten har man jo ikke muligheten til å få betalt engang selv om man er heldig og har en video med mye views? Man kan nok skru på generell reklame, som styres fra YT og man får betalt fra YT, eller så kan man sende reklame som man får betalt for direkte, for å sendes på en spesifikk kanal. En bil-kanal vil jo være enkelt å utnytte for en OEM å sende reklame på f.eks. 

Det finnes sikkert lange forklaringer i hvilke muligheter man har som en YT kanal i måter å tjene penger på. Men jeg ville vært forundret om det ikke var mulig å spesialisere typen reklame per YT kanal. De er jo ofte spesialister innenfor X tema, og det å sende X tema reklame har jo mest verdi der. 

F.eks på Autogefuhl så har jeg kun sett generell bil-reklame. Mens hos en "gamer-YT'er" så får jeg opp Tine Melk reklame liksom. 
 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Åja. Du er en sånn som tror at alle biler har samme størrelse hver generasjon. For Golf 1 og Golf 8 er like store og har like store hjuldimensjoner de også, sant? 

 

Det eneste jeg leste av argumentet ditt for at de ikke ligner, var at du har forhåndsbestilt en id3 og har et sterkt behov for å formidle at iD3 eR HeLt uNiK oG mYe bEdRe eNn aLt aNnEt, for å kunne rettferdiggjøre kjøpet ditt.

 

For øvrig selges i3 med ulike dekkdimensjoner for de ulike modellene. 155 i hvert hjørne er billigvarianten, 155/175 er standard og 175/195 er for S-versjonen. Så der har du litt fakta på bordet også. Men du skal nok klare å argumentere godt for at 195 er helt latterlig smalt sammenlignet med 215 også du, kjenner jeg deg rett.

Jeg har ikke hverken vurdert eller  forhåndsbestilt noen ID.3 .Eneste forholdet jeg har til BMW i3 er som leie/lånebil.

Og ja jeg er «en sånn» som kan se at ID.3 og BMW i3 ikke ligner på hverandre som biler i det hele tatt hverken i plattform eller eksternt utseende.
Hvor mange måter er det å lage en vertikal hatchback bakluke med vindavvininhsegenskaper. Men det som bakgrunn kan man påstå at andre produsenter som f.eks Toyota med Yaris og Corolla , Kia med Niro , Hyundai med Kona også hermer etter BMW i3.

At i3 leveres med bredere dekkdimensjon i S utgaven (som kom senere)  er ikke noe unikt og irrelevant i sammenligningen , da det vil høyst sannsynligvis ID.3 også gjøre med R. Derfor vil ulikheten bestå.
Sammenlikne standardversjon i3 med standardversjon ID3 dekkdimensjoner og det er stor ulikhet (ikke likhet), 155/175 vs 215.

Så jeg fremdeles «ikke enig» . Uenighet i diskusjoner og ulike standpunkt og å meddele om det er lov det uten at man skal ty til ufinheter og bli personlig :)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (47 minutter siden):

Slik jeg har erfart er det mange andre på YouTube som har reklame før og/eller underveis i videoen uten at de har denne taggen for betalt promotering. Eneste tilfellene jeg fant i farta var de som har ekstern reklameavtale og har dette som en del av videoen.

Ja, dette jeg har prøvd å få personen til å lese i fra retningslinjene til youtube. Og det eneste som blir promotert i videoen er id3/VW. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Ja, dette jeg har prøvd å få personen til å lese i fra retningslinjene til youtube. Og det eneste som blir promotert i videoen er id3/VW. 

Om hver video hadde hver sin betalende aktør, så ville det nært naturlig å inkludere dette sammen med teksten, for det er også mulig på samme måte som at man skrur på denne skriften etter man har opplastet en video. 
 

Sitat

 

"Yes. We allow static title cards and end cards where there is a Paid Promotion for the purpose of disclosing this relationship or other sponsor or marketer attribution for the underlying content. These title cards and end cards can be graphical and contain the sponsor or marketer's logo and product branding.

  • Title cards: Five seconds or less and static. If they are placed at the beginning of the video (0:01s), the card must be co-branded with the creator's name/logo.
  • End cards: Placed within the last 30 seconds of the video and must be static. "

 

  • Dvs: Hvis Tesla hadde betalt dem for å vise en Tesla, så ville det vært naturlig å inkludere at Tesla er den betalende aktøren, og det samme med VW, Toyota, BMW, Ford etc og alle som de inkluderer i sine videoer. Det gjør dem altså ikke, og det sammenfaller bedre med at de utnytter betalt reklame fra en tredjepart - for det er også mulig, og disse tredjepartene skifter mye oftere, men bruker de samme videoene. Det er jo hele poenget til systemet man har gjennom YT. 

    F.eks BMW kan betale Autogefuhl $$ for å vise reklame i 20 dager på alle videoene som Autogefuhl har denne funksjonen påslått, som ville tvunget dem i å skru på en slik advarsel. Det ville dermed vært enklere for Autogefuhl å hele tiden skru dette på, slik at de slipper gå frem og tilbake og skru det av/på for videoene som har denne funksjonen påslått. Dermed er det alltids på, selv om reklamen ikke dukker opp i perioder hvor de ikke har fått betalt for slik reklame. Mens det går på igjen automatisk når de har det. 

    Du står fritt til å mene at hver eneste aktør innad i videoene har sponset  Autogefuhl, men da får du lage en plausibel forklaring på hvorfor absolutt alle videoene, som ikke omhandler en spesifikk aktør også inkluderer dette med "paid promotion". 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Hvor vanskelig kan det være å lese retningslinjer. Blir en betalt for å promotere noe så må en merke dette. I videoen. 

 

Sorry, men det er 100% spekulering fra din side. 

 

Autogefühl skriver i selve kommentarene her hvorfor de merker alle videoen med betalt innhold (slik alle tyske youtubere nå gjør) De skriver klart og tydelig at de ikke får en krone men er pålagt å merke alle videoene som betalt innhold fordi de snakker om en bestemt produsent og har fått lånt produktet fra produsenten. 

 

I retningslinje står det:

https://support.google.com/youtube/answer/154235?hl=en

 

Paid product placements may be described as pieces of content that are created for a third party in exchange for compensation, and/or where that third party's brand, message, or product is integrated directly into the content.

Endorsements may be described as pieces of content created for an advertiser or marketer that contain a message that consumers are likely to believe reflects the opinions, beliefs, or experiences of the content creator or endorser.

Please know that laws that apply to you may define paid product placements and endorsements differently. Creators and brands are responsible for understanding and fully complying with legal obligations to disclose Paid Promotion in their content according to their jurisdiction, including when and how to disclose and to whom to disclose.
Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...