Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (8 minutter siden):

Det er flere motorsport-grener som flørter med elektriske innsteg. CUPRA skal brukes i nyetablerte ETCR, som er rent elektrisk touring car racing. Kanskje ID.3 R også gjør et forsøk der.

Første fulle sesong starter i 2021, men de starter med demoracing allerede i Oktober.

Hmm, hadde jeg ikke fått med meg. WRC skal jo bli elektrisk de også etterhvert, og det samme med Motorcross. 

Blir artig å se teknologien hos de ulike konkurrere her, jeg trur dette blir jevnere enn det har vært i periodevis med ICE, og fokuset ligger jo på så mye mer. Ledende på regenerasjon vil jo fordre at man kan bruke mer energi fremover osv. Så jeg håper på litt slike "endurance" løp også innenfor dette med batterier. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes bilen virker OK. Har nettop sett en times video der bilen beskrives i detalj med tysk grundighet. Det er nok ting som kunne vert bedre men totalt sett virker den svært bra mekanisk og har bra plass og comfort. Tror nok den vil selge bra. 

Trist at man bruker tuch skjermer i så stor grad. Lite trafikksikkert og skjermene blir fulle av fingeravtrykk. Fint ca i ett minutt etter skjermen er tørket ren. Knapper for temperatur innstilling og volum på lyd burde være obligatorisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Frobe skrev (24 minutter siden):

Godt å høre at VW endelig ser ut til å ha laget en elbil som er mye bedre enn Golf. Bortsett fra prisen høres den fristende ut, men med så lite bagasjerom kan den ikke erstatte en stasjonsvogn.

En bil som havner i klassen "compact car", kan aldri erstatte en stasjonsvogn som i seg selv befinner seg i en annen bilklasse. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Syntes bilen virker OK. Har nettop sett en times video der bilen beskrives i detalj med tysk grundighet. Det er nok ting som kunne vert bedre men totalt sett virker den svært bra mekanisk og har bra plass og comfort. Tror nok den vil selge bra. 

Trist at man bruker tuch skjermer i så stor grad. Lite trafikksikkert og skjermene blir fulle av fingeravtrykk. Fint ca i ett minutt etter skjermen er tørket ren. Knapper for temperatur innstilling og volum på lyd burde være obligatorisk. 

Kan man ikke styre slikt fra knappene på rattet, slik man kan på Tesla? Det vil i så fall overraske meg. 

Har man et godt klima-anlegg så trenger man vel forøvrig ikke å stille på temperaturen? Vi kjørte nettopp 1886km på norgesferie over noen dager og klima sto på 21 grader hele turen. Volum er en annen sak, det justeres normalt ofte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Kan man ikke styre slikt fra knappene på rattet, slik man kan på Tesla? Det vil i så fall overraske meg. 

Trur ikke rattet har klima-justeringer. Er et touch-sensitivt område under skjermen man "swiper" på for å få opp eller ned temperaturen. Eventuelt si "Hello ID. Ta opp temperaturen med 2 grader" f.eks.  

Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Trur ikke rattet har klima-justeringer. Er et touch-sensitivt område under skjermen man "swiper" på for å få opp eller ned temperaturen. Eventuelt si "Hello ID. Ta opp temperaturen med 2 grader" f.eks.  

"Hello ID" høres iallefall ut som ett bedre nøkkelord enn "Mercedes" som Mercedes bruker.

Ser at folk blir utrolig frustrert når de skal lage review eller video av bilen og systemet aktiveres hver eneste gang de nevner ordet Mercedes.

Volum og slikt på rattet har vel vært standard på alle biler i snart 20år? Det justerer man hele tiden så det burde være på rattet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Volum og slikt på rattet har vel vært standard på alle biler i snart 20år? Det justerer man hele tiden så det burde være på rattet.

Teknisk sett så finnes det jo en Voice-knapp på rattet, så man kan slippe å si "Hello ID" også. Bare trykke inn knappen og si "Temperatur opp 2 grader". 

Lenke til kommentar
48 minutes ago, oophus3do said:

Teknisk sett så finnes det jo en Voice-knapp på rattet, så man kan slippe å si "Hello ID" også. Bare trykke inn knappen og si "Temperatur opp 2 grader". 

Ja det regnet jeg med, men tenkte på volum/bytte sang osv. Slikt må man kunne styre enkelt på rattet uten voice.

Eller kansje man må bruke Play/Pause pedalene ?

volkswagen-id-3-sitzprobe-iaa-2019.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (19 minutter siden):

Trur ikke rattet har klima-justeringer. Er et touch-sensitivt område under skjermen man "swiper" på for å få opp eller ned temperaturen. Eventuelt si "Hello ID. Ta opp temperaturen med 2 grader" f.eks.  

Var det ikke dette som var så ille da? At man må styre slikt fra en skjerm? Og ble det ikke forbudt i Tyskland nå nylig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Var det ikke dette som var så ille da? At man må styre slikt fra en skjerm? Og ble det ikke forbudt i Tyskland nå nylig?

Nei, det å ha en touch-sensitivt område under en skjerm uten noen undermenyer er ikke så farlig som om man måtte inn i undermenyer for å få tilgang til å justere litt på temperaturen. 

Hva som ble forbudt i Tyskland vil ikke berøre måten man justerer temperaturer hos en ID.3.Ikke glem at VW er delaktig i slike diskusjoner. De annonserte tidlig at oppdateringer gjennom OTA var uavklart i måten det ville ende opp med å fungere. Nå må man altså få oppdateringene godkjente om de justerer funksjoner, eller tilføyer et nytt ett. Bug-fikser f.eks er lov. 

Lenke til kommentar
20 hours ago, syar2003 said:

ID.3 er 30 cm lengre , bredere , lavere og har 20cm lengre akselavstand. Smale hjul har med rullemotstand å gjøre og 215 er ikke akkurat smalt. BMW i3 har 155 eller 175.

Dersom man bytter fra 155 på 19" standardfelger til 20" med 155 foran og 175 bak på en BMW i3, reduseres WLTP-rekkevidden fra 307 til 285 km. Hva som er viktigst av utseende og rekkevidde får den enkelte selv vurdere. Jeg velger 22 km ekstra rekkevidde.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (20 timer siden):

Ikke enig.
ID.3 er 30 cm lengre , bredere , lavere og har 20cm lengre akselavstand. Smale hjul har med rullemotstand å gjøre og 215 er ikke akkurat smalt. BMW i3 har 155 eller 175.

 

Åja. Du er en sånn som tror at alle biler har samme størrelse hver generasjon. For Golf 1 og Golf 8 er like store og har like store hjuldimensjoner de også, sant? 

 

Det eneste jeg leste av argumentet ditt for at de ikke ligner, var at du har forhåndsbestilt en id3 og har et sterkt behov for å formidle at iD3 eR HeLt uNiK oG mYe bEdRe eNn aLt aNnEt, for å kunne rettferdiggjøre kjøpet ditt.

 

For øvrig selges i3 med ulike dekkdimensjoner for de ulike modellene. 155 i hvert hjørne er billigvarianten, 155/175 er standard og 175/195 er for S-versjonen. Så der har du litt fakta på bordet også. Men du skal nok klare å argumentere godt for at 195 er helt latterlig smalt sammenlignet med 215 også du, kjenner jeg deg rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (51 minutter siden):

Kan man ikke styre slikt fra knappene på rattet, slik man kan på Tesla? Det vil i så fall overraske meg. 

Har man et godt klima-anlegg så trenger man vel forøvrig ikke å stille på temperaturen? Vi kjørte nettopp 1886km på norgesferie over noen dager og klima sto på 21 grader hele turen. Volum er en annen sak, det justeres normalt ofte. 

Andre tester har vist at knappene på styrer er håpløse da de er touch. Dessverre. Fikk slakt av en betalt review fra Tyskland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (21 minutter siden):

Nei, det å ha en touch-sensitivt område under en skjerm uten noen undermenyer er ikke så farlig som om man måtte inn i undermenyer for å få tilgang til å justere litt på temperaturen. 

Hva som ble forbudt i Tyskland vil ikke berøre måten man justerer temperaturer hos en ID.3.Ikke glem at VW er delaktig i slike diskusjoner. De annonserte tidlig at oppdateringer gjennom OTA var uavklart i måten det ville ende opp med å fungere. Nå må man altså få oppdateringene godkjente om de justerer funksjoner, eller tilføyer et nytt ett. Bug-fikser f.eks er lov. 

Hvor må en inn i undermenyer for å stille temp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Andre tester har vist at knappene på styrer er håpløse da de er touch. Dessverre. Fikk slakt av en betalt review fra Tyskland.

Du mener 1 test som har reagert negativt på den. Resten har ikke lagt til noe særlig med kritikk og har bare vist hvordan det fungerer rett frem, sammen med voice-demonstrasjon. 

Det mest imponerende er at samtlige har mye å si om kjørefølelsen og støydempingen, der begge delene er helt i toppen av noen elbil de har kjørt. Så MEB platformen ser ut til å få en god start. Viktig for et platform som skal gi millioner av biler de nærmeste årene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...