Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (Akkurat nå):

Og begge de bilene ble det også produsert 2500 eksemplarer av? Og hadde de også rekkevidde på over 300km?

Du sier den var revolusjonerende. Det å kaste inn batterier og elmotor hadde blitt gjort før, og de gikk i tillegg bedre fra et hobbyprosjekt i garasjen til folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Complexity said:

Roadster fra 2008 har fortsatt ganske mye futt, og den var vel noen sekund raskere til 100km/t enn Lotus Elise på den tiden.

Ikke like "nimble" som lotusn på grunn av all ekstra vekt men det var alikevell en revolusjonerende bil når den kom.

Om man fortsatt har en Roadster og for mye penger kan man kjøpe større batteri til dem enda.

https://shop.tesla.com/product/roadster-3_0-battery-upgrade

 

De luftkjølte batteriene var jo overopphetet før halve første runde på banen er fullført.
At den kunne akselerer raskere _en_ gang, før den var overopphetet er omtrent like relevant som at Lotus Elise akselererer enda raskere i fritt fall...... Men kun en gang......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Complexity said:

Nei det vet jeg ikke. Den er testet uten truster på bane i 2018 iallefall og ser ut til å gå som ett uvær

....

Disclaimer! Jeg har klippet vekk resten av inlegget hans! Hårek, vær så snill å ikke gi meg advarsel nå da, for å korte ned sitater. Du sier det er lov, hvis det er åpenbart at det er en forkorting.
Å korte ned en A4 side til en linje, uten disclaimer var ikke åpenbart nok, så derfor legger jeg til denne KJEMPEÅPENBARE disclaimeren!
Kan aldri være for trygg......

Er dette en vits?
En bil som kjører, ca 70 meter, og en gjeng betalte skuespillere som sier "wooooow!".
Er det lønna de sier wow for? Så fort hadde de aldri tjent 100 dollar?

Videoen viser jo absolutt ingenting av bilen! Og hvis dette er det beste Tesla har å vise, av banekjøring med Roadster så er det sannelig tynne greier!

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
9 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er ikke kjent nok om hvilken løsning Tesla vil gå for, så det er vanskelig å regne ut. Jeg har regnet litt på det, men setter meg litt fast i ukjente variabler. (Jeg har Bachelor i Romteknologi.)

Normal bruk for slike thrustere er i rommet. Et moment der er at man ikke har mulighet til å benytte seg av atmosfæren. Noe som kan utgjøre en enorm forskjell. En Raptor rakettmotor har spesifikk impuls på 380 sekunder i vakuum, en kaldgassthruster på nitrogen har omkring 50 sekunder, mens en jetmotor til 747 har omkring 6000 sekunder. Forskjellen ligger i at en jetmotor kan benytte seg av atmosfæren for økt reaksjonsmasse.

Det er ikke direkte usannsynlig at Tesla/SpaceX kunne lage en løsning for Roadster som drar inn ekstra luft på en eller annen måte. Lagringstrykket ville kunne være f.eks 700 bar, mens kaldgassthrusterne ikke trenger mer enn noen få bar. Det er en betydelig trykkforskjell her, som kan utnyttes, der den ellers ville blitt tapt i en standard kaldgassthruster. Da kan en trykktank med 45 kg luft effektivt sett kunne bli til en trykktank med 450 kg luft, eksempelvis.

Da ville tilført skyvekraft kunne øke fra 3 sekunder med 7350N, til 30 sekunder med 7350N. (Dette ville muliggjøre 0-60 mph på ca 1,4 sekunder, og en tank ville da kunne gjøre 20 slike akselerasjoner uten etterfylling.)

En ekstra fordel ved å lage en løsning som egentlig bare kan benyttes innenfor atmosfæren er at dette vil være mye enklere å få godkjenning for å selge/eksportere i henhold til ITAR-lovgivningen. Man ønsker ikke at f.eks Iran kjøper en Roadster, river ut kaldgassthrusterne og monterer de på en ICBM.

No offence, men jeg tror ikke bakkeloren i romteknologi hjelper deg noe her ^^
Selv med min bakkelor i strøm-å-sånn, så stopper det seg så godt som alltid på at virkeligheten har masse ukjente variabler som gjør formlene meningsløse.

Ikke er romteknologi så veldig relevant for bil heller, men det er nu en annen sak...

Husker forøvrig at sjefen av verdensrommet, Scott Manley sa det at han har aldri _forstått_ fysikk i rommet bedre, en etter at han begynte å spille Kerbal Space Program. Og det var etter både verdensromsutdanning, og jobberfaring hos NASA.

Point being: Ta bakkeloren og tørk deg i ræva med den. Det har jeg gjort med min for lenge siden ?
Det eneste bakkeloren er god for, er å skaffe deg den første jobben. Etter det er det kun erfaring.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg har ca 700 timer i KSP også. Hjelper utrolig mye på fysikkforståelsen, ja. :)
 

(Og over ti års relevant erfaring.)


Vet ikke hvor mange timer jeg har. Jeg sluttet da versonsnummeret bikket over 1.0.
Oppdateringer av deler og fysikkmotoren, drepte savegamet mitt.
Etter å ha brukt sikkert 100 timer på å bygge en one-rocket-fits-all, som gikk fra Eve og hjem igjen, eller Jools måner og hjem igjen, så gadd jeg bare ikke begynne fra scratch igjen.

Lærdom: ikke spill andres spill, k*kene forandrer reglene når du begynner å vinne. Lag, og spill, ditt eget spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Det blir mye støy. Akkurat hvor mye vet jeg ikke. Så systemet vil nok i all hovedsak kun benyttes på lukket bane. Jeg tror det kan være mulig Tesla kan få godkjent systemet på offentlig vei for nødfunksjoner, som nødbrems og antiskrens. Da trolig i kun enkelte land/jurisdiksjoner.

Det blir faktisk litt plunder og heft om man skal benytte bilen til sitt fulle potensiale. Det er det samme med drag-race. Den vil unnagjøre kvartmila på så kort tid at i USA vil det være krav om bur og bremseskjerm om man skal kjøre på de offisielle banene. Men mulig man kan komme unna dette kravet ved å kun kjøre i "Chill"-modus...

I all hovedsak benyttes på bane? Om de overhode kommer så vil du kun kunne benyttes ude helst spesielle anledninger med egen tidsbegrenset tillatelse. Det er helt latterlig at ingen i tesla-leiren snakker om støyen disse ufravikelig må produsere. 

 

Det er mye latterlig som kommer fra Mr Musk, men dette her... Det er så åpenbart idiotisk at en bør skamme seg om en diskuterer i fullt alvor som om det er noe som vil komme. 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg har ca 700 timer i KSP også. Hjelper utrolig mye på fysikkforståelsen, ja. :)
 

(Og over ti års relevant erfaring.)

En ting til forresten:

Med 700 timer KSP, 10 års jobberfaring, og et B.Sc dasspapir på CVn, så kan du ikke være dum.

Hvorfor er du så ensidig positiv, til Tesla? Du må ha skjønt at intelligente folk forholder seg så nøytrale som de kan, og vektlegger positiver og negativer før de gjør seg opp en mening.
Ingenting er ensidig positivt. Ikke ensidig negativt heller. Ikke engang Tesla er ensidig negativt, selv om de er jæææææævlig negativ!

Derfor lurer jeg: Hvorfor sier du aldri noe negativt om Tesla?

*Er du redd for meningspolitiet i Tesla? De har jo historie for å kødde med kunder som ikke danser etter Elons pipe.... Plutselig skru av superladdere, nekte garantireparasjoner o.l..... Er du redd for at de kødder til bilen din, hvis du sier noe negativt?

*Eller har du så sterke interesser i Tesla, at du har mistet gangsynet? Bare som et apropos, jeg er søkklasta med aksjer i Microsoft, men jeg er innbitt Linux-bruker selv. Man trenger ikke å være rævsleiker, bare fordi man eier aksjer.... Microsoft gjør det nok akkurat like godt, uansett hva jeg gjør eller sier om Windows. Og Tesla gjør det nok akkurat like godt, uansett hva du gjør eller sier om Mollusken.

 

Jeg så en video på Youtube, av en kar som kaller seg Richs Rebuilds. Dette er den mannen som kan mest om Tesla jeg noensinne har hørt, untatt dem som faktisk jobber for Tesla. Han er ikke ensidig Tesla-positiv, selv om han eier både Tesla-biler og Tesla-aksjer.

Han har også vært utsatt for meningspolitiet til Tesla flere ganger, nettopp fordi han har vært ærlig om Tesla, og sagt ting som Elon ikke liker. Siden Elon er omtrent like moden som en 9 åring, så har han da besluttet at hevnaksjoner er beste måte å møte Rich på. Sånn som å holde tilbake bilen han kjøpte i 4 mnd, nekte garantiutbedring av airbag, og skru av superlader for hans bil.

Videoen er litt kommersiell, men pyttsann.... Det er vel eneste inntektskilde man har, for å lage jutjub-videoer. Det er verdt det! Denne karen vet faktisk hva han prater om. Mye bedre en Tesla-Bjørn som bare prater, men aldri har satt sin fot i en skiftnøkkel. Og heller ikke vet forskjell på en skiftnøkkel og en garasjejekk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Rich er en genial fyr, men han er jo langt ifra den gjennomsnittlige Tesla eieren siden han fikser biler som er kondemnert. De fleste bare kjøper en bil og bruker den og opplever aldri det Rich må gå gjennom.

Han snakker jo om et tema som burde snakkes om. Det at Tesla biler blir kondemnert pga små-feil burde reageres mot. Samt det peker til kostnadene en liten kollisjon havner på. Når verkstedskostnadene er høyere på et par "fender-benders" enn verdien til bilen, så er noe galt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Han snakker jo om et tema som burde snakkes om. Det at Tesla biler blir kondemnert pga små-feil burde reageres mot. Samt det peker til kostnadene en liten kollisjon havner på. Når verkstedskostnadene er høyere på et par "fender-benders" enn verdien til bilen, så er noe galt. 

RIV RØSKENDE galt, faktisk!

Jeg er rett og slett sjokkert! Og det trodde jeg ikke var mulig, når det kom fra den barnehagen som kaller seg "Tesla". Jeg trodde jeg hadde hørt all mulig dritt som var mulig å høre derfra, men Elon har alltid mer på lager!


Og en ting er at Elon er en skikkelig drittsekk, sånne fins det mange av. Men at folk frivillig betaler penger for å få lov til å være en av Elons nyttige idioter? Jeg vet virkelig ikke om jeg skal le eller gråte.

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Han snakker jo om et tema som burde snakkes om. Det at Tesla biler blir kondemnert pga små-feil burde reageres mot. Samt det peker til kostnadene en liten kollisjon havner på. Når verkstedskostnadene er høyere på et par "fender-benders" enn verdien til bilen, så er noe galt. 

Dette gjelder vel alle merker. Når Rich er på dynga å ser etter nye prosjekter er det jo alt mulig slags biler der som er kondemnert bare med "små" skader.

Mulig elbiler har lettere for å kondemneres siden folk er redd for batteriene.

Er vanskelig å finne verksted som tar i Tesla i det store og det hele. Aluminium er ikke morsomt sier de og de har fått for seg at bilene vil eksplodere om den puttes i en lakkboks.

Apropos aluminium så er nok det også en grunn for at de lettere kondemneres.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, syar2003 said:

Virkelig, det står både «out og stock» og «sold out» der.

Mulig de fleste av de 2500 eierne som ville ha dette allerede har ordnet seg det.

Eller er vel ferre eiere. Var vel en i Narvik som hadde 7 stykker eller noe.

Mange biler er dog bricked av å ha stått for lenge uten lading. Er mye vampire drain på dem.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Dette gjelder vel alle merker. Når Rich er på dynga å ser etter nye prosjekter er det jo alt mulig slags biler der som er kondemnert bare med "små" skader.

Mulig elbiler har lettere for å kondemneres siden folk er redd for batteriene.

Ikke samme problemet hos de andre merkene nei. Jeg kan fint bruke et billigere verksted og fremdeles beholde garantier. Samt Tesla tar imot penger for å skru på ladefunksjonalitet igjen hos en fikset bil, men skrur den av senere? 

Har du i det hele tatt sett på videoen? 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Ikke samme problemet hos de andre merkene nei. Jeg kan fint bruke et billigere verksted og fremdeles beholde garantier. 

På en fossilbil ja, hos ett verksted som kansje har skrudd på fossilbiler i 30 år?

Mekanikere trenger kurs å greier for å leke med 400V batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, BippeStankelbein said:

En ting til forresten:

Med 700 timer KSP, 10 års jobberfaring, og et B.Sc dasspapir på CVn, så kan du ikke være dum.

Hvorfor er du så ensidig positiv, til Tesla? Du må ha skjønt at intelligente folk forholder seg så nøytrale som de kan, og vektlegger positiver og negativer før de gjør seg opp en mening.
Ingenting er ensidig positivt. Ikke ensidig negativt heller. Ikke engang Tesla er ensidig negativt, selv om de er jæææææævlig negativ!

Derfor lurer jeg: Hvorfor sier du aldri noe negativt om Tesla?

*Er du redd for meningspolitiet i Tesla? De har jo historie for å kødde med kunder som ikke danser etter Elons pipe.... Plutselig skru av superladdere, nekte garantireparasjoner o.l..... Er du redd for at de kødder til bilen din, hvis du sier noe negativt?

*Eller har du så sterke interesser i Tesla, at du har mistet gangsynet? Bare som et apropos, jeg er søkklasta med aksjer i Microsoft, men jeg er innbitt Linux-bruker selv. Man trenger ikke å være rævsleiker, bare fordi man eier aksjer.... Microsoft gjør det nok akkurat like godt, uansett hva jeg gjør eller sier om Windows. Og Tesla gjør det nok akkurat like godt, uansett hva du gjør eller sier om Mollusken.

Jeg anser meg som ganske nøytral. Per i dag eier jeg 1 stk aksje i Tesla, men jeg har tidligere eid mye mer. Jeg tror aksjekursen skal sånn ca halvere seg i løpet av de neste 12 månedene, så om man sier at Tesla som selskap er overvurdert per i dag, så er jeg ikke egentlig uenig.

Men det skrives mye tullball om Tesla i kommentarfelt, og da tillater jeg meg å korrigere en del av feilene. Det er et ærlig forsøk på å få en mer balansert og faktabasert diskusjon.

Det har riktignok blitt bedre i kommentarfeltene over tid. Jeg hører f.eks ikke like mye om at Tesla skal gå konkurs, og faktisk hører jeg sjeldnere og sjeldnere argumentet med at elbiler kjører på kullkraft.

22 minutes ago, BippeStankelbein said:

Jeg så en video på Youtube, av en kar som kaller seg Richs Rebuilds. Dette er den mannen som kan mest om Tesla jeg noensinne har hørt, untatt dem som faktisk jobber for Tesla. Han er ikke ensidig Tesla-positiv, selv om han eier både Tesla-biler og Tesla-aksjer.

Han har også vært utsatt for meningspolitiet til Tesla flere ganger, nettopp fordi han har vært ærlig om Tesla, og sagt ting som Elon ikke liker. Siden Elon er omtrent like moden som en 9 åring, så har han da besluttet at hevnaksjoner er beste måte å møte Rich på. Sånn som å holde tilbake bilen han kjøpte i 4 mnd, nekte garantiutbedring av airbag, og skru av superlader for hans bil.

Videoen er litt kommersiell, men pyttsann.... Det er vel eneste inntektskilde man har, for å lage jutjub-videoer. Det er verdt det! Denne karen vet faktisk hva han prater om. Mye bedre en Tesla-Bjørn som bare prater, men aldri har satt sin fot i en skiftnøkkel. Og heller ikke vet forskjell på en skiftnøkkel og en garasjejekk.

Jeg har ikke satt meg særlig inn i saken med Rich. Men jeg har skjønt det slik at han har hjulpet til med å jailbreake Teslaer, for å låse opp SW-blokkering på ytelse og slikt. Da er det bare å forvente at det er lite velvilje å hente hos Tesla.

Sier ikke at Tesla ikke kan bli bedre på å støtte opp om uavhengige verksteder og slikt, men samtidig skjønner jeg også at Tesla må f.eks være forsiktig med å tillate totalskadede Teslaer å lade på superladerne. De kan ha skjulte svakheter som ikke dukker opp før man kjører på med høy effekt over tid. Om en av bilene går opp i flammer, så vil ikke overskriften si "Rich Rebuilds negligence causes fire, damaging vital transportation infrastructure". Nei, det vil stå "Tesla exploded into flames while supercharging, causing wild blaze that was almost impossible to extinguish!"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

På en fossilbil ja, hos ett verksted som kansje har skrudd på fossilbiler i 30 år?

Mekanikere trenger kurs å greier for å leke med 400V batterier.

Jeg kjører eGolf? Lillebroren til en kamerat eier et godkjent verksted, og han kan fint fikse på smådeler på min bi uten at jeg mister muligheten i å hurtiglade av den grunn - og ja du har rett, han måtte ta et kurs for å få lov til å fikse på elbiler. 

De bygger også om Teslaer godkjent for kjøreskoler, med dobbelt sett med pedaler, så de har god peil på Tesla, uten at de får lov til å fikse en Tesla - men det å skru alt fra hverandre for å installere ting for en godkjent kjøreskole-bil - det har de lov til. Hva er logikken der? 

De har søkt seg inn for å være en godkjent Tesla verksted, men fått nei.. Mens søknaden om å ettermontere et ekstra sett med pedaler, noe som ikke er bare bare vs kun mekanisk arbeid på andre biler, har de fått lov til, siden de er en av få her i Norge som gjør slikt arbeid. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...