Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (22 minutter siden):

Nei greit, nye Roadster er dritkjedelig og ubrukelig. Kommer til å være ubrukelig på bane også.

Fyren som fikk testkjøre bilen i 2018 sier at tallene stemmer og at bilen blir helt rå. Men kan vel ikke tro på han.

https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2018/06/26/tesla-next-gen-roadster-test-driver-elon-specs-conservative-proper-weapon/amp/

Er det noe jeg stoler 100% på så er det uttalelser fra en som er lønnet av Tesla.

Porsche Taycan ble banetestet fra 2016 og tre år frem til den var i salg. Er Roadster med denne SpaceX-rakettpakka testa på bane enda? Snakker man da minimum 2023 eller har vi stor tro på at Musk klarer det på en brøkdel av tiden siden han er mye flinkere enn Porsche?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, uname -l said:

Er det noe jeg stoler 100% på så er det uttalelser fra en som er lønnet av Tesla.

Porsche Taycan ble banetestet fra 2016 og tre år frem til den var i salg. Er Roadster med denne SpaceX-rakettpakka testa på bane enda? Snakker man da minimum 2023 eller har vi stor tro på at Musk klarer det på en brøkdel av tiden siden han er mye flinkere enn Porsche?

Nei det vet jeg ikke. Den er testet uten truster på bane i 2018 iallefall og ser ut til å gå som ett uvær

Tror de kunne fått ut Roadstern for lenge siden om de hadde prioriteret den, men det har de ikke gjort. 

Bjørn har foresten en Xpeng P7 til låns nå. Dette er en bil som jeg synes er spennende iallefall. Kan jo ha noe med at det er en kopi av Tesla. Polestar 2 blir veldig kjedelig i forhold.

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (40 minutter siden):

Det er godt mulig, men det betyr ikke at Roadstern blir dårlig fordet.

Hvem har sagt at den blir dårlig? Det er du som kaster ut slik sutring. Alt jeg sier er at baksetene virker som å være en effekt av at de oppdaget litt ekstra plass i ettertid, og ikke at de var designet og ønsket i utgangspunktet. Det samme med CGT. En gimmick man kan kaste ut for å skape blest uten at det gir særlig mening, I ettertid. 

De som liker Tesla vil sikkert kose seg med Roadster de. 

Complexity skrev (44 minutter siden):

Nei det vet jeg ikke om, men vil tro de tallene og stemmer om alt annet gjør det. De har jo litt peiling på trusters fra space-x.

Joda, tallene for å gi 1 sekund med ekstra push er greit det, men det gir null mening forutenom å være ei "one trick pony". Man drasser med seg ekstra vekt, og ruter rør rundtom I bilen som ikke skal være en økt risiko for skader innad i bilen under kollisjoner, for å ha 1 sekund med "Wow!" før man har nok trykk til neste "Wow!" når bilen allerede er i mål. 

På NB så kan man kanskje bruke det 1-2 ganger per rundt. Vekten til systemet vil fjerne fordelene med god margin. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, oophus3do said:

Hvem har sagt at den blir dårlig? Det er du som kaster ut slik sutring. Alt jeg sier er at baksetene virker som å være en effekt av at de oppdaget litt ekstra plass i ettertid, og ikke at de var designet og ønsket i utgangspunktet. Det samme med CGT. En gimmick man kan kaste ut for å skape blest uten at det gir særlig mening, I ettertid. 

De som liker Tesla vil sikkert kose seg med Roadster de. 

Joda, tallene for å gi 1 sekund med ekstra push er greit det, men det gir null mening forutenom å være ei "one trick pony". Man drasser med seg ekstra vekt, og ruter rør rundtom I bilen som ikke skal være en økt risiko for skader innad i bilen under kollisjoner, for å ha 1 sekund med "Wow!" før man har nok trykk til neste "Wow!" når bilen allerede er i mål. 

På NB så kan man kanskje bruke det 1-2 ganger per rundt. Vekten til systemet vil fjerne fordelene med god margin. 

Vi får se nærmere når de får testet det.  Jeg synes det er utrolig kult at de leker med slikt iallefall. 

Trusterne fremme og på siden vil jo kunne hjelpe godt med å bremse bilen så mulig den er mere sikker med dette.

Men er skummelt om man ligger i full hastighet rundt en sving og systemet går tomt eller noe. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Trusterne fremme og på siden vil jo kunne hjelpe godt med å bremse bilen så mulig den er mere sikker med dette.

Sammen med phantombremsing som foregår så kjapt man kjører over en bakketopp tenker du? Nei. Dette blir ikke godkjent i trafikken med det første. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, uname -l said:

Masse ekstra vekt og plass for noen sekunder med partytriks vil ikke hjelpe på noen bane. Snarere tvert i mot. Hele ideen er dum og det er bare se på utregninger som er gjort.

Det er ikke kjent nok om hvilken løsning Tesla vil gå for, så det er vanskelig å regne ut. Jeg har regnet litt på det, men setter meg litt fast i ukjente variabler. (Jeg har Bachelor i Romteknologi.)

Normal bruk for slike thrustere er i rommet. Et moment der er at man ikke har mulighet til å benytte seg av atmosfæren. Noe som kan utgjøre en enorm forskjell. En Raptor rakettmotor har spesifikk impuls på 380 sekunder i vakuum, en kaldgassthruster på nitrogen har omkring 50 sekunder, mens en jetmotor til 747 har omkring 6000 sekunder. Forskjellen ligger i at en jetmotor kan benytte seg av atmosfæren for økt reaksjonsmasse.

Det er ikke direkte usannsynlig at Tesla/SpaceX kunne lage en løsning for Roadster som drar inn ekstra luft på en eller annen måte. Lagringstrykket ville kunne være f.eks 700 bar, mens kaldgassthrusterne ikke trenger mer enn noen få bar. Det er en betydelig trykkforskjell her, som kan utnyttes, der den ellers ville blitt tapt i en standard kaldgassthruster. Da kan en trykktank med 45 kg luft effektivt sett kunne bli til en trykktank med 450 kg luft, eksempelvis.

Da ville tilført skyvekraft kunne øke fra 3 sekunder med 7350N, til 30 sekunder med 7350N. (Dette ville muliggjøre 0-60 mph på ca 1,4 sekunder, og en tank ville da kunne gjøre 20 slike akselerasjoner uten etterfylling.)

En ekstra fordel ved å lage en løsning som egentlig bare kan benyttes innenfor atmosfæren er at dette vil være mye enklere å få godkjenning for å selge/eksportere i henhold til ITAR-lovgivningen. Man ønsker ikke at f.eks Iran kjøper en Roadster, river ut kaldgassthrusterne og monterer de på en ICBM.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Det er ikke direkte usannsynlig at Tesla/SpaceX kunne lage en løsning for Roadster som drar inn ekstra luft på en eller annen måte.

En Tesla med propeller med andre ord.

Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Man ønsker ikke at f.eks Iran kjøper en Roadster, river ut kaldgassthrusterne og monterer de på en ICBM.

To umiddelbare spørsmål. Hva er det som er så avansert med en trykktank/dyse at man må stjele det fra noen? Hva i all verden skal man med det på en ICBM?

Endret av uname -l
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -l said:

En Tesla med propeller med andre ord.

Jeg sa ikke propell. Akkurat hvordan systemet kunne se ut aner jeg rett og slett ikke. Det finnes egentlig ikke noen lignende bruksformål, så det er lite annet å se til for tilsvarende eksempler på implementasjon. Kanskje det kan være en sentral turbin drevet av gasstrykket fra hovedtanken, som så fyller en buffertank på lavere trykk, eller kanskje man kan gjøre noe med selve utformingen av selve thrusterne slik at ekstra luft dras inn i disse. Det jobber mange smarte folk hos Tesla og SpaceX, og de kan finne ut av dette om de ønsker. Poenget er at her finnes det muligheter, og vi vet ikke hvordan systemet faktisk vil se ut.

13 minutes ago, uname -l said:

To umiddelbare spørsmål. Hva er det som er så avansert med en trykktank/dyse at man må stjele det fra noen? Hva i all verden skal man med det på en ICBM?

Man benytter gjerne kaldgassthrustere for å orientere romfartøy utenfor atmosfæren, og for finjusteringer på en bane. Det kan eksempelvis benyttes for å finjustere retning/hastighet til et atomstridshode i ballistisk flukt, for å sørge for at det treffer målet direkte, i stedet for å havne 50 km unna. Det kan også være nødvendig å orientere stridshodet på vei inn i atmosfæren, slik at det har riktig side mot luftstrømmen, og dermed ikke brenner opp. Men dette er bare eksempler.

USA har ganske strenge regler for å unngå at rom-/forsvarsteknologi ender opp i gale hender. Man vet kanskje ikke hva de kan finne på, før det er for sent.

Jeg skal ikke si at standard kaldgassthrustere fra f.eks Falcon 9 helt sikkert ville få problemer med ITAR fordi det er ikke *så* eksotisk teknologi, men det er nok en fordel å endre de mest mulig. Mulig f.eks ventiler også bør gjøres tregere og dårligere i forhold til det SpaceX benytter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 7/24/2020 at 10:44 AM, Complexity said:

Synes jeg har hørt om "Tesla-killers" i mange år nå. Men de kommer altså først nå?

I september annonserer Tesla nye S og X, og misstenker at de vil gjøre at Tesla hopper langt fremfor de andre igjen. 

Har killet alle Teslaer jeg har møtt siden 2005 jeg. Jeg møtte riktignok ikke så mange i 2005, men killern hadde jeg.

Den samme killern har jeg fortsatt, og jeg killer absolutt alle Teslaer jeg møter. Abosolutt alt annet også, for den saks skyld.

Det er litt søtt faktisk, hvordan enkelte relativt nye dyre biler, Tesla inkludert, prøver å gi på litt i påkjøringsrampene langs motorveien. Når de får hodet over vann og høyrefoten av gasspedalen, så ser de i speilet at det hjalp ikke så mye. Da legger de seg som regel bare pent ut til høyre, og så er det "case closed".
Det koster meg omtrent halve førstegear, å nå motorveifart. Da er det bare 5 og et halvt gear igjen i "reserve", i tilfelle Elon mot formodning klarer å levere på skrytet sitt en gang.
Jeg er spent på om han klarer å levere en eneste bil som kan slå Suzukien, før Suzukien er 20 år gammel.....

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
On 7/24/2020 at 11:59 PM, oophus3do said:

Du må vise hvilke typer baner det er snakk om. Golf GTI slår TM3 om banen har lite med akselerasjon gjennom banen. Så det å si at TM3 slår M3 på generell basis blir feil. 

Elbilene gjør seg godt med lav snitthastighet i banene, der banen krever mye og god akselerasjon. På baner med høyere toppfart og lengre kurver i fart så sliter elbilene mer. 

Type bane er helt avgjørende ja.
Gocart slår jo formel 1 også, det er bare å gjøre banen så knapp og trang at F1 bilen er helt utilpass. Det er jo nettopp det om er knepet for å fo gocart til å bli "morsomt". De gjør banen så knapp at cartens elendige ytelse ikke blir så alt for merkbar.

 

Hvis Tesla m. menighet har satt opp en test av Tesla M3 mot M3-THE-ONE, så har de selvsagt gjort noe lignende. Valgt ei filtmatte av en "bane" der M3 er helt utilpass. Blandt sine egne så slukes resultatet rått, de er så grunne at de klarer ikke engang å forstå hvordan en slik sammenligning kan fikses, enkelt!

Lenke til kommentar
On 7/25/2020 at 12:56 AM, Complexity said:

Demperne hjelper nok på kjøregleden, men litt tungvindt at man må frem med verktøy for å justere dem.

Det som gjør polestar "ræva" på bane er nok 300kg mere vekt enn Model 3 og det at bilen er bygget på en fossil plattform så batterier er puttet der det er plass og neppe der det gir best vektfordeling.

Oi! Morsomt at bilens vekt plutselig brukes som et argument, for Tesla?
Jeg syns Teslamenigheten har påstått hardnakket i 8 år, at bilens vekt ikke betyr noe som helst?

Lenke til kommentar
On 7/25/2020 at 1:08 AM, 6RCURCGB said:

Så du mener at en Tesla model 3 er raskere enn en BMW M3 på bane? På hvilke bane(r) er dette og under hvilke forutsetninger?

Jeg husker at Elon Musk sa noe om å ta rundetiden på Nürburgring Nordschleife. Jeg har ikke fått med meg noen offisielle tider, noen som vet hva de evt. ble?

Jeg husker da Elon Mollusk påsto at hans garasjemodifiserte Lotus Elise, var raskere enn originalen.
Jeg tenkte "yeah right, skrytepave! Pell deg på banen og bevis det, ikke bare påstå det!".
Det var mitt første inntykk av Mollusken. Og siden da har akkurat det inntrykket bare blitt bekreftet om igjen og om igjen.
Mye skryt og lite futt!

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (5 timer siden):

Det er ikke kjent nok om hvilken løsning Tesla vil gå for, så det er vanskelig å regne ut. Jeg har regnet litt på det, men setter meg litt fast i ukjente variabler. (Jeg har Bachelor i Romteknologi.)

Normal bruk for slike thrustere er i rommet. Et moment der er at man ikke har mulighet til å benytte seg av atmosfæren. Noe som kan utgjøre en enorm forskjell. En Raptor rakettmotor har spesifikk impuls på 380 sekunder i vakuum, en kaldgassthruster på nitrogen har omkring 50 sekunder, mens en jetmotor til 747 har omkring 6000 sekunder. Forskjellen ligger i at en jetmotor kan benytte seg av atmosfæren for økt reaksjonsmasse.

Det er ikke direkte usannsynlig at Tesla/SpaceX kunne lage en løsning for Roadster som drar inn ekstra luft på en eller annen måte. Lagringstrykket ville kunne være f.eks 700 bar, mens kaldgassthrusterne ikke trenger mer enn noen få bar. Det er en betydelig trykkforskjell her, som kan utnyttes, der den ellers ville blitt tapt i en standard kaldgassthruster. Da kan en trykktank med 45 kg luft effektivt sett kunne bli til en trykktank med 450 kg luft, eksempelvis.

Da ville tilført skyvekraft kunne øke fra 3 sekunder med 7350N, til 30 sekunder med 7350N. (Dette ville muliggjøre 0-60 mph på ca 1,4 sekunder, og en tank ville da kunne gjøre 20 slike akselerasjoner uten etterfylling.)

En ekstra fordel ved å lage en løsning som egentlig bare kan benyttes innenfor atmosfæren er at dette vil være mye enklere å få godkjenning for å selge/eksportere i henhold til ITAR-lovgivningen. Man ønsker ikke at f.eks Iran kjøper en Roadster, river ut kaldgassthrusterne og monterer de på en ICBM.

Kan du utlede noe om støy fra disse og støybegrensinger i verden?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, JØI said:

Kan du utlede noe om støy fra disse og støybegrensinger i verden?

Det blir mye støy. Akkurat hvor mye vet jeg ikke. Så systemet vil nok i all hovedsak kun benyttes på lukket bane. Jeg tror det kan være mulig Tesla kan få godkjent systemet på offentlig vei for nødfunksjoner, som nødbrems og antiskrens. Da trolig i kun enkelte land/jurisdiksjoner.

Det blir faktisk litt plunder og heft om man skal benytte bilen til sitt fulle potensiale. Det er det samme med drag-race. Den vil unnagjøre kvartmila på så kort tid at i USA vil det være krav om bur og bremseskjerm om man skal kjøre på de offisielle banene. Men mulig man kan komme unna dette kravet ved å kun kjøre i "Chill"-modus...

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
51 minutes ago, BippeStankelbein said:

Oi! Morsomt at bilens vekt plutselig brukes som et argument, for Tesla?
Jeg syns Teslamenigheten har påstått hardnakket i 8 år, at bilens vekt ikke betyr noe som helst?

Sammenlignet med Model 3 så har den en ulempe med å veie 300kg mere, og ha dårligere vektbalanse.

Klart vekt er en ulempe på alle biler, men hjelper om man får vekten plassert lavt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/25/2020 at 7:38 PM, oophus3do said:

Ja, det er ikke noe galt med det jeg sier. Det er du som kort avslutter dette og fyker ut med halen mellom beina. Alt som normalt. 

Kjent stil det der. Jeg meddeler bare at vi er flere som ser mønsteret. Vanvittig dumt av han å drive på sånn, om han bryr seg om sin egen kredibilitet.

 

Med hans antall poster, så går det fort å se mønsteret:

*Slenger luftige påstander i øst og nord selv, oftest uten kilde

*Purrer andre for kilder så snart han er uenig i noe, men ikke har noe konkret motsvar å gi

*Rømmer med halen mellom beina når ovennevnte taktikk ikke fører frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, BippeStankelbein said:

Jeg husker da Elon Mollusk påsto at hans garasjemodifiserte Lotus Elise, var raskere enn originalen.
Jeg tenkte "yeah right, skrytepave! Pell deg på banen og bevis det, ikke bare påstå det!".
Det var mitt første inntykk av Mollusken. Og siden da har akkurat det inntrykket bare blitt bekreftet om igjen og om igjen.
Mye skryt og lite futt!

Roadster fra 2008 har fortsatt ganske mye futt, og den var vel noen sekund raskere til 100km/t enn Lotus Elise på den tiden.

Ikke like "nimble" som lotusn på grunn av all ekstra vekt men det var alikevell en revolusjonerende bil når den kom.

Om man fortsatt har en Roadster og for mye penger kan man kjøpe større batteri til dem enda.

https://shop.tesla.com/product/roadster-3_0-battery-upgrade

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Ikke like "nimble" som lotusn på grunn av all ekstra vekt men det var alikevell en revolusjonerende bil når den kom.

Den ble knust av Mate Rimac sin ombygde BMW på samme tid btw, det var også en ombygd elektrisk Boble som knuste på drag-strippen på den tiden. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...