Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan styreleder i sameiet be et styremedlem å si opp sitt verv?


Styremedlem

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (4 minutter siden):

Nettopp! jeg var bare etter garanti akkurat nå og hva gjelder her? akkurat nå ble jeg informert av styrelederen at lysene er levert av leverandøren nå, derfor jeg tenkte på garanti ...dette er 2 års forsinkelse i levering + kontraktbrudd (han vil ikke montere lysene selv "har ikke utstyre og fagfolk å gjøre det"). det er derfor styrelederen vil betale 35% MER en den avtalte prisen til en annen leverandør for å montere lysene.  2 år forsinkelsen er i konflikt med både kjøpsloven og håndverkertjenesteloven også at han vil ikke montere lysene er brudd i kontrakt.  

Denne leverandøren har med andre ord ikke gjort noe for dere annet enn å kjøpe inn lysene... som nå kan være passert sin garantitid. Og kvittering er selvsagt ikke mulig å få se. Hvordan kan dere da vite at lysene faktisk kostet 125 000,- ? Kan jo være at de bare kostet 10 000,- og at denne personen har beholdt resten selv. Når styreleder nekter å fremvise dokumentasjon så virker det veeeeldig suspekt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Styremedlem skrev (2 minutter siden):

Nettopp! jeg var bare etter garanti akkurat nå og hva gjelder her? akkurat nå ble jeg informert av styrelederen at lysene er levert av leverandøren nå, derfor jeg tenkte på garanti ...dette er 2 års forsinkelse i levering + kontraktbrudd (han vil ikke montere lysene selv "har ikke utstyre og fagfolk å gjøre det"). det er derfor styrelederen vil betale 35% MER en den avtalte prisen til en annen leverandør for å montere lysene.  2 år forsinkelsen er i konflikt med både kjøpsloven og håndverkertjenesteloven også at han vil ikke montere lysene er brudd i kontrakt. image.png.26f6b41e7bcb3517d2d8a67a457fdc38.png

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Send ut skriv til sameiet, ta ferie og slapp av. La styrelederen sitte og steke i sitt eget fett så lenge.

EDIT: fikk ellers ikke vite om dere har forretningsfører i sameiet. Hvis dere har det og vedkommende er lett å snakke med, da kan du jo også forsøke å snakke med han/henne.

 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
krikkert skrev (8 minutter siden):

Styreleder kan ikke gi et styremedlem oppgaver. Styreleder er "første blant likemenn", ikke styrets sjef. Det er styret som kollegium som er styremedlemmenes "overordnede". 

Årsmøtet er sameiets øverste organ. Styret er ansvarlig overfor årsmøtet... altså eierne i sameiet. Styreleder har i kraft av sin rolle ingen makt over verken styremedlemmer eller eiere i sameiet. Så som du sier: de er likemenn. Det er kun dersom en avstemning på styremøtet er uavgjort at styreleder sin stemme avgjør.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Har du oversikt over hvilket firma som skal utføre installasjonen av lyktene? Jeg ville sjekket ut om det er noen mystiske relasjoner til styret der.

ble det hentet inn flere tilbud på lyktene og installasjon?

 

Hvis det skulle vise seg at det er relasjoner mellom nytt innstalasjonsfirma og noen i styret så tenker jeg det er spikeren i kista og således stille mistillit mot styreleder på ekstra generalforsamling. 

Lenke til kommentar

Denne saken har jo utviklet seg i interessant retning.

Og bare basert på at selskapet som altså fikk bestillingen på lysene ikke har rapportert inn disse tallene får meg til å ane store ugler i mosen. Gitt at firmanavnet her stemmer da. Men kombinasjonen av tette bånd mellom bukken og havresekken og manglende protokollføring vil jeg påstå er grunnlag for å kreve styremøte hvor en avklarer alle spørsmål og lager en fremdriftsplan.

Men jeg har jo da forstått det sånn at styreleder allerede har sagt at det ikke er aktuelt. Da ville jeg som andre her inne har sagt invitert til et sånt styremøte allikevel, med invitasjon til samtlige i styret, og protokollført de som evnt ikke møtte opp og ikke minst styreleder som ikke ønsket møtet.

Deretter, med en styreleder som tar seg såpass til rette, så hadde jeg informert hele sameiet om saken. Hold deg kun til fakta du har fått avklart. Ikke kom med spekulasjoner eller mistanker, kun fakta. Og invitert til ekstraordinært årsmøte. Teksten som @Grimnir var et veldig godt forslag.

Og oppi alt dette kan jeg forstå at du blir sliten, lei og møter veggen. Jeg har vært der jeg og. Ikke med en så tilsynelatende alvorlig sak, men med styremedlemmer og sakshåndtering som ikke er ok. Og problemet er ofte at det er langt mellom gode styremedlemmer, og enda lengre mellom gode styreledere - men man skal jo altså ha noen i rollen. Så da får en enten folk som ikke gidder å gjøre mer enn absolutt nødvendig, eller så får en folk som vil misbruke rollen til egen vinning. Som en da har mistanke om her.

De gode styremedlemmene og styrelederene har ofte allerede for mange verv og styrer de er med i, nettopp fordi de kan det og folk stoler på de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke bare ugler i mosen, det er kongeørn, kråker og alt mulig annet rart i den mosen der.

nomore skrev (18 minutter siden):

Men jeg har jo da forstått det sånn at styreleder allerede har sagt at det ikke er aktuelt. Da ville jeg som andre her inne har sagt invitert til et sånt styremøte allikevel, med invitasjon til samtlige i styret, og protokollført de som evnt ikke møtte opp og ikke minst styreleder som ikke ønsket møtet.

^ Dette ^  Da kan du i det minste banke i bordet med at du har forsøkt å ta det via styret først. 

Sitat

Deretter, med en styreleder som tar seg såpass til rette, så hadde jeg informert hele sameiet om saken. Hold deg kun til fakta du har fått avklart. Ikke kom med spekulasjoner eller mistanker, kun fakta. Og invitert til ekstraordinært årsmøte. Teksten som @Grimnir var et veldig godt forslag.

Ja, det er særdeles viktig å kun forholde seg til fakta og det du kan dokumentere. Null spekulasjoner. Angående forslaget: Som sagt kun et forslag, må jo korrigeres der det er behov for det. Bare formulerte det ut i fra hva jeg har forstått av saken i løpet av denne tråden. :)

Sitat

Og oppi alt dette kan jeg forstå at du blir sliten, lei og møter veggen. Jeg har vært der jeg og. Ikke med en så tilsynelatende alvorlig sak, men med styremedlemmer og sakshåndtering som ikke er ok.

Slapp av, pust rolig, det går bra. Ikke stress for mye med det. Gjør hva du kan, ingen kan forlange noe mer. Send de e-poster du kan og så tar du ferie. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (9 minutter siden):

Ja, det er særdeles viktig å kun forholde seg til fakta og det man kan dokumentere. Heldigvis har @Styremedlem dialog på e-post som dokumentasjon. 

dokumentering er ikke noe problem i det hele tatt! jeg har masse eposter og proff.no er åpen for alle! jeg har dokument for hvert eneste ord jeg skriver :) 

Takk for gode råd, jeg seter stor pris på det, spesielt at min norsk er ikke bra og jeg lærer mye hvordan formulere mine meninger! Tusen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Styremedlem skrev (16 timer siden):

Hun har sine lover, her snakker vi ikke om en fornuftig person. Hun tolker loven selv! minner om at hun sa at jeg brudd "lovpålagt taushetsplik" uten å vise noe bevis. hun skrevet at "jeg som styreleder kan be deg å si opp ditt verv på samme måte som jeg kan gi deg oppgaver"  er dette lov? hun manipulerer loven, fakta... 

Er det på tide å rett og slett politianmelde dette?

Lenke til kommentar

Så styrelederen har satt opp digital avstemming på vårt system for montering av lysene, alternativer er 1) firma A 2) firma B 3) Blank   det finne ikke "NEI"!!!!

Jeg sa NEI tidligere via epost og et styremedlem stemt "Stemmer blankt. Hele situasjonen rundt utelyset er uoversiktlig og kan ikke stemme hverken for eller mot." det betyr at vi er ikke enige om selve saken ennå men uansett styrelederen satt opp alternativer for valg av ny leverandør også uten "NEI" alternativet. Kan hun bruke denne protokollen uten "NEI" alternativet som en lovlig dokument? Hva loven sier her? hvordan jeg stemme? det finnes ikke "NEI" til leverandører også Blank betyr ikke NEI eller NOTA (none of the above). min norsk er ikke bra men min forståelse er at det som andre styremedlemmet skrevet er ikke om hvilken leverandør må utføre jobben, han mener at hele saken er uoversiktlig, men styrelederen bare manipulerer fakta for å oppnå det resultatet som hun vil og hun kontrollerer også alternativer....dette er bare tull!

Endret av Styremedlem
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (1 time siden):

Så styrelederen har satt opp digital avstemming på vårt system for montering av lysene, alternativer er 1) firma A 2) firma B 3) Blank   det finne ikke "NEI"!!!!

Jeg sa NEI tidligere via epost og et styremedlem stemt "Stemmer blankt. Hele situasjonen rundt utelyset er uoversiktlig og kan ikke stemme hverken for eller mot." det betyr at vi er ikke enige om selve saken ennå men uansett styrelederen satt opp alternativer for valg av ny leverandør også uten "NEI" alternativet. Kan hun bruke denne protokollen uten "NEI" alternativet som en lovlig dokument? Hva loven sier her? hvordan jeg stemme? det finnes ikke "NEI" til leverandører også Blank betyr ikke NEI eller NOTA (none of the above). min norsk er ikke bra men min forståelse er at det som andre styremedlemmet skrevet er ikke om hvilken leverandør må utføre jobben, han mener at hele saken er uoversiktlig, men styrelederen bare manipulerer fakta for å oppnå det resultatet som hun vil og hun kontrollerer også alternativer....dette er bare tull!

Hvordan foregikk dette? Har hun bare satt opp en avstemning og sendt ut på e-post og bedt dere om å svare? 

Si at slike vedtak kun kan fattes i styremøte, og at hun må sende ut innkallelse til et styremøte. Si at det der må føres protokoll som alle skal underskrive, ref https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§56 . Si at dersom hun ikke kaller inn til styremøte så kommer du selv til å gjøre det. Si også at dersom hun ikke vil det så vil du bli tvunget til å ta dette opp med hele sameiet i en ekstraordinær generalforsamling.

Forslag til tekst:

Sitat

Jeg vil ikke svare på denne "avstemmingen" da slike vedtak må fattes i et lovlig innkalt styremøte, ref paragraf 56 i Lov om eierseksjoner. Det må føres protokoll og alle må underskrive. Videre: for at styret skal være beslutningsdyktig må mer enn halvparten av styrets medlemmer være til stede, og beslutninger kan kun treffes med mer enn halvparten av de avgitte stemmene. Ellers særdeles rart at du ikke har lagt til et alternativ for å stemme NEI!  

Det er du som styreleder som har ansvar for å kalle inn til styremøter ved behov, men det har du nektet til tross for at jeg har oppfordret til det. Min tålmodighet begynner å bli brukt opp nå, så dersom du ikke kaller inn til et styremøte med en klar agenda slik at vi kan diskutere saken og få alle fakta på bordet; da vil jeg bli tvunget til å ta dette opp på en ekstraordinær generalforsamling. Vi i styret kan nemlig ende opp som erstatningspliktige dersom ikke sameiet forvaltes på en forsvarlig måte, og det har jeg liten interesse av å være en del av. 

Med vennlig hilsen

DITT NAVN

Ellers så stiller jeg spørsmål ved styreleders og dette kjæreste styremedlemmet sin habilitet:

Sitat

Et styremedlem kan ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av noe spørsmål som medlemmet selv eller dennes nærstående har en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i.

 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (57 minutter siden):

Dette er et digitalt styremøte vi har et digitalt system som kjøres av vår forretningsfører, man kan ha digitale møter med protokoll og alt (Covid-19 tiltak). Men hvis det finnes ikke "NEI" alternativ da kan jeg ikke stemme rett og slett :) Boy this is crazy!

 

Skjønner. Er det sendt ut formell innkalling til dette styremøtet? Foreligger det en agenda?  

Du kan kort og greit bare si at du så lenge alle fakta ikke er på bordet så kan du ikke avgi stemme, og at du derfor ikke godtar agendaen. Be om å få det protokollført. Du kan og nekte å undertegne protokollen, noe jeg anbefaler at du også gjør. Ikke godta noe før fakta er på bordet.

Sameiet må vite hva som har skjedd, og det aller viktigste er: hva har skjedd med pengene! Insister på å få det protokollført at du har forespurt kvittering.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Videre: styreleder kan ikke selv bare bestemme agenda for styremøte. Styremedlemmene kan også komme med ting de vil ta opp, og da må dette føres opp på agendaen.

Lenke til kommentar

Jeg henvist til dette digitalt møte og bedt om et styremøte for å få fakta på borde...men hun avvist min forslag igjen.

EN GOD NYHET! jeg sendt ut epost til eierne i sameiet i dag og allerede fikk 2 interesse for ekstraordinær generalforsamling, en av dem vil ringe meg og snakke med meg om saken :) 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (9 minutter siden):

Jeg henvist til dette digitalt møte og bedt om et styremøte for å få fakta på borde...men hun avvist min forslag igjen.

EN GOD NYHET! jeg sendt ut epost til eierne i sameiet i dag og allerede fikk 2 interesse for ekstraordinær generalforsamling, en av dem vil ringe meg og snakke med meg om saken :) 

Fantastisk, det vil nok være flere som vil ønske dette. Ingen liker å få vite at deres penger blir sløst bort.

Lite spørsmål: la du også ved styret på den e-posten? Hvis ja så tenker jeg de svetter ganske bra nå. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...