Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan styreleder i sameiet be et styremedlem å si opp sitt verv?


Styremedlem

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (4 timer siden):

 

Bra, blir spennende å se hva hun svarer.

Husk: du trenger ikke å ta et nei for et nei. Som styremedlem er du ved din fulle rett til å kunne kreve et styremøte. Hvis ikke styreleder vil kalle inn til møte så kan du gjøre det selv. Gjør du det på denne måten så kan du i det minste bevise senere at du forsøkte å gi styreleder en sjanse til å gjøre det rette før du involverte hele sameiet. Om ikke hun vil oppføre seg profesjonelt så kan i det minste du gjøre det.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun sa Nei! og jeg er helt sikkert at hvis jeg kaller til styremøte både inhabile medlemmet og styrelederen kommer ikke til møtet, da hva er poenget! også angående fasade lysene og eposter som jeg sender hun sa at "Jeg kommer ikke til å svare mer ang dette...." 

også angående det anklaget "taushetsplikt..." hun sa at "jeg kommer ikke til å svare mer på mailer ang dette!" fordi jeg sent en epost at "sameiet....er et offisielt firma med organisasjons nummer og styrearbeid er en offisielt stilling og at du som styreleder anklage et styremedlem for brudd i taushetsplikt er ganske seriøst..... da svarte hun at  hun sa at "jeg kommer ikke til å svare mer på mailer ang dette"

JA Krikkert, dette er risikoen men hvis eiere i sameiet bryr seg ikke da er jeg ferdig med saken! hvorfor må jeg bruker min tid og energi på den da!

 

Endret av Styremedlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Så lenge du er i sameiet, så er det dine penger styreleder bruker opp, så om du ikke vil ha noe med saken å gjøre så må du nok flytte 

Jeg kan ikke kjempe med dem alene, jeg har gjort alt jeg kunne gjøre, det er ikke noe mer som jeg kan gjøre, hvis andre eiere har ikke lyst til å gjøre noe med saken, hva kan jeg gjøre da

Lenke til kommentar
Styremedlem skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke kjempe med dem alene, jeg har gjort alt jeg kunne gjøre, det er ikke noe mer som jeg kan gjøre, hvis andre eiere har ikke lyst til å gjøre noe med saken, hva kan jeg gjøre da

Sende e-post til alle medeierne med detaljert info om saken og la de ta det opp i neste møte
Om jeg har missforstått, og du allerede har gjort dette, så er det nok bare å legge saken død og håpe leder ikke gjøre flere håpløse avtaler

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (18 timer siden):

Hun sa Nei!

Som forventet, hun vil ikke at dette skal diskuteres fordi at dritten da vil komme frem i lyset. 

Kort spørsmål: vet de andre i sameiet om denne saken? Er det informert på årsmøtene at det skal monteres fasadelys? Står dette i styrets årsberetning?

Du har nå følgende valg:

  1. Gi opp og la henne fortsette å sløse med sameiets penger. Men vær obs på at dersom det her foregår noe kriminelt så kan også du som styremedlem i verste fall ende opp som medskyldig. Ikke fordi at du er med på den kriminelle handlingen, men fordi du unnlot å gjøre noe. Det er i verste fall. Jeg ville ikke valgt den veien. Se utdrag fra lovdata nedenfor.
  2. Kall selv inn til et styremøte på vegne av deg selv, gi blanke i hva styreleder sier. Nå tror jeg du aldri sa hvor mange som er i styret, men forstod det slik at dere var fire!?
    Hvis dere er fire og det kun er du og dette siste styremedlemmet som møter opp, da er ikke styret beslutningsdyktige (mer enn halvparten av styremedlemmene må møte opp). 
    MEN: Da kan du protokollføre at styreleder og dette inhabile styremedlemmet ikke møtte opp. Da har du det på papiret at du forsøkte å ta det via styret først. Dokumentasjon er alt i slike saker.
  3. Dersom styremøte ikke fører noen vei, formuler da et bra skriv som du sender ut til alle i sameiet. Noe sånt som dette for eksempel:
  4. Sitat

    Viktig informasjon - ønsker å avholde en ekstraordinær generalforsamling

    Hei alle eiere i <NAVN PÅ SAMEIE>. Jeg ønsker å gjøre dere oppmerksomme på et forhold i sameiet sitt styre som jeg finner kritikkverdig, og som dersom det ikke blir tatt tak i kan få store konsekvenser for sameiets økonomi.

    Sakens kjerne: i 2018 ble bestemte av daværende styre at sameiet skulle få montert nye fasadelys i regi av <NAVN PÅ FIRMA>. Prisen for dette var kr 125 000 for lysene og 25 000,- for montering, og det ble betalt ut et forskudd på kr 125 000,- til <NAVN PÅ FIRMA>. Det finnes ikke noe referat på at styret besluttet dette, og sameiet har heller ikke fått noen kvittering på at disse lysene er kjøpt inn. Jeg ba nylig styreleder om å få utlevert kjøpskvittering men ble nektet dette med begrunnelsen i at "styremedlemmer ikke har rett til å få se kvitteringer". Styreleder sier også at lysene fortsatt ligger hos <NAVN PÅ FIRMA>, men at en annen leverandør må gjøre jobben.. dog til en mye høyere pris. Jeg har forsøkt å få resten av styret i dialog for å finne ut hva som egentlig er status på denne jobben, men uten hell. Styreleder sa og nei nå nylig da jeg forsøkte å få til et styremøte for å diskutere saken. 

    I tillegg har styret gitt den samme leverandøren en annen jobb som går på vedlikehold av bakgården vår, selv om dette var det dyreste tilbudet. Jeg stemte i mot denne beslutningen. Det skal og nevnes at denne leverandøren har nære relasjoner til et av styremedlemmene som stemte for.

    Styreleder har og forsøkt å tvinge meg til å gå av som styremedlem, men da det kun er årsmøtet som kan avsette noen i styret så har jeg nektet.

    Noen av mine bekymringer:

    1. Hva har skjedd med de 125 000,- som ble betalt til leverandør i 2018?
    2. Hvorfor er ikke jobben gjort ennå?
    3. Hvorfor finnes det ikke noe referat på denne beslutningen?
    4. Hvor er lysene? Hvorfor ikke vi få kjøpskvittering på disse? Er de i det hele tatt kjøpt inn?
    5. Hvorfor blir denne leverandøren gitt en ny jobb når den forrige jobben ikke ble tilfredsstillende utført? Og hvorfor gir man jobben til den som har det dyreste tilbudet?
    6. Hvorfor ønsker ikke styreleder å snakke om denne saken?
    7. Hvorfor gir man jobber til en leverandør som har nære relasjoner til en i styret?
    8. Hvorfor forsøker styreleder å bli kvitt meg?

    Med bakgrunn i dette så vil jeg anbefale at det avholdes en ekstraordinær generalforsamling slik at vi kan få alle fakta på bordet. Jeg skulle ønske dette ikke var nødvendig, men siden styret (og da spesielt styreleder) ikke har vært villige til å gjøre noe med saken så har jeg ikke noe annet valg enn å gå ut til alle dere i sameiet. Dere som eiere i sameiet har krav på å få vite hva som foregår da det tross alt er snakk om deres penger, og som styremedlem er det min plikt å ivareta deres interesser. 

    For å kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling så må 10% av eierne i sameiet ønske dette, så derfor bør alle som ønsker å få vite hva som foregår svare på denne e-posten. 

    Med vennlig hilsen

    <DITT NAVN>

 

Fra lovdata angående styrets ansvar:

Sitat

 

§ 60.Styrets representasjonsadgang og ansvar

Styret har rett til å representere seksjonseierne og forplikte dem med sin underskrift i saker som gjelder seksjonseiernes felles rettigheter og plikter. Dette omfatter å gjennomføre beslutninger truffet av årsmøtet eller styret, og rettigheter og plikter som ellers angår fellesareal og fast eiendom. Styret kan også gjøre gjeldende krav seksjonseierne har mot utbyggeren dersom kravet knytter seg til mangler ved fellesarealene eller forsinket ferdigstillelse av disse. Dersom alle seksjonseierne uttrykkelig samtykker til det, kan det fastsettes i vedtektene at seksjonseierne forpliktes ved underskrift av to eller flere styremedlemmer i fellesskap.

Styrelederen kan saksøke og saksøkes med bindende virkning for alle seksjonseierne i saker som nevnt i første ledd første, annet og tredje punktum. Er det ikke valgt styreleder, kan ethvert styremedlem saksøkes med samme virkning.

Har styret eller styremedlemmene overskredet sin myndighet, er avtale med tredjeperson ikke bindende for seksjonseierne dersom de kan godtgjøre at tredjepersonen innså eller burde innse at myndigheten ble overskredet, og det derfor ville være uredelig å påberope seg avtalen.

 

 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Grimnir takk for hjelpen! 

JA, I 2019 årsmøte bok står det "lysene vil bli montert våren 2019". i 2020 Årsmøte bok står det "lysene vil bli montert våren 2020". Hun bare manipulerer fakta, loven, kontrakten og alt, det er ikke tvil om at noe er feil her, jeg har mange mange eposter som sent til alle 4 styremedlemmer også til varamedlemmet. Jeg vet godt hvorfor hun vil ikke å diskutere saken! En ting som jeg vet men har ikke skriftlig bevis for det er at  jeg var opplyst av importør firmaet av lysene at "leverandøren" har over 400 000kr i gjeld hos dem, han lagt flere bestillinger uten å betale for dem og at de er etter ham....de sa at det vil ikke la press på ham fordi de er bekymret at han aldri betaler pengene til dem..... de også sa at deres lysene er i vår lager fordi ingen betalt for lysene....Jeg vet ikke hvis han betalt for lysene etter at jeg tok kontakt med det firmaet eller nei, og som du vet jeg prøvde å få det skriftlig uten hell  ...du vet resten....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (21 minutter siden):

Grimnir takk for hjelpen! 

JA, I 2019 årsmøte bok står det "lysene vil bli montert våren 2019". i 2020 Årsmøte bok står det "lysene vil bli montert våren 2020". Hun bare manipulerer fakta, loven, kontrakten og alt, det er ikke tvil om at noe er feil her, jeg har mange mange eposter som sent til alle 4 styremedlemmer også til varamedlemmet. Jeg vet godt hvorfor hun vil ikke å diskutere saken! En ting som jeg vet men har ikke skriftlig bevis for det er at  jeg var opplyst av importør firmaet av lysene at "leverandøren" har over 400 000kr i gjeld hos dem, han lagt flere bestillinger uten å betale for dem og at de er etter ham....de sa at det vil ikke la press på ham fordi de er bekymret at han aldri betaler pengene til dem..... de også sa at deres lysene er i vår lager fordi ingen betalt for lysene....Jeg vet ikke hvis han betalt for lysene etter at jeg tok kontakt med det firmaet eller nei, og som du vet jeg prøvde å få det skriftlig uten hell  ...du vet resten....

Bare hyggelig. Du har nå forsøkt å gi styreleder en sjanse til å gjøre det riktige, men hun er ikke interessert. Det virker åpenbart at hun bare forsøker å trenere dette frem til saken er glemt.

Ellers så virker det jo faktisk som at disse lysene aldri har blitt kjøpt inn, og at styreleder/kjæresten til leverandøren, bruker sameiets penger for å hjelpe denne personen. En ting er sikkert: kjøpskvittering MÅ fremlegges, og dere bør insistere overfor denne personen at dere skal få utlevert lysene. Får dere ikke det så er dette som svindel og regne, og mest sannsynlig også økonomisk underslag med sameiets penger.

Men du kan ikke gjøre det alene, du må ha hjelp av resten av sameiet. Alle i sameiet må informeres, alt av fakta må frem på bordet. Du risikerer at det kan bli dårlig stemning, men jeg vil si at det er bedre enn at du ender opp som medskyldig og erstatningsansvarlig.

Kommer du ikke noen vei med en ekstraordinær generalforsamling så foreslår jeg at du går av som styremedlem. Begrunn det med at du ikke kan være styremedlem i et sameiet hvor det foregår potensielt økonomisk snusk.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Angående styremedlems ansvar så fant jeg denne artikkelen: https://www.langsethadvokat.no/avdeling/fast-eiendom-og-entrepriserett/leieavtaler/kan-jeg-komme-ansvar-nar-jeg-sitter-styret-et-borettslag-eller-sameie/

Sitat

“Når styremedlemmer har handlet etter eget beste skjønn og gjort så godt de har kunnet for å ivareta lagets interesser, skal det mye til for å holde dem erstatningsansvarlige.”

Med andre ord: tror ikke du skal være så redd for at du kan ende opp med å bli stående ansvarlig når det er styreleder som tabber seg ut. Men din plikt som styremedlem er å informere sameiet dersom du mistenker at det foregår noe rart.

 

Lenke til kommentar

Jeg skal gjøre et siste forsøk :) jeg skal sende epost til eierne i sameiet etter ferie

Jeg tror at styrelederen vil å få lysene montert så snart som mulig selv om det koster MER, da hun er ferdig med saken og kan informere eierne at lysene er montert og ingen kan gjøre noe mer med saken....det blir vanskeligere å iverksette nødvendige tiltak etter at pengene er ut fra sameiets konto, det tar tid og energi, trenger advokat......  Dessverre har jeg ansvaret for å kontrollere alle fakturaer før styrelederen kan godkjenne dem (det var inhabil medlemmet som hadde dette ansvaret, men nylig fikk jeg det "i siste styremøte kjempet jeg for å få det med lysene på tankene :)" . Men Da hvis styrelederen går inn i en ny avtale med nye leverandøren, må jeg kontrollere faktura...hvis jeg ikke gjøre det, faktura vil gå til inkasso og sameiet må betaler enda mer....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (5 minutter siden):

Jeg skal gjøre et siste forsøk :) jeg skal sende epost til eierne i sameiet etter ferie

Jeg tror at styrelederen vil å få lysene montert så snart som mulig selv om det koster MER, da hun er ferdig med saken og kan informere eierne at lysene er montert og ingen kan gjøre noe mer med saken....det blir vanskeligere å iverksette nødvendige tiltak etter at pengene er ut fra sameiets konto, det tar tid og energi, trenger advokat......  Dessverre har jeg ansvaret for å kontrollere alle fakturaer før styrelederen kan godkjenne dem (det var inhabil medlemmet som hadde dette ansvaret, men nylig fikk jeg det "i siste styremøte kjempet jeg for å få det med lysene på tankene :)" . Men Da hvis styrelederen går inn i en ny avtale med nye leverandøren, må jeg kontrollere faktura...hvis jeg ikke gjøre det, faktura vil gå til inkasso og sameiet må betaler enda mer....

Ja gjør det. Men ja: selvsagt så vil styreleder dekke sine spor.

Men uansett: dere SKAL ha kvittering fra denne kjæreste-leverandøren for innkjøp av lysene. Det er 125 000 kroner. Jeg ville aldri akseptert det uten en kvittering. Har han ikke kvittering så får han fremskaffe kopi fra de han kjøpte lysene av.

Til slutt: hva du enn gjør så må du ikke godkjenne noen fakturaer før jobben er gjort. ALDRI betal noe på forskudd. 

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (På 24.7.2020 den 9.43):

Men uansett: dere SKAL ha kvittering fra denne kjæreste-leverandøren for innkjøp av lysene. Det er 125 000 kroner. Jeg ville aldri akseptert det uten en kvittering. Har han ikke kvittering så får han fremskaffe kopi fra de han kjøpte lysene av.

Jeg bedt om kvittering igjen i går hun svarte "Jeg kan ikke se noe sted at seksjonseier/styremedlem har krav på å se en kvittering fra leverandør???. Det blir som å spørre Elkjøp om kvittering for kjøp de gjør av Siemens"

Endret av Styremedlem
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (På 24.7.2020 den 9.47):

Jeg bedt om kvittering igjen i går hun svarte "Jeg kan ikke se noe sted at seksjonseier/styremedlem har krav på å se en kvittering fra leverandør til FIRMA SOM LYS BLE BESTILT FRA. Det blir som å spørre KJEDE SOM LYSENE BLE KJØPT AV om kvittering for kjøp de gjør av PRODUSENT"

Helt utrolig og regelrett tøv. Styreleder oppfører seg her som en eneveldig konge. Referer til paragraf 57.

Sitat

Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger på årsmøtet

Videre sier paragraf 60:

Sitat

Styret har rett til å representere seksjonseierne og forplikte dem med sin underskrift i saker som gjelder seksjonseiernes felles rettigheter og plikter. Dette omfatter å gjennomføre beslutninger truffet av årsmøtet eller styret, og rettigheter og plikter som ellers angår fellesareal og fast eiendom.

I følge loven så er er det dere i styret (IKKE kun styreleder) som skal sørge for at sameiets eiendom forvaltes på en forsvarlig måte. For at det skal gjøres må dere ha oversikt over alle kostnader.

Hele styret har krav på fult innsyn i alt som inngår sameiet. Styreleder har ingen anledning til å nekte på dette.

Det er også viktig mtp på regnskap.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (9 minutter siden):

Det er ellers helt utrolig at styreleder nekter å kalle inn til styremøte. Loven er klinkende klar på at et styremedlem kan kreve at det skal avholdes et styremøte, så her har faktisk styreleder brutt loven. 

https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§56

Har du gjort henne oppmerksom på lovteksten?

Hun har sine lover, her snakker vi ikke om en fornuftig person. Hun tolker loven selv! minner om at hun sa at jeg brudd "lovpålagt taushetsplik" uten å vise noe bevis. hun skrevet at "jeg som styreleder kan be deg å si opp ditt verv på samme måte som jeg kan gi deg oppgaver"  er dette lov? hun manipulerer loven, fakta... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (44 minutter siden):

Hun har sine lover, her snakker vi ikke om en fornuftig person. Hun tolker loven selv! minner om at hun sa at jeg brudd "lovpålagt taushetsplik" uten å vise noe bevis. hun skrevet at "jeg som styreleder kan be deg å si opp ditt verv på samme måte som jeg kan gi deg oppgaver"  er dette lov? hun manipulerer loven, fakta... 

Hun kommer med regelrett bullshit og oppfører seg som en eneveldig konge, så tror ikke du skal forsøke å snakke mer fornuft til henne. Heldigvis har du dialogene på e-post som du kan vise til. 

Send ellers ut et skriv til alle i sameiet. Ta gjerne utgangspunkt i det forslaget jeg la ved om du ønsker. EDIT: Har oppdatert forslaget litt. 

 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Firma som hun henviser til som skal ha fått betalt for å installere lampene står oppført med 0,- i omsetning i 2018.

Det er heller ikke registrert i MVA registeret som er et krav ved omsetning over 50 tusen i året.

Jeg ville spurt styret om hva som er realiteten her. Hvis lampene er betalt og leverandøren ikke har sendt de enda, når vil feks garantien på lampene gjelde? Normalt er det fra betalingstidspunkt.

Hvis firma som installerer lampene skal stille garanti, så er det urovekkende at de ikke har hatt særlig omsetning siden 2014 og selskapet fremstår som inaktivt. Garanti fra han er derfor risikabelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Marzo skrev (7 minutter siden):

Firma som hun henviser til som skal ha fått betalt for å installere lampene står oppført med 0,- i omsetning i 2018.

Det er heller ikke registrert i MVA registeret som er et krav ved omsetning over 50 tusen i året.

Jeg ville spurt styret om hva som er realiteten her. Hvis lampene er betalt og leverandøren ikke har sendt de enda, når vil feks garantien på lampene gjelde? Normalt er det fra betalingstidspunkt.

Hvis firma som installerer lampene skal stille garanti, så er det urovekkende at de ikke har hatt særlig omsetning siden 2014 og selskapet fremstår som inaktivt. Garanti fra han er derfor risikabelt.

Hele greia lukter råtten fisk. Jeg vil gjette på at kjæresten til dette firmaet i samarbeid med styreleder bruker sameiets penger for å hjelpe denne personen ut av en økonomisk knipe. Hvis det er tilfelle så er det faktisk et tilfelle av økonomisk underslag, hvilket i grove tilfeller kan straffes med fengsel.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 minutter siden):

Firma som hun henviser til som skal ha fått betalt for å installere lampene står oppført med 0,- i omsetning i 2018.

Det er heller ikke registrert i MVA registeret som er et krav ved omsetning over 50 tusen i året.

Jeg ville spurt styret om hva som er realiteten her. Hvis lampene er betalt og leverandøren ikke har sendt de enda, når vil feks garantien på lampene gjelde? Normalt er det fra betalingstidspunkt.

Hvis firma som installerer lampene skal stille garanti, så er det urovekkende at de ikke har hatt særlig omsetning siden 2014 og selskapet fremstår som inaktivt. Garanti fra han er derfor risikabelt.

Nettopp! jeg var bare etter garanti akkurat nå og hva gjelder her? akkurat nå ble jeg informert av styrelederen at lysene er levert av leverandøren nå, derfor jeg tenkte på garanti ...dette er 2 års forsinkelse i levering + kontraktbrudd (han vil ikke montere lysene selv "har ikke utstyre og fagfolk å gjøre det"). det er derfor styrelederen vil betale 35% MER en den avtalte prisen til en annen leverandør for å montere lysene.  2 år forsinkelsen er i konflikt med både kjøpsloven og håndverkertjenesteloven også at han vil ikke montere lysene er brudd i kontrakt.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...