Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan styreleder i sameiet be et styremedlem å si opp sitt verv?


Styremedlem

Anbefalte innlegg

det første reaksjonen som jeg hadde om 125000 for lysene var "what are they made of gold!" det er bare dumt å bruke mer penger enn det avtalt prisen for montering, og prisforskjellen er ganske høy, det nye tilbudet fra en annen leverandør for montering er er 55 000 høyere enn avtalt prisen. dette er bare tull! også sameiet vil endte opp med et negativ resultat i 2020, og da vi må øke felleskostnadene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stort er dette sameiet? Dvs hvor mange boliger/andelseiere er det snakk om?

Jeg tenker det kan være greit å snakke litt med noen andre i styret på tomannshånd. E-poster er lett å ignorere men snakker man fritt mellom to personer er det enklere å få kartlagt om man står alene oppi situasjonen eller om flere kan tenkes at vil støtte saken. Viktig og å ikke anklage eller legge ut om konflikten når en snakker med andre, for det kan etter min erfaring skape flere konflikter i et styre og dårlig samarbeidsklima. Slik jeg forstod var dere fire stk i styret, dvs to utenom deg og leder?

Lenke til kommentar

Spørsmål: har jeg rett som styremedlem, å sende en epost til alle eiere i vårt sameiet å informere dem om "fasadelyser"?? styrelederen vil betale mer fordi hun har 2 stemmer, og det innhabil medlemmet har en stemme, og det 4. medlemmet stemt "blanke" og jeg står på "NEI" men jeg vil å stoppe det før de betaler enda mer... da er det 3 "JA" Hvordan jeg kan stoppe det?? jeg vil å sende en epost til alle i sameiet før de gå videre med montering av lysene (hvis de eksisterer!). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
nomore skrev (39 minutter siden):

Hvor stort er dette sameiet? Dvs hvor mange boliger/andelseiere er det snakk om?

Jeg tenker det kan være greit å snakke litt med noen andre i styret på tomannshånd. E-poster er lett å ignorere men snakker man fritt mellom to personer er det enklere å få kartlagt om man står alene oppi situasjonen eller om flere kan tenkes at vil støtte saken. Viktig og å ikke anklage eller legge ut om konflikten når en snakker med andre, for det kan etter min erfaring skape flere konflikter i et styre og dårlig samarbeidsklima. Slik jeg forstod var dere fire stk i styret, dvs to utenom deg og leder?

Enig. Som jeg allerede har skrevet: først må styret snakke samme. Dersom det ikke fører noen vei så bør det nesten bli en ekstraordinær generalforsamling.

Styremedlem skrev (30 minutter siden):

Spørsmål: har jeg rett som styremedlem, å sende en epost til alle eiere i vårt sameiet å informere dem om "fasadelyser"??  

Ja du kan nok gjøre det, men jeg ville ikke gjort det før alle fakta er på bordet. Men... se svar nedenfor.

Sitat

styrelederen vil betale mer fordi hun har 2 stemmer, og det innhabil medlemmet har en stemme, og det 4. medlemmet stemt "blanke" og jeg står på "NEI" men jeg vil å stoppe det før de betaler enda mer... da er det 3 "JA" Hvordan jeg kan stoppe det?? jeg vil å sende en epost til alle i sameiet før de gå videre med montering av lysene (hvis de eksisterer!).

Hvor mange er dere i styret?

Hvordan fikk hun disse to stemmene? Har dere hatt styremøte angående dette? Finnes det et referat?

Ellers skjønte jeg ikke helt hvorfor dette ene styremedlemmet er inhabil. Hvorfor er denne personen inhabil men ikke styreleder? Det virker bare rart hele greia. For meg kan det nesten da virke som at styret ikke er beslutningsdyktig. 

Hvordan kan du stoppe dette: vel om det ikke finnes et referat på beslutningen så kan ikke styreleder bare ture frem. Hvis hun gjør det så ville jeg vurdert å få med meg andre eiere i sameiet og krevd en ekstraordinær generalforsamling. Det krever minst to sameiere med minst 10% av stemmene for å kunne kreve innkalling til en ekstraordinær generalforsamling. Så om dere er 32 enheter så trenger må dere være fire stk.

Husk at styret sin oppgave er å ivareta eierne i sameiet sine interesser, og da har eierne krav på å få vite hva som foregår.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

dette styremedlemmet er kjæresten til leverandøren, styrelederen er en god venn av dette styremedlemmet også vara er en god venn av dette styremedlemmet. Vi hadde ikke møte om dette, styrelederen plutselig sent et tilbudt til alle og sa at leverandøren hadde ikke ansvaret for montering av lysene da vi fikk tilbudt fra andre leverandører og bedt om å stemme, vi stemt via e-post. Jeg antar at hun som styremedlem har 2 stemmer også vara skrevet at "Hvis flertallet stemmer for ??? elektro har jeg ingen innvendinger om dette" . Jeg kjjønner ikke andre eiere i sameiet det er derfor tenkte jeg å sende en informasjon epost til eiere i sameiet å bare informere dem, da kan de be om ekstraordinært møte...

Lenke til kommentar
Styremedlem skrev (38 minutter siden):

Spørsmål: har jeg rett som styremedlem, å sende en epost til alle eiere i vårt sameiet å informere dem om "fasadelyser"?? styrelederen vil betale mer fordi hun har 2 stemmer, og det innhabil medlemmet har en stemme, og det 4. medlemmet stemt "blanke" og jeg står på "NEI" men jeg vil å stoppe det før de betaler enda mer... da er det 3 "JA" Hvordan jeg kan stoppe det?? jeg vil å sende en epost til alle i sameiet før de gå videre med montering av lysene (hvis de eksisterer!). 

Få det protokollført hva hver enkelt har stemt her, så du kan vise til det når resten av beboerne finner det ut. Dessverre så blir demokratiet ikke alltid rettferdig.

Slik jeg skjønner det så er dere 4 i styret. 1 har stemt nei (du), en har stemt ja (styreleder), 1 er inhabil (Da sikkert i relasjon med selger, som da er bra at den ikke stemmer) og siste vet vel ikke hva han/hun skal mene. Da bruker styreleder sin posisjon som leder for å avgjøre ting til sin fordel, da det egentlig er uavgjort. Her bør siste styremedlemmet tvinges til å bruke sin stemme for å avgjøre, og ikke styreleder. I slike saker bør det ikke være mulig å la være å stemme når man sitter i ett slikt styre. 

Men krev å få all kontakt med selger. Epost, kontrakter osv. Ikke noe av det skal holdes hemmelig for styremedlemmer, eller andre beboere. Ett sameie/borettslag har ingen hemmelige personopplysninger å ta hensyn til, annet enn innbetalinger osv fra beboerne. Det som skjer i styret skal være åpent for alle å vite om.

Lenke til kommentar

Jeg vet mye mer om saken...jeg vet at levernadøren opp til juni 2020 har ikke kjøpt lysene for sameiet (han var betalt i nov. 2018). Jeg fant det eneste importør (importer) av disse type lysene i Norge (dette er et stort firma), i juni sa de at det finnes en bestilling under vårt sameiets navnt fra 2018 men ingen betalt for den bestillingen.... men siden mars 2019 som jeg sitter i styret, har styrelederen alltid sagt at lysene er hos leverandøren fordi vi hadde ikke låst på vårt teknisk rom som vi bruker for å oppbevare ting.... Jeg vet ikke hvis leverandøren har betalt for lysene endelig og har dem nå eller nei?

 

Lenke til kommentar
Styremedlem skrev (7 minutter siden):

dette styremedlemmet er kjæresten til leverandøren, styrelederen er en god venn av dette styremedlemmet også vara er en god venn av dette styremedlemmet. 

Her virker egentlig alle de andre i styret å være inhabile. Man burte ha holdt seg unna å kjøpe fra kjentfolk når det kommer til å store summer.

Har ett eksempel fra jobben min. Vi fikk en jobb av sjefen hos en konkurrent, da han ikke ønsket å ha noe med jobben å gjøre da han bodde i borettslaget, selv om firmaet han driver er dønn seriøst. Jobben endte for vår del på rundt 5 millioner. (Det var flere å ga bud, og vi ble valgt pga seriøsitet selv om vi ikke var billigste)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

samme leverandøren har også invitert til å gi tilbud for vedlikehold av bakgården i 2019!! uten å ha relevante fagbakgrunn, "han sier at han er belysnings designer og ga tilbud under samme firmanavnet som han bruker for fasade lyser...", han ga det dyreste tilbudet ifht andre firmaer og kjæresten stemt for ham igjen, i protokollen står det "  ???? stemte for ???? på bakgrunn av kjennskap til eier i selskapet" dette er bevis for inhabilitet (jeg skrevet protokollen og alle ink. inhabil medlemmet signert protokollen.). Jeg har dokument for hver eneste ord som jeg skriver her :)  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (3 minutter siden):

dette styremedlemmet er kjæresten til leverandøren, styrelederen er en god venn av dette styremedlemmet også vara er en god venn av dette styremedlemmet. Vi hadde ikke møte om dette, styrelederen plutselig sent et tilbudt til alle og sa at leverandøren hadde ikke ansvaret for montering av lysene da vi fikk tilbudt fra andre leverandører og bedt om å stemme, vi stemt via e-post. Jeg antar at hun som styremedlem har 2 stemmer også vara skrevet at "Hvis flertallet stemmer for ??? elektro har jeg ingen innvendinger om dette" . Jeg kjjønner ikke andre eiere i sameiet det er derfor tenkte jeg å sende en informasjon epost til eiere i sameiet å bare informere dem, da kan de be om ekstraordinært møte...

Saken er vel, om jeg har forstått det riktig følgende:

  1. Det ble i 2018 betalt ut 125 000 kroner til en "leverandør" som er kjæreste med en som nå sitter i styret. Dette var ifbm montering av fasadelys.
  2. Det finnes ikke noe referat ang denne beslutningen.
  3. Det finnes ingen avtale mellom leverandør og sameiet.
  4. Leverandør og styreleder sier at lysene er kjøpt inn, men det foreligger ingen kvittering.
  5. Du kontaktet firmaet som selger pærene, og de kunne se en orde men ingen mottatt betaling.
  6. Ingenting har skjedd siden 2018, men styreleder vil ikke heve kontrakten. Styreleder vil heller ikke diskutere saken i et møte.
  7. Styreleder vil også nå betale MER penger til en annen leverandør på toppen av det som allerede er betalt til denne kjæresten til det ene styremedlemmet.
  8. Hva skjedde med de opprinnelige 125 000? 
  9. Og nå stemmer styreleder FOR det dyreste alternativet på en annen jobb... fordi at hun kjenner han? Bra at du har det protokollført.

Dette høres bare helt absurd ut. Ikke finnes det et formelt vedtak på dette, ikke er det ført protokoll, styremedlemmet er kjæreste med leverandøren, styreleder er venn med styremedlemmet, det finnes ingen avtale mellom leverandør og sameiet, det kommer kostnader på løpende bånd, noen erklærer seg inhabile, +++. Det er til å bli svimmel av.

Hele saken er så rar at jeg ville insistert overfor styret at det skal avholdes en ekstraordinær generalforsamling. Alle fakta må på bordet. Alle bør få vite hva som skjer.

Kall selv inn til et styremøte, si at du ønsker at styret skal stemme over å avholde en ekstraordinær generalforsamling. Begrunn det med at du synes hele saken er så rotete at alle i sameiet bør informeres. Husk å føre protokoll, få ned hvem som stemte for og hvem som stemte mot. Alle må signere protokollen.

Dersom forslaget blir nedstemt så trenger du bare få med deg tre andre i sameiet får å kunne kreve en ekstraordinær generalforsamling. Det har ikke styret anledning til å nekte på.

Lenke til kommentar

1) i 2018 betalt sameiet 125000kr kun for innkjøp av lysene og sameiet skulle betale 25000kr for montering og leie av lift

2) det finne ikke referat

3) det finnes en epost fra leverandøren "hvis dette blir aktuelt, anbefaler jeg på det sterkest å iverksette så fort som mulig, da arbeidet blir mer krevende når det blir kalder i luften og vi nærmere oss vinter, det er også leverindstid på ca 2 uker" og en epost fra forrige styreleder som akseptert tilbudet "vi akseptere tilbudet fra deg på kr 125000 inkl mva. I tilleg kommer montering som anslår til maks kr 25000 ink mva samt leie av lif, vi ber om at arbeidene skjer på en måte som er hensiktmessig ift holde kostnadene så lave som mulig. Fint om du gir oss beskjed om forslag til fremdrif, sv." 

4) det finnes ingen innkjøp kvittering, jeg bedt om dette men styrelederen sier at styret kan ikke be om kvittering fra leverandøren (i vårt system jeg kan se at sameiet betalt 125000 i nov. 2018 til leverandøren og faktura fra leverandøren er registrert) 

5) det stemmer, det var i juni 2020. jeg fikk info via telefonsamtale men når jeg skrivet for å få dokument fra dem "cc til alle styremedlemer", styreleder sendt en epost til dem at "dette er ikke fra styret vedkommende tok kontakt med dere uten å informere oss...jeg beklager om dette...." samme firmaet godkjent at man kan montere lysene i kaldt og regn og....har epost fra dem for montering :)

6) det stemmer

7) det stemmer 

8. jeg skjønner ikke eiere i sameie kan ikke få 3 andre med meg for ekstraordinært møte, det er derfor jeg tenkte å sende en informasjon epost til alle da hvis de vil, kan de be om ekstraordinært møte. Kan jeg gjøre det? eller det er dumt?

 

 

 

Lenke til kommentar
Styremedlem skrev (3 timer siden):

Ja det å bruke penger på advokat er ikke lurt men, jeg må beskyte meg fordi hun sender eposter å plage meg mye, jeg synes at hun kommer aldri å kaller inn til et ekstraordinært møte men vil fortsette å plage meg, det er derfor at jeg bedt advokaten å sende et brev til henne også til alle styremedlemmer. I løpet av en dag sendt hun 4 eposter til med at jeg må gjøre noe, "jeg som styreleder minner at du må gjøre det, hvis du kan ikke da må du ikke ha ansvaret for det...."Jeg ber deg som Styreleder gjøre din plikt..." 

Jeg er kjent med eierseksjonsloven men hun følger ikke loven!

Det er bra med e-poster. Prøv å "provosere" henne til å sende så mye som mulig skriftlig. Fint som bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Høres ut som rene bananrepublikken, med "el Presidente" som styreleder som deler ut sameiets penger i øst og vest.

Styremedlem skrev (4 timer siden):

1) i 2018 betalt sameiet 125000kr kun for innkjøp av lysene og sameiet skulle betale 25000kr for montering og leie av lift

Riktig. Så 125 000 kroner kun for lysene, og så 25 000 kroner for montering. Alt uten at det finnes noe referat på at styret har godkjent dette selvsagt. Bør som sagt være sykt flotte lys. Gullbelagte evighetslys.

Sitat

2) det finne ikke referat

Med andre ord så har faktisk styreleder nærmest gitt bort sameiets penger til kjæresten av en venn.

Sitat

3) det finnes en epost fra leverandøren "hvis dette blir aktuelt, anbefaler jeg på det sterkest å iverksette så fort som mulig, da arbeidet blir mer krevende når det blir kalder i luften og vi nærmere oss vinter, det er også leverindstid på ca 2 uker" og en epost fra forrige styreleder som akseptert tilbudet "vi akseptere tilbudet fra deg på kr 125000 inkl mva. I tilleg kommer montering som anslår til maks kr 25000 ink mva samt leie av lif, vi ber om at arbeidene skjer på en måte som er hensiktmessig ift holde kostnadene så lave som mulig. Fint om du gir oss beskjed om forslag til fremdrif, sv." 

Riktig, så forrige styreleder godtok tilbudet... dog fortsatt uten at dette er protokollført på noe vis.

Sitat

4) det finnes ingen innkjøp kvittering, jeg bedt om dette men styrelederen sier at styret kan ikke be om kvittering fra leverandøren (i vårt system jeg kan se at sameiet betalt 125000 i nov. 2018 til leverandøren og faktura fra leverandøren er registrert) 

Det er regelrett tøv fra styreleder. Selvsagt kan dere be om kvittering.

Sitat

5) det stemmer, det var i juni 2020. jeg fikk info via telefonsamtale men når jeg skrivet for å få dokument fra dem "cc til alle styremedlemer", styreleder sendt en epost til dem at "dette er ikke fra styret vedkommende tok kontakt med dere uten å informere oss...jeg beklager om dette...." samme firmaet godkjent at man kan montere lysene i kaldt og regn og....har epost fra dem for montering :)

Det er også regelrett tøv fra styreleder sin side. Hun forsøker å dekke over sine spor.

Sitat

6) det stemmer

7) det stemmer

Bra. 

Sitat

8. jeg skjønner ikke eiere i sameie kan ikke få 3 andre med meg for ekstraordinært møte, det er derfor jeg tenkte å sende en informasjon epost til alle da hvis de vil, kan de be om ekstraordinært møte. Kan jeg gjøre det? eller det er dumt?

Du bør la tvilen komme styreleder til gode. Gi henne en sjanse til å gjøre det riktige før du tar saken med hele sameiet.

Du nevnte at det er en i styret som ikke har ønsket å blande seg i dette. Jeg foreslår at du slår av en prat med denne personen og forklarer situasjonen. Få vedkommende til å forstå at dere som styremedlemmer faktisk har et ansvar for at sameiet styres forsvarlig. Ikke ta det over e-post, enten ring eller bank på døren.

Husk at dere i styret kan i verste fall ende opp med å bli erstatningspliktig overfor sameiet, så det er i deres egen interesse å få ryddet opp i dette.

Deretter bør du (evt sammen med dette siste styremedlemmet) kalle inn til et styremøte og forsøke å få fakta på bordet. Fungerer ikke det så kan dere gå veien med å kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling. Det er nok mange i sameiet som ikke vil sette pris på at deres penger sløses bort. Om de får vite at styreleder aktivt har motarbeidet alle forsøk på å rydde opp, vel da ville jeg blitt overrasket om det ordner seg.

EDIT: Ellers enig med Marzo her nede. Dersom disse lysene virkelig er kjøpt inn av denne såkalte "leverandøren", da er jo det kjøpt inn med sameiet sine penger. Det bør derfor ikke være noen tvil om at dere kan kreve å få lysene utlevert, med kjøpskvittering. 

Hele saken lukter ærlig talt råttent. Jeg vil ikke være overrasket om det her er begått underslag med sameiets penger. Enten det eller så er det ren og skjær inkompetanse fra tidligere styret og nåværende styreleder.

Men som jeg skrev: gi de en mulighet til å gjøre opp for seg. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
5 hours ago, AndersT2 said:

Det er nokså vanlig å avtale oppstarts "gebyr". Men det kommer an på jobben.  Der jeg jobber så er vanlig små jobber alltid etterskuddsbetalt. Større jobber så er det er det enten 30% ved oppstart eller tilført arbeid og materiell. Store jobber kan være økonomisk belastende for mindre firmaer hvis de må legge ut for dyrt materiell og arbeid i flere måneder uten å få noe inn.

Jeg er selv styreleder i ett sameie, og vi hadde innleid maling av husene i år. Der fikk vi 40% ved oppstart, og resten etter befaring. Vi hade da 14 dager på å betale regningen, slik at vi kunne droppet å betale hvis de ikke hadde startet jobben. Det var ikke noe problem for vår del, da alt vi fikk av papirer osv til sa at de var ett seriøst selskap, selv om de var nystartet (2018).

Jeg vil si at det er svært uvanlig å betale noe oppstartgebyr. 
Jeg jobber daglig med byggesaker og tilbud og hvis et firma eller en håndverker krever forskuddsbetaling ringer alarmen. 
Jeg er også styreleder i et sameie hvor vi i fjor byttet fasade og bygget om terrasser. 
Arbeidet gikk ut på anbud og av 5 fem som svarte var det ingen som nevnte noe om forskuddsbetaling.
Men av praktiske årsaker ble arbeidet delt opp pr bygning og fakturert etterhvert som hvert bygg var ferdig og det var gjort en slutt befaring med representant fra firma og kunde. 

Men det som er vanlig for å sikre firma at kundene er betalingsdyktige er å be om en bankgaranti, hvor kunden dokumenterer at de har likviditet. 

Hvis et firma må kreve forskuddsbetaling så har de sannsynligvis ikke kreditt hos grossister og leverandører, og ikke nok penger på bok til å betale lønninger og driftskostnader frem til arbeidet de gjør er ferdig. Da har firmaet høy risiko og gjerne tatt på seg større oppdrag enn hva de har midler til. 

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppussing/unnga-forskuddsbetaling/

For å gå tilbake til topic, hvis det er snakk om lamper for 125 tusen, hvor mange lamper er det i antall? 
Styret kan be leverandøren om å få hentet disse lampene og ha de lagret hos seg. 
På den måten unngår dere at disse går tapt om selskapet skulle slå seg konkurs. 
Det er også bemerkelsesverdig at firma som har mottatt betaling ønsker å ha varene på lager hos seg så lenge uten å kreve betalt for feks leie av lagerplass. 

Endret av Marzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (19 timer siden):

Jeg vil si at det er svært uvanlig å betale noe oppstartgebyr. 
Jeg jobber daglig med byggesaker og tilbud og hvis et firma eller en håndverker krever forskuddsbetaling ringer alarmen. 
Jeg er også styreleder i et sameie hvor vi i fjor byttet fasade og bygget om terrasser. 
Arbeidet gikk ut på anbud og av 5 fem som svarte var det ingen som nevnte noe om forskuddsbetaling.
Men av praktiske årsaker ble arbeidet delt opp pr bygning og fakturert etterhvert som hvert bygg var ferdig og det var gjort en slutt befaring med representant fra firma og kunde. 

Men det som er vanlig for å sikre firma at kundene er betalingsdyktige er å be om en bankgaranti, hvor kunden dokumenterer at de har likviditet. 

Hvis et firma må kreve forskuddsbetaling så har de sannsynligvis ikke kreditt hos grossister og leverandører, og ikke nok penger på bok til å betale lønninger og driftskostnader frem til arbeidet de gjør er ferdig. Da har firmaet høy risiko og gjerne tatt på seg større oppdrag enn hva de har midler til. 

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppussing/unnga-forskuddsbetaling/
 

Det er nokså stor forskjell på forskudds betaling, og oppstarts betaling. Forskudd så betyr det at man betaler før man starter, og det er det ingen seriøse som gjør. At deler av summen blir fakturert ved oppstart er veldig vanlig når det er mellomstore prosjekter som går over litt tid. Fakturaen kommer da ved oppstart, som betaler setter 14-30 dager etter det som er avtalt. 

Hvis ett har evne til å betale ut alt av materialer og lønn for arbeid til alle prosjekter i flere måneder av gangen, så betyr det at de tar overbetalt for jobben sin. Å stille med bankgaranti, eller sikkerhet som det heter er en kostnad begge parter ofte ønsker å unngå. Det koster faktisk noen kroner.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (19 timer siden):

Ja disse lysene er veldig dyrt men spørsmålet er at burde vi kjøpe slik dyre lyser mens det finnes billigere alternativer?! Hele saken er bare en stor vits. Det er to ting her 1) falske anklage fra styrelederen at jeg brudd loven og at hun la press på meg hele tiden...2)  fasade lysene og hvordan stoppe ulovlig behandling av denne saken i styret? Vi har en dominerende styreleder som misbruker sin rolle og manipulere fakta, loven og omgivelsene for å oppnå sitt mål, dette er noe som må endres da kan vi finne en løsning for lysene. Jeg tenkte å gi henne en sjanse som Grimnir sa, i går sendte jeg en epost til henne og bedt om styremøte for å diskutere lysene, hørt ingenting fra henne ennå! Helt sikkert at hun vil ikke gjøre det, jeg bedt flere ganger om å diskutere lysene (har eposter) men hun sier at det er ikke nødvendig, penger er betalt og vi kan ikke endre det.....

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...